UiO – Forskningsadministrativ avdeling – 2007 Tiltaksplan for forebygging av uredelighet i forskningen Prorektor, prof. Haakon Breien Benestad Universitetet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Astrid Øksenvåg Rådgiver EKOR AS
Advertisements

Cristin-rapportering 2011
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Etikkutvalg for fagskolen
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Biblioteket som det elektroniske forlag: Digitale Utgivelser ved UiO Arne Jakobsson Universitetsbiblioteket i Oslo Bibliotek for medisin og helsefag.
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
1 NTNU og UiO – kommersielle universiteter? Norsk Biotekforum seminar 11.februar 2009 Kathrine Skretting Dekan HF fakultetet, NTNU NTNU og UiO – kommersielle.
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Tjenestekonsesjon for Brukerstyrt Personlig Assistanse - BPA
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
INSTITUTT FOR NATURFORVALTNING Hva kan UMB lære av saken om uredelighet i forskning?
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP ETIKK VED UMB 1 HVORFOR ER ETIKK VIKTIG VED UMB? På alle våre arbeidsfelter er det lett gjenkjennbare.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Nasjonale anbefalinger Helsetilsynets betraktninger
Utvalget for språkpolitikk ved UiO Presentasjon av hovedpunkter “Snart to hundre. Universitetet i Oslo og språket i internasjonaliseringens tidsalder”
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Kunnskapsdepartementets oppfølging på etikkområdet Ekspedisjonssjef Toril Johansson, Kunnskapsdepartementet.
Standardisering og arkitektur. SSP 2008 Av programleder Standardiserings- og samordningsprogrammet Avdelingssjef Bjarte Aksnes, KITH.
HTV-konferanse 5. februar 2013 Sosiale medier i helse og omsorg – veilederen Jo Cranner Seniorrådgiver NSF.
Førsteamanuensis/ PhD May Thorseth Filosofisk institutt, Program for anvendt etikk, NTNU Etikk og redelighet i forskning NT-fakultetet.
Hvordan forske på materiale som har ukjent opphav? Bristol Innledning ved Sekretariatsleder i NESH Hilde Wisløff Nagell.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
RUFIT Bioingeniørfaglig institutts rådgivende utvalg for Immunologi og transfusjonsmedisin Blod i sentrum, nasjonal blodbankkonferanse sept Teresa.
UiO – Forskningsadministrativ avdeling FRIDA som felles forskningsdokumentasjonssystem for universiteter og helseforetak ? - Rapportering av vit.
Muligheter og utfordringer for primærhelsetjenesten ved innføring av samhandlingsreformen Guri Rørtveit Professor dr. med. Institutt for samfunnsmedisinske.
Tiltaksplan for forebygging av uredelighet i forskningen Fase II
Evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013 Status og utfordringer i kvalitetsarbeidet Studiekomiteen
KRAFTSENTERET ASKIM HVORDAN HAR VI FORANKRET OG IMPLEMENTERT KORRUPSJONSFOREBYGGENDE ARBEID I ASKIM? Nettverkssamling mars 2014.
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven Studieadministrativt forum Kongsberg 23. januar 2009 Kortfattet papirnotat om diskriminerings- og tilgjengelighetsloven.
Det nasjonale publiseringsutvalget og arbeidet med Open Access Vidar Røeggen Seniorrådgiver Universitets- og høgskolerådet Seminar om vitenskapelig.
Inneholder din applikasjon personopplysninger?
Forvaltningsrevisjon gjennomført 2012/13: Prosedyrer og rutiner for journalføring og tilgjengeliggjøring av dokument/saksutredning Statusrapport 2014.
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Ot. prp. nr. 58 ( ) om lov om etikk og redelighet i forskning Statssekretær Åge R. Rosnes.
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram: Hva vil vi egentlig med mobilitet på ph.d.- nivået? Internasjonaliseringskonferansen Anna.
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram:
1 Rådet for studenter med funksjonshemming Opprettet
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
GAUS Planleggingsgruppemøte Agnethe Sidselrud.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Rettighetsklarering av vitenskapelige artikler Ingrid Cutler Universitetsbiblioteket i Bergen.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Hovedoppgaveforberedende seminar
Studentparlamentets handlingsplan Prioriteringer for utdanning Marianne Andenæs, leder av Studentparlamentet ved UiO Studiekomiteen
HelseOmsorg21 Et kunnskapssystem for bedre folkehelse Arnfinn Sundsfjord NFE-HS Oslo mars 2015.
PSYC6100 Forskningsetikk Jan Egil Nordvik
Å redusere unyttig helseforskning i Norge ved å bruke systematiske oversikter – kommentar sett fra erfaring med forskningsetiske vurdering i REKVEST Berit.
Begrepsavklaring Workshop godkjenning godskriving innpassing jevngodhetsvurdering faglig godkjenning erstatte i utdanningsplan fritak fullt fritak.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Forskningsstøtte -Ekstern finansiering -Nytt prosjekt -Prosjekt databasen EUTRO -Lagring av data Forskningsadministrativ støtte:
1 Etikkseminar, Ph.D, IVT Forskningsmetodikk, vitenskapsteori og etikk 3.mai Hva er det vi trenger? Bygge gode forskningskulturer 2.
Møte med instituttledere
NOKUTs evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013
Forum for forskningsdekaner, 23. september 2015
Gjennomføring av tilsynet
Mulig vitenskapelig uredelighet – prosedyre Johan Giertsen Universitetet i Bergen Det juridiske fakultet.
Forskningsrådets retningslinjer for datahåndtering
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Studentombud – en oppsummering så langt
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Innføring i datahåndtering
Nye personvernregler i Norge EUs personvernforordning - General Data Protection Regulation (GDPR) Maren Magnus Jegersberg Seniorrådgiver IT-direktørens.
Margaret Louise Fotland, AF Elin Stangeland, Universitetsbiblioteket
Forberedelser til seminar 6. mars UiOs IT-virksomhet
Regionale retningslinjer for (medisinsk og helsefaglig) forskning
Utskrift av presentasjonen:

UiO – Forskningsadministrativ avdeling – 2007 Tiltaksplan for forebygging av uredelighet i forskningen Prorektor, prof. Haakon Breien Benestad Universitetet i Oslo, Norge

UiO – Forskningsadministrativ avdeling – 2007 FØR SUDBØ-SKANDALEN: Hvordan mistanke om vitenskapelig uredelighet ble håndtert: •Prosedyrer ved mistanke om fusk •Forskningsetisk utvalg opprettet –for å behandle saker knyttet til brudd på vitenskapelig redelighet og god vitenskapelig praksis ved UiO

UiO – Forskningsadministrativ avdeling – 2007 ETTER SUDBØ-SKANDALEN: Tiltaksplan for forebygging av uredelighet i forskningen Resultat 1.Nye retningslinjer for god forskningsskikk – UiOs 10 bud 2.Ny selvstendig rolle for Forskningsetisk utvalg 3.Ny Håndbok for god forskningsskikk 4.Doktorgrad: Innskjerping av krav om aktiv deltakelse på ph.d.- program ved UiO 5.Pilotprosjekt for web-basert dokumentasjon av etisk praksis og lagring av forskningsdata

UiO – Forskningsadministrativ avdeling – 2007 Prinsipper for tiltaksplanen •Vekt på prinsippene om akademisk frihet –Ivareta de vitenskapelige ansattes forsknings- og undervisningsfrihet og rettigheten til å publisere –Institusjonen må påse at etiske normer og andre lover og regler blir etterfulgt •Vekt på tilretteleggelse heller enn kontroll –Preventive tiltak, informasjon og opplæring –Kontrolltiltak benyttes kun der det er strengt nødvendig –Kontrollpunkter vil gradvis bli innført i takt med at web- baserte løsninger blir klare til bruk

UiO – Forskningsadministrativ avdeling – 2007 UiOs 10 bud for god forskningsskikk Retningslinjer for god vitenskapelig praksis vedtatt av Universitetsstyret 21. juni Du skal innrette deg etter både rettigheter og plikter i loven om akademisk frihet. 2.Du skal være deg bevisst at ærlighet er en absolutt betingelse for vitenskapelig arbeid. 3.Du skal handle i overensstemmelse med det etiske regelverk som gjelder på ditt forskningsområde. 4.Du skal gi anerkjennelse til kolleger og kunnskapskilder som har betydning for din egen forskning. 5.Du skal, så sant det er mulig, delta i et kollegialt fellesskap som kommuniserer og analyserer forskningens metoder og resultater.

UiO – Forskningsadministrativ avdeling – 2007 UiOs 10 bud, forts. 6. Du skal kunne gjøre rede for hvordan du forvalter midler som er stilt til din disposisjon. 7. Du skal sørge for at dine vitenskapelige resultater er solide nok til å støtte konklusjonene dine, og for at rådata/kilde- informasjon for publikasjonene er tilgjengelige. 8. Du skal følge reglene for vitenskapelig publisering innen ditt fagfelt. 9. Du skal la forskningsformidlingen være nøktern; konsekvens- tenkningen bør omfatte både mulig nytte og mulige etiske dilemmaer. 10. Du skal vedlikeholde og videreutvikle din vitenskapelige kompetanse.

UiO – Forskningsadministrativ avdeling – 2007 Ny selvstendig rolle for Forskningsetisk utvalg •Revidert mandat, oppgaver og prosedyrer –Ny rådgivende og selvstendig rolle for utvalget –Større fleksibilitet i behandling av enkeltsaker –Utvalgets leder kan gi råd i ekstraordinære tilfeller (ombudsmannsfunksjon) •Forholdet til andre enheter under vurdering –Nytt Nasjonalt utvalg for granskning av redelighet i forskning –Den sentrale klagenemd ved UiO (for studenter)

UiO – Forskningsadministrativ avdeling – 2007 Aktiv deltakelse på ph.d.-program ved UiO •Større vekt på opplæring i forskningsetikk –Utvidet opplæring i forskningsetikk i doktorgrads- programmene –Oppfølgning og ansvarliggjøring av veiledere •Tettere oppfølgning av ph.d.-kandidatene –Krav om minimumsdeltakelse i et doktorprogram –Deltakelse i et aktivt forskningsmiljø –Økt krav til kontakt og oppfølgning mellom kandidat og veiledere •Formelle krav –Revidert ph.d.-forskrift –Fakultetenes ph.d.-programplaner –Kvalitetssikringssystem for doktorgradsutdanningen ved UiO

UiO – Forskningsadministrativ avdeling – 2007 •Lanseres i månedsskiftet september/oktober 2007 •Basert på tilrettelegging heller enn kontroll •Web-basert portal for relevant informasjon og nødvendige prosedyrer Eksempler på innhold : Generell informasjon: •God vitenskapelig praksis •Roller og ansvarsforhold •Nasjonale og internasjonale retningslinjer for forskningsetikk Et prosjekts liv: •Nødvendige tillatelser (personvern, medisinsk forskning osv.) •Innhenting og bruk av data, føring av lab-journal •Retningslinjer for forfatter- og medforfatterskap (Vancouver)

UiO – Forskningsadministrativ avdeling – 2007 Elektronisk dokumentasjon og lagring av data Pilotprosjektet er under utvikling og vil bli utprøvd i : A. Offentlig dokumentasjon av god forsknings- praksis (i Frida) - Personlig erklæring om å følge forskningsetiske retningslinjer -Beskrivelse av forskningsprosjektet –Dokumentasjon av godkjenninger og kontrakter –Erklæring om at Vancouver-reglene om med- forfatterskap følges

UiO – Forskningsadministrativ avdeling – 2007 Elektronisk dokumentasjon, forts. B. Elektronisk lagring av forskningsdata –Lukket langtidslagring av elektronisk underlagsmateriale til vitenskapelige publikasjoner (NSD) –Offentlig deklarasjon av langtidslagret underlagsmateriale (NSD) –Offentlig kobling av publikasjoner til underlagsmateriale (Frida) C. Web-basert arbeidsomgivelse for forskning –Eksperimentelt prosjekt – vil pågå i flere år

UiO – Forskningsadministrativ avdeling – 2007