Sosiale medier og eDemokrati Førsteamanuensis Øystein Sæbø Informasjonsystemer UiA
• Agenda • Hva er: • Sosiale medier • eDemokrati/ eDeltakelse • Hvilke utfordringer gir dette dere?
” Det paaligger Statens Myndigheder at legge Forholdene til Rætte for en aaben og oplyst offentlig Samtale.”
1. Brukerdeltagelse 2. Brukerskapt innhold 3. Delekultur 4. Kollektiv intelligens og massenes kunnskap 5. Desentralisering av informasjon og tjenester 6. Integrasjon 7. Forenkling (?) Kjennetegn sosiale medier
• Søgne kommune Søgne kommune • Jens (!) Jens (!) • Nytteverdi • Høringer? • Annonsering? • Nye målgrupper? Facebook
• Agderbenken Agderbenken • Helse og omsorg Helse og omsorg • Larvik Larvik • Nytteverdi • Rask kommunikasjon • Benyttes i spesielle situasjoner? • Delta i pågående debatter? Twitter
• Regjeringen Regjeringen • Nytteverdi • Informasjon ut? • Visualisering av informasjon? • Markedsføring? YouTube
• Kjell Ingolf Kjell Ingolf • Stormberg Stormberg • Ordførere Ordførere • Nytteverdi • Spre info, få innspill? • Diskusjon • Høringer Blogger
• Skolewiki Skolewiki • Nytte • Invitere innbyggere til å delta i utforming av dokumenter? • Kollektiv kunnskapsproduksjon Wiki-løsninger
• Samarbeid for alle Samarbeid for alle • Gata mi Gata mi • Ung.no Ung.no • Delogbruk Delogbruk Eksempler “offentlig sektor”
• Vurdere: • Formål, Målgrupper • Hvilke kanaler kan benyttes? • Brukermedvirkning, høringer og borgermakt • Personvern og datasikkerhet • Privat eller profesjonell? • Lover og regler • Arkiv og journalføring Difi: Veileder i sosiale medier
• Klar... • Ta stilling til sosiale medier • Kjenn din nettidentitet • ferdig... • Sørg for god forankring hos ledelsen • Start forsiktig • Styr brukernes forventninger • Lag retningslinjer og vær forberedt • gå! • Lær språket og finn formen i sosiale medier • Tillat prøving og feiling • Ta eierskap, følg med og vær til stede • Del og delta Klar, ferdig, gå! DIFIs veileder
Politisk beslutningstakingsprosess Sette agenda Utrede Beslutte Implementere Kontrollere og evaluere
eDeltakelse: inkludering i offentlig sektor • Lik mulighet for alle innbyggere til å aksesssere informasjon, konsulteres og delta • Via alle (praktisk mulige) kanaler • For å nå så mange som mulig • Hvilke rolle spiller dere?
Hovedutfordringer • Hvilke rolle spiller dere for inkludering av innbyggere? • Hva er arkivverdig? • Kjøreregler for offentlig ansattes bruk av sosiale medier • Hva kan/bør offentlige invitere sine innbyggere til å delta i? • Arkivering av multimodale uttrykk
Hovedutfordringer • Når skal dokumenter arkiveres? • Innbyggerinitiert innhold, hva betyr dette? • Hvem eier hva? • Privat/offentlig sammenblanding
Takk for oppmerksomheten! Øystein Sæbø Universitetet i Agder