“Læringsmiljø Hadeland”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Advertisements

Har vi bruk for (helseutdannete) psykologer i organisasjoner?
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
De dårige følelsene. Veiene ut..
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
22 tips for den faglitterære forfatteren
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Vernetjenesten Kristiansund Hovedverneombudet.
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Hønefoss politistasjon
Motivasjon.
Veiledning av elever / lærlinger
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Selvfølelse vs selvtillit
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
Vintreets hemmelighet Livet i vennskap og kjærlighet Joh 15,12-17
OPAD stormøte/ BK1 Samordning - dvs. endring - av administrasjonen er nøkkelen til suksess Birger Kruse NVH.
IKT Orkide Ledelse og Skole
- roller og forventinger
Mestring og forebygging av depresjon
Johannes 16, Om sorg og glede
LÆRING Grunnleggende prosesser
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Hvordan få til endringer? Johan Grieg Alberts 7. Oktober 2004
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Aktører, roller og relasjoner Noen punkter fra rollespill Bortreiseseminaret mars 2002.
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Mestring og forebygging av depresjon
1 Innhold Prosjektet ”Bygg ned barrierene !” - formål - hovedfunn Hva betyr dette ?
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
Lederstil og Motivasjon.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Refleksjoner over funn i ARK
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Tema: Kommunikasjon i team
Cake Q3 Storulykke 1.
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Ansattes perspektiv på endring & omstilling
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Jobb med hindringer og barrierer i fredstid! Å ta opp tabuiserte temaer krever et trygt arbeidsmiljø! Forankring i ledelse! Arbeid over tid! Og en god.
Aggresjon.
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Tema: endringsledelse Verktøykasse for ledere på NTNU.
Fylkesmannen i Telemark Samling: Godt samarbeid med dilemma omstilling Målgruppe: øverste ledelse og tillitsvalgte.
Hvordan ivareta studentveilederen i vanskelige saker? Inger Helene Vevatne Foredrag
Verdensdagen for Psykisk Helse
Klubben for alle.
Hvordan lese rapportene
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Samarbeid og medbestemmelse
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Utskrift av presentasjonen:

“Læringsmiljø Hadeland” Ledelse Johannes Sangnes

Ledelse

Organisajonsforandringer MYTER Raske å gjennomföre Koster ikke så mye Belaster ikke så mye Lette å få til Löser tidligere organisajonsproblemer ERFARINGER Kan ta tid Kostbare - Kuttisme Slitsomme - spennende Vanskelige Gevinster kan väre uklare ved uklart fokus

Organisasjonsendringer Kjernen i endring : For å få til endring må du både endre og bevare

Dilemma BEVARE Kjenne fortiden og kulturen godt Respektere organisasjonshistorien Anerkjenne det som har vært gjort Utvikle Kultur ENDRE Utvikle nye visjoner og mål Skape en ny organisajon Endre for å møte nye krav Avvikle Utvikle en ny felles kultur

Verdigrunnlagene Vi rendyrker bedriftens forretningsidé Vi holder høy forretningsmoral Vi skal være gjeldfri Vi skal motivere til vinnerkultur Vi tenker positivt og offensivt Vi snakker med hverandre – ikke om hverandre Kunden er vår øverste sjef Vi vil ha det morsomt og lønnsomt

Ledelse Toppledelse -> isolert Mellomledere -> presset Grunnplanet -> motstand

Ledelse Mennesker har ingenting imot endringer, men vi er i mot dårlig ledelse

Toppledelsen Den isolerte posisjon Åpne øynene for mulige ulike reaksjoner Forventer forståelse og aksept blandt medarbeiderene Tålmodig – endringer tar tid Ydmyk – vi er ikke alle like glad i endringer Viktig å tenke “vi sammen” Forståelse for at ikke alle innser behovet for endringene Repetere – repetere ……….. Fokus verdigrunnlag

Mellomledelsen Presset posisjon Føler seg presset til å gjennomføre endringer Viktig med utvidete ledermøter Er du med eller imot? / Involvert Behovet er stort for god informasjonsflyt fra ledelsen Får ikke tydelige nok mål – vanskelig å være tydlig nok Utsatt for krysspress (rollekonflikt)

Medarbeidere Forsvarsposisjon Angrepet og kan føle seg utenfor beslutningsprosessen Uvirkelighetsfølelse - “hvordan kan de gjøre de dette mot meg” Motstand, forvirring og frustrasjon Redd for å gjøre noe Gjør mye fordi de er redde for ikke å bli med videre Tap av kjente sosiale bånd/fremtidsmulighter

Verdigrunnlagene Vi rendyrker bedriftens forretningsidé Vi holder høy forretningsmoral Vi skal være gjeldfri Vi skal motivere til vinnerkultur Vi tenker positivt og offensivt Vi snakker med hverandre – ikke om hverandre Kunden er vår øverste sjef Vi vil ha det morsomt og lønnsomt

Mulige negative effekter av store organisasjonsendringer Sykefravær over tid er en parameter å se på Sykefravær lavt under prosessen Sykefravær høyt i prosessen Redusert identifikasjon med organisasjonen Endring i arbeidsforhold -> fortsett/slutte Jobbtilfredshet kan bli redusert (kortsiktig)

Psykososiale reaksjoner på overtallighet Medarbeidere får problemer med: Selvtillit og selvfølelse - “Veiet og funnet for lett” En følelse av svakhet. Å føle seg mislykket. Å føle tristhet og sorg. Uvant å takle tristhet i en jobbsituasjon som man har klart uten mange følelsesmessige utbrudd. Å bli lei seg/sint.

Verdigrunnlagene Vi rendyrker bedriftens forretningsidé Vi holder høy forretningsmoral Vi skal være gjeldfri Vi skal motivere til vinnerkultur Vi tenker positivt og offensivt Vi snakker med hverandre – ikke om hverandre Kunden er vår øverste sjef Vi vil ha det morsomt og lønnsomt

Opplevelse under omstilling i noen selskaper (Input fra NHH) LEDERNE OPPLEVER Medfølelse Forvirring og usikkerhet Hva skal jeg si, hva skal jeg gjøre Ansvarsfraskrivelse Hva er mitt ansvar Det er ikke jeg som har bestemt dette Skyldfølelse Dette er mitt ansvar Dette kunne vært unngått Jeg er en dårlig leder Tilbaketrekking ARBEIDSTAKERNE OPPLEVER Mister holdepunkter Arbeidsvaner/oppgaver Rolle, gruppetilhørighet Status, personlige relasjoner Lever langt fra informasjonskilder og beslutninger Sliter med lang ventetid Ledere blir usynlige, fraværende Hardere/kaldere klima Større arbeidspress Konfliktfylte overlevingsprosesser

Vanlige feil i omstillingsprosesser FOR MYE Saker Krav Tidsfrister Teknologi Arbeidsoppgaver Styring/kontroll Informasjon FOR LITE Personell Gevinster Læring Verdigrunnlag/hensikter Samspill Motivering/medvirkning Kommunikasjon

Forandringer Informasjonsstrategi Rask, saklig, ærlig og klar beskjed Mål inneholder informasjon om: Hva har brakt oss hit Hva er situasjonen Hensikt med forandringen Hva forandring betyr for den enkelte: Hva skjer? Når? På hvilken måte? Krav til personen Hvordan en kan påvirke forandringsarbeidet Råd om umiddelbare handlinger – hva de kan gjøre Utvikle informasjonskanaler Gi tidspunkter for informasjonsoppdateringer

Verdigrunnlagene Vi rendyrker bedriftens forretningsidé Vi holder høy forretningsmoral Vi skal være gjeldfri Vi skal motivere til vinnerkultur Vi tenker positivt og offensivt Vi snakker med hverandre – ikke om hverandre Kunden er vår øverste sjef Vi vil ha det morsomt og lønnsomt

Fokus -> Endringer Tydelighet -> Vær tydelig Informasjon og KOMMUNIKASJON Ledergruppe -> flatere organisasjon under prosessen Se på sykefravær over tid, dvs fra endringen starter til den er gjennomført

God styring og ledelse av prosjekter Forankre beslutingen - innvolvering Klare mål Hvordan måle? Få, men klare delmål og mål Det enkle er ofte det beste……………. Levere resultat: Innenfor tidsfrist og rammen av kostnader og ressurser Still krav og vær tydelig 

Verdigrunnlagene Vi rendyrker bedriftens forretningsidé Vi holder høy forretningsmoral Vi skal være gjeldfri Vi skal motivere til vinnerkultur Vi tenker positivt og offensivt Vi snakker med hverandre – ikke om hverandre Kunden er vår øverste sjef Vi vil ha det morsomt og lønnsomt

Noe å huske på? Ledes vi av kompetanse og sterke verdier – er vi stand til å ta beslutninger og gjennomföre