Reiser og videokonferanser i norsk næringsliv

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
1 Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk på muligheter og begrensinger Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk.
NORSKE KOMMUNER MYTER OG REALITETER
Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk August 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Sparebankforeningens årsmøte 2008 Pressekonferanse 8.oktober Adm. direktør Arne Hyttnes.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. • Store husholdningsapparater øker mest, med hhv 11 prosent vekst i volum og 14 prosent i verdi. • Innbygging utgjør.
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Lesevaner og IKT-bruk blant elever fra språklige minoriteter i Norge En sammenlikning mellom elever.
Dyreparken på 300 sekunder.
Mer om arbeidstilbud Humankapital
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
PAGE 1 - Presentasjon 1. halvår august 2002.
Styrearbeid i Norwegian
Markedsutsikter: Begrenset produksjonsvekst og sterk etterspørsel
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
”Tilgjengelighet for alle”
Attføringsmessa 18. januar 2012
Etableringer og nedleggelser Spilling kapittel 5.
Kvinner og arbeidsliv Kick-off ”Kvinnebygg AS” 10. april 2007
1 1 Myter om integrering og innvandrere Innledning på Fagkonferansen INTRO 5 år 2. september 2009 Seniorforsker Lars Østby Statistisk sentralbyrå
Copyright Mercell AS 1 Oslo,24. Oktober 2006 Bergen,25. Oktober 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
Prosjektanalyser Anskaffelse av eiendeler til “varig eie” eller bruk av selskapet i en periode på min. 3 år, f.eks til erstatning av eksisterende utstyr.
Helge Brunborg Statistisk sentralbyrå
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
15. september, 2008 Rapport utarbeidet for KS Topplederne i kommunesektoren.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 4. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
© SørgardKonkurransestrategi1 Sekvensielle trekk: Norwegians etableringsstrategi Lars Sørgard Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget.
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
Hiv- og hepatitt B situasjonen i Norge Smitteverndagene 3. juni 2009
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Kartlegging av byggavfall i Nord - Norge. 2 NESO som bransjeaktør -Jack Johnsen, kompetanseleder i NESO -NESO Bransjeorganisasjon for NordNorske byggentreprenører.
Norges Bank 1 Økonomiske perspektiver Figurer Foredrag av sentralbanksjef Svein Gjedrem på Norges Banks representantskapsmøte torsdag 15. februar 2007.
1 Hvitfisk – hva skjer? Kolbjørn Giskeødegård SUROFI 9. mai 2008 Kolbjørn Giskeødegård.
1 Kommentar til statsbudsjettet: Et sykere Norge Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH 10. oktober, 2006.
Dialogkonferanse billettkontroll, samt vektertjenester for nattilbudet
Kostnader i pensjonsordningene Pensjonsforum Jan Otto Risebrobakken.
Klima og kvoter Hva er god miljøpolitikk? Nei til EU 10. Mars 2007 Lars Haltbrekken.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk September 2010 Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Norges Eiendomsmeglerforbund ECON Poyry og FINN.
PAGE 1 - Presentasjon 1. kvartal april 2003.
PAGE 1 - Presentasjon 2. kvartal august 2003.
Presentasjon 3. kvartal oktober 2002
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Copyright Mercell AS 1 Oslo,30. August 2006 Bergen,31. August 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 2. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 1. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Barnehagereformen gjennomføres i Trondheim! Sluttspurten, Gardermoen
Levanger kommune Rådmannen Budsjett Presentasjon av foreløpig forslag – Rådmann Ola Stene Budsjett 2007 presentasjon av foreløpig.
Videokonferanse som miljø- og kostnadsbesparende tiltak GRIP Forum 5. Juni 2003 Carsten Skog Coop Norge AS.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Innvandrere og deres barn i Groruddalen og Søndre Nordstrand - Hvem er de og hvordan går det med dem? Foredrag ved konferansen ”Det nye VI” 13. Januar.
Alstahaug kommune Statsbudsjettet Økonomi Skatt, rammetilskudd 2009; kr ,- Skatt, rammetilskudd 2009; kr ,- Skatt, rammetilskudd.
Økonomi og pengestrømmer i idretten
Etatsprosjekt Transport i by Kreativ prising av kollektivtransport.
Fra regional flyplass til global aktør
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
HVA KJENNETEGNER OSLOREGIONEN UTVIKLINGSRETNINGER EIRIK VATNE NORGES HANDELSHØYSKOLE INSTITUTT FOR SAMFUNNSØKONOMI SEKSJON FOR ØKONOMISK GEOGRAFI.
ASSS- MAKRO Arne Kiil- Bristol
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Framtidige geografier – økonomisk globalisering - miljø
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Spørreundersøkelse om Haugesund Lufthavn, Karmøy blant næringslivet i Haugesundregionen August 2015.
Grue - Kommunesammenslåing.
Utskrift av presentasjonen:

Reiser og videokonferanser i norsk næringsliv Jon Martin Denstadli PhD, forsker I Transportøkonomisk institutt jmd@toi.no 02.04.2017 © Transportøkonomisk institutt

Agenda Norsk næringslivs flyreiser – resultater fra Avinors reisevaneundersøkelse på fly: - konkurranseforhold - hvor reiser vi? - priser og prisutvikling Næringslivets bruk av videokonferanser – resultater fra en nylig gjennomført studie blant forretningsreisende med fly - hvor stor er utbredelsen og bruken? - til hvilke formål og overfor hvilke kontaktpunkter benyttes videokonferanser? - hvilke holdninger har forretningsreisende til videokonferanser og tjenestereiser? Hvordan påvirker videokonferanser reiseetterspørselen? 02.04.2017 © Transportøkonomisk institutt

Næringslivets flyreiser 02.04.2017 © Transportøkonomisk institutt

Utviklingen i flymarkedet – fritidstrafikken overtar Innland Andelen forretningsreiser betydelig redusert Gjelder i særlig grad utland – innenlandstrafikken stabilisert seg på drøyt 50% forretning ”Hamskiftet” kom med Norwegians inntreden i 2002 Utland 02.04.2017 © Transportøkonomisk institutt

Forretningstrafikken – konjunkturfølsomt marked I 2009 foretok nordmenn om lag 2,2 mill forretningsreiser med fly utenlands og 5,4 mill innenlands Vekst 2003-2009 hhv 34% og 26% - vesentlig lavere enn utland fritid Forretningsmarkedet er svært følsomt for konjunktursvingninger 02.04.2017 © Transportøkonomisk institutt

Kundegrunnlaget: Færre som fløy i 2009 enn i 2007 Om lag 800 000 nordmenn foretok minst en forretningsreise innenlands med fly i 2009 Drøyt 400 000 gjorde en eller flere reiser til utlandet Kundegrunnlaget redusert de siste par årene Olje- og gassindustrien kraftig over-representert blant flypassasjerene Drøyt 20% av reisene (innenlands) foretas av ansatte innen olje/gass, knapt 20% av ansatte innen offentlig adm./tjenesteyting Ansatte innen varehandel, hotell, restaurant reiser minst 02.04.2017 © Transportøkonomisk institutt

Reiseformål: Betydelig reiseaktivitet knyttet til kurs/konferanse Innland Høy andel reiser til/fra arbeid på innland Hver tredje reiser skjer i forbindelse med kurs/konferanse Kurs/konferanse vokst mye på utland (300’ flere reiser i -09) Færre ”konserninterne” reiser (også absolutt) – erstattet av videokonferanser? Utland 02.04.2017 © Transportøkonomisk institutt

De reisende: Menn dominerer, men kvinnene blir flere Drøyt 40% av flypassasjerene er kvinner Kvinnene er i flertall på fritidsreiser, mens bare 27% av forretningsreisene foretas av kvinner Men, økende kvinneandel – i 1986 utgjorde kvinner bare 15% av forretningsreisene med fly 02.04.2017 © Transportøkonomisk institutt

Topp 10 reisemål: Europeiske destinasjoner dominerer Nordmenns forretningsreiser til utlandet i 2009 spredte seg på ca 140 ulike land Om lag 300 000 reiser gikk til Storbritannia og et tilsvarende antall til Danmark USA på ”5.-plass” eneste ikke-europeiske destinasjon Men, svakt økende andel interkontinental trafikk (15% i -09 vs 13% i -03) 5% av forretningsreisene går til USA og 5% til Asia Kun 4% av de som skal utenfor Europa når sitt reisemål direkte fra Norge 02.04.2017 © Transportøkonomisk institutt

Konkurransen: Norwegian kaprer markedsandeler Innland Norwegian kaprer andeler både i forretningsmarkedet innland og utland Øker trafikken i et fallende marked Dette skjer på bekostning av SAS (innland), mens både SAS og utenlandske taper andeler på utland Widerøe holder noenlunde sin andel Økt tilbøyelighet til å bruke lavkostselskaper Nesten hver fjerde forretningsreise i 2009 foregikk med et lavkostselskap Utland 02.04.2017 © Transportøkonomisk institutt

Oljetrafikken: SAS dominerer I alt 1,5 mill reiser hadde tilknytning til olje-/gassvirksomhet i 2009 SAS har en solid hånd om dette markedet Norwegians andel øker, men fortsatt relativt beskjeden 02.04.2017 © Transportøkonomisk institutt

Prisutviklingen utland: Kraftig reduksjon i billettprisene til Europa I gjennomsnitt betalte forretningsreisende 30% mindre for en billett til europeiske destinasjoner i 2009 enn i 2003 OSL-CPH: kr 2 300 (-09) / kr 3 100 (-03) OSL-LON: kr 2 900 (-09) / kr 3 900 (-03) Ingen prisnedgang når man reiser utenfor Europa Større relativ prisnedgang blant forretningsreisende enn blant fritidsreisende 02.04.2017 © Transportøkonomisk institutt

Prisutviklingen innland: Fortsatt store forskjeller mellom stamrute og kortbane Billettprisen på de ”tunge” rutene i Sør-Norge (Oslo-Trondheim/ Bergen/Stavanger) ligger på +/- kr 1 700 (ned med knapt 20% mot 2003) Forretningsreisende mellom Sør- og Nord-Norge betaler ca 35% mindre for billetten enn i 2003 Også rimeligere å reise mellom Oslo og de regionale lufthavnene Men, fortsatt store prisforskjeller: - Oslo-Helgelandskysten: ca kr 4 000 - Oslo-Bodø: ca kr 2 000 02.04.2017 © Transportøkonomisk institutt

Video- konferanser 02.04.2017 © Transportøkonomisk institutt

Videokonferanser før og nå 1969: Første kommersielle bildetelefon lansert av ATT. Kostnad: $16 for en samtale på 4 minutter 1990-> PC-baserte VK systemer begynner å bre om seg. 2003: Gratis IP video mulig. Skype får 100 million brukere (2006). VK for PC, Mobile &TV! (2010) 2000->: Første 3G video mobiltelefon. Mobil video-konferanse mulig når man ikke har tilgang til PC 2005-> ”Telepresence” systemer mer populære. HP, Cisco og andre går inn i markedet 1964: På verdensmessen I New York demonstreres bildetelefonen. 1985->: Rollabout - systemer får utbredelse. Tele-selskaper forventer VK å drive etter-spørselen etter ISDN 1960 1970 1980 1990 2000 2010 Early period Telematic period Integrated collaborating period 02/04/2017 © Transportøkonomisk institutt

Hvordan påvirker videokonferanser reiseetterspørselen? Modifisering? Substitusjon? Generering? Omfordeling? Supplement? 02.04.2017 © Transportøkonomisk institutt

Videokonferanser: Kritisk masse nådd? Historisk stor tro på substitusjonseffekter Videokonferanser har etter hvert fått stor utbredelse. Det synes som om den kritiske massen er nådd. Brukevennlige konferansesystemer Forretningsreiser følsom overfor konjunktursvingninger: I tider med økonomisk tilbakegang vil bruken av video øke på bekostning av flyreiser Innenlands flytrafikk i perioden 1998-03 37% reduksjon Bl a forårsaket av kutt i oljesektoren Videokonferanse erstattet ca 2.5-3.5% av forretningstrafikken med fly i denne perioden 02.04.2017 © Transportøkonomisk institutt

Videokonferanse fungerer ofte som en backup i krisesituasjoner Økt fokus på videokonferanse som backup når det er problematisk å reise: Terrortrusler Naturkatastrofer Politisk ustabilitet Video gjør det mulig å håndtere midlertidige stans i flytrafikken Men; økt bruk av videokonferanse “setter” seg ikke 02.04.2017 © Transportøkonomisk institutt

Reisetretthet kan stimulere til økt bruk av videokonferanser Sterk motivasjon for å øke bruken av videokonferanser 25% mener at flere reiser burde erstattes med video- eller telefonkonferanser 27% av de som ikke har tilgang savner videokonferanse på arbeidsplassen 23% av ledere som ikke har utstyr har intensjoner om å anskaffe Reisetretthet er en sterk motivasjons faktor Flere reiser øker reisetrettheten 02.04.2017 © Transportøkonomisk institutt

Substitusjonspotensialet likevel forholdsvis begrenset Behovet for å bygge relasjoner, skape tillit og den symbolske verdien i å møtes ansikt-til-ansikt vil fortsatt drive etterspørselen etter forretningsreiser Globaliseringen og en mer kunnskaps-intensiv økonomi vil sannsynligvis øke kommunikasjonsbehovet => både mer videokonferanser og reising Nettverksorganisasjoner og transnasjonale produksjonskjeder vil drive etterspørselen etter lange reiser Videokonferanser vil være et viktig supplement til møter ansikt-til-ansikt “Trust needs touch […] Paradoxically, the more virtual an organization becomes, the more its people need to meet in person“ Charles Handy 02.04.2017 © Transportøkonomisk institutt

Møter ansikt-til-ansikt Oppsummering Møter med geografisk atskilte parter Videokonferanser er utbredt i norsk næringsliv Konferanserom dominerer, spesielt i større organisasjoner Mindre bedrifter prøver i større grad ut alternative løsninger Møter ansikt-til-ansikt (reiser) og videomøter er komplementære Videokonferanse brukes i intra-organisatorisk kontakt og i etablerte relasjoner Møter ansikt-til-ansikt er nødvendig for å bygge relasjoner og tillit. Symbolsk betydning i å møtes personlig Overlapp når: - Bedrifter må kutte kostnader, temporære stans i flytrafikken og reisetretthet blant de ansatte - Effektive transportløsninger, bruk av IKT underveis på reisen kan imidlertid redusere overlappet Møter som krever fysisk tilstedeværelse Møter hvor reiser ikke er nødvendig eller tidsmessig ikke mulig Møter ansikt-til-ansikt Video-konferanse Overlapp 02.04.2017 02.04.2017 Side 21 © Transportøkonomisk institutt © Transportøkonomisk institutt