Scenarier 2037 Framtidsbilder for kommunesektoren

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva kan vi gjøre med det? Ungdom og medvirkning.  Hyggelig å se dere, velkommen hit.  Forskningsdagene 2012  Distriktssenteret  Hva skal skje her.
Advertisements

Framtidens kommune – kriterier for politisk oppslutning KS FoU NIBR 2013.
Nordisk tilsynskonferanse
LOs representantskap i Aust -Agder, 4
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
VERGEMÅL, Regionråd Hadeland 26. april 2013
10Velstand og velferd.
Styresett og demokrati i Norge
Statsråden Framtidens lokaldemokrati Hvilken rolle og mulighet skal kommunesektoren ha? Regjeringens tanker for framtidens lokaldemokrati.
Statlige føringer og behov for sterkere kommunesamarbeid Innlegg på KS/FM-konferanse Brekstad 11. juni 2009 fylkesmann Kåre Gjønnes.
Pressekonferanse 24. august Lokalpolitikerne er tilliten verdig.
KS – de største arbeidsgiverutfordringene Per Kristian Sundnes Områdedirektør KS Arbeidsliv
Kommunestruktur – hva skjer i Norden – hva kan skje i Norge? Sigrun Vågeng, administrerende direktør KS.
Vergemålsreformen Fylkesmannen overtar som lokal vergemålsmyndighet fra 1.juli 2013 v/ seksjonssjef Janne Woie Informasjon til hjelpeverger og verger i.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Dialog om kommunal og regional planstrategi Marit Moe, KS Midt-Norge/Nord-Trøndelag, rådgiver
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
KS Folkevalgtprogram Thomas Scheen, rådgiver KS.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
L. A. Heløe: Samhandlingsreformen
Christian Grorud
Hvor går barnevernet? Landsmøte norsk barnevernlederorganisasjon (NOBO) Gardermoen, april 2012 Anne Jensen, KS Anne Jensen, KS KS Omstilling og.
Frosta, Levanger og Verdal - felles formannskapsmøte 19. september Geir Vinsand Samkommuneløsning i FLV- regionen Frosta, Levanger og Verdal - felles.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Søndre Innherred Revisjonsdistrikt FROSTATING Sammenligninger mellom kommunene: Eldreomsorg, barnehager og grunnskoler Basert på tall fra KOSTRA
Kommunale reformer – virkninger og bivirkninger
Energi Statssekretær Frank Jenssen.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Strategiseminar 12K- 12 mars 2008 Det grenseløse oppdraget Adm dir Olav Ulleren, KS.
Helhetlige og langsiktige hensyn i politiske vedtak om velferdstjenester NIBR-rapport 2008:27 Elin Kittelsen, Jan Erling Klausen og Erik Nergaard.
Møte i Møre og Romsdal Kommunereformen i Vestfold Vestfold er det fylket i landet som antakelig får med flest kommuner i LØP1, dvs. sammenslåing.
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
Kommunereformen Halvor Holmli, direktør Distriktssenteret
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
Case 1 Makt og demokrati i Norge
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Statsråden Pressekonferanse 14. mai Fra ord til handling Styrket lokaldemokrati og økt kommunal handlefrihet Pressekonferanse 14. mai 2004 Kommunal-
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Styreleder Halvdan Skard Strategikonferansene 2010.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Regjeringens regionaliseringspolitikk Regionalisering av næringspolitikken utviklingsaktører og virkemidler Kommunal- og regionalminister Erna Solbergs.
Kommunereform - hva skjer?
Kommunereformen i Nordland
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
Røyken alene? Eller sammen med en eller flere nabokommuner? Kommunereformen - folkemøter.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Politisk ledelse og rollen som folkevalgt FNs internasjonale migrasjonsdag Dag-Henrik Sandbakken, fagsjef KS.
Kommunereforma Historikk og sentrale føringar! Utfordringar og konsekvensar for Granvin herad Granvin – framtidas trebygd1.
Samkommune – det beste fra to verdener? Samrådingsmøte i Fjellregionene, Storstuggu, 25. november 2009.
K ommunen som nærings- og samfunnsutvikler Fylkeskommunens rolle Verdiskapingsforum Østfold 21/ Hans L. Clementz, KS.
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Framtidens kommuner og regioner
Utgreiing av kommunestruktur
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
Kommunal styring og planlegging av Helse- og omsorgtjenesten
Halvdan Skard 2. September 09
Evaluering Regionrådet
Utskrift av presentasjonen:

Scenarier 2037 Framtidsbilder for kommunesektoren Jon Helge Lesjø Lillehammer kommunestyre 25.04.13

Scenarioprosjektet Et oppdragsprosjekt for KS –FOU Gjennomfører Østlandsforskning Forskningsgruppa: Tor Dølvik (Agenda Kaupang), Andreas Hompland (sosiolog/ skribent), Jon Helge Lesjø (HiL), Toril Ringholm (NORUT) og Tor Selstad (prosjektleder, ØF/HiL) Hallvard Skauge, illustrasjoner (Scenariene)

Hva scenarier kan si om framtida? Ingen «eksakt vitenskap» - selvfølgelig Scenarier er «å sette framtida i scene» Det er på bakgrunn av eksisterende kunnskap og historiske erfaringer å tenke i mulige utviklingsbaner framover Det er å tenke i «realistiske» alternativer Det er å «åpne horisonten» for muligheter – de skal ikke «vedtas» men bidra til mer reflekterte handlinger Et «ubehagelig» scenario like verdifullt som et «godt» Er det slik vi vil ha det? – Eller dit vi ikke vil?

Inngang: K-historie 1837-2012 Vår moderne kommuneinstitusjon feiret 175 år i fjor Formannskapslovene av 1837 Embetsmannsstatens kommuner Partistyret kommer Det kommunale hamskifte (1964-75) Informasjons- og servicesamfunnets kommuner

Utfordringene Demografi og økonomi «Rikdommens dilemma» Verdiendringer Regional utvikling, europeisering og globalisering Klimautfordringene Lokaldemokratiet under press Behovet for innovasjon

Velstandsvekst Konsum 1970-2010 i faste 2000-priser. Mill kr. (SSB)

«Den kringsatte kommunen» Stortinget. Regjeringen. Direktorater. Fylkesmannen. Tilsyn Fylkeskommunen Helseforetak RÅDMANN (ADM) Innbygger Statlige etater #/+ Bruker Marked KOMMUNESTYRE Klient Partier ombud Velger Interessegrupper myndighet Sivilsamfunn arbeidsgiver samfunnsutvikler Kommunale selskap Ansatte IKS Fagorganisasjoner Legale rettigheter EU/EØS/ESA Rådmann (Adm) ## Kommunestyre ombud myndighet arbeidsgiver samfunnsutvikler

Bekymringer på Rådhuset Gode tjenester til alle Ta vare på de gamle Attraktiv for ungdom og innflyttere Integrere innvandrere Lokalt handlingsrom eller statlige pålegg? Vil vi ha nok penger? Bygge billig – og ivareta estetiske krav? Klarer vi å være innovative? Hvem skal vi samarbeide med – og hvordan? Fortsette som egen kommune eller funsjonere? Vil folk delta og stemme? Hvem vil sitte i kommunestyret?

Balansekunst Oppgaver Initiativtaker Bestiller Fornyelse Individualitet Handlefrihet Legalitet Tilsyn Ressurser Utfører Produsent Stabilitet Tilhørighet Likebehandling Legitimitet Tillit

Det nye hamskiftet Et nytt kommunalt hamskifte 2013 – 2037? Hva skjer med norske kommuneinstitusjonen? En unik institusjon! En del av den nordiske modellen Hvordan vil de drivkrefter og utfordringer vi kan identifisere i dag bidra til å forme det framtidige Kommune-Norge?

Scenario 1: Kjøpesenter -Valgfrihet og mangfold

Drivkrefter og utfall Økt velstand – økte forventninger Rike og velferdsbevisste eldre Fra rolleblanding til: Kommunal tildeling/ privat produksjon av velferdstjenester Aksept for ulikhet Staten viser kommunene tillit Antall kommuner i 2037: 100

Kommunal velferdsproduksjon avviklet: mangfold av private tilbydere Scenario 1 2037: Tjenestene Kommunal velferdsproduksjon avviklet: mangfold av private tilbydere Innvandring, innovasjon og entreprenørskap hånd i hånd Teknologien er en venn Fleksible arbeidsmarkeder («oljeturnus») i omsorgssektoren «Det handler om mennesker»

Scenario 1 2037: Samfunnsutvikling Større selvstyre innen plan og miljøsaker Redusert statlig kontroll: innsigelsesretten falt bort Kommunene større kapasitet til samfunnsutviklingsrollen Aktiv tilrettelegger og dialog med næringslivet Forhandlingspart og innovasjonsdriver i forhold til leverandører av velferdstjenester

Scenario 1 2037: Lokaldemokrati Demokratiets nye veier: fra ombud til anbud E-forvaltning og bruker-/«kundedemokrati» Stort engasjement i plansaker/konflikter Delt stemmegivning og skatt Kommunene stor frihet til å fastsette skattøre Aksjonister, fra miljøprotester til og «fattigdomsopprør»

Scenario 1 2037 Entusiasme og resignasjon Men måtte det gå slik - var det dette folk ville?

Scenario 2: StatKOM – Rettsliggjøring på norsk

Drivkrefter og utfall Drivkrefter: Krav om likhet og rettigheter Skjerpet mediedrevet konkurranse mellom partiene i velferdspolitikken Internasjonal bølge av rettighetstenkning slår inn Staten fester grepet: Direktorater og tilsyn i vekst Stor kommunal reform: nye oppgaver til kommunene Antall kommuner: 100

Scenario 2 Den store kommunalreformen Presset mot ny struktur lot seg ikke stoppe Statlig styrt kommunalreform i 2020 100 «regionkommuner» Fylkeskommunen nedlagt – Fylkesmannen styrket - i 9 nye fylker Skatteøkninger – sikring av velferdskommuen

Den grenseløse eldreomsorgen Scenario 2 2037: Tjenestene Kommunene styrker sin produsentrolle og får ansvar for videregående opplæring Den grenseløse eldreomsorgen Det store ombyggings-prosjektet og demensreformen Samhandlingsreform – men spesialisthegemoni Klare individuelle rettigheter for de omsorgstrengende Permanent «Kunnskaps- og Klimaløft» – kommunene iverksettere Innvandrerne integrert gjennom opplæring og statlig fordeling til kommunene

Scenario 2 2037 Samfunnsoppdraget Samfunnsoppdrag og styringsdialog Det profesjonelle apparatet – et kunnskapssamfunn Planlegging – strenge normkrav/og statlige handlingsplaner Rådmannen som rapportør og koordinator Myndig fagsjefer – sterkt fagstyre Controlleren og hans stab – «juristånden» Men «Det handler om mennesker»

Scenario 2 2037 Lokaldemokrati «Demokrati uten selvstyre» - i den statsstyrte kommunen Forvaltningsdomstolen Partipolitisk konsensus mot statlig overstyring Partipolitiseringen fullført – og oppblomstring av lokaliseringstvekamper Likestilt, grunnlovsfestet folkestyre Men måtte det gå slik - var det dette folk ville?

Scenario 3: Modulen – Norge er et ulagelig land

Drivkrefter og utfall Kommunene er forskjellige – press og uttynning Sentralisering og demografisk polarisering Selvbevisste kommuner – sterk politisk periferi Kommunene finner vei – staten krever kvalitet Fra enhetlig til differensiert system Staten fra kommunepolitikk til tjenestepolitikk: samhandlingsreformen danner modell Antall kommuner i 2037: 428

En ny lokalsamfunnsreform Mangfoldig forvaltningsstruktur – generalistkommuneprinsippet avvikles Lovregulert system for differensiering, som tilpasning til mangfoldet av lokalsamfunn Brukerne og oppgavene i sentrum Fleksibelt: Oppgaver kan flyttes mellom kommune, fylkeskommune og stat Et system av flyttbare moduler

Kommunesystemet MODUL Antall Befolkning Rolle M 0 - 5 000 210-220 500 000 Basisoppgaver O 5 000 - 25 000 150-160 1 730 000 Normaloppgaver D 25 000 - 100 000 50 2 208 000 Normal (+FK) U Over 100 000 7 1 950 000 Kommunale og fylkeskommunale L Fylkeskommuner 19 Overtar fra kommuner FK-oppgaver

Kommunene leverer tjenester av høy kvalitet Et attraktivt sted å jobbe Scenario 3 2037 Tjenestene Kommunene leverer tjenester av høy kvalitet Et attraktivt sted å jobbe Effektivisering gjennom stordrift og profesjonalisering Kommunene rendyrker forskjellige roller og oppgaver Ulike samarbeidsordninger i ulike regioner Fylkeskommunene viktige hjelpeorganer for velferdstjenester i mange kommuner

Scenario 3 2037 Samfunnsutvikling Vellykket kompetanse- og utviklingspolitikk i mange kommuner Høy planleggingskompetanse – i FK, interkommunalt og i store kommuner Fylkeskommunen sentrale partnere for småkommunene (barnevern, skole, omsorgstjenester) – og i utviklerrollen «Det handler om mennesker»

Scenario 3 2037 Lokaldemokrati Vitalisert lokaldemokrati – lokalt tilpasset Frivillighet og lokalsamfunnsengasjement – parlamentarisme i de store kommunene Fylkeskommunene – indirekte valgt – en ny arena for kommunepolitikerne Kommunene styrket som identitetsområder Status 2037: «Standardisert differensiering» Men måtte det gå slik - var det dette folk ville?

Utgang Dette bare tre av utallige mulige framtider Litt dramatisert – men ikke helt urealistisk gitt en del forutsetninger som er rimelige i dag Det kan komme hendelser som helt endrer disse forutsetningene Men like viktig: den bestemmes av handlinger - også av deres; hvordan dere vil påvirke framtida for kommunesektoren Scenarienes hensikt er å bidra til en debatt dere i mellom - og bevisste handlinger om hva dere vil!