Inge Andersen, 25.10.2013 Idrettens verdiplattform – en nødvendighet for å forstå vår egen organisasjon.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Inkluderingsarbeid i idrettslaget. INKLUDERINGSKONFERANSE januar – 2011 Svein Femtehjell.
Idrettens utfordringer
Inge Andersen Felles formannskapssamling.
Inge Andersen Idrettens organisering og viktigste oppgaver.
Etterprøving av Norges Banks anslag for 2008 av Bjørn E. Naug Figurer til artikkel i Penger og Kreditt 1/09.
Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
Er grensene for selvdømmet klare nok i NIFs lov? v/Niels R. Kiær.
Samarbeid om idrettsarrangementer v/advokat Tomas Kristensen
Idrettens barnerettigheter og Bestemmelser om barneidrett
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
AKUTTSAKER FOR FYLKESNEMNDA
Program: Registrering - kaffe Innledning De ulike typene «daglige ledere» IPD og klubbutvikling.
HEDMARKSIDRETTENS KOMPETANSEFOND Bakgrunn.  Hedmark Idrettskrets solgte i 2010 Idrettens Hus i Ajerhagan.  Styret ønsker å tilbakeføre rentemidler av.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Idrettens nasjonale rammebetingelser
Kampfiksing – et problem for volleyball? Andreas Selliaas Organisasjonsløftet, Norges Volleyballforbund, 20. januar 2013.
Royal Norwegian Ministry of Culture •Tilskudssordningen til idrettsanlegg •Rammebetingelser Morten Roa Seniorrådgiver Kulturdepartementet, Idrettsavdelingen.
Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
Idrettspolitisk dokument
Ungdomsrepresentanter. Hva skal vi med det?
Pause INFORMASJON FRA ADMINISTRASJONEN Rica Hotel Hamar 17. sept 2011.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Vi bidrar til å bedre rammevilkårene for idretten i Rogaland
Rogaland idrettskrets. Rogaland idrettskrets: NIF representant i Rogaland Fylkets tverrfaglige og idrettspolitiske organ.
Kapittel 14 Simulering.
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Endringer i NIFs lov og regelverk som har betydning for klubbene Arne Mathisen ass. gen.sekr.
Den norske idrettsmodellen
Barn og unge Barn og unge er en sentral målgruppe i forhold til arbeidet med sosial og økonomisk inkludering, noe som også gjenspeiler seg i bl.a. formålsparagrafen.
Idrett for funksjonshemmede
Idrettsglede for alle – en åpen og inkluderende idrett
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Er funkiser en glemt gruppe i volleyballen? Eller kan vi være en ressurs? Oslo Vigdis Mørdre Fagkonsulent NIF.
Aktivitetsmiddelsøknadene Samhandling mellom AIR og klubbene.
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Likestillings- og diskrimineringsombudet 13. juni 2014
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
NIFS LOV OM IDRETTSRÅD I ALLE KOMMUNER MED MER ENN TRE IDRETTSLAG SKAL DET VÆRE IDRETTSRÅD FOR IDRETTSLAG SOM ER MEDLEM I NIF. (NIFS LOV § 8) Idrettsrådet.
Gym og Turns plass i norsk idrett Idrettsstyremedlem Jorodd Asphjell
Hvorfor det utvidede likestillingsbegrep – presentasjon av LDOs veiledning Av Mona Larsen-Asp underdirektør Høgskolen i Lillehammer 24. april 2008.
kommunereform faktagrunnlag - OST - oppdatert
Idrettens lovverk og styrets ansvar
Skap et godt idrettsmiljø. Innhold i modulen Innledning – Hensikt og mål med modulen – Miljø- og personfaktorer For utøverne – Metoder for et utøvermøte.
Idrettsårbok 2013 Byråd for kultur, næring, idrett og kirke Helge Stormoen Tirsdag 30. september.
Økonomi og pengestrømmer i idretten
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
TALENTUTVIKLING UNGE UTØVERE NKF - PROGRAM
Arbeidslivet under press Regjeringens forslag til endringer av arbeidsmiljøloven.
Lovrevisjonen – Idrettstinget 2015
Kva er vår oppgåve i Bømlo?
Royal Ministry of Culture and Church Affairs ”Fra knipsekasser til milliardindustri” - opprydning i spilleautomatmarkedet Kultur- og kirkeminister Valgerd.
Forbud mot diskriminering: Ulike lover
Stjørdal, 17. april Hvilke råd vil vi ha? Børre Rognlien, Idrettspresident.
Lovendringer Idrettstinget 2015 Henriette Hillestad Thune, juridisk sjef, NIF.
Informasjonsmøte 19. mars 2014 Pressemelding. 2© Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité NIF 19. mars 2014 En søknad om Olympiske- og.
Trygghet Aktivitetene skal foregå innenfor rammer der alle opplever trygghet. Det innebærer klare holdninger og retningslinjer relatert til trafikksikkerhet,
1 11 Klikk for å redigere tittelstil Klikk for å redigere undertittelstil i malen Klikk for å redigere tittelstil Håndball mot homohets «Ytringer kan skade»
Innovasjon og inkludering i internasjonal toppidrett: Kvinneboksing i de Olympiske Leker Anne Tjønndal, Fakultet for Samfunnsvitenskap.
Økonomi og pengestrømmer i idretten
Nytt siden sist Henriette Hillestad Thune juridisk sjef, NIF.
Håndball mot homohets ”Ytringer kan skade”
Sportsklubben Njård Antidopingpolicy
Idrettspolitisk dokument
Arven etter ungdoms-OL
Luftsportforbundet Oslo, torsdag 3. mai 2018
Utskrift av presentasjonen:

Inge Andersen, Idrettens verdiplattform – en nødvendighet for å forstå vår egen organisasjon

Side 2 Norges største frivillige organisasjon – en folkebevegelse 366 idrettsråd Særkretser 54 særforbund 19 idrettskretser Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité medlemskap idrettslag

Side 3 Den norske idrettsmodellen

Sentrale verdidokumenter • § 1-2 – NIFs formål • Barneidrettsbestemmelsene • Idrettens barnerettigheter • Retningslinjer for ungdomsidrett • Retningslinjer mot seksuell trakassering • Idrettens vedtatte holdning til alkohol • Retningslinjer for idrettens holdning til røyk og snus • Retningslinjer for etisk handel • Idrettens miljøstrategi • Medlem i Initiativ for Etisk Handel • Innføring av politiattest • Idrettsglede for alle – Idrettspolitisk Dokument for perioden

Internasjonale og nasjonale utfordringer for idrettens legitimitet • Handlingsplan mot kampfiksing • Plan mot bekjempelse av doping (under utarbeidelse) • Lov om kriminalisering av doping • Idrettens og holdninger til alkohol • Arbeid mot seksuell trakassering • Likeverd

Idrettspolitisk dokument 2011 – 2015 Nulltoleranse 2.4. Inkludering (IPD ) Mål: Deltakelsen fra underrepresenterte grupper skal økes, slik at deltakelsen på en god måte gjenspeiler mangfoldet i samfunnet, ved at • alle er velkomne og skal føle seg trygge i idrettslagene. • forhold som begrenser enkelte gruppers deltakelse, fjernes. • nulltoleranse for diskriminering og trakassering uansett kjønn, etnisitet, livssyn, seksuell orientering og funksjonshemming håndheves.

IOC om seksuell orientering • IOC til FN i mars 2013 (Anita DeFrantz): – “the practice of sport is a human right that cannot be denied on the basis of gender, race or sexual orientation” 7

8 Med idretten mot homohets - et prosjekt for økt mangfold og likeverd Tema: •Levekår, livskvalitet og openhet for homofile, lesbiske, bifile og transpersonar Arena: • Organisert idrett.

Hvor skal grensene settes? 7. desember 2012 skrev Lotteri- og stiftelsestilsynet følgende til NIF: • Etter pengespillovens § 2 første ledd er det ikke tillatt uten hjemmel i lov å formidle pengespill i forbindelse med idrettskonkurranser og andre konkurranser. • Etter Lotterilovens § 11 er det forbudt å markedsføre lotterier som ikke har tillatelse i Norge. I tillegg følger det av pengespilloven § 2 tredje ledd at det er forbudt å innta i aviser og tidsskrifter, utlegge for offentligheten eller på annen måte spre bekjentgjørelser om utenlandske tallspill og pengespill i forbindelse med idrettskonkurranser og andre konkurranser. • Norske myndigheter har ikke gitt utenlandske spillselskaper tillatelse til å avholde lotteri eller pengespill i Norge. Markedsføring av disse vil derfor etter norsk rett rammes av lotteriloven § 11 og pengespilloven § 2 tredje ledd.

Formålsparagrafen i pengespilloven: • «Loven skal sikre at pengespill avholdes i betryggende former under offentlig kontroll, med sikte på å forebygge negative konsekvenser av pengespill, samtidig som det legges til rette for at overskuddet fra spillene kan gå til formål som nevnt i § 10.»

Lotteriloven § 1, bokstav a (formålsbestemmelsen): • «Formålet med loven er å sikre at lotterier avholdes i betryggende former under offentlig kontroll, med sikte på å forebygge negative sosiale konsekvenser av lotterier, samtidig som det legges til rette for at lotterier kan være en god inntektskilde for samfunnsnyttig og humanitært arbeid.» § 11: (Bestemmelsen som forbyr markedsføring av utenlandske spill) • «Med unntak for lotterier som nevnt i § 7, er det forbudt å drive markedsføring eller formidling av lotterier som ikke er gitt tillatelse etter § 6 annet ledd.»

Side 12 • Norsk idrett stod samlet bak utfasingen av det gamle spillautomatregimet fra Ansvarlig spillpolitikk

Endring av tippenøkkelen • 45,5 % i 2012 • 47,9 % i 2013 • 56 % i 2014 • 64 % i 2015 • Tilfører norsk idrett over 600 millioner kroner, gitt dagens overskudd i Norsk Tipping

Side 14 Spillemidler til norsk idrett Historisk tildeling samt forventet utvikling

Side årsgrensen opphevet

Side 16 Utvikling mva kompensasjon for varer og tjenester 1,2 mrd

Side 17

Side 18 • Fra Idrettsstyremøte : Vedtak: 1. NIFs tjenester, ressurser eller tilskuddsordninger skal ikke være tilgjengelige for norske idrettsutøvere som har samarbeid med eller mottar økonomiske bidrag fra utenlandske spillselskaper. 2. Olympiatoppens faglige og økonomiske støtte til særforbundene skal bygge på ”landslagsmodellen”. Toppidrettsutøvere og trenere/ledere som velger å inngå avtaler med utenlandske spillselskaper skal ikke ha tilgang til NIFs tjenester eller ressurser på noe regionalt eller sentralt nivå i organisasjonen. Forsvar av enerettsmodellen

Side 19 • Forts.: 3. Når NIF, i egenskap av Norges olympiske og paralympiske komité, skal ta ut representanter til mesterskap i regi av IOC eller IPC, vil utøvere, trenere og ledere som velger å inngå avtaler eller har løpende avtaler med utenlandske spillselskaper, ikke bli tatt ut. Dette prinsipp vil også være gjeldende for trenere og ledere. Generalsekretæren bes utarbeide retningslinjer til hvordan dette kan tas inn i uttakskriteriene, herunder utrede nødvendige presiseringer for praktiseringen. 4. Generalsekretæren bes kontinuerlig følge opp vedtakene ovenfor, herunder følge opp eventuelle organisasjonsmessige tilpasninger eller avtalemessige konstruksjoner, slik at forsøk på omgåelser av intensjonene i ovenstående vedtak forhindres. Forsvar av enerettsmodellen

Side 20 • Fra Idrettsstyremøte : Idrettsstyret vil ikke tildele økonomiske midler til idrettslag og andre organisasjonsledd i medlemsorganisasjonen som mottar midler fra utenlandske spillselskaper, som er ulovlig i Norge. Forsvar av enerettsmodellen

Side 21 1.Norge: 107 – 106 – 90 = 303 medaljer 2.USA: 87 – 95 – 71 = 253 medaljer 3.Sovjet: 78 – = 194 medaljer 4.Tyskland: 70 – 72 – 48 = 190 medaljer 5.Østerrike: 55 – 70 – 76= 201 medaljer Medaljestatistikk vinter-OL,

Status toppidrett 1.USA (313 millioner) 2.Kina (1.347 millioner) 3.Tyskland (81 millioner) 4.Russland (143 millioner) 5.Canada (34 millioner) 6.Frankrike (65 millioner) 7.Storbritannia (62 millioner) 8.Norge (5 millioner) 9.Australia (22 millioner) 10.Sør Korea (48 millioner) Norge kåret til åttende beste idrettsnasjon av det anerkjente tyske magasinet Sports Bild basert på prestasjoner siden januar 2010

Side 23 Hvor kommer de fra?