Tron, loven og framtida VOFO Troms 09.05.09 Hilde Søraas Grønhovd.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny lov om voksenopplæring med forskrift
Advertisements

Kontaktkonferansen 2011 Tor Eivind Johansen 26. mai 2011 Kristiansund.
Årsmøte Folkekulturforbundet … Opplæring / kompetanseheving i frivillige organisasjoner… Aksel Hagen (KUF-komiteen, SV, Oppland) • Lærer og forsker.
Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
STUDIEARBEID Hva er en studieplan?
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Velkommen!.
Læring på arbeidsplassen
Tilskuddsordninger Hedmark fylkeskommune. Generelle kulturmidler  Praktiske opplysninger - Søknadskriteriene, skjema, retningslinjer - Frister  Bakgrunn.
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
-Hovedinnhold og status Ny felles parkeringsregulering KS samling 30. august 2010 Ved Espen Rindedal Seniorrådgiver i Samferdselsdepartementet.
Forslag til ny vurderingsforskrift
Strategiarbeid i praksis
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005.
VOFO, Frokostmøte 26. november 2008
Presentasjon av Studieforbundet Funkis. Studieforbund Studieforbundene i Norge bygger på en 150 år gammel tradisjon for opplysningsarbeid gjennom frivillige.
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
Levanger kommune - Dialogsemninar – ISK - Forsøket går mot slutten, hva nå? – Hans Heieraas INNHERRED SAMKOMMUNE Forsøket går mot slutten, hva nå.
HrU Hamarregionen Utvikling (HrU) ble etablert i 2006 som et frittstående og selvstendig rettssubjekt stiftet av kommunene Hamar, Stange og Løten HrU.
Evaluering av forvaltningsreformen i barnevernet
Vergemålsreformen Fylkesmannen overtar som lokal vergemålsmyndighet fra 1.juli 2013 v/ seksjonssjef Janne Woie Informasjon til hjelpeverger og verger i.
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Per Rune Henriksen 23. Mars 2007 Regionale fortrinn – regional framtid.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Ved et veiskille? Landskonferansen 2003 Studieforbundet natur og miljø.
Ny Lov og forskrift om voksenopplæring 2010 VOFO Læring og Kompetanse Presentasjon
Ny lov - ny giv - nye muligheter Hurdal, 4. juni 2009 Jørn H. Larsen Østfold fylkeskommune Vi ønsker en tydelig lov! Kommuners og fylkeskommuners ansvar.
FORDI MENNESKET LÆRER Fylkeskommunens rolle i ny lov om voksenopplæring Fredrikstad 21. januar 2010.
… en selvstendig arena for læring Fylkeskommunenes rolle i ny lov om voksenopplæring Nasjonal fylkeskonferanse Fredrikstad, 21. januar 2010 Sturla Bjerkaker.
VOFOs årskonferanse Hva er utfordringen? Studieforbundenes rolle i framtidas kunnskapssamfunn  Tronutvalgets vurderinger og forslag  Høringsuttalelsene.
En selvstendig arena for læring Ny lov om voksenopplæring 21.Januar 2010 Seniorrådgiver Anne Skomedal.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Presentasjon av Studieforbundet Funkis. Hva er et studieforbund? Studieforbundene i Norge bygger på en 150 år gammel tradisjon for opplysningsarbeid gjennom.
MSFs opplæringsplattform Ledermøte MSFs opplæringsplattform Sentralt lovverket MSFs rammeverk Vedtekter Handlingsprogram Planstruktur (under.
Transportvedtekt oppdateres:
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Samfunnsviterne - hvem er vi?
Studieforbundet natur og miljø. Hva er Studieforbundet?  Serviceorgan som legger til rette for studiearbeid i medlemsorganisasjonene.  Formidler av.
Forskriften har regler om
Hørings- prosessen i Vestfold våren 2007 Status. Rammene for høringsprosessen Prosessen skal munne ut i fylkesvise preferanser når det gjelder: –Valg.
Regjeringens arbeid med samisk språk
Velkommen til språkseminaret «Ut med språket» #utmedspråket.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Revidert biblioteklov - nye muligheter!
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
Veisøkere og elever Studieverksted Karrieresenter.
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
Friskolesamling vgs Oslo mars Inntak og vurdering av elevens rett til videregående opplæring Kan ikke ta inn elever dersom man ikke er sikker.
Kursvirksomheten vår. Norges Husflidslag Noregs Ungdomslag Frilynt Norge Norsk Kulturarv Hologaland Amatørteaterselskap (HATS)
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!. Hva er et studieforbund? Nesten alle organisasjoner og lag driver kurs og opplæring for sine medlemmer.
 Skal hete ”Sentraler”  Utvikles av mennesker tilknyttet sentralen  Kraftsenter og kontaktpunkt for mennesker, foreninger/lag og det offentlige.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
Fylkeskommunal tilskuddsforvaltning
Samling for FFU 26. oktober
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Utskrift av presentasjonen:

Tron, loven og framtida VOFO Troms Hilde Søraas Grønhovd

Ny lov Ny oppmerksomhet? Nye muligheter? Ny giv?

Et generelt utgangspunkt for VOFOs syn •Læring skjer på flere arenaer – formelt, ikke-formelt og uformelt – og har flere mål – for individ, arbeidsliv og samfunn •De viktigste læringsarenaene er skoleverket (offentlig sektor), arbeidsplassen/næringslivet (privat sektor) og de frivillige organisasjonene (tredje sektor) •Skoleverket er den mest sentrale læringsarenaen, men… •For voksne spesielt er det viktig at det finnes alternative læringsarenaer til skoleverket; bl.a. studieforbundene •For voksne spesielt er det viktig å tenke motivasjon, tilgjengelighet, metodevalg, fleksibilitet, behov og interesser

Bakgrunn: •Lov om voksenopplæring 1976; •Verdens første lov i sitt slag, som “regulerer” opplæring i regi av frivillige organisasjoner •De gode hensikters og de gode intensjoners lov. •En rammelov, ingen rettighetslov (pålegger ikke det offentlige å yte tilskudd) •En lov for studieforbundene, •og en lov for å …“hjelpe den enkelte til et mer meningsfylt liv”…

Etter 30 år ønsket mange noe nytt… •Kunnskapsminister Djupedal initierte en utredning om studieforbundene i 2006, og i september 2007 la Audun Tron og hans utvalg fram NOU 207:11 Studieforbund – læring for livet •Kunnskapsminister Solhjell valgte, i tråd med vårt ønske, å følge opp utredningen med en ny lov. Denne ble sendt ut på høring i januar, vedtatt i Statsråd i går, og skal etter planen tre i kraft fra januar •Noen av forslagene i Tronutredningen er ikke videreført i loven, men overført til arbeidet med Kompetansemeldinga, som er en stortingsmelding som er varslet i 2009.

Tronutredningen NOU Norges offentlige utredninger 2007: 11 Studieforbund – læring for livet

Litt om hva Tronutvalget sa… Utvalget oppfatter studieforbundene som sentrale aktører når det gjelder å gjøre tredje sektor som læringsarena tilgjengelig for alle og med det bidra til demokrati og deltakelse.

Litt mer om hva Tronutvalget sa… •Utvalget mente at studieforbund er en av mange aktører som bidrar til å nå målsettinger i arbeids- og samfunnsliv sentralt, regionalt og lokalt. •Deres viktigste fortrinn er å være en åpen og tilgjengelig arena for læring. •Studieforbundenes mulighet til å spille en aktiv og synlig rolle på flere samfunnsområder handler om bedre samarbeid med offentlige aktører, både ved at de slippes til, og ved at de selv griper mulighetene.

Tron, loven og framtida •Utvalget peker på behovet for en mer fleksibel tilbudsstruktur for å gjøre rettighetsbasert opplæring tilgjengelig og tilrettelagt for voksnes ulike behov… •og samtidig sikre at opplæringen blir kvalitetssikret i samsvar med godkjente læreplaner. •Utvalget understreker også behovet for bredt samarbeid mellom involverte aktører, herunder NAV, regionalt arbeidsliv, tredje sektor og utdanningsmyndighetene for at voksne skal få et best mulig opplæringstilbud.

Loven – og framtida •Ny lov bygger på Tronutredningen •Loven er trofast mot Tronutredningen, men •Folkehøgskolene beholder sin egen lov, og •Regionenes/fylkeskommunens rolle følges ikke opp, men •Fjernundervisningsinstitusjonene og “6A-skolene” er med, og •Studieforbundene behandles grundig •Så: hva skal loven hete? Navnet på utkastet var ”lov om læring utenfor det formelle utdanningssystemet”, da loven ble lagt fram i går heter den ”lov om voksenopplæring”.

Overordnede mål (§ 4) Studieforbundene skal… 1)bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlaget for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere 2)gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon 3)bekjempe utstøting og bidra til inkludering 4)bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring 5)styrke kulturelt mangfold og øke deltakelsen i kulturlivet 6)være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne

Loven og framtida § 5 Godkjenning av studieforbund a.Må ha opplæring som hovedformål, og ellers ha et ideelt og fortjenestefritt formål b.Må ha betegnelsen ”studieforbund” i navnet c.Må ha en demokratisk oppbygning d.Må ha virksomhet over hele landet, herunder en regional organisasjonsmessig forankring e.Kursvirksomheten må utgjøre et minimumsnivå. (Fastsettes i forskrift eller studietimer?) f.Må ha et minimum antall medlemsorganisasjoner. (Fastsettes i forskrift. Ideelle stiftelser som medlemmer?)

Regional forankring •Studieforbund skal ha minst ett operativt ledd på nivå under sentralleddet (§ 5). Fleksible muligheter… •Fylkeskommunal og kommunal støtte til studieforbundene foreslås tatt ut. VOFO har foreslått at det tas inn igjen i en ny §: ”Fylkeskommunen og kommunen yter etter nærmere regler tilskudd til organiserte læringstilbud for unge og voksne i regi av studieforbund, i tråd med regionale og lokale utviklingsplaner” •For hva med fylkeskommunens ”helhetlige ansvar” for alle former for voksens læring som Tronutredningen hadde så stort fokus på?

§ 6 Modell for statstilskudd til studieforbund Studieforbund som er godkjent etter § 5 i loven, kan få statstilskudd. Tilskuddet består av følgende komponenter: a.Grunntilskudd (til drift og utvikling m.v.) b.Opplæringstilskudd (til kursene...) c.Tilretteleggingstilskudd (“§ 24”, utvidet) Detaljene kommer i forskriftene. Det foreslås fortsatt unntak med eget tilskudd for samiske studieforbund, og, i Regjeringens endelige forslag som kom i går er også unntaket for partipolitiske studieforbund videreført.

Loven og framtida •Departementet vil legge opp til at studieforbundene i sin opplæringsaktivitet kan benytte ulike læringsmetoder som supplement, blant annet fjernundervisning. (Dette er noe VOFO har arbeidet for lenge...)

Undervisningslokaler (§ 7) •Gratis bruk av undervisningslokaler opprettholdes i lovforslaget: § 7 Gratis bruk av undervisningslokaler Undervisningslokaler der driftsutgiftene dekkes av det offentlige, skal etter søknad stilles vederlagsfritt til disposisjon for studieforbund og medlemsorganisasjoner ved avholdelse av kurs med tilskudd etter kapittel 2 i loven. Departementet gir nærmere forskrifter. •VOFO har foreslått en ytterligere oppstramming av paragrafen, og har bedt om sanksjonsregler for de som bryter regelen, men ikke fått gjennomslag for dette.

Andre temaer •Aldersgrense VOFO mener aldersgrense er overflødig, subsidiært at 14 år opprettholdes. Det står ikke noe om dette i loven, men det vil reguleres gjennom forskriften. •§ 10 Dokumentasjon på gjennomført opplæring Deltagere på kurs med tilskudd etter kapittel 2 i loven skal ha dokumentasjon på gjennomført opplæring. Departementet gir nærmere forskrifter. •Tilsyn og kontroll og reaksjonsformer (§§ 11/12) er som i andre lover.

Loven og framtida § 1 Formål Formålet med denne loven er å fremme livslang læring ved å legge til rette for organiserte læringsaktiviteter ved siden av det formelle utdanningssystemet. Loven skal bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle, og slik fremme den enkeltes utvikling og møte behovene i samfunns- og arbeidslivet.

Status pr. 9. mai 2009 •Lovproposisjonen passerte Statsråd i går •Loven legges fram for Stortingsbehandling – først gjennom KUF-komiteen - og så lovvedtak i Odelstinget og Lagtinget i juni •Det arbeides nå med forskriften i departementet, den skal etter planen ut på høring fra august til oktober •Forskriften vedtas av departementet senhøstes •Lov og forskrift skal tre i kraft fra 1. januar 2010

Ny lov Ny oppmerksomhet! Nye muligheter! Ny giv! (... for slik ble det etter VO-loven 1977, vi håper det blir slik igjen...)