”Lærlingepermen” Et nytt verktøy i utdanningen av lærlingene?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Advertisements

Om tilbud og inntak til våre 44 videregående skoler
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
Læring på arbeidsplassen
NESOs Formannskole klasse / 2014
”Bygg i tre-tre i bygg” Mål for landsby
FONS TILBYR NÅ GRATIS INSTRUKTØR- OG ASSESSORKURS FOR DEG SOM SKAL JOBBE SAMMEN MED EN LÆRLING - fiskerinæringen satser på fremtiden og utdannet ungdom.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Fagarbeider i bibliotek
Bygg- og anleggsteknikk.
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
GOS Godkjenningsordningen for selgere og rådgivere i skadeforsikring (GOS) etablerer felles fagplaner og felles rammeverk for praktisk prøve. For å bli.
VEIEN TIL FAG- OG SVENNEBREV
Hva vektlegger en bedrift ved inntak av lærlinger? Tanker fra en lærebedrift. Kent Arntzen Daglig leder Opplæringskontoret fylkeskommunale lærlinger.
VEIEN TIL FAG- OG SVENNEBREV Yrkesorientering for ungdomsskolen
Videreutdanning i Juss for vernepleiere IKT-støttet undervisning Praktisk gjennomføring 1.
Redskapsintegrering i teknisk fagskole Årskonferansen i Kristiansund 2010.
Differensiering fordi…
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
I dag: Kort repetisjon om faget webprosjekt Om gruppearbeid
Rotårsaksanalyse <Navn på prosjekt>
Helsefremmende arbeidsmiljø i hjemmetjenesten
Jenter i Bil og Elektro Et bedriftsutviklingsprosjekt 1.
Fjernundervisning eller nettstøttet læring Eksempel på gjennomføringsmodell ved Bergen teknisk fagskole Årskonferansen RFF Bodø 13 – 15 mai 2009.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
Jane Haave Kompetanse på lavere nivå Tirsdag 16. september 2008.
Lærlingordningen i Stavanger
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
Status for Kunnskapsløftet
Restteori & kurstilbud
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
Organisering og arbeidet i kommunene
PORTEFOLIO Ekrom skole.
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Hva er Fagbrev på jobb? Spredningssamling Prosjektleder Annikken Kjær Haraldsen.
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
Opplæringskontorets hjørne
POÉTE Leonardo da Vinci Lifelong Learning program Tanker etter seminar i Frankrike, Norge og Finland Ingvild Espelien og Bente Ryen.
Velkommen til Hydro Sunndal !. Dato: Side: 2 LÆRLINGER – EN RESSURS I BEDRIFTA Vi får den kompetansen vi ønsker og trenger. Får gode fagoperatører.
Program for samlingen Kl. Aktivitet Info. Dag 1, tirsdag 14. oktober. Møteleder Ove Austmo Lunsj   Velkommen Ove Austmo, funksjonsleder.
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE «spin-offs» Lise Hetty Olsen Opplæringskontoret for mekaniske fag
Utviklet av pedagoger i
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Alternative utdanningsløp Utdanningsavdelingen Desember 2015.
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden September/oktober 2015.
Kristine Sevik, Senter for IKT i utdanningen Programmering valgfag: Veiledning og MOOC.
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Veien videre etter VG2 Elektro.
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
Arnhild Dordi Gjønnes, Advokat NHO
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Revisjon av sentral godkjenning våren 2017
Facebook: Pro Opplæringskontoret
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Arbeidsgruppe 2 Kriterier og system for dokumentere og øke pedagogisk kompetanse – J. A. Toska SPA Mosjøen
Facebook: Pro Opplæringskontoret
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Utskrift av presentasjonen:

”Lærlingepermen” Et nytt verktøy i utdanningen av lærlingene? Ove Totland Opplæringskontoret for Rørleggerfaget i Hordaland

”Lærlingepermen” Forslaget med en lærlingeperm går ut på å: Lage en mappe / ringperm som alle rørleggerlærlinger i Norge skal bruke. Mappen skal dekke det pensumet som ligger under restteorien, den skal inneholde både teorietiske og praktiske oppgaver som lærlingen må gjøre/bestå for å ta svennebrev.

”Lærlingepermen” Bransjen blir enig om hva ringpermen minimum skal inneholde, det må settes ned et utvalg/styringsgruppe men alle skal få komme med forslag. Det må lages en plan for når de forskjellige oppgavene skal være gjennomgått/bestått, på den måten kan vi få dokumentert og praktisert en utvikling/måloppnåelse gjennom hele læretiden. De teoretiske oppgavene som ligger i permen brukes som utgangspunkt for undervisningen i restteori.

”Lærlingepermen” Lærlingen kan jobbe med oppgavene hjemme og sende de inn til opplæringskontoret for retting. Lærlingene innkalles til jevnlige samlinger der de får undervisning i restteori og de innsendte oppgavene blir gjennomgått. Dersom vi får tatt i bruk dette systemet vil vi få ett minste mål for hele landet på hva en lærling skal igjennom både teoretisk og praktisk før en kan ta svennebrev.

”Lærlingepermen” Eksempel på inndeling / innhold i permen: Dokumentasjon på hva lærlingen har jobbet med i læretiden, for eksempel utskrifter fra Tidplusstid / innføringsskjema fra opplæringsboka. Utdrag fra opplæringsboka: Læreplan rettigheter, plikter, osv.

Teoretiske oppgaver Modul 1: Teoretiske oppgaver Modul 2: Lærlingen må finne svar på spørsmål i Rørhåndboka og/eller i E-læringsprogrammet: Teoretiske oppgaver Modul 1: Teoretiske oppgaver Modul 2: Teoretiske oppgaver Modul 3: Teoretiske oppgaver Modul 4: Teoretiske oppgaver Modul 5: Teoretiske oppgaver Modul 6: Oppgaver i fagtegning

Praktiske oppgaver/caser fra Modul 1: Lærlingen skal planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere den praktiske oppgaven. Faglig leder skal også evaluere det lærlingen har gjort. Praktiske oppgaver/caser fra Modul 1: Praktiske oppgaver/caser fra Modul 2: Praktiske oppgaver/caser fra Modul 3: Praktiske oppgaver/caser fra Modul 4: Praktiske oppgaver/caser fra Modul 5: Praktiske oppgaver/caser fra Modul 6:

”Lærlingepermen” Kan dette være en ide?