NAV Hjelpemiddelsentral Hva kan hjelpemiddelsentralen bistå med for at flere med funksjonsnedsettelser kan delta i arbeidslivet ? Arbeidsmetoder og.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

ARBEIDSEVNEVURDRING I NAV
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Bakteppe. Definisjon av rehabilitering
Virkemidler fra NAV Dialogen som verktøy NAV som støttespiller
Regelverk og tilbud i NAV sin regi Hvordan jobber NAV?
NAV Hjelpemiddelsentral Arbeidsmetoder og samhandling Eli Hulbækdal NAV Hjelpemiddelsentral Sør-Trøndelag
Arbeidsplassvurdering på oppdrag fra NAV
AVLASTNING Melhus
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
HJELPEMIDDELSENTRALEN I AUST-AGDER
Samfunnsutvikling, funksjonshemming, universell utforming og lovverk.
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
Agenda - Prinsipper for bistand til brukerne - Rammeverk for arbeidsmetodikk i NAV - Arbeidsevnen i sentrum - Planer og velferdskontrakter - Tiltak og.
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
Koordinering og samarbeid NAV lokal og andre enheter
Ny Diskriminerings – og tilgjengelighetslov UMB/NTNU Ski Kjell Erik Øie Statssekretær 21. Oktober 2008.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
NAV Hjelpemiddelsentral Oppland sin rolle i velferdssamfunnet.
Eldrid Hodneland Rasmussen
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
Videreutdanning i supported employment Målrettet og systematisk oppfølging til arbeidsgiver og arbeidssøker Videreutdanningen tilbys av Høgskolen i.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
NETTVERK TV BHG MARS 2011 Inkluderende arbeidsliv – IA avtale
Målet med IA-arbeidet Et arbeidsliv som gir plass til alle som vil og kan arbeide Snakk sammen! Et godt samarbeidsklima og åpenhet mellom partene er en.
Hvordan jobbe godt med IA!
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
Kjell Erik Øie Statssekretær
NAV Hjelpemiddelsentral Oppland
Norsk Industri – Inkluderende arbeidsliv i praksis
Noen virkemidler Hvilke finnes? Når kan de benyttes?
”Få hjula i gang” 17 november 2011 Thon Hotel Ullevål Stadion
Funksjonsvurdering i arbeidslivet
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Toril Bergerud Buene Deltasenteret
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Dysleksi hos voksne.
HÅNDTERING AV SYKEMELDTE
Arbeids- og velferdsforvaltningen
Velferdsteknologi i Værnesregion Boligkonferansen 2014 innlegg 8. Mai
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
Arbeid er førstevalget
J.G. Mæland, august Trygdemedisin – en oppdatering J.G. Mæland Seksjon for sosialmedisin Institutt for sammfunnsmedisinske fag.
August 14 1 Presentasjon av Inkluderende Arbeidsliv Personalforum ved UiB, 26.mai 2004 Ved rådgiver Ingvild Eikeland Trygdeetatens Arbeidslivssenter.
Universell utforming i offentlige anskaffelser
Muligheter og begrensinger når utdanning finansieres av NAV
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Tilrettelegging med TG som virkemiddel gir mennesker muligheter!
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
IA-avtalen IA, Side 2 Myndighetene Arbeidstakere Arbeidsgivere.
Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?. Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?
Eva Buschmann Generalsekretær i CP-foreningen NAV og arbeidsavklaringspenger.
H jelpemiddelformidling lokalt hjelpemidler og tilrettelegging Denne presentasjonen finnes på vår hjemmeside Finnes under
Universell utforming UU i kommunene. Hva er Universell Utforming (UU)..?? Universell utforming i kommunale planer Praktisk diskusjon.
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!. Hovedpunkter Hva er et Studieforbund? Hva er Funkis? Betydningen av samarbeid Felles kurs og kompetanse.
Eg ser at du e trøtt men eg kan ikkje gå alle skrittå for deg Du må gå de sjøl men eg vil gå de med deg Eg vil gå de med deg.
Hva er IA-avtalen? Denne presentasjonen er oppdatert pr desember 2014.
Statusrapport for IA-handlingsplan
Informasjon til demensnettverk
Arbeidsrettede virkemidler
Hvordan tilrettelegge for elever med nedsatt funksjonsevne
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
NAV Hjelpemiddelsentral Telemark Litt om oss og hva vi driver med!
Syns-og Audiopedagogisk Teneste i Hordaland(SAPT)
NAV Hjelpemiddelsentral Hordaland
Larvik kommune - med fokus på mestring Roy Sæther, avd
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Henvisninger Hvem skal du henvise til og hvordan?
Utskrift av presentasjonen:

NAV Hjelpemiddelsentral Hva kan hjelpemiddelsentralen bistå med for at flere med funksjonsnedsettelser kan delta i arbeidslivet ? Arbeidsmetoder og samhandling Kurs Norsk Ergoterapeutforbund - ARBEIDSDELTAGELSE 19.09.2012 Bente Brunsberg NAV Hjelpemiddelsentral Oslo og Akershus

Kjernevirksomhet – hjelpemiddelsentralen NAV Hjelpemidler og tilrettelegging skal tilrettelegge for selvstendighet, mestring, aktivitet og deltagelse for personer i alle aldre med ulike funksjonsnedsettelser Være et ressurs- og kompetansesenter i NAV om hvordan hjelpemidler, tolk, assistanseordninger og ergonomiske tiltak kan kompensere for eller avhjelpe funksjonstap Hjelpemiddelsentral i alle fylker, Oslo og Akershus – èn sentral alder – eller for syke til å være i jobb

Overordnet målsetting i NAV Overordnet mål i NAV: flere i arbeid og aktivitet og færre på stønad Jobbstrategi 2012 fokus på de unge (under 30år) med funksjonsnedsettelser

Strategiske mål – 5 år Våre tjenester skal bidra til: at alle unge under 30 år får tilrettelagt utdanningsløp/arbeidsliv og har en kompetanseplan ved overgang til videregående skole at alle barn går i tilrettelagt barnehage/skole at alle med funksjonsnedsettelser som ønsker arbeid får et relevant tilbud fra NAV at alle har en mulighet for deltakelse i dagligliv og samfunn at alle omsorgsboliger er tilrettelagt

Kompetanse ved Nav Hjelpemiddelsentral Helse Funksjon Hjelpemidler Tilrettelegging Tverrfaglig kompetanse: bevegelse, syn, hørsel, kognisjon, ergonomi, teknisk, lovverk, tolk mm. Hjelpemiddelsentralen har tilretteleggingskompetanse knyttet til ulike funksjonsnedsettelser

Ved behov for tilrettelegging for brukere i arbeidslivet kan Nav Hjelpemiddelsentral Bistå brukere, terapeuter, arbeidsgivere og andre (SAMARBEIDSPARTNERE) med å finne gode løsninger og hensiktsmessige hjelpemidler Formidle hjelpemidler til mennesker med nedsatt funksjonsevne under utdanning under arbeidsavklaring i ordinært arbeid

Arbeidstaker Mange aktører Skole NAV-kontor Sykehus NAV Hjelpe- middel NAV Arbeidsliv-senter Kommunehelsetjenesten – ergoterapeut Arbeidstaker Arbeids- giver NAV kompetansesenter for tilrettelegging og deltagelse PPT NAV Hjelpe- middel sentral BHT 8

Utredning / funksjonsvurdering . Praktisk problem Evaluering tilbake- melding Utredning / funksjonsvurdering Målsetting Oppfølgings- aktivititetsplan Reparasjoner teknisk service Arbeidstaker Alternative tiltak vurderes Veiledning Opplæring Oppfølging Utprøvning vurdering valg Tilpasning, spesialtilpasning Søknad Vedtak Anskaffelse

Hva kan Nav Hjelpemiddelsentral bidra med? KURS til samarbeidspartnere Rådgivning/ informasjon Arbeidsplassbesøk Utredning/ utprøving Tekniske hjelpemidler Tilskudd til ombygging av maskiner Tilrettelegging av fysisk miljø

Hva kan Nav Hjelpemiddelsentral bidra med – forts ? Tolketjeneste for hørselshemmede og døvblinde Lese- og sekretærhjelp - for svaksynte og blinde Funksjonsassistanse for personer med omfattende fysiske funksjonsnedsettelser i ordinært arbeid

Flere lover regulerer ansvaret for tilrettelegging i forhold til skole og arbeidsliv Opplæringsloven (videregående skole) Arbeidsmiljøloven Plan- og bygningsloven Universitets- og høyskoleloven Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven Folketrygdloven § 10-5 Når ingen andre lover kommer til anvendelse Vi kan gi råd og veileding om tilretteleggingsmuligheter uavhengig av finansieringsansvaret

Vilkår for hjelpemidler og tilrettelegging fra folketrygden etter § 10-5 Sykdom, skade, lyte Varig nedsatt arbeidsevne Vesentlig innskrenket mulighet til å velge yrke/ arbeidsplass Nødvendig og hensiktsmessig for å skaffe/ beholde arbeid Ved uførepensjon; dersom det vil føre til bortfalt/ redusert ytelse Inngangsvilkår ref lov om folketrygd Sykdom, skade el lyte som medfører varig…. Varig = 2-3 år eller mer – NB i folketrygdens forstand Stønad gis til hjm/tilrettelegging som er nødvendig og hensiktsmessig for å få / beholde arbeid Ved uførepensjon – kun hvis det er en plan (samarbeid med NAV kontoret) med mål å redusere uførestønad. IKKE rett til hjm for å tjene inntil 1G. EKSEMPLER: Bonde- egen næringsdrivende. Blir rullestolbruker etter trafikkskade. Ønsker å fortsette som bonde, men må få tilrettelagt traktoren for å kunne bruke den. Dette er en tilrettelegging som vil være både nødvendig og hensiktsmessig for at bruker skal kunne fortsette som bonde. Bruker som gradvis har fått dårligere syn. Jobber på et regnskapskontor, Har store problemer med å se hva som står på PC-skjermen. Har behov for et forstørringsprogram samt et forstørrende Lese-TV for å kunne fortsette i jobben. Sysselsettingstiltak. Har uførepensjon, har ikke pensjonsgivende inntekt – ikke reell arbeidsplass. Ikke rett til tilrettelegging.

Anskaffelse, opplæring og reparasjon Stønad kan gis som utlån, tilskudd eller lån Ved tilskudd - må anskaffes av arbeidsgiver NB Det gis ikke refusjon for hjelpemidler som er anskaffet Nødvendig opplæring bør avklares før søknad Hjelpemiddelsentralen har ansvar for reparasjon ved utlån, ikke ved tilskudd Stønadsformer – NAV HMS bestemmer NB. Leveringsadresse Les vedtaket ---- Nytt søknadsskjema – opplæring/oppfølgingsansvarlige

MER INFORMASJON …………. Se www.nav.no Skjemaveileder Kontakt oss gjerne på telefon for drøfting – rådgiving Behov for bistand – utredning/utprøving – skriftlig henvisning H12 Søknad – kontakt oss på forhånd – komplett søknad gir raskere svar Hjelpemidler Tilrettelegging informasjon

Ved behov for utredning/ utprøving Skriftlig henvisning Bruk Nav.no/Skjemaer/Privatperson og finn H 12 ”Hjelpeskjema for hjelpemidler/ tiltak i arbeidslivet/ arbeidsrettet aktivitet/ utdanning” H 12 benyttes som vedlegg til søknad om hjelpemidler, sikrer nødvendig dokumentasjon Hvis du ikke vet hva det skal søkes om – be om utprøving

Tilretteleggingsgaranti = serviceerklæring fra NAV Kan gis arbeidstakere, arbeidssøkere og virksomheter Ordning som skal sikre arbeidstaker og arbeidsgiver trygghet for at personer med funksjonsnedsettelse får nødvendige hjelpemidler, tilrettelegging og oppfølging. Fast kontaktperson Oppfølgingsplan med tidsfrister Omfatter alle støtteordninger i NAV

Eksempler på arbeidsplasshjelpemidler Synshjelpemidler til PC (eks forstørrelsesprogram) Spesielle arbeidsstoler og sitteputer Automatiske døråpnere Ombygning av traktor Hjelpemidler til telefon, møter og varsling for hørselshemmede Huskehjelpemidler Stemmeforsterker Ekstra rullestol på jobben Programvare for dyslektikere Betjeningshjelpemidler for PC (bevegelseshemmede)

Et eksempel Henvendelse fra HR i stor statlig virksomhet Ansatt med MS, går med krykker, kognitive vansker og fatigue Bestilling: MRS og trappeheis Kontakt med arbeidstaker, leder og HR Samarbeid med terapeut fra kommunen Felles arbeidsplassbesøk Anbefalt tilrettelegging: ERS, huskehjelpemiddel, døråpner,

Når vi lykkes…………. Bidrar vi til redusert sykefravær Bidrar vi til at funksjonshemmede kan delta i arbeidslivet Bidrar vi til at funksjonshemmede får bedre livskvalitet…..!? Ergoterapeuter GJØR HVERDAGSLIVET MULIG - GJØR ARBEIDSLIVET MULIG ……………………