Film om prosjekt Lebab Liknes skole i Kvinesdal, skoleåret

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fag / tema Musikk, samfunnsfag og norsk Trinn 2.trinn
Advertisements

En tilrettelegging av teksten fra
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
M ÅNEDSEVALUERING JUNI Da er sommerferien her. Håper dere har det fint! I juni har vi feiret Sakada 5 år, Simen 4 år og Sebastian 5 år. HURRA! Det var.
UkeAktivitetTema/ InnholdMål Aug/sept UkeUke 34-35Bli kjent (bruk av data) Innhold: Ulike pedagogiske spill som inneholder tall, mengder, begreper m.m.
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Månedsevaluering november 2011
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
- en aldersblandet gruppe med mye egenaktivitet og glede.
Historiefaget i skolen
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Mens vi venter… Julekalender til bruk i barneskolen – en PowerPointpresentasjon utarbeidet.
Vurdering av mai måned I mai måned har barna vært på mange små turer. Noen har fanget maur, de puttet vi i et glass med blå gele- som mauren spiste. Andre.
MÅNEDSEVALUERING NOVEMBER Vi har hatt fokus på helse og prata om at det er viktig med god håndhygiene. Vi vil ikke bli syke! Barna vasker hendene før måltid.
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Sammensatte tekster: Photo Story
Kode B Fortellinger fra Bibelen
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Framtida nå - les og forstå!
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Vinter 2011 Januar uke 1-5 Rosenholm Aktivitetsskole Halvårsplan 2013
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Sammensatte tekster.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Månedsbrev fra Sjøsprøyt April 2011
Månedsevaluering Januar 2012 Barna utfolder seg i snøen, er kreative og skaper. (Kunst, kultur og kreativitet) Gjennom dramatisering av Eventyr ute tar.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
-ikke bare for zippylæreren…
Undervisning i gruppe for ungdom med psykisk utviklingshemming
UTDANNING MODUL 1 Utdanningssystemet i Norge Barnehagen Verdigrunnlag
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Tidlig innsats i engelskfag Pat Pritchard cand polit Oslo, oktober 2009.
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Norsk Mål for timen: Arbeidsoppgaver:
Fra kontekstavhengig til kontekstuavhengig språkbruk
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Månedsplan for Froskene Mai 2015
SAMMENSATTE TEKSTER Læreplanen sier at eleven skal kunne
Matematikk i samisk kultur
MIN BÆREKRAFTIGE KOMMUNE En nettavis for klassen.
Særlig fokus på vår avdeling Tilvenning og tilknytning – Trygghet, omsorg og nærhet Relasjoner – Mellom barn-voksne og barn-barn Lek, begynnende samspill/rollelek.
LitteraturNøkkelordRim og reglerSanger Skinnvotten Enkel versjon av juleevangeliet til adventsamlingene Mus Rev Villsvin/gris Hare Frosk Bjørn Ride, ride.
Referat fra foreldremøtet tatt rett ut fra PowerPoint presentasjonen.. Forventninger til oss i 2a (Lars) Våre klasseregler utarbeidet av klassen.
Månedsbrev fra Kløverhumlene Her kommer litt om det vi har gjort på i februar og skal gjøre i mars.
Halvårsrapport for kløverhumlene Her kommer et sammendrag av det som vi har gjort her på kløverhumlene fra januar til juni.
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Månedsbrev fra Kløverhumlene Her kommer litt om det vi har gjort på i november og skal gjøre i desember.
Månedsplan for september Temaet for denne måneden: Meg selv Målet for denne perioden er å gi barna kjennskap kroppen 1 Gruppe 1: tema inne Gruppe 2 og.
LitteraturNøkkelordRim og reglerSanger Skinnvotten Mus Rev Villsvin/gris Hare Frosk Bjørn Ride, ride ranke Bjørnen sover Små rumpetroll Med krøllet hale.
LitteraturNøkkelordRim og reglerSanger De tre Bukkene Bruse Bukk/Geit Stor, mellomst, liten Troll Bro Gress Elv En, to, tre Gutten og bukken Bukkene Bruse.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Periodeplan for Lekestua uke 9-17 Språkmiljø: Uttale, ordproduksjon og setningsproduksjon Hva er viktig for oss i Sommerly når vi fokuserer på TRAS.
Periodeplan for Sommerly barnehage Uke : 17
Februarnytt! Dinglebein Så var vi kommet til februar måned.
Hva har vi gjort i oktober?
SIN BOK Barnehageåret
Lek og moro skal vi ha, det gjør barn og voksne glad!
Barn i krise K og T Presentasjon Litt om Rvts.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Månedsbrev Oktober Småtroll Husk Månedens mål Isak 26. Oktober
Utskrift av presentasjonen:

Film om prosjekt Lebab Liknes skole i Kvinesdal, skoleåret 2007-2008 Filming: Lars Emanuel Egeland Redigering: Bjørg G. Omland, Edina Lalic og Aslak Kvinen Stene i samarbeid med L.E.Egeland og Ariel Fåland DVD: Ariel Fåland 1

1. Eventyr fra «Snakkepakken». 2. Bruk av billed-kort fra Hovedtemaer: 1. Eventyr fra «Snakkepakken». 2. Bruk av billed-kort fra «Ord som gror- lek og lær». 3. Hvordan jobbe med temaet 17.mai. 4. Nye elever inn i gruppa. 5. Elever i aktivitet. 2

Tema 1: Eventyr fra Snakkepakken «Den lille røde høna» Figurer fra Snakkepakken brukes for å illustrere eventyret. Utgangspunkt i en enkel tekst. Knytte fortellingen til dagliglivet. Knytte ord til gjenstand og funksjon Viktig at barna er aktive, ta på ting og gjøre noe med ting. Gi rom for at barna får fortelle og assosiere. 3

Tema 2: Bruk av billed-kortene fra «ord som gror – lek og lær» Tegningene er hentet fra permen: «Ord som gror – lek og lær». - Målrettet språklæring i barnehage og småskole. Bildemateriell for systematisk innlæring av begrep innenfor aktuelle temaer. Medfølger er greit kartleggingsskjema. Edina Lalic har fargelagt tegningene. Bjørg Grøtteland Omland har laget dem til kort. Vi viser eksempler på hvordan de kan brukes. 4

Tema 3: Hvordan jobbe med temaet: 17.mai. - Egenaktivitet: å gå i 17.mai-tog, synge,vifte med flagg og gå i rekker og rad. - Knytte ord til gjenstand og funksjon f.eks.17.mai- sløyfe og vindmølle. - Gjøre elevene obs på det skrevne ord f.eks. servietter, festballonger (innpakningene). - Bruke flip-over. - Reklameblad i posten. - Utklipp fra aviser. - Nøkkelord fra «Snakkepakken». 5

Tema 4: Nye elever inn i gruppa Herming. Språklig samspill med andre barn og voksne. Samtale om bilder (laminerte – utklipp fra blader). Bruk av tolk. Billed-kortene fra «Ord som gror» Billed-kort som matcher tekst og bilde. Sang. Peke på teksta mens vi synger. Bruk av tegnesanger (ord + tegninger). Elevene hjelper hverandre. 6

Tema 5: Elever i aktivitet Sang Bruk av tegnesanger. Musikkinstrumenter. Sanglek: Haren uti gresset satt og sov. Samtale om bilder (laminerte, fra blader). Vær obs på å bruke hele setninger. Husk å skryte av elevene. Gøy når voksne tør å dumme seg ut. 7