Bakteppe. Definisjon av rehabilitering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nasjonale føringer og suksesskriterier for gode koordinerende enheter for habilitering og rehabilitering Konferanser høsten 2010 avdelingsdirektør Bente.
Advertisements

Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Impulssenteret Et dynamisk veiledningssenter i Vaskerelven, Bergen.
Spesialisert rehabilitering
ARBEIDSEVNEVURDRING I NAV
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Agenda - Prinsipper for bistand til brukerne - Rammeverk for arbeidsmetodikk i NAV - Arbeidsevnen i sentrum - Planer og velferdskontrakter - Tiltak og.
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
Habilitering og rehabilitering – til alle som treng det
HVORDAN MØTE MENNESKER MED SAMTIDIG RUS- OG PSYKISKE LIDELSER 21.September 2011 Lars Linderoth Overlege Rehabiliteringspoliklinikken Bærum DPS.
Arbeids- og Velferdsdirektoratet
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Henning Mørland bydelsoverlege Bydel Sagene
LAR samhandling kommune og spesialisthelsetjeneste
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
«Ferdig rehabilitert, men ikke ferdig»
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
Helsenettverk Lister Lindring i Lister Møte i prosjektgruppen Mandag
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
Arbeid i andres hjem + Arbeidsmiljøet når du jobber der
Morgendagens kompetanse
Det du gjør, gjør det helt Bedre samordning for utsatte barn og unge (NOU 2009:22) Geir Kjell Andersland Hafjell, 17. mars 2010.
IPS Molde Individual Placement and Support
NAV Hjelpemiddelsentral Oppland
Norsk Industri – Inkluderende arbeidsliv i praksis
Hva skal vi snakke om? IA arbeid Ny IA avtale og tidsaksen
EN BEDRE HVERDAG MED GOD HABILITERING Stjørdal, november 2009 av Grete Müller.
Funksjonsvurdering i arbeidslivet
Funksjonsvurdering og trygd
Felles innsats eller solospill?
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Evaluering av Reisverket
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 1.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Prosjekt tidlig innsats
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
IKVO Bodø Guri Bøe og Anne-Grethe Skjærseth
Prosjekt Hverdagsrehabilitering Larvik kommune
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Tilrettelegging med TG som virkemiddel gir mennesker muligheter!
FoU-dag 4.juni 2014 Copyrights prosjektleder Gunnbjørg Furuset 2013.
Brukermedvirkning og skreddersøm Ingar Heum
Pasientforløp alkohol
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
Fyrtårnprosjekt Individuell Plan Kongsvinger og Eidskog Kommune i samarbeid med Sykehuset Innlandet HF Kongsvinger.
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Ny strategiplan mot hiv
NAV, Side 1 Nasjonal strategi for arbeid og psykisk helse  2007 – 2012  Bygger på erfaringer fra Vilje Viser Vei satsingen i NAV og opptrappingsplanen.
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
IA-avtalen IA, Side 2 Myndighetene Arbeidstakere Arbeidsgivere.
Vi gir mennesker muligheter Arbeid og helse – et tettere samvirke Strategi for Helsedirektoratets og Arbeids- og velferdsdirektoratets felles innsats for.
Et godt psykososialt miljø - i Asker og på Vettre Vi skaper mulighetene! Kompetanse Fellesskap Skaperglede.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
Prosjekt Hverdagsrehabilitering. Dagens sitat Hvis vi vil forbedre framtiden, må vi forstyrre nåtiden. Cathrine Booth.
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Kari Ludvigsen og Hilde Danielsen
Fremtidens habiliterings- og rehabiliteringstjenester i Oslo kommune
Mimmi Kvisvik Frokostmøte
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Opplæring Koordinatorer 1. november 18
Hvor går NAV i Hedmark? Satsinger i NAV, konsekvenser for forventninger til fastlegene 13.September 2017 Bjørn Lien, direktør NAV Hedmark.
Utskrift av presentasjonen:

Bakteppe. Definisjon av rehabilitering Tidsavgrensede, planlagte prosesser med klare mål og virkemidler, hvor flere aktører samarbeider om å gi nødvendig bistand til brukerens egen innsats for å oppnå best mulig funksjon og mestringsevne, selvstendighet og deltakelse sosialt og i samfunnet. Utdypet videre: Individuell prosess hvor bruker har ansvaret, en prosess hvor ulike aktører er inne i en tidsavgrenset periode, men prosessen for bruker er kontinuerlig og aktørene må derfor tenke samhandling - at en ser prosessen som medisinsk, sosial og psykososial rehabilitering. Det vil si at en ikke har syn bare for sitt eget felt. ARR – arbeids retta rehabilitering - deltakelse i arbeidslivet som overordnet mål. Funksjonsvurdering og handlingsplan mot deltakelse i arbeidslivet som forankres lokalt. Prosjektet er støttet av Helsedirektoratet

Samhandlingsprosjekt 2008-2014 Prosjektet er støttet av Helsedirektoratet

Prosjektet er støttet av Helsedirektoratet Delprosjekt 1 Utvikling av en modell for samhandling mellom lokale NAV kontor, kommunehelsetjeneste og rehabiliteringsinstitusjon. hovedmål Skape en modell der pasienten møter en sammenhengende og helhetlig rehabiliteringstjeneste gjennom å bedre koordineringen mellom aktuelle aktører. Delmål Øke kompetansen om hverandres kompetanse Integrere behandlingstilbudet ved rehabiliteringsinstitusjonen inn i det lokale rehabiliteringsforløpet for å øke effekten. Skape møteplasser. Helsedirektoratet lyst i 2008 ut midler til omstilling og utvikling av private rehabiliteringsinstitusjoner - Før samhandlingsreformen som kom 1.1 12. Fire kommuner deltok: Askvoll, Fjaler, Høyanger og Naustdal. Gruppen her Eirik Linda Meier og NAV Fjaler – Annbjørg Eikenes. De fire kommunene var representert med fastleger, rehabiliteringskoordinator og fysioterapeuter. I noen tilfeller også andre i førstelinjetjenesten. Det ble gjennomført 2 møter med de fleste kommunene. Eirik var også ute i praksisbesøk og hadde konsultasjoner med pasienter med kommunehelsetjeneste og NAV tilstede. Prosjektet er støttet av Helsedirektoratet

Prosjektet er støttet av Helsedirektoratet Konklusjon Rom for bedre samhandling både internt i den enkelte kommune og mellom kommunehelsetjeneste og spesialistinstitusjon. Skape nye og bedre samhandlingsmønstre mellom ulike aktører er nødvendig for å sikre bedre måloppnåelse. Økt kompetanse om hverandre sin kompetanse og forslag til modell for samhandling mellom ulike aktører for å skape en sammenhengende og helhetlig rehabiliteringsforløp. «Spreng oppholdet» samhandling før, under og etter Prosjektet er støttet av Helsedirektoratet

Prosjektet er støttet av Helsedirektoratet Delprosjekt 2 Utvida samhandling i form av felles utskrivningssamtale etter tverrfaglig institusjonsbasert rehabilitering på spesialisthelsetjenestenivå. Hovedmål: Prøve ut felles utskrivningssamtale ved videokonferanse som samhandlingsarena. Tverrfaglig, tverretatlig og tverrsektorielt samarbeid. økt samhandling for å oppnå kontinuitet og konsensus i veiledning og rehabiliteringsforløp for pasienten. Pasienten i sentrum Fremme ressursfokus. Arbeidsmåte: Felles utskrivningssamtale – mellom RKHR, fastlege og NAV – eventuelt andre. Pasienten legg fram sin plan i fellesmøte og en diskuterer den – enighet/støtte i veien videre. LOKAL FORANKRING, pasient ansvarlig gjøres og forberedes på at man skal legge frem sin plan. Forplikter aller parter mer når man har sittet sammen for å støtte opp om planen. Trygger pasient ved hjemkomst. 38 samtaler ble utført fra 11 februar til 26 april 2013. Prosjektet er støttet av Helsedirektoratet

Prosjektet er støttet av Helsedirektoratet Konklusjon Aktørene trur på at utvida samhandlingsdimensjon i form av felles utskrivningssamtale vil ha effekt på pasienten si måloppnåing. økt samhandling i form av felles utskrivningssamtale nådde målet om enighet rundt pasienten sin plan. Utfordring: Tidsperspektivet – må være «på» med en gang for koordinering. Bevisstgjøre fastleger og pasienter på denne muligheten – før pasienten kommer til senteret. Videokonferanse er en god samhandlingsarena – slik vi så behovet i prosjekt 1. Det hever kvalitet og bygger opp under samhandlingsreformen – blir mer sømløst og kontinuitet for pasient. Ny teknologi via helsenett vil bare øke muligheter og gjøre dette formen for samhandling enklere. Prosjektet er støttet av Helsedirektoratet

Prosjektet er støttet av Helsedirektoratet Delprosjekt 3 Evaluering av en modell for samhandling i praksis mellom NAV, kommunehelsetjeneste og rehabiliteringsinstitusjon. Hovedmål: Å betra koordineringa mellom dei ulike involverte aktørane for å skapa eit samanhengande og helselag rehabiliteringsforløp. FØR-UNDER-ETTER. Begrenset antall pasienter – 10 stk. Prosjekt 2 - siste del av samhandlingskjeden – etter. Samhandling før – under og etter er helheten Prosjektet er støttet av Helsedirektoratet

Prosjektet er støttet av Helsedirektoratet vurdert: Utprøving av modell gjennom heile rehabiliteringsprosessen Hvordan oppleves tett samhandling – opp mot «vanlig prosedyre» Hvordan fungerer bruk av videokonferanse og telefonmøter. Hvordan fungerer det i praksis å være i dialog etter strukturert mønster. Avdekke forbedringsmuligheter og utfordringer. Prosjektet er støttet av Helsedirektoratet

Prosjektet er støttet av Helsedirektoratet Arbeidsmetode Rehabiliteringssenteret har dialog med pasient og fastlege før pasienten kommer til senteret Uke 2 av opphold: Dialog mellom senteret, pasient og fastlege i form av telefonmøte. Felles utskrivningssamtale ved utreise. «Spreng oppholdet» Før – sikre at vi jobber hensiktsmessig ut fra pasientens ståsted og mål. Innhente pasientens oppfølgingsplan – mellom NAV og arbeidsgiver. Uke 2 – forberede «apparatet» hjemme. Legge opp en strategi for oppfølging lokalt. Videokonferanse hvor pasienten presenterer sin plan og konkretisering av arbeidet med oppfølging blir også gjort i denne fasen for å sikre at de forslagene til tiltak som blir utarbeidet faktisk bidrar til at pasienten kan komme tilbake til arbeid. Prosjektet er støttet av Helsedirektoratet

Evaluering/utfordringer så langt.. Fokusgruppeintervju av pasienter og fastleger som har deltatt i prosjektet. Utfordringer: Rammer for samhandling før opphold. Koordinering – arbeidskrevende Også fokusgruppeintervju av kontaktperson. Prosjektet er støttet av Helsedirektoratet

Prosjektet er støttet av Helsedirektoratet Delprosjekt 4 Utprøving og evaluering av samhandling med pasientens arbeidsgiver og Nav som en del av arbeids retta rehabilitering. Hovedmål: Betre kartleggingsarbeidet vi gjør. Utvidelse av samhandlingsfeltet ved inkludering av arbeidsgiver for å støtte opp under pasienten sin vei videre og få arbeidsgiver med på lag – så pasienten også der opplever støtte. Arbeidsmetode: SK og attføringskonsulent får en oversikt over aktuelle pasienter fra sykepleier etter inntaksmøte. Deltar også på rødt gruppemøte hvor arbeidsdimmensjonen drøftes tverrfaglig. Er med i legetime – før prosessen videreføres ved en samtale som går på arbeid – og muligheter for tilrettelegging osv. Kontakt med arbeidsgiver – med eller uten pasient. Møte 2 - med plan for videre arbeid – Dette forankres ved kontakt med NAV i hjemkommune. Prosjektet er støttet av Helsedirektoratet

Registrerte svar fra spørreskjema 25/28 pasient og 18/28 arbeidsgivere Mye som tyder på at pasientene har nytte av denne utvida samhandlinga og at det har betydning for måloppnåelse, og for videre dialog lokalt. Arbeidsgiver ser ut til å ha nytte av samhandling med andre aktører i rehabiliteringsprosessen til sin arbeidstaker. Arbeidsgiver og pasient gir uttrykk for at dialog mellom helsetjeneste og arbeidsplass har stor betydning for om tilbakeføring til arbeid skal lykkas. Samhandling mellom arbeidsgiver og fastlege har forbedringspotensialer. Endelig rapport ferdig i mars 2014 Prosjektet er støttet av Helsedirektoratet

Veien vider i samhandling…. Verktøykasse Individuell tilpassing «Raskere tilbake» - og alle de andre…. Gode samhandlingsarenaer – viktig for å lykkes i praksis Individuell plan .handlingsplan NAV, oppfølgingsplan fra arbeidsgiver. Fremtiden gir økte muligheter - telemedisin. . Pasientens forventing til om han kommer i arbeid. Samhandling. Prosjektet er støttet av Helsedirektoratet

Prosjektet er støttet av Helsedirektoratet Takk for meg! Prosjektet er støttet av Helsedirektoratet