Erfaringer fra hasjavvenning i Trondheim

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

Vi ser hverandre og erfarer at i Guds rike hører vi sammen
15 Notater og markeringer i teksten
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Motiverende Intervju v/Petter Nesset Seminar
Det hele mennesket griper gleden i bevegelsen
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
HVORDAN MØTE MENNESKER MED SAMTIDIG RUS- OG PSYKISKE LIDELSER 21.September 2011 Lars Linderoth Overlege Rehabiliteringspoliklinikken Bærum DPS.
Selvfølelse vs selvtillit
NESO Formannsskole Ledelse
Comfort Hotel TRONDHEIM.  Billed av High Tech = Ntnu.
Hva er Motiverende Intervju
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Motiverende Intervju - en kort presentasjon
GROW modellen.
- roller og forventinger
”Ut av tåka” – behandling av cannabisavhengighet i Oslo
Rusavhengige en vanlig pasientgruppe?
ASVL Fagkonferansen 2012 Gardermoen 9.februar
Endringsfokusert rådgivning/. Motiverende samtale/
Karriereveiledning Gro Dyrhaug Karriereveileder.
Cannabisavvenning Lena Moen, Uteseksjonen Oslo kommune
Ruskonferansen Hell, 6/ Tom Barth Terje Stølan Thomas Solenes Motiverende Intervju – metode for mer likeverdighet mellom pasient og behandler ?
HVORDAN BRUKE MOTIVERENDE SAMTALETEKNIKKER I PRAKSIS?
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
H VERDAGSREHABILITE RING Opplæring for ressurspersoner Del 2 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei.
”Med hodet over vannet…”
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
Forandringsprosessen
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
12 Reflekterende lesing.
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Bokollektivet Målgruppe:
Forhandlingsteknikk Hva vet forskere om forhandlinger?
Barnesykepleier og helsesøster
Lek og Læring i barnehagen
NESO Formannsskole Ledelse
Rådhuset 05. og 07.mai ”Tverrfaglig spesialisert rusbehandling” - et nytt tjenesteområde i spesialisthelsetjenesten - et nytt tjenesteområde i spesialisthelsetjenesten.
Responsferdigheter & Kartlegging
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Pål Fylling Helland Psykolog Blå Kors
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
MOTIVERENDE INTERVJU, dag 1 MOTIVERENDE INTERVJU, dag 1 Introduksjonskurs i MI 11. og 12. juni 2012 Bodø Ann-Heidi Nebb, Psykologspesialist KoRus-Nord.
MOTIVERENDE INTERVJU, dag 2 MOTIVERENDE INTERVJU, dag 2 Introduksjonskurs i MI 11. og 12. juni 2012 Bodø Ann-Heidi Nebb, Psykologspesialist KoRus-Nord.
Hasjavvenningsprogrammet Nord -Trøndelag Jægtvolden 22. sept 2015.
En kort presentasjon av samtalemetoden Motiverende Intervju.
MOTIVERENDE INTERVJU MED UNGDOM OG UNGE VOKSNE Ann-Heidi Nebb Psykologspesialist, KoRus-Nord Te ka slags nøtte 2011.
HVA ER MI? RELASJON og TEKNIKK ”Toward a Theory of Motivational Interviewing” (Miller og Rose, 2009) Antakelse om to aktive komponenter i MI –Relasjonskomponent:
Hvordan lære MI? En prosess – det tar tid ! Lære hvordan vi skal lære MI av våre klienter - direkte feedback fra brukerne – de vil fortsette å snakke hvis.
Nye power points Alta 30/11 og 1/ BOKTIPS Arkowitz, Westra, Miller & Rollnick; Motivational Interviewing in the Treatment of Psycological Problems,
Motiverende Samtale Workshop
PMU 2016 Magnus Østvang og Heidi Dobloug Rasen
Kommunikasjonsteknikkar i Motiverande intervju
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Samling 2 klasse 5, Tromsø 28. – 30. april 2015
psykososialberedskap.no - en ressursportal for hjelpere og rammede
FORBEREDELSE: Behandlingsteamet må snakke sammen:
Kurs i Motiverende Intervju av
Utskrift av presentasjonen:

Erfaringer fra hasjavvenning i Trondheim Kristiansand, 15.2.2011 Matz Seifried

Hasjavvenning i vår regi Juni 2010 Individuelt tilbud Forberedelser 2007 3 gruppekurs 2008-2009 Omorgani-sering

Individuelt tilbud 2010 Rammer: 10 møter fordelt på 10 uker & 3 oppfølgingssamtaler ila. 3 mnd. Innhold basert på HAP (Lundqvist & Ericsson) Bruk av Motiverende Intervju [MI] (Miller & Rollnick)

Konklusjon HAPT Kunnskap om cannabis Grunnstruktur for hasjavvenning MI Kunnskap om cannabis Grunnstruktur for hasjavvenning Ferdigheter og teknikker som fremmer endring Et holdningssett som legger til rette for forandring

Motiverende intervju (et utdrag)

”Hvis du vil bygge et skip, så ikke trom sammen menn for å skaffe treverket og fordele arbeidet, men gi dem i stedet lengsel etter det vide, uendelige havet.” Antoine de Saint Exupéry

Holdningssett / MI = dans Bryting Terapeutstyrt og pasientsentrert Endringsrettet Med tydelig melodi Terapeuten sitter på hendene, holder seg et ’hestehode’ bak pasienten - Ikke fylle-sving, men Argentinsk tango = styring gjennom innbydelser og tilpasninger

Refleksjoner – mikroferdigheter 2 Eksempel: ”Ingen legger merke til at jeg har sluttet å røyke!” For å styre samtalen Forsterke noe Nyansere Teste ut Skape driv i endringsprosessen Nivåer: Gjentakelse (papagøye) Omformuleringer Refl. av underliggende mening Refl. av underliggende følelser Reflekterende hjelpere oppleves som mer empatiske. De beste refleksjonene er korte. Tonefall: Senk stemmen på slutten av refleksjoner. Melodi i samtalen: Åpne spørsmål –> refleksjon –> åpne spørsmål –> refleksjon -> oppsummering

Ambivalens Ambivalens - motivasjonskonflikt - handlingslammet = motstridende følelser eller holdninger Ambivalens - motivasjonskonflikt - handlingslammet Ambivalensutforskning skaper oversikt og anerkjenner begge sider av konflikten pasienten befinner seg i. OBS: Kontraindikasjoner – se appendiks. Ambivalensvekt Gode ting med hasj Mindre gode ting med hasj Kan filosofere Sover bedre … Koster mye Illegal Oppsummering 1 3 4 2 5 Stor Oppsummering ”På den ene siden … SAMTIDIG …. på den andre siden.”

Selvmotiverende ytringer (DARN-C) Desire: Utsagn som inneholder ønske om forandring Ability: Utsagn at en kan forandre Reasons: Utsagn om gode grunner til å forandre Need: Utsagn om at en behøver å forandre Commitment: Forpliktende beslutningsuttalelser Eks: Hva er det som gjør at du har valgt å stille deg her (tall)? Hvorfor her og ikke på (et lavere tall) Hva skal til for at du skal bevege deg fra (det valgte tallet) til (høyere nr)? Hva blir ditt neste steg? Og når skal du iverksette neste steg?

Selvmotiverende ytringer II Når du hører selvmotiverende ytringer/ endringssnakk: Hent ut/utdyp Forsterk Bekreft Reflekter Oppsummer

Reflekter – anerkjenn at motstand er der ved å speile tilbake Å rulle med Motstand Reflekter – anerkjenn at motstand er der ved å speile tilbake Forsterket refleksjon – overdriv/underdriv en smule Understrek pasientens valg, kontroll og autonomi Reformuler – tilby ny mening eller forståelse/perspektiv Enighet med en vri – refleksjon etterfulgt av reformulering Skift fokus

Endringshjulet Forover-veielse Over-veielse Forbe-redelse Hand-ling Vedlike-hold Tilbake-fall (Prochaska og DiClementi)

HAP HAP holdningssett Endringshjulet (-faser) Mikroferdigheter Åpne spørsmål Refleksjoner Oppsummeringer (-utforskning) Ambivalens rulling med Motstand, Selvmotiverende (change talk) ytringer Endringshjulet (-faser) HAP HAP

Hvis du vil bygge et skip… Takk for meg.

Mulige kontaktpersoner for MI kurs KoRus Sør Rikke Raknes, Petter Nesset KoRus Vest Stavanger Bente Høgmo, Bente Sikveland, Silje Lill Ramstad KoRus Vest Bergen Solveig Storbækken, Nina Andresen, Cecilie Andreassen KoRus Oslo Lena Müller, Jens Erland Hoel, Runa Frydenlund KoRus Øst Anne Moberg, Kari Källvik, Tone Skjellet KoRus Midt-Norge Lars Ranheim, Håvard Engen KoRus Nord Silje Wangberg, Liv Salen Matz Seifried Mobil: 952 63 571 matz.seifried@trondheim.kommune.no

Åpne Spørsmål – mikroferdigheter 1 Hente ut, utforske klientens verden Klargjøre grunner til å gjøre forandringer Hjelpe klienten til å uttrykke ambivalens Eks: Hva tenker du om…? Hvordan ville du…?

Oppsummeringer – mikroferdigheter 3 Hensikt/funksjon: Sjekk – om har man forstått riktig Gir klienten mulighet til korrektur og ytterlige opplysninger For å ta vare på/forsterke tendenser til endring Styring av samtaler Enkle oppsummeringer Et kort resumé av det klienten har sagt Drivende oppsummeringer Samling av selvmotiverende ytringer for å forsterke disse

Ambivalensutforskning - kontraindikasjoner - Person i alvorlig krise Person i ”dårlig fase” ved kronisk lidelse Hos svært resignerte / som ikke har håp igjen Pasienter som er blitt alvorlig syke av sitt atferdsproblem (hjertelidelse, leversvikt, KOLS) Stabilisering gjennom trøst, oppmuntring og praktisk hjelp her et bedre alternativ.

MI-Literatur Barth, T., Børtveit, T. og Prescott, P. 2006. Endringsfokusert rådgivning. Oslo. Gyldendal Akademisk Miller, W.R. og Rollnick. 2002. Motivational Interviewing. Preparing People for Change. New York. Guildford Press