Finansieringsordninger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
EØS, velferdstjenester og det rettslige handlingsrommet
Advertisements

Se: Styrets ansvar Se: Holt.
OFFENTLIGE ANSKAFFELSER/OFFENTLIG STØTTE
Tema for presentasjonen.
E-handel.
Prosjektorganisering
Ta tjenestene tilbake! - og hvordan de kommersielle velferdskonsernene utarmer velferdsstaten Linn Herning, Rådgiver, For velferdsstaten Fagforbundet Oslo,
Hanne Harlem Kommuneadvokat Oslo kommune
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Presentasjon av utredningen av forhold vedrørende ny felles parkeringsregulering v/advokat Erna M. Larsen.
Medlemsorganisasjonene: Medlemmer per oktober 2010.
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO EØS og det politiske handlingsrom til å drive tjenesteyting med egne offentlige ansatte Sørmarka 13. januar 2011 Hans.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Policydokument.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Hvordan lykkes med et prosjekt?
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
OFFENTLIG KOMPETANSE/MYNDIG-HETSUTØVELSE
Minikonkurranse AV-samling 10. november 2009 Hege Vanebo
| Helsedirektoratet, omgivelser og samfunnsoppdrag| 2 Om Helsedirektoratet Fagdirektorat og myndighetsorgan underlagt Helse- og omsorgsdepartementet.
Bakgrunnen er brev fra HOD av :
Samhandlingskonferanse Geiranger 5.mai 2011 John Harry Kvalshaug Styreleder Helse Møre og Romsdal HF.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Utbyggingsavtaler Egil Stabell Rasmussen
Konsernovergripende anskaffelsesstrategi for Oslo kommune
advokat Orwall Andersen Advokatfirma Orwall & Co
Samvirke innen offentlige tjenester Pleie- og omsorg FoU-prosjekt nr
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
JUS102 Advokat Lars Baklund.
Juridiske hensyn ved selskapsetablering
Vedlegg 2 Organisasjonsendring
1 Alarmer til demente personer Pilotprosjekt Nasjonalt program for leverandørutvikling Dialogkonferanse 11 jan 2011 Bergen Spes rådgiver Per Waardal USHT.
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Regional skulering for ATB Hordaland Oktober/november 2011 Aktuelle saker.
SOFTWARE Arild Jansen AFIN, UiO 1 Rammer for og organisering av €forvaltningen Politikk – styring og prioritering Ledelse, juss og organisering.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther (2015) Gyldendal Akademisk Introduksjon til bedriftsøkonomi © Gyldendal Akademisk Innholdet.
Eierstyring Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012.
Organiseringen av staten 17. februar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Offentlige anskaffelser 10 Anskaffelser av helse- og sosialtjenester anskaffelsesprosesser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent.
Samvirke innen offentlige tjenester
Interkommunalt samarbeid om IKT - rettslige rammer for organisering -
Offentlige anskaffelser Kunngjøring og frister
Tilskuddsordning til frivillige organisasjoner og virksomhet
Selskapskontroll og eierskapsforvaltning
Økonomi, personal og arkiv
BAL og årsstudiet i organisasjon og ledelse
Organiseringen av staten 14. februar 2017
Offentlige anskaffelser 11 Oppsummering høst 2015
Retningslinjer for tjenester til eksterne
Erfaringer med bruk av NS 8435
Samvirke innen offentlige tjenester
Markedseksponering - muligheter og begrensinger
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
HANDLINGSROM OG HINDRINGER INNEN EØS
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Anskaffelsen som prosjekt
Kurs for brukere av KFF-KSS
Irene Henriksen Aune, Koordinator EIEJ Agder Webinar 04. juni 2019
Juridisk sjef Gudmund Lode/innkjøpssjef Arnt Ove Hol
Utskrift av presentasjonen:

Finansieringsordninger Møte 23. januar 2013 Finansieringsordninger for kompetansesentre Benedicte Holter Ljøgodt 23. januar 2013 B.H. Ljøgodt

Prinsipper for organisering av statlige virksomheter «Organisasjonsformen må velges etter en konkret vurdering av formål, oppgaver, kjennetegn på de omgivelsene virksomheten skal rette seg mot og hvilke økonomiske og administrative rammevilkår som sikrer best mulig måloppnåelse for virksomheten». Fornyings- og administrasjonsdepartementet 23. januar 2013 B.H. Ljøgodt

Prinsipper for organisering av statlige virksomheter fortsatt Statlige virksomheter som opererer i et marked i konkurranse med andre, bør organiseres som selskap. Avgjørelsesmyndighet og samfunnsstyring er oppgaver som i hovedsak bør organiseres som en del av staten. Ombudsfunksjoner organiseres med faglig selvstendighet gitt i lov. 23. januar 2013 B.H. Ljøgodt

Prinsipper for organisering av statlige virksomheter fortsatt Statlige oppgaver knyttet til kunnskapsutvikling bør i hovedsak organiseres som en del av staten, men slik at virksomheten har stor faglig selvstendighet gitt i lov Staten skal unngå å bruk stiftelser og organisering i form av særlovselskap 23. januar 2013 B.H. Ljøgodt

Organisasjonsformer – i dag De undersøkte sentrene er organisert som private selskaper selskaper under Universitetene i Oslo og Tromsø, NTNU Stiftelse under HOD datterselskap under UniRand AS, UNI Helse, NTNU under Sykehuset Innlandet HF Oslo Kommune 23. januar 2013 B.H. Ljøgodt

De undersøkte sentrene er i hovedsak ikke statlige Hvilke virkemidler har vi for finansiell støtte - og styring av kompetansesentrene? De undersøkte sentrene er i hovedsak ikke statlige Det begrenser valgmulighetene til finansiell støtte De mulighetene man har, har klare betingelser De setter rammer for hvordan direktoratene eller departementene kan gå inn og styre dem 23. januar 2013 B.H. Ljøgodt

Hvilke virkemidler har vi for finansiell støtte - og styring av kompetansesentrene? Forts. Gjøre en anskaffelse Når det foreligger en gjensidig bebyrdende avtale, dvs. en kontrakt eller avtale, er det en anskaffelse. Hvis sentrene mottar spesifisert oppdragsbrev, kan det være en anskaffelse Anskaffelsesregelverket skal følges. Anskaffelse kan brukes når vi ønsker å få andre til å gjennomføre tjenester vi er ansvarlig for å utføre selv. Anskaffelser krever at budsjettet er gitt på en 21-post. 23. januar 2013 B.H. Ljøgodt

Hvilke virkemidler har vi for finansiell støtte - og styring av kompetansesentrene? Forts. Kjøp i egenregi Vi kan kjøpe tjenester av andre statlige virksomheter – uten vanlig anskaffelsesprosess - det heter kjøp i egen regi. Dette krever at budsjettet er gitt på en 21-post. Styringen av kjøp er begrenset til det som står i kravspesifikasjonen eller bestillingen ved anskaffelsen 23. januar 2013 B.H. Ljøgodt

Hvilke virkemidler har vi for finansiell støtte - og styring av kompetansesentrene? Forts. Tilskudd «Finansielle overføringer fra staten til virksomheter i sektorer utenfor staten som kommuner, private og offentlige foretak og organisasjoner, der utbetalingene ikke gjelder anskaffelser til staten.» Finansdepartementet 23. januar 2013 B.H. Ljøgodt

Hvilke virkemidler har vi for finansiell støtte - og styring av kompetansesentrene? Forts. Alle tilskuddsordninger skal ha et regelverk godkjent av tilhørende fagdepartement – og det skal være i samsvar med aktuelle styringsdokumenter Alle tilskuddsordninger skal kunngjøres og slik at man når hele målgruppen (Bestemmelsene 6.3.2) En tilskuddsordning kan være øremerket. Øremerkede tilskudd kan kunngjøres i form av brev til mottakerne 23. januar 2013 B.H. Ljøgodt

Hvilke virkemidler har vi for finansiell støtte - og styring av kompetansesentrene? Forts. Det skal alltid gjøres en grundig vurdering av det arbeidet som skal støttes før kunngjøring for å utelukke at arbeidet er å betrakte som en anskaffelse. Det er lovstridig å tilskuddsforvalte anskaffelser. Et tilskudd er å regne som offentlig støtte. Det må vurderes om tilskuddene er i strid med EØS-regler om konkurransevridning. Dvs. om det gir konkurransefortrinn for mottaker i et ellers åpent marked. 23. januar 2013 B.H. Ljøgodt

Hvilke virkemidler har vi for finansiell støtte - og styring av kompetansesentrene? Forts. Øremerking innebærer at tilskuddsmottaker er navngitt i selve bevilgningsvedtaket, det skal være tydelig hvem som skal motta en gitt bevilgning. (Bestemmelsene 6.4.2) Det skal skrives et beslutningsnotat som viser fordelingen av tilskuddsmidlene og hvem mottakerne er Styringen fra direktoratets side er begrenset til det som står i regelverket for tilskuddsordningen, mål for ordningen og krav til rapportering Sentre som mottar tilskudd kan ikke styres via etatsstyringsmøter 23. januar 2013 B.H. Ljøgodt