Nettverksmøte for det nordiske nettverket ”Aktive fritid for alle” Hovedtendenser i de nordiske lande, i forhold til frivillighed, deltagelse, civilsamfund.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Solidaritet i praksis for Zimbabwe. ”Vi oppfordrer alle organisasjonsledd i NTL til å støtte Norsk Folkehjelps prosjekter i Zimbabwe. Dere kan bidra til.
Inkludering i skole og fritid
Inkludering i skole og fritid – en utfordring
Trygge organisasjoner
Hvem skal bestemme?.
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
Björk Thorarinsdóttir
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
Fylkesårsmøter 2013 Mental Helse. Vår visjon ”Alle mennesker skal ha en mulighet til å leve et liv basert på uavhengighet, selvstendighet og mestring”
Regjeringens barne – og ungdomspolitikk Kjell Erik Øie Statssekretær.
Inkludering i skole og fritid – en utfordring
Globalt utdanningsmarked – en vrang nordisk floke å løse? Nordisk Ministerråds temakonferanse Om fleksibel læring Island september 2004 Lars Skjold.
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
Idrettspolitisk dokument
KROPPSØVINGSSEKSJONEN HVO Arbeid med Kunnskapsløftet I forhold til kroppsøving, fysisk aktivitet og helse har det fra statlig hold vært flere innfallsvinkler.
UNICEF.
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Barnefattigdom – Hva er det og hva kan vi gjøre med det? Barne- og ungdomskonferansen 2006 Gardermoen 1/11 Tone Fløtten, Fafo.
Future Vision Plan (fremtidsplan) Oppdatering for ikke pilot distrikter.
Sør-Afrika KFUM Tensing
SOSIAL KAPITAL.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Christian Waale Hansen
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
23. MAI GRATULERER MED DAGEN, ULF!.
Mestring og forebygging av depresjon
Om Luthersk dåpsteologi og dåpens betydning for trosopplæring
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Idrettsglede for alle – en åpen og inkluderende idrett
Hverdagsrehabilitering Del 3 Brukermedvirkning
WHO’s Ottawa-erklæring: Health promotion is the process of enabling people to increase control over, and to improve, their health. … an individual or group.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
1 Jobb og omsorgsklemma for gamle foreldre Heidi Gautun Forskningsstiftelsen Fafo.
Skjønnhetstyranniet og vold Elisabeth og Anne-Bente
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
Lise Fornes Sosialfaglig rådgiver Trondsletten habiliteringssenter
Velkommen til et nytt skoleår!
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
AIDS2014: Menneskerettigheter Bjørg Sandkjær Seksjon for helse, Norad 29. oktober 2014.
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Hvorfor skal vi ha barnehager?
FRILUFTSLIV FRA Naturopplevelser for livet.
Norwegian Ministry of Labour and Social Affairs Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Velg ASD mal NORSK under ”oppsett”. Social inclusion for people from.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
Youth in a changing society AER Summer School Almere, Flevoland, Nederland 22th – 27st August 2011 Reiserapport til Internasjonalt forum
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
ALLEMED Drammen ALLEMED FILM - Utstyr.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
DRI1002-V05 7. seminar 14. mars Arild Jansen , AFIN
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Fattigdommens sosiale kostnader
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Dr. Avis Glaze Utdannelse for demokrati;
CAMPAIGNING From vision to action.
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Pedagogisk dokumentasjon
Innovasjon i lokalarbeidet
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Fra valg til læring.
The courts February 2018 Court Administration.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Nettverksmøte for det nordiske nettverket ”Aktive fritid for alle” Hovedtendenser i de nordiske lande, i forhold til frivillighed, deltagelse, civilsamfund og inklusion Gísli Árni Eggertsson Idretts- og fritidsforvaltningen

Forbrukersamfunnet Island som Verdensrekordholder? • Yrkesaktive foreldre • Rate av kvinner og menn på Labor Market • Unges arbeide efter skoletid • Bruk av sove medisin, antipsykotika, antibiotika • Husholdningenes gjeld • Statens gjeld pr. individ • Styringsrenten • Bruk av kredittkort • Bruk av mobiltelefoner • Computer eierskap og Internett-bruk • Kjøp av årskort i gymsalen • Fleste Jeep-er (4X4) • Beste svömmebassenger • Unges deltakelse i fritidsaktiviteter • Minst bruk av narkotika, tobak og spiritus blandt ungdom under 16 års alderen

Island i dag – fritid for alle • Vi har bygd opp noen av den beste fritidsservice i verden for barn og undom • Deltakelse i organiserte fritidsaktiviteter er trolig den høyeste i OECD i aldersgruppen 6-18 år • Aktiv deltakelse av alle har vært vårt motto i årevis • Statlige og lokale myndigheter har utfört rettslig rammeverk for å forbedre situasjonen for handikappede. • Svært lite finns om «fritid» i regleverket om overføringen av servisen fra staten til kommunene

Hva har hovedstaden Reykjavík gjort? Aktiviteter! - holde barna okkupert på en god måte • Økte midler ble brukt til å fremme fritid tjenester, idrett, ungdomsorganisasjoner og kulturell opplæring • Strukturen i fritids tjenester utviklet seg med fritidssentre, ungdomsklubber og etter skolen sentre i bydelene. • Bygging av anlegg for idrett og sosiale aktiviteter og styrking av infrastruktur innenfor frivillige organisasjoner • Sosial service ble styrket i bydelene 4

Verdiene av det gode fritidstilbud • Fysisk og mental sikkerhet • Riktig planlegging - enkle og klare regler • Konstruktive relasjoner • Muligheter for alle å ha et sted av sin egen utenfor familiens og skolens grenser

Verdiene av det gode fritidstilbud • Positive sosiale normer - Verdier av mangfold og likestilling • Støtte positive sosiale aktiviteter, respektere rollen som unge mennesker har og deres stemme • Muligheter for å utvikle sine talenter og ferdigheter • H olistisk k obling av familie, skole, frivillige organisasjoner, ungdomsklubber, sosial service og andre aktører på scenen av fellesskapet 6

Hvilke tiltak kan vi ta i utviklingen av fritidssektoren? I dagens perspektiv • Analysen fokuserer på "Sosial eksklusjon" • På jakt etter en løsning er fokus på "Social inkludering" 7 "There is evidence of causal links between social capital and health and wellbeing, crime, education, good governance and the effective state.“ Bandura 2006

• En prosess der visse individer er presset til kanten av samfunnet og forhindret fra å delta... Hva er sosial eksklusjon?

“a process whereby certain individuals are pushed to the edge of society and prevented from participating fully by virtue of their poverty, or lack of basic competencies and life long learning opportunities, or as a result of discrimination. This distances them from job, income and education and training opportunities, as well as social and community networks and activities. They have little access to power and decision making bodies and thus feel powerless and unable to take control over the decisions that affect their day to day lives” (European Commission 2004) Hva er sosial eksklusjon? Den lange versjonen

• Den prosess som gjør at hver person i samfunnet kan delta i vanlige virksomheter i samfunnet de lever i. Hva er sosial insklusjon? “Youth policy is about inclusion and access. Where inclusion and access are assured, policies function, where this is not the case, they don’t.”Peter Lauritzen

Hva gjör vi og hvordan? Det er delvis et moralskt spørsmål? De moralske holdninger du har, påvirker måten du arbeider med ungdom • Den ansatte mener kjernefunksjonene i hans / hennes jobb er å tilpasse ungdom til samfunnet / fellesskapet vi lever i. • Han / hun søker ikke å endre samfunnet, men oppfordrer unge mennesker til å være fornøyd med ting som de er. • Av dette den ansatte spiller en rolle for å opprettholde det sosiale regelverket. 11

Det er delvis et moralsk spørsmål – derimot.... • Ser den ansattes på aktiviteter som et verktøy til å forandre samfunnet. • Refererer til muligheten for folk til å reagere på omgivelsene sine og gjøre endringer. • Ser på for langsiktig innvirkning på folks atferd og tenkning, og dens potensial til å spille en aktiv rolle i samfunnet og påvirke forbedringer. • Den ansattes mål er ikke at unge mennesker integreres i samfunnet, men bidrar til sosial reform. 12

Livskvalitet for fremtiden basert på.... • At alle unge mennesker nyter sin barndom • At ungdom ikke er tilsidesatt • Kvalitetsarbeid • Good staff • Partnerskap i nærmiljö • Politiske retningslinjer og prioriteringer

The “NEW” Democracy • Gi unge mennesker mulighet til å endre måten vi distribuerer rikdom og makt • Led dem forsiktig og med respekt • Lær dem de grunnleggende verdier som demokrati og omsorg • Hold dialogen levende og aktiv • Bruk beste praksis som demoer for videre utvikling 14