Experience doth take dreadfully high wages, but she teacheth like none other. Thomas Carlyle (1795-1881)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Verktøykasse for brukermedvirkning
Advertisements

PRESENTASJON FOR NUMEDAL VGS OPPSTART HØST 2012 TEMA: MIGRASJON PROSJEK TITTEL: TRAVELOGUES COMENIUS MULTILATERAL SCHOOL PARTNERSHIPS Comenius prosjekt.
Med forskning på timeplanen
-slåss for frihet Lillehammer Judo For Fred.
Vurdering for læring.
MUV i Asker menighet Årsmøtet 28. april MUV I Asker menighet • 4. september 2012 besluttet Asker menighetsråd at vi skulle delta i prosjektet Menighetsutvikling.
”En kreativ bearbeidelse av virkeligheten” Grierson
PhD on Track – testmetodikk når målgruppen involveres Andrea Gasparini, Universitetsbiblioteket i Oslo Ingrid Cutler, Universitetsbiblioteket i Bergen.
When We Inspire Others Our people work at their best. They not only take on big challenges, they are committed to inspiring others. The resulting ripple.
Visjoner For oppvekstsektoren: Barn og unge først! For elevene på Seiersten: Study more, get smarter! For ansatte på Seiersten: Vi åpner nye dører …
Historiefaget i skolen
FRYD OG FRYKT I DEN FLERKULTURELLE STORBYEN et strategisk fagprogram
Språk og sosialisering
Fagnettverk Suksesskriterier - presentasjon av resultater fra spørreundersøkelse.
Ruskonferansen Hell, 6/ Tom Barth Terje Stølan Thomas Solenes Motiverende Intervju – metode for mer likeverdighet mellom pasient og behandler ?
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Maja Michelsen Norsk november 2010
Hvordan skrive en god utredning?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Hofteinngrep i NOIS Resultater fra NOIS-1, 2 og 3 Hege Line Løwer.
Hva er en artikkel?.
Hei, æ heite Hilde Nicolaisen og e prosjektleder for Cannabisprosjektet i Tromsø.
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
”Voksne funksjonshemmedes læring” - - Skandinavisk innsats i takt eller utakt?
Ny Nettspansk: ¿Me oyen? III ANPE-konferanse Tromsø.
Glomdalsmuseet som formidler av vårt kulturelle mangfold.
1 Innvandreres helse 2005/2006 Funn fra intervjuundersøkelsen ”Levekår blant innvandrere 2005/2006”. Svein Blom.
Kvalitative og kvantitative metoder
Kropslige processer i spændningsfeltet mellem social kompetence og læringskompetence Det kroppslige møte med barna og seg selv – Hvordan bruke det implisitte.
John og Odilla. Burundi/Gjøvik
Bygg og miljø 1 Sanntidsinformasjon for synshemmede i kollektivtrafikken - ett skritt nærmere universell utforming? Foto: Thomas Barstad.
Lar det seg gjøre å se egen faglig nytte av det jeg skal si? (Motivasjon og faglig betydning) Lar det seg gjøre å forvente hva jeg skal si? (Tema,
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Hovedprosjekt for Rune Øvrebø Fonetisk Lyttetestprogram. Utviklet I Visual Basic Etter Oppdrag Fra Wim Van Dommelen Ved Lingvistisk Institutt, NTNU.
Val324 Lokalsamlinger og lokalhistorisk materiale Tor Sveum Forelesning fredag 12. november 2004: Prosjekter av interesse for lokalsamlinger.
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Kvalitative forskningsmetoder
Validitet i kvalitativ forskning Forelesning 13. november 2008
25.august 2009 Hans Fredrik Dahl Exfac03-MVIT: Kommunikasjon og mediering.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Opplegg for prosjektarbeid i mediekunnskap 07/08
Klikk for å redigere undertittelstil i malen OM – AV – FOR MANGFOLDIGE MUSUMSBRUKERE ved professor Anne-Britt Gran Oppdragsgivere: Kulturhistorisk Museum,
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
1 MENTOR: May-Britt Hägg Professor v/ Inst. Kjemisk prosessteknologi Forskningsfelt: Gassrensing, membraner / materialteknologi Første kvinne utdannet.
 Erkjennelse av at det en har gjort så langt ikke er tilstrekkelig  En kan ikke gjøre mer av det som ikke fungerer  Ønske om bedre samarbeid og samhandling.
Internasjonal studentmobilitet for alle Kari Omdahl Rådgiver SIU Trondheim
Kultur- og naturreise: «Å synliggjøre det usynlige» Reidar Gjersvik Kulturrådet.
Museum Vest Ulike BRUDD-prosjekt Jenny Heggvik Hamar, september 2015.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Hvordan integrere utenlandske studenter? Ulike grupper: Utvekslingsstudenter (1 semester) Kvotestudenter (flerårige program) Individuelle studenter.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
- En bærekraftig historie Erling Fossen, Oslo Metropolitan Area.
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
Forstå bruk og datainnsamling
CAKE Q1 Ledelsesansvar Ptil’s forventninger:
EiT Landsby.
Digitalisering av Kina-filmer i Misjons- og diakoniarkivet
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Standard prosjektfaser (hovedprosesser)
Privatarkiv etter rederier i Haugesund
Fotografisk verk – fotografisk bilde
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Utskrift av presentasjonen:

Experience doth take dreadfully high wages, but she teacheth like none other. Thomas Carlyle ( )

Erfaringer fra prosjektet Norsk i går, i dag, i morgen? - (hvordan) kan de brukes?

Innvandring til alle tider har satt spor – den gang… Klosterruinene på Hovedøya. Foto Oslo Museum/Wilse

Moskeen i Åkerbergveien i Oslo Foto Oslo Museum/Bettum

Ankara import i Motzfeldtsgate. Foto Oslo Museum / Gaukstad …….. og nå

Samarbeid mellom Norsk Folkemuseum og IKM, som nå er en del av Oslo Museum. Treårig prosjektstøtte fra Norsk kulturråd:

Innsamlings- og dokumentasjonsprosjekt med formål å bevare historiene til arbeidsmigranter og flyktninger. Intervjuer (samtaler) og innsamling av private fotografier som utfyller intervjuene visuelt og som kan fungere som erindringsnøkler under prosessen og som selvstendige kilder. Historien om hvordan det var å komme til Norge og skape en framtid for seg og sin familie er en betydningsfull del av nyere norsk historie som det er viktig å bevare og formidle. ALLE PERSONBILDER I DENNE PRESENTASJONEN ER P.T. KLAUSULERT

Museums are about the relationship between people and material culture – real things, real places and real people. Material culture is the museums USP – unique selling proposition. Kevin Moore – Museums and Popular Culture, 1997

Metode(r): Ikke én fremgangsmåte Etnologiske / kulturhistoriske / museale tilnærmingsmåter Fullstendig deltakende og involverende observasjon Tema som skal behandles og personens bakgrunn/alder/kjønn (kan) har betydning for utfall av samtalen

Hvert intervju ga (gir) en ny metodisk forståelsesramme Kjemien mellom partene Invitasjon til deltakelse/bidrag Temaet som behandles Konteksten Måten intervjuet blir gjennomført på; lyd, skriftlig, skjema etc. Hvilke ord som brukes Forventningene ved å få noe tilbake

Livsløpsintervjuer Tematiske intervjuer Miljødokumentasjon Egendokumentasjon Selvbiografier

Oslo Museum Hot Spot / annonse 14 desember 2007 på førstesiden av Aftenpostens kulturdel