Scenisk dans 1 Programfag 5t. Eksamensform er praktisk-muntlig gitt lokalt. Undervisningen vil innebære, praktisk arbeid som skapende, utøvende og visningsarbeid.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Advertisements

Trening og læring for bedre helse
Eksamensoppmelding for elever og privatister
TOPPIDRETT PÅ IDRETTSLINJA
Studieforberedende utdanningsprogram
Leir-genial trosopplæring
Program-fagene: Psykologi 1 og 2
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
Hva er motivasjon? Motivasjon = bevege Motivasjon er iboende
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Forskerfabrikken Fra ”lys” idé til sosial entreprenør
Omstilling uten nedbemanning
Klaus Pettersen & Bjørn Erik Korum Hansen
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
Flipped Classroom – Omvendt klasserom
Månedsevaluering Juni I mai og Juni har barna vært på tur til gimle museum. De har kjørt buss, og for noen var det en ny opplevelse. De så mange forskjellige.
Barnelitteraturen som sjanger?
WRITE AN OPERA.
Den Norske Skolen i London
Velkommen til ST. HALLVARD VGS
Velkommen til ST. HALLVARD VGS
Veileder i vurdering i musikk - introduksjon
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Veiledning av studenter
Velkommen til klasse- foreldrene
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Maria Montessori Maria Motessori er født i Italia. Hun var Italias første kvinnelige lege. Senere ble hun professor i antropologi og hun ledet.
Jazz – Musikk for kultiverte og ukultiverte
Fra FLU til BLU Ny barnehagelærerutdanning
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Kognisjon og emosjon – forutsetning for læring og bevegelse
GODT HUMØR • Bevegelse og fysisk aktivitet gjør   deg glad og gir mer energi • Å være aktiv sammen med venner gir   trygghet og fellesskap • Nysgjerrighet.
17. mai.
Førsteamanuensis Vidar Gynnild, NTNU
Utdanningsvalg Gran Ungdomsskole 2008/2009
Fysisk aktivitet i institusjonen
Dommerseminar januar 2014 For oppdatert informasjon – se FIGs webside
Den digitale leken -bare utenfor eller også innenfor barnehagen?
OPERAPROSJEKTET. Den pedagogiske lederrollen Hvordan operaprosjektet kan påvirke den Må ta ansvar og kunne deligere ansvar Gruppeprosesser og samarbeid.
Mestringsmodell Breidablikk
Muntlig tradisjon i Norge - eventyr, sagn og ballader
Bygg- og anleggsteknikk
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Ine Skog, Ida Bøhmer, Anders Sandvik og Aleksander B. Andersen
Studentambassadører 2015 Fakultetet for kunstfag.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Velkommen til Varden skole Program i kveld
Drop-In metoden i skolen
Sykepleier – mer enn et yrke
Orientering om valg av programfag Et stort antall elever på VG1 ST/IDR/MDD opplever lavere nytteverdi av skolen enn YF-elever Hvordan velge slik.
Dikt.
Ellen Berg Svendby Spesialpedagog/idrettspedagog, PhD
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Gautesete SKOLE Kunst og Håndverk skoleåret Trinn
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Forvandlingstenkning om medier og kommunikasjon Forelesning 3, 7/9 2007, Espen Ytreberg.
KLASSELEDELSE MI-teorien og læringsstiler
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
Polarsirkelen videregående skole. Utdanningsprogram Studieforberedende Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medier og kommunikasjon Kunst,
Ski videregående skole Kunnskap - Idrett - Kultur - Kreativitet.
Idrettsfag Musikk, dans, drama. VALG AV MATEMATIKKVARIANT  matematikk 1T  matematikk 1P.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Masteroppgåve, UiA Litt om utvalet mitt!.
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
VALG AV 2. FREMMEDSPRÅK ELLER FORDYPNING PÅ UNGDOMSSKOLEN
Ski videregående skole
Hva er karnevel for oss i Sommerly?
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Scenisk dans 1 Programfag 5t. Eksamensform er praktisk-muntlig gitt lokalt. Undervisningen vil innebære, praktisk arbeid som skapende, utøvende og visningsarbeid innenfor scenisk dans. Scenisk dans omhandler Jazzdans, samtidsdans og Klassiskballett Dette er de tre danseteknikkene som går under scenisk dans. Dansestiler som hiphop, streetjazz, samtidsjazz, musikal jazz vil også være en del av danseundervisningen. Dette faget passer deg med interesse for minst en av danseteknikkene eller danseformene nevnt over.

Hva er dans? Hva er dans? Dans er kunstartens mor. Musikk og poesi eksisterer i tid, billedkunst og arkitektur i rom. Men dansen eksisterer både i tid og rom….(Kurt Sachs (World historuy of dance, 1937) Dans er rytmiske bevegelser og trinn som oftest til musikk. Dansen er et språk uten ord. I dans setter vi bevegelse sammen i store og små fraser for å utrykke noe og vekke sansefornemelsene våre. Dans handler om å formidle noe med hele deg, innvendig så vel som utvendig .

Jazzdans Jazzdance is hot, cool, sassy, sharp, high, low, big, delicate (Jana E. Frances-Fischer). Det finnes ingen fasit eller klar definisjon men den er sterkt inspirert av klassisk ballett og moderne ballett. I den senere tid har det utviklet seg mer urbane dansestiler som hiphop, streetdans. Mange vil si disse stilene er utviklet av ”folket” i tråd med populærmusikken. Det er pedagogen som setter sitt særpreg på danseklassen. Du kan forvente forskjellige stiler og former i dansefaget. Bjerke vgs har musikalprofil og dette vil prege undervisningens form. Bjerke vgs ønsker å være nyskapende innenfor sjangeren musikal. Vi ønsker derfor å samarbeid med elvene om en musikaldans der tradisjoner så vel som urbandans forenes til nye muligheter. http://www.youtube.com/watch?v=7KnzFYPy2Hw (jasmine) http://www.youtube.com/watch?v=2ARY7WsktF4 (Danielle) http://www.youtube.com/watch?v=TqnDA9UGOOc (all that jazz)

Samtidsdans Samtidsdansens særpreg, er at danseretningen har et friere bevegelsesmønster og jobber sjelden til pop musikk. Samtidsdans utnytter tyngdekraften i større grad enn hva som er særegent ved jazzdansen. Bevegelsene kan oppleves som mer kantete og asymmetriske med fall og kast. Dansen blir betegnet som mer fri. http://www.youtube.com/watch?v =aHFaG7n9xz4 (Karolina) http://www.youtube.com/watch?v=7YFACU54KL4 (duett) http://www.youtube.com/watch?v=6zYY2FhoMBY (Kjersti ALveberg dance Makabre)

Klassisk ballett Klassisk ballett har sitt utspring fra Renessansetiden i Frankrike, hvor hoffet utviklet avanserte og strukturerte danser som underholdning på ball. Deler av denne danseformen er bevart i det vi i dag betegner som klassisk ballett med blant annet strenge tradisjoner i sin form og struktur. Denne danseteknikken er basen for all scenisk dans (Kassing og Jay, 2003) http://www.youtube.com/watch?v=wg9F2U MGyvY (nøtteknekkeren, fløytedansen) http://www.youtube.com/watch?v=r7XTtQE 3rHI (Romeo og Julie, Prokifiev lang)

Samspill og refleksjon. Ved dette studiet jobbes det med samspill og refleksjon i undervisningen. I praksis vil dette innebære skapende og kreative prosesser der alle er like viktige bidragsytere. Akseptere ikke blokkere. I opplæringen skal det legges til rette for opplevelse, sansning og kreativ utfoldelse. Programfaget kan gi grunnlag for videre studier innen scenisk dans, i utøvende, skapende eller pedagogisk retning. (udir.no)

Fordeler God trening Økt konsentrasjon Økt styrke, mentalt så vel som fysisk Felleskap, samspill og samhold Mestringsglede Lystbetont Studiekompetanse