Trosopplæring og konfirmasjon med like muligheter for alle Trosopplæringskonferansen 2013.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse.
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Foreldrenes betydning
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Pasient- og brukerombud i Hordaland Rune J. Skjælaaen
De dårige følelsene. Veiene ut..
Leir-genial trosopplæring
Skole – hjem samarbeid.
«Er vi på nett? – Trosopplæring ut til konfirmantfamiliene » Stiftelsen Kirkens Familievern1.
Etter jobb på fredag var jeg ganske trøtt…
KIRKEN – ET MØTESTED PÅ VEIEN I ET FLERKULTURELT MILJØ.
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
En ring av gull En ring av gull, en riktig stor med plass til alle hender. Der ingen er størst, der ingen er minst, der ingen er først, der ingen er sist.
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
SKOLEVEGRING Veileder i skolevegringsproblematikk
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Jane Sunde, verdi 2 - "at alle som går her har som mål å leve slik at livet ærer Kristus og tjener forsamlingen.” Marit Thingbø, verdi 11 - "å ta et særskilt.
MANGFOLD I HVERDAGEN.
Lørenskog Idrettsforening
Skattejakt-samling på torsdag
Styrket fellesskap Første samling 20. oktober 2009 Melhus bedehus 19:30 Kaffe 20:00 Vi starter presis 22:00 Takk for i kveld.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Rolighetsmoen barnehage
Partnerskapet mellom stat og kommune i NAV-kontoret. Hvordan brukerne kan stimulere til utvikling av NAV- kontorene? Honoratte Muhanzi Kashale Samarbeidsforum.
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
Diakoni og trosopplæring
Trosopplæring for alle uansett funksjonsnivå
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Likeverdige tjenester i praksis
Kirken har fått en ny plan for diakoni, en plan som gjelder fra 1. 1
Om SAFO Bettina Thorvik. SAFO Et samarbeidsforum mellom: – Foreningen Norges Døvblinde (FNDB) – Norges Handikapforbund (NHF) – Norsk Forbund for Utviklingshemmede.
1 Å tjene skaperen eller skapelsen  Givertjeneste handler om penger ”Gi, så skal det bli gitt dere! Et godt mål, stappet, ristet og overfylt, skal bli.
Informasjon og budskap i NEF. Hvordan presentere epilepsi? Epilepsi er en svært ”vid” diagnose – Samlebetegnelse for en rekke forskjellige årsaker – Alle.
«Vi har lyktes!» Roar Brekken, leder Stjørdal KFU.
Barnets fjortende leveår Trinn 15. Tema for trinnet Arbeidsvaner etablert? Foreldre er teite!.. Eller? Trenger KODAungdom hverandre? Når barnet ditt får.
STØRST AV ALT 5.Klasse Bibelklubb!!!.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Universell utforming i offentlige anskaffelser
VERDENS VIKTIGSTE OPPGAVE
Foreldremøte 8.september trinn
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Tekster om tro og livssyn
1 Studiekvalitet for alle - vårt ansvar? Rådgivningstjenesten for studenter med funksjonshemming NTNU.
Fritid med Bistand.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Modellkommunene Hva er unikt?
”Selvhjelp og Vilje” – veien til mer helse av Irene Sørensen Konferansen i Lyngen
KONFLIKTER ER EN NATURLIG SIDE VED MENNESKELIG KONTAKT
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Kristine Aksøy Leder av seksjon for barn, unge og trosopplæring Kirkerådet.
Mennesker med nedsatt funksjonsevne En funksjonshemning oppstår når en person har nedsatt funksjonsevne i forhold til de krav som omgivelsene stiller Hva.
 Livssynshumanisme  Jødedommen  Kristendommen  Islam  Hinduismen  Buddhismen.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Bli med! Barn.
Ingen er som alle andre Inger Marie Lid, Teolog, ph.d.
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Avhør av særlig sårbare personer i straffesaker
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Identitet handler om hva du tror er den dypeste og mest virkelige virkeligheten, om hvem eller hva som beskriver denne virkeligheten, hvordan du forholder.
LANGHUS IL FOTBALL Trenerforum 26. oktober 2017
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Kunnskapsoppsummering om helsefremmende og resiliente lokalsamfunn
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Trosopplæring og konfirmasjon med like muligheter for alle Trosopplæringskonferansen 2013

Den norske kirkes trosopplæring Kjennetegn: Alle barn og unge får like muligheter til deltakelse og tilhørighet, uavhengig av funksjonsevne og behov.

Målsetting: Å skape en arena hvor barn og unge, uavhengig av funksjonsevne og behov, praktiserer troen sammen.

Klart vi får det til Å få det under huden Som det selvfølgelige Slik er det med den saken Dette er spennende Dette er utviklende Dette er trosformidling i praksis Klart vi kan – klart vi skal få det til

Trosopplæring med alle  Fysisk funksjonshemning  Blind/svaksynt  ADHD/ADD/ Autisme/ Asperger/Tourette  Døv/ hørselshemmet  Utviklingshemning  Multihandikap

Trosopplæring med alle  Lese- skrivevansker  Epilepsi  Diabetes  Astma  Allergi  Adferds- vansker  Angst

De fine ordene «Den personen du ser i speilet er elsket av Gud og mer verdt enn alle penger på hele jorden».

Synliggjort i trosopplæringen  I trosopplæringen opplever barn og unge at de er elsket av Gud og av hverandre.

Å velge fotball lag  Først de beste.  Så de nest beste.  Så de minst dårlige.  Og til slutt står de igjen – de ingen vil ha med på laget.

Sammen i trosopplæringen Her står ingen igjen. Her er alle med på laget. Alle har like stor verdi. Å se ressursene i alle.

Utfordring og ressurs En diagnose hjelper oss til å forstå og møte den enkelte på en god måte. Å oppdage og få fram den enkeltes ressurser og se muligheter.

Mangfold og ulike muligheter Ingen skal hindres i å delta. Men vi kan gjøre forskjellige ting. Fordi vi er ulike – Og har forskjellige behov.

Opplevelse av tilhørighet Mestring og muligheter. Å bryte grenser. Å bistå hverandre - gjensidig. Tilhørighet, mangfold og tilrettelegging.

Kommunikasjon Informasjonsstrategi - til foresatte/foreldre - interesse/brukerorganisasjoner - til besteforeldre - menigheten - lokalsamfunnet - PP-tjenesten/habiliteringstjenesten/ skole/helsesøster

Tillitsforhold Den gode dialog med foreldre/foresatte. Tid til å bli kjent. Skape tillit. Hva kan vi gjøre for dere?

Kartlegging – bli kjent Bli kjent med for å kunne bistå og få fram ressurser for å sikre en likeverdig trosopplæring

Kunnskap Litteratur Foresatte/foreldre Ressurspersoner Skole/PP-tjenesten/habiliteringstjensten FFO SAFO Rådgivere i bispedømmene

Å skape en HEL kirke med alle

Spesialprest Tor Ivar Torgauten Borg bispedømme