NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter og høyskoler Dr. Nicoline Frølich Innlegg på NESHs frokostmøte, Oslo, 14. november 2006
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Datagrunnlaget Interessentundersøkelse: UHR, Forskerforbundet, rektorer og direktører høsten 2005 – 17 av 36 læresteder Publiseringer – estimater basert på internasjonal database (ISI)
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Finansieringsmodellen - innholdet Tre hovedkomponenter: Utdanningskomponent 25 % Studiepoeng Ferdige kandidater Utvekslingsstudenter Forskningskomponent 15 % EU-midler NFR-finansiering Vitenskapelige publikasjoner Basisbevilgning 60 %
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Lokale fordelingsmodeller Variasjoner Spesielt når det gjelder forskningskomponenten
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Intenderte virkninger slik aktørene opplever det Middel til å forbedre kvaliteten i studieprogrammene og på forskningen Sterkt insentiv for utvikling og endring som fremmer produksjon av studiepoeng og publikasjoner Belønning for publikasjoner øker fokuset på forskningskvalitet og originalitet Kvaliteten i forskningen, effektiviteten og relevansen vil forbedres ettersom forskningen blir mer fokusert på resultater Bidrar til å konsentrere aktiviteten på store forskningsprogrammer og internasjonale kontakter Belønning for studiepoeng fremmer både rekruttering av studenter og tiltak for å ta ”bedre vare på” dem
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Ikke-intenderte virkninger slik aktørene ser dem Kvaliteten i utdanningsprogrammene kan komme under press Fremmer fokus på populære og ikke så kostnadskrevende kurs Kan gjøre det vanskeligere for læresteder og kurs med færre studenter å opprettholde en tilstrekkelige økonomi Ikke en nødvendig sammenheng mellom antallet vitenskapelige publikasjoner og økning i kvalitet Mulighetene for å øke budsjettene kan påvirke prioriteringen av forskningsaktiviteter Kan bli mer forlokkende å gjennomføre ”mainstream” forskning, enn mer pionerorientert, kritisk og kreativ forskning
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Virkninger på lærestedenes strategi Styrker normen om å produsere kvalitetsforskning Strategier for å øke utdanningskvaliteten vil utvilsomt iverksettes Kan komme til å opptre mer som markedsaktører Utdanningsprogram med god rekruttering kan bli prioritert Mindre populære utdanningsprogram og små fag kan bli mer sårbare Kan begrense den akademiske bredden ved lærestedene
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Estimert publisering universitetsfag
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Estimert publisering høyskolefag
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Har telling av publikasjoner uheldige konsekvenser? Ikke grunnlag for å si det – enda Vel, antall/forskningskvalitet problematiseres utvikling i retning av ”mainstream” forskning? Markedsorientering - begrensning i den akademiske bredden? Men, også - et middel til å forbedre kvaliteten og et insentiv for utvikling og endring Finnes det ideelle finansieringssystemet?
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Referanser Frølich, Nicoline Implementation of New Public Management in Norwegian Universities. European Journal of Education 40 (2): Frølich, Nicoline Offentlig politikk for høyere utdanning: Endringer i finansiering - endringer i faglige prioriteringer? In Kvalitetsreformen møter virkeligheten. Delrapport 1., redigert av S. Michelsen and P. O. Aamodt. Oslo: Norges forskningsråd Rokkansenteret NIFU STEP. Frølich, Nicoline. kommer. Funding systems and their effects on higher education systems. National study Norway. I Funding systems and their effects on higher education systems, redigert av F. Strehl, S. Reisinger and M. Kalatschan: IMHE OECD report. Frølich, Nicoline, and Antje Klitkou Resultatbasert forskningsfinansiering. Evaluering av Kvalitetsreformen. Delrapport 4. Oslo: Norges forskningsråd Rokkansenteret NIFU STEP.