Den flerkulturelle byen - etnisk diversitet og nyskaping i Drammen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innvandrerbefolkningen, utvikling
Advertisements

Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Fagforeningens arbeid for mangfold
Deltaking, inkludering og velferd
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Forebyggende arbeid satt i system
Plan for integrering og inkludering
Tilrettelegging for partnerskap: Helsingforskomiteens rolle. Høringsmøte om EØS-midlene 1. september 2011.
Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005.
BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 1/21 Senter for Byøkologi © 2008 Asylmottak som nærmiljø Bente Beckstrøm Fuglseth Kari Anne K. Drangsland.
HVEM TJENER PÅ ARBEIDSINNVANDRINGEN? OXLO-KONFERANSEN 2012.
Skandinavisk næringsliv og CSR
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Klimaet er i endring Pilotprosjekt - Bruk av forsikringsdata
Grønn innovasjon og grønne arbeidsplasser i Oslo
Er det behov for et regionalt senter for inkludering og mangfold i Møre og Romsdal?
Hva er hovedutfordringene for de regionale sparebankene?
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Hvordan kan Utenriksdepartementet støtte norsk næringsliv ?
Forebyggende arbeid satt i system. De fleste eldre er friske, men de fleste syke er eldre.
En virtuell organisasjon, tuftet på et samarbeid mellom Institutt for samfunnsforskning (ISF) og Rokkansenteret/UiB, finansiert av Kultur – og kirkedepartementet,
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Presentasjon Regionplan Agder Regionplanens hovedmål Utvikle en sterk og samlet landsdel som er attraktiv for bosetting og næringsutvikling både.
1 SENIORPOLITISK KONFERANSE Senter for seniorpolitikk Oslo 5. desember 2007 Åsmund Lunde.
Historien  NFR-satsing overfor høgskolene siden slutten av 90-årene med sikte på næringsrettet arbeid  Sjømatklynge Nord  Næringsrettet høgskolesatsing.
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Sammen skal vi gjøre Stavanger-regionen åpen, energisk og nyskapende Vi arbeider med strategisk næringsutvikling i en flerkommunal.
AREALIS I 9-K - samarbeid med Fylkesmannen Eidsfoss AREALIS I FULL SKALA - VESTFOLD FYLKE Tiltak og resultater Temakart som beslutningsgrunnlag.
Organisatorisk innovasjon
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Boligutfordringer i Oslo og Akershus Innlegg ved politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
Innovasjon i innhold, distribusjon og gjestestrømmer Reason to Return – R2R.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
EVU i samarbeid mellom arbeidsliv og høyere utdanning Seniorrådgiver Helge Halvorsen NHO Avdeling arbeidsliv Miniseminar NRØA.
1 Norske private investorer (“business angles”) Oslo, 26. november 2002 Roger Sørheim, GREI - IØT - NTNU.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Regjeringens regionaliseringspolitikk Regionalisering av næringspolitikken utviklingsaktører og virkemidler Kommunal- og regionalminister Erna Solbergs.
Norsk næringspolitikk – mer enn en langdryg diskusjon om verktøykasser? Karen Helene Ulltveit-Moe Universitetet i Oslo ___________________ Den nordiske.
Statssekretær Åge Rosnes: Hvordan bidra til økt privat finansiering av forskning – myndighetenes politikk og virkemidler.
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Vi gir mennesker muligheter Arbeid og helse – et tettere samvirke Strategi for Helsedirektoratets og Arbeids- og velferdsdirektoratets felles innsats for.
FARVE-prosjektet: «Samarbeid i og etter introduksjonsprogrammet» NAV Oppland, NAV Hedmark, IMDI Indre Øst, Fylkesmannen i Oppland, NHO Innlandet, Gjøvik.
ÅrBegivenheterBakgrunn Avtaleregulering av forholdet mellom partene Gjensidig forståelse mellom partene og de nasjonale politiske myndigheter.
Velkommen til dialogkonferanse Hvordan styrke de mellomstore byene på Østlandet som motor for regional vekst og næringsutvikling? Roger Ryberg Fylkesordfører.
I de fleste samfunn blir godene i dag fordelt på to måter: Fordeling gjennom offentlige budsjetter, der politikeres prioriteringer og vedtak står sentralt.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
1 Agderforskning AS En presentasjon Samling for kompetansemeglere – Kristiansand 30.mai Torunn Lauvdal.
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
Mandat og rammeverk for evalueringen
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Mangfold – fra besvær til begjær Hvordan skape gode flerkulturelle arbeidsmiljø Arbeidsmiljøkonferansen i Ulvik, 6-7 oktober 2004 Forskningssjef.
Ressursperiferier Bjørnar Sæther SGO 4016.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
Mulighetenes Oppland i en grønn framtid:
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Utskrift av presentasjonen:

Den flerkulturelle byen - etnisk diversitet og nyskaping i Drammen Seminar i Drammen kommune16.01.07 Benedicte Brøgger Arbeidsforskningsinstituttet

En viktig innsikt fra internasjonal forskning Den sikreste veien til integrasjon er å skape gode betingelser for innvandrernes egne initiativer, og kapasitet for deltagelse i samfunns- og arbeidsliv.

Noen betingelser for deltagelse Personlige: Norskkunnskaper Faglige kvalifikasjoner Erfaring/praksis Kjennskap til norske systemer Systemer: Nettverk, sosiale relasjoner Organisasjoner, arenaer, møteplasser Lover, regler, avtaleverk Skikk og bruk, uformelle koder

Betingelser for deltagelse Etablerte forståelsesrammer: Diskriminering/inkludering/rasisme Globalisering Multikulturalisme Interkulturalisme Diskriminering: Anti-rasismebevegelsen, EU – den sosiale dialogen. Norge – ny lovgivning, Forholdene i arbeidslivet Globalisering:Geopolitikk Migrasjon – årsaker og bevegelses-mønstre Teknologi Informasjon

Kort om prosjektet Mål: Å avdekke faktorer som: er kritiske for innvandrerbefolkningers bidrag til verdiskaping, og som bidrar til byutvikling. Premiss: Etnisk mangfold er bra. Organisering: Internasjonalt prosjekt i regi av COMEDIA, London, tematiske studier, nøkkelpersonstudier og casestudier av byer i Europa, Canada, Australia, New Zealand og Norge (Drammen og Oslo), www.interculturalcity.com. Norske casestudier utført av Norconsult og Arbeidsforskningsinstituttet 2004/2005. Finansiering: Drammen kommune via IMDI (UDI) Verdiskaping er definert som: Økonomisk: nye/bedre arbeidsplasser, bedrifter, produkter, produksjonsprosesser, markeder. Livskvalitet: byutvikling og det offentlige rom- bomiljø, nabolagsklima, nettverk, møteplasser.

Prosjektets faser Lese litteratur og statistikk med ”interkulturelle briller”. Samtaler med innvandrere/, innvandrerorganisasjoner, fagforeninger/arbeidsgiverforeninger. Gjennomgang av offentlige dokumenter. Strukturert dialog mellom mennesker fra innvandrerorganisasjoner, myndigheter og næringsliv. Oppsummeringer og anbefalinger.

Konklusjoner fra nasjonal og internasjonal forskning Å studere immigranters bidrag til verdiskaping i byer og (nasjonal-)stater er et nytt og ufullstendig forskningsfelt. Indikasjoner på innvandreres bidrag er: - Revitalisering av byområder - Utvikling av ”etnisk business”/entreprenørskap, (nye/endrede tjenester, produkter, markeder, rutiner) - Fyller jobber som ingen andre vil ha

Deltagelse i arbeidslivet i Drammen, arbeid Ikke-vestlige innvandrere har lavere yrkesdeltagelse og høyere arbeidsledighet enn gjennomsnittet. Organisasjons-graden er lav; blant innvandrere og også i de fleste bransjene

Deltagelse i arbeidslivet i Drammen, egen næring Utfordringer er: Finansiering Formelt korrekt forretningsdrift (lover og regler) Sikkerhetsnett

Institusjonelle aktører som kan skape betingelser for deltagelse i arbeids/næringsliv Introduksjonssenteret NAV Norsk senter for flerkulturell verdiskaping Innovasjon Norge. Vurdere muligheter for samspill med senterledelse/regionale kjedekontorer Lokale (evt. fylkes-/nasjonale) bransjeforeninger og fagforeninger. Begynne der behovet er størst. Store, lokale bedrifter (Innvandrerorganisasjoner?)

Det er det fargerike felleskapet i Drammen som er fargerikt Kilde: Kommuneplan for Drammen 2007-2018, foreløpig versjon 08.01.07

Deltagelse i det sivile samfunn Innvandrerorganisasjoner etableres på bakgrunn av praksis og skillelinjer i opprinnelsesland, og de startes opp og legges ned etter behov. Skaper enormt stor variasjon. Det er like liten kontakt mellom innvandrergrupper som mellom innvandrere og innfødte nordmenn (tettere kontakt i Drammen enn i Oslo). Arbeidet er frivillig, og organisasjonene har, stort sett, små ressurser. Disse organisasjonene er ikke rett inn på samarbeid mot arbeidslivets parter. Særtrekk og organiseringen av norsk arbeidsliv, (”arbeidslinja”, trepartssamarbeid, arbeidsdeling offentlig/privat sektor, menn og kvinner omtrent lik yrkesdeltagelse mv.) er i stor grad ukjent. Tetter Innvandrerorganisasjonene som mekanismer for integrering Ønsker om mer penger Plikter og rettigheter Interne stridigheter (den store lilla kfr. Den lille fargerike befolkningskaken)

Institusjonelle aktører som kan skape betingelser for deltagelse i det sivile samfunn Introduksjonssenteret NAV Innvandrerrådene og -organisasjonene Union Scene Innvandreres møteplasser (moskeer, kulturhus, klubber) Store frivillige organisasjoner (Internasjonalt kultursenter)

Deltagelse i politisk liv Økende samfunnsengasjement i kommunene? Religionskrigene og våre politiske institusjoner. Politikk og religion: Et svært sentralt og grunnleggende politisk spørsmål

Behov for samspill

Noen særtrekk ved Drammen Tidligere og mer omfattende arbeidsinnvandring Tendens til (geografisk) etnisk segregering Systematisk arbeid mot konflikt, rasisme og vold står høyt på den offentlige agendaen (Høgskolen, Politiet, innvandrerrådene, Røde Kors, den Norske Kirke – historier om enkeltpersoner) Nærheten til Oslo: - Tettere samspill mellom innvandrergrupper i Oslo og Drammen - Lavere boligpriser i Drammen enn i Oslo øker Drammens tiltrekningskraft blant innvandrere Drammen kommune har vært i forkant med tverrfaglige og tverrsektorielle tiltak og tjenester i tråd med det som etter hvert har blitt til introduksjonsordningen for innvandrere (Forslag til ny kommuneplan hvor mangfoldsperspektivene er integrert)

Hva mer kan gjøres? Støtte initiativ som øker samarbeid og nettverksarbeid mellom de aktuelle bransjeorganisasjonene i næringslivet og arbeidstagerorganisasjoner, store bedrifter,, innvandrerorganisasjoner og etablerte sentre – (Union Scene, Introduksjonssenteret, Norsk senter for flerkulturell verdiskaping, NAV mv). Undersøke og se i sammenheng hvor langt ut man når med etablereropplæring, ungt entreprenørskap, introduksjonsbedrift og ”ny sjanse”. Tiltaksarbeid, tiltaksapparat og økonomiske virkemidler utviklet med sikte på bedre ordninger for finansiering av småbedrifter generelt og innvandrerbedrifter spesielt. Det er mangel på småskala risikokapital, og mange innvandrere har ikke egen bolig å pantsette. Legge press på nasjonalt arbeid for mer effektiv og bredere anerkjennelse av formelle kvalifikasjoner fra utlandet. Honnør for hvordan mangfoldsutfordringene er integrert i kommuneplanen. Mangel i offentlige dokumenter – enten hovedsak eller ikke i det hele tatt. Synliggjør historien – the Hookafusalem Bird. De kom som en løsning og så ble de et problem…

Hva mer kan gjøres? Med utjevning av inntektsforskjeller, levekår og bedre tilgang til arbeidsmarkedet vil de geografiske ubalansen (Fjell) kunne ventes å avta. Hvis ikke vil resultatet kunne bli sterkere geografisk polarisering Stimulere videreutvikling av bydeler med stor innvandrerbefolkning i retning av større mangfold ved økt differensiering av boligmassen, også i andre bydeler Definere kulturell kompetanse som en kvalifikasjon (flerspråklighet, kjennskap til andre land, internasjonale relasjoner mv.) Utvikle kompetanse, og avsette kapasitet og ressurser internt i Drammen kommune