Sosiale medier og eDemokrati Førsteamanuensis Øystein Sæbø Informasjonsystemer UiA.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
vi presenterer SLIDEPLAYER.NO
Advertisements

TELEMARK FYLKESKOMMUNE Samtale om ny web / nye muligheter Åpen og involverende.
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
HVA ER ?.
Strategi og behov for nettstedet bibin.no - bibliotekene i Østfold Høsten 2011.
Smarttelefonen - et verktøy for en enklere og smartere hverdag.
HVA ER ?.
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Asbjørn Følstad SINTEF IKT 10. september, 2007
Sosiale medier Digitalt temakurs Innhold: Datasikkerhet og nettvett, generell bruk av PC og sosiale medier.
Vivi Sævik, journalist i PD
Larvik bibliotek Foredrag om sosiale medier Kl – Seniornett Larvik Sliperiet: Datakafé Kl – Minikurs: facebook Kl –
Sosiale medier - utfordringer for tillitsvalgte. Facebook større enn VG.
KAFFEKURS Tips til behandling av e-post Mars, 2014 Mars 2014.
Surfing sosial media - Bilkjøring Her lærer vi hvordan du kan bruke Sosiale medier til å se på et bestemt tema - Bilkjøring Vi skal se på Twitter, Facebook,
Om barn og unges mulighet for medvirkning
Nordisk tilsynskonferanse
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Prosjekt KomUt Kommunal utbredelse av meldinger
Norm for informasjonssikkerhet Helse-, omsorgs- og sosialsektoren.
1 benchmarkingN F-lovens endres – hvordan skal kommunene informere Håkon Jentoft Norsk renholdsverks-forening.
Statens kommunikasjonspolitikk Dag Wiese Schartum, AFIN.
IKA Opplandene Journalføring og arkivering av e-post, sms, e-skjema og noen utfordringer knytta til bruk av sosiale media sett fra arkivets side.
Lederegenskaper Sarpsborg, mars 2009 Morten Høgberg.
Cafédialog – elevmedvirkning
? Hva er.
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
Markedsføring og pressearbeid
HTV-konferanse 5. februar 2013 Sosiale medier i helse og omsorg – veilederen Jo Cranner Seniorrådgiver NSF.
Brukermedvirkning i boligsosialt arbeid
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Lokalpolitikere i sosiale medier. Dagens nettbruker Den aktive nettbrukeren Vi er alle produsenter Kommunikasjon fremfor monolog.
Hva bør brukerne få på nett – Ole P. Pedersen 26. mai 2004 Kommunale nettsider – hva bør brukerne få på nettet?...og hvorfor har utviklingen av kommunale.
Sosiale medier (Web 2.0) – personvern – opphavsrett – nettvett…
MediaLT fagseminar 21 november IKT og universell utforming – måleindikatorer og status Rudolph Brynn Seniorrådgiver Nasjonalt dokumentasjonssenter.
Rotary lys langs kanalen. Hva skal til for å lykkes?
SOSIALE MEDIA OG WEB Norges bryteforbund Inger Wold.
Attføringsbransjen i Vestfold er i endring
Cafédialog – elevmedvirkning
Opprettholdende faktorområder
Donald + NetCom Av Mira. Bakgrunn Barn er stadig yngre når de introduseres for teknologi – viktig med gode vaner Eget blad rettet mot barn i barnehage.
Rådgivningstjenesten Politisk nestleder Simen Irgens oktober 2013 Rett Kompetanse.
Den entusiastiske lærer
Til og fra ungdommen Tankene bak; – ungdom, demokrati, medborgerskap og museene rolle Hvordan vi har gjort det? Veien videre; – Artikkel, skoleprogram,
Digital hverdag – Horten kommune i dag og fremover
Digital postkasse: Få med innbyggerne! Felles innbyggerrettet kommunikasjon fra offentlige avsendere Desember 2014.
Stemmer teller – ressurser avgjør Arbeid med politisk påvirkning.
Sosiale medier Film: Social media revolution 2011Film.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Kommunikasjonstrategi og praktisk analyse Universitetet I Agder Fakultet for samfunnsvitenskap
Markedsføring og video Sosiale medier og bruken av disse er viktige – i noen tilfeller alene men også i kombinasjon med tradisjonell markedsføring.
Markedsføring.
CoP (Sett inn navn på fagnettverket)
RETNINGSLINJER FOR TELIA NORGE I SOSIALE MEDIER OPPDATERT JANUAR 2017
Webinar - Prosjektarbeid og samhandling
Sosiale medier – Hva nå, rådmann?
Digitalisering og cybersikkerhet
Selskapskontroll og eierskapsforvaltning
WEB- KURS.
Dilemmatrening Difis opplæringsmateriell informasjonssikkerhet.
Kommunal styring og planlegging av Helse- og omsorgtjenesten
Gode venner som hjelper andre
Snakker vi med hverandre eller forbi hverandre?
Hvor var vi og hvor er vi? Hvor skal vi?
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
25. desember 2018.
Camilla Hall-Henriksen
I 2016 leverte vi sluttrapporten fra Foranalyse dokumentasjonsforvaltning og arkiv. Med vi, mener jeg en gruppe bestående av representanter fra en rekke.
Ledelse VÆRE ROLLEMODELL SETTE RETNING ENGASJERE GJENNOMFØRE Forstå
Utskrift av presentasjonen:

Sosiale medier og eDemokrati Førsteamanuensis Øystein Sæbø Informasjonsystemer UiA

• Agenda • Hva er: • Sosiale medier • eDemokrati/ eDeltakelse • Hvilke utfordringer gir dette dere?

” Det paaligger Statens Myndigheder at legge Forholdene til Rætte for en aaben og oplyst offentlig Samtale.”

1. Brukerdeltagelse 2. Brukerskapt innhold 3. Delekultur 4. Kollektiv intelligens og massenes kunnskap 5. Desentralisering av informasjon og tjenester 6. Integrasjon 7. Forenkling (?) Kjennetegn sosiale medier

• Søgne kommune Søgne kommune • Jens (!) Jens (!) • Nytteverdi • Høringer? • Annonsering? • Nye målgrupper? Facebook

• Agderbenken Agderbenken • Helse og omsorg Helse og omsorg • Larvik Larvik • Nytteverdi • Rask kommunikasjon • Benyttes i spesielle situasjoner? • Delta i pågående debatter? Twitter

• Regjeringen Regjeringen • Nytteverdi • Informasjon ut? • Visualisering av informasjon? • Markedsføring? YouTube

• Kjell Ingolf Kjell Ingolf • Stormberg Stormberg • Ordførere Ordførere • Nytteverdi • Spre info, få innspill? • Diskusjon • Høringer Blogger

• Skolewiki Skolewiki • Nytte • Invitere innbyggere til å delta i utforming av dokumenter? • Kollektiv kunnskapsproduksjon Wiki-løsninger

• Samarbeid for alle Samarbeid for alle • Gata mi Gata mi • Ung.no Ung.no • Delogbruk Delogbruk Eksempler “offentlig sektor”

• Vurdere: • Formål, Målgrupper • Hvilke kanaler kan benyttes? • Brukermedvirkning, høringer og borgermakt • Personvern og datasikkerhet • Privat eller profesjonell? • Lover og regler • Arkiv og journalføring Difi: Veileder i sosiale medier

• Klar... •  Ta stilling til sosiale medier •  Kjenn din nettidentitet • ferdig... •  Sørg for god forankring hos ledelsen •  Start forsiktig •  Styr brukernes forventninger •  Lag retningslinjer og vær forberedt • gå! •  Lær språket og finn formen i sosiale medier •  Tillat prøving og feiling •  Ta eierskap, følg med og vær til stede •  Del og delta Klar, ferdig, gå! DIFIs veileder

Politisk beslutningstakingsprosess Sette agenda Utrede Beslutte Implementere Kontrollere og evaluere

eDeltakelse: inkludering i offentlig sektor • Lik mulighet for alle innbyggere til å aksesssere informasjon, konsulteres og delta • Via alle (praktisk mulige) kanaler • For å nå så mange som mulig • Hvilke rolle spiller dere?

Hovedutfordringer • Hvilke rolle spiller dere for inkludering av innbyggere? • Hva er arkivverdig? • Kjøreregler for offentlig ansattes bruk av sosiale medier • Hva kan/bør offentlige invitere sine innbyggere til å delta i? • Arkivering av multimodale uttrykk

Hovedutfordringer • Når skal dokumenter arkiveres? • Innbyggerinitiert innhold, hva betyr dette? • Hvem eier hva? • Privat/offentlig sammenblanding

Takk for oppmerksomheten! Øystein Sæbø Universitetet i Agder