Mappen Hva er det? Hva gjør jeg?. Formelle krav • Ta utgangspunkt i et medievitenskapelig tema. – Kan være knyttet til innhold, produksjon, plattform,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Fremtidens studenter og deres forventninger til IKT-støtte i utdanningen Gløshaugen
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
BIK 6510 Bacheloroppgaven og arbeidet med den Anbefalt litteratur:
Hvorfor?  Markedsføring  Informasjon  Rekruttering  Mobilisering  Har vi noe å fortelle?  Det er kjekt…
Ola Grøvdal 2010 Media 1 & Tema 2. Målgruppe 3. Valg av medium 4. Innhold 5. Utforming 6. Distribusjon Ola Grøvdal 2010.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
PRESENTASJON. IFØLGE DISSE MÅLINGENE BRUKTE JEG MEST DATA OG TV, MEN DE BLE IKKE ELT NØYAKTIGE OG HELGEN VAR IKKE HELT VANLIG SIDEN JEG HADDE BURSDAG,
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Hvordan gjøre en god eksamen?
Hvordan forske på publikumsdeltakelse?
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Kvalitativ metode i markedsforskning
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold Den nysgjerrige student: aktiv bidragsyter - ikke passiv mottaker Hva kreves?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
RELASJONER, NETTVERK OG STRUKTURER
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder Kapittel 5
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Hva er en artikkel?.
Stein Dankert Kolstø, IPP Integrering av teori og praksis: Hvilke muligheter kan IKT-verktøy by på? Stein Dankert 30. November 2001.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Kvalitative og kvantitative metoder
Hvordan bruke mediene? Av Gladston.
Informasjonssentral for fakta om norske massemedier
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Forum for studentaktive læringsformer
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Oppsummerende kommentarer til Masterskolen Dag Wiese Schartum.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Forskningsopplegg og metoder
1 DRI 3001 våren Arild Jansen, AFIN DRI 3001 – 3.forelesning Forhold mellom teori og virkeligheten Temaer l Litt (mer) om bruk av teori og empiri.
Til og fra ungdommen Tankene bak; – ungdom, demokrati, medborgerskap og museene rolle Hvordan vi har gjort det? Veien videre; – Artikkel, skoleprogram,
Perspektiver i sosiologien (Cuff, Sharrock, Francis, 1995) ”Strukturalisme” ”Mening og handling” Cuff, Sharrock og Francis’s skille.
Analyse Hva slags analyse vi kan utføre, er avhengig av det materialet du har. Vi gjør analyser også kalt bearbeidelse underveis. Og vi benytter også som.
Dramafaglig prosjektarbeid
Samfunnsvitenskapelig forskningstradisjoner
Det vurderende øyet. Observasjon Intervju Spørreskjema Logg
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Opplegg for prosjektarbeid i mediekunnskap 07/08
Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Vitenskapsteoretisk fundament Hypotetisk-deduktive metode: Teori Empiriske Hypoteser sammenhenger Observasjoner (Kilde: Ringdal, 2007: 41) ‏
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering Vi kan formulere:  Et tema – f.eks. ”Ungdom og bruk av data”  En hypotese – ”Gutter bruker.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Om å skrive oppgaver I Om prospekt og prosjektuvikling.
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Forslag til for- og etterarbeid
Gjennomgang før eksamen
Utskrift av presentasjonen:

Mappen Hva er det? Hva gjør jeg?

Formelle krav • Ta utgangspunkt i et medievitenskapelig tema. – Kan være knyttet til innhold, produksjon, plattform, mediebruk og annet. • Sjekk ut medienorge.uib.no for inspirasjon – Temaer knyttet til sosiale medier, tv-titting, avislesing, journalistikk, kjønn, PFU, radiolytting, film, musikk, nettdebatter, bruk av mobiltelefon. – Eksempel: Mobilbruk under forelesingene forstyrrer studentenes læring

• Formuler en problemstilling. – Bruker studentene på medievitenskap mobilen under forelesningene? – Hvem av studentene på medievitenskap bruker mobilen under forelesninger? – Hva bruker studenter på medievitenskap mobilen til i forelesingen? – Hvorfor bruker studenter på medievitenskap mobilen under forelesningen? – Hvordan bruker studentene på medievitenskap mobilen under forelesningen? – Studenter på medievitenskap bruker mobilen i skjul under forelesningen fordi de synes det er viktig å være helt oppdatert på nyhetsbildet

• Innhenting og analyse av empiri. – Kvalitativ eller kvantitativ – Analyseenhet: aktører, handling, mening, hendelser – Hva slags informasjon trenger jeg? – Hvordan skal jeg finne ut av dette? – Intervjuer, innholdsanalyse, observasjon

• Diskusjon av empiri og analyse i lys av problemstillinga - gjerne med vekt på hvordan man kan gå fram for å belyse problemstillinga enda bedre. – Metodekritikk – Validitet, reliabilitet, generalisering

• Avslutning: refleksjon rundt valg av metode og empiri. – Hva kunne jeg gjort annerledes?

• NB: som all forskning må oppgaven være etterprøvbar. Det betyr at empirien må være mulig å finne igjen. Sensorene å kunne finne igjen materialet enten det er ei fil med tallmateriale fra Gallup eller Medienorge, en film fra YouTube eller en avisartikkel.

Dette klarer du!