Www.nifustep.no NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Kvalitetssikring av høyere utdanning i Norge – Historikk, Praksis og Effekter Bjørn Stensaker.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Forskerforbundet Steinar Stjernø.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Finansieringsmodellen 2002 – 2014 – 20?? OU-seminaret februar Dag K. Bjerketvedt 1 amanuensis HiT.
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
Page 1 Hvilke faktorer påvirker tid til forskning? Bjørn Stensaker.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Tid til forskning Mer krevende balanse etter Kvalitetsreformen? Per O. Aamodt.
Ny ledelse for UiS Helge Ole Bergesen Elaine Munthe.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Eierskap og styring i høyere utdanning
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Noen utdanningspolitiske temaer i NPH-perspektiv Arne J. Eriksen sekretær for NPH.
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Geir Arnulf 17. februar 2010 Forskningsmeldingen.
Fridadata til finansieringssystemet
1 ForskningsResultater og Informasjon for Dokumentasjon av forskningsAktiviteter.
Frida ved UiB Cecilie Ohm.
Page 1 Realfagsutdanning mot 2010 Hva bør et realfaglig fakultet ta hensyn til? Per O. Aamodt NIFU STEP.
University of Tromsø – Institute of Medical Biology Vitenskapelig publisering - forskernes behov og forskernes praksis Bård Smedsrød Instituttleder IMB.
Drivkrefter i vitenskapelig publisering Slipp forskningsresultatene fri… 14. November 2007.
Tilgjengeliggjøring av offentlig finansiert forskning Arvid Hallén, Tromsø 14.november 2007.
STRATEGISKE UTFORDRINGER - SETT FRA UMB FELLES STYRESEMINAR 4. SEPTEMBER 2008 KNUT HOVE REKTOR.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Den nye studiehverdagen: virkninger av Kvalitetsreformen Innlegg på nasjonalt studieveilederseminar.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Utvalget for språkpolitikk ved UiO Presentasjon av hovedpunkter “Snart to hundre. Universitetet i Oslo og språket i internasjonaliseringens tidsalder”
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Høgskolen i Vestfold Muligheter og utfordringer innen rekruttering Rektor Halvor Austenå Høgskolen i Vestfold VESTFOLD
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
Finansieringssystemet
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
EVALUERING AV KVALITETSREFORMEN HOVEDPUNKTER Fagpolitiske foreninger Fung.generalsekretær Sigrid Lem.
1 Bedriftssamarbeid som middel for økt rekruttering Et case fra Høgskolen i Vestfold 24. Okt 2008 v/Marius Imset.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Finansieringssystemet for universiteter og høyskoler
Utdanningssamarbeidet i EU Hanna Marit Jahr. EU og utdanning  Utdanning - støttende aktivitet i EU  EU har ingen ”felles utdanningspolitikk”  Landene.
NIFU STEP Studies in Innovation, Research and Education Etablering av et nasjonalt forskningsdokumentasjonssystem mellom UH-sektoren, helsesektoren.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Det historisk- filosofiske fakultet Dekan Gunnstein Akselberg Voss 24. oktober 2005.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Å studere etter Kvalitetsreformen Per Olaf Aamodt.
THE EFFECT OF MANAGEMENT PAY AND INCENTIVES ON LONG-TERM PERFORMANCE OF PUBLIC FIRMS Professor Trond Randøy Agder University College Presentert for styret.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
1 Statsbudsjettet Hovedmål og fokus for sektoren Hovedmål: Universiteter og høyskoler skal: gi utdanning av høy internasjonal kvalitet oppnå resultater.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Stjernøutvalget: Et blikk på de demografiske forutsetningene Fagseminar i KD Mandag.
Signaler fra Kunnskapsdeparte mentet  Universiteter og høgskoler må utvikle en faglig og strategisk profil  Regjeringen vil slå sammen en rekke institusjoner.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Kvalitetsreformen: et nytt kunnskapsregime i norsk høyere utdanning? Svein Michelsen og Per O. Aamodt Oslo, 22. september 2006.
UHRs arbeid med forskerskoler Seminar Norges forskningsråd 1. april 2008 Ingvild Broch og Berit Hyllseth.
EQUIS akkreditering - bibliotekets rolle. Agenda Hva/Hvorfor EQUIS? Prosessen Bibliotekets rolle.
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
Dekanskolen- utfordringer til sektoren i dag
Overordnet strategi SV-fakultetet
Utdannings- og doktorgradsdata til DBH
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
Utskrift av presentasjonen:

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter og høyskoler Dr. Nicoline Frølich Innlegg på NESHs frokostmøte, Oslo, 14. november 2006

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Datagrunnlaget  Interessentundersøkelse: UHR, Forskerforbundet, rektorer og direktører høsten 2005 – 17 av 36 læresteder  Publiseringer – estimater basert på internasjonal database (ISI)

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Finansieringsmodellen - innholdet  Tre hovedkomponenter:  Utdanningskomponent 25 %  Studiepoeng  Ferdige kandidater  Utvekslingsstudenter  Forskningskomponent 15 %  EU-midler  NFR-finansiering  Vitenskapelige publikasjoner  Basisbevilgning 60 %

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Lokale fordelingsmodeller  Variasjoner  Spesielt når det gjelder forskningskomponenten

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Intenderte virkninger slik aktørene opplever det  Middel til å forbedre kvaliteten i studieprogrammene og på forskningen  Sterkt insentiv for utvikling og endring som fremmer produksjon av studiepoeng og publikasjoner  Belønning for publikasjoner øker fokuset på forskningskvalitet og originalitet  Kvaliteten i forskningen, effektiviteten og relevansen vil forbedres ettersom forskningen blir mer fokusert på resultater  Bidrar til å konsentrere aktiviteten på store forskningsprogrammer og internasjonale kontakter  Belønning for studiepoeng fremmer både rekruttering av studenter og tiltak for å ta ”bedre vare på” dem

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Ikke-intenderte virkninger slik aktørene ser dem  Kvaliteten i utdanningsprogrammene kan komme under press  Fremmer fokus på populære og ikke så kostnadskrevende kurs  Kan gjøre det vanskeligere for læresteder og kurs med færre studenter å opprettholde en tilstrekkelige økonomi  Ikke en nødvendig sammenheng mellom antallet vitenskapelige publikasjoner og økning i kvalitet  Mulighetene for å øke budsjettene kan påvirke prioriteringen av forskningsaktiviteter  Kan bli mer forlokkende å gjennomføre ”mainstream” forskning, enn mer pionerorientert, kritisk og kreativ forskning

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Virkninger på lærestedenes strategi  Styrker normen om å produsere kvalitetsforskning  Strategier for å øke utdanningskvaliteten vil utvilsomt iverksettes  Kan komme til å opptre mer som markedsaktører  Utdanningsprogram med god rekruttering kan bli prioritert  Mindre populære utdanningsprogram og små fag kan bli mer sårbare  Kan begrense den akademiske bredden ved lærestedene

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Estimert publisering universitetsfag

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Estimert publisering høyskolefag

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Har telling av publikasjoner uheldige konsekvenser?  Ikke grunnlag for å si det – enda  Vel,  antall/forskningskvalitet problematiseres  utvikling i retning av ”mainstream” forskning?  Markedsorientering - begrensning i den akademiske bredden?  Men, også - et middel til å forbedre kvaliteten og et insentiv for utvikling og endring  Finnes det ideelle finansieringssystemet?

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Referanser  Frølich, Nicoline Implementation of New Public Management in Norwegian Universities. European Journal of Education 40 (2):  Frølich, Nicoline Offentlig politikk for høyere utdanning: Endringer i finansiering - endringer i faglige prioriteringer? In Kvalitetsreformen møter virkeligheten. Delrapport 1., redigert av S. Michelsen and P. O. Aamodt. Oslo: Norges forskningsråd Rokkansenteret NIFU STEP.  Frølich, Nicoline. kommer. Funding systems and their effects on higher education systems. National study Norway. I Funding systems and their effects on higher education systems, redigert av F. Strehl, S. Reisinger and M. Kalatschan: IMHE OECD report.  Frølich, Nicoline, and Antje Klitkou Resultatbasert forskningsfinansiering. Evaluering av Kvalitetsreformen. Delrapport 4. Oslo: Norges forskningsråd Rokkansenteret NIFU STEP.