Hvordan jobber Schrödingers katt? St.Olav 20090602
Vårt utgangspunkt ”Det er fullt mulig å underholde uten å informere, men det er nærmest umulig å informere uten å underholde” St.Olav 20090602
Good vibrations Klassisk modell feedback mål resultat avsender budskap kanal mottaker når vi står overfor denne modellen, er det greit å vite at oppfatningen av støy reduseres når mottaker synes budskapet er givende feedback St.Olav 20090602
Fjernsynets alfabet – bokstaven F Et storartet medium for Følelser Fascinasjon Fakta …? - egentlig ikke! St.Olav 20090602
Bildet vinner ALLTID! http://youtube.com/watch?v=Be0kWbqOuAY St.Olav 20090602
Når legger du merke til ordet? St.Olav 20090602
Katta – tall & tankegods St.Olav 20090602
Se – der er framtida! St.Olav 20090602
Fokusområder Teknologi Medisin Klima / miljø / energi Astronomi Evolusjon St.Olav 20090602
Målgrupper Forskerne? Seerne? St.Olav 20090602
Etterlatt inntrykk – hva ønsker vi? Ettertanke hos seeren Folkeopplysning Levende situasjoner Drøm/fascinasjon St.Olav 20090602
Historikk, sendinger, stab,mandat, struktur, partnere, Heia Rosenborg! TV-program 1990 Dekke norsk, nordisk & internasjonal forskning www.nrk.no/viten 15 medarbeidere/40 sendinger pr år Verdt å vite (P2) Newton (NRK1) 1930-programmene SVT & DR St.Olav 20090602
Saksunivers I/2008 http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/124736 St.Olav 20090602
Programanalyse Katta, Rating (000) P12+, snitt pr. mnd + hele våren Programanalyse Katta, Rating (000) P12+, snitt pr. mnd + hele våren. Katta har hatt en fin økning i rating, og har i snitt hatt nesten 60 000 flere seere sammenliknet med samme periode i fjor. St.Olav 20090602
Programanalyse Katta, markedsandeler P12+, snitt pr. mnd + hele våren Programanalyse Katta, markedsandeler P12+, snitt pr. mnd + hele våren. Også en økning i andeler, snittet for hele våren har økt fra 37 til 40 % St.Olav 20090602
Programanalyse Katta, Markedsandeler i målgrupper Våren 2008 vs Programanalyse Katta, Markedsandeler i målgrupper Våren 2008 vs. våren 2009 Stabilt blant 20åringene, ellers økning i andeler for alle målgrupper St.Olav 20090602
Rating pr minutt, P12+, vår 2008 og vår 2009 Torsdager kl 18. 30 – 20 Rating pr minutt, P12+, vår 2008 og vår 2009 Torsdager kl 18.30 – 20.30. Klammene/etikettene markerer Kattas inngang og utgang. Våren 09 har Katta en bedre flyt og har mindre frafall under sendingen enn fjoråret. St.Olav 20090602
Rating i 1000 (P12+), Torsdager kl 19. 30 – 19 Rating i 1000 (P12+), Torsdager kl 19.30 – 19.55 Økning i tv-seere totalt sett, som først og fremst går til NRK1 og Other. St.Olav 20090602
Markedsandeler (P12+), 19.30 - flaten NRK1 St.Olav 20090602
Tverrmediale prosjekt Norge 2020 http://www.nrk.no/norge2020/ I Nansens fotspor http://www.nrk.no/nansens_fotspor/ Sydpolen http://www.nrk.no/sydpolen/ Darwinekspedisjonen http://blogg.nrk.no/darwin/ Memo http://www.nrk.no/viten/memo/ Tekno http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/487169 St.Olav 20090602
Metode St.Olav 20090602
Til bakhodet Hvilke studier skal vi lage på? Hvor dypt skal vi pløye? St.Olav 20090602
For: Seerne ER motiverte, men må holdes varm hele tida. Hvis ikke, glipper det. St.Olav 20090602
Skaffe seg overblikk Finne kilder innenfor fokusområdet Pleie disse Lese tidsskrift/ nettaviser Bedre oversikt Bedre utvalg Bedre saker St.Olav 20090602
Hva graver vi etter? Interessant Sensasjon Aktualitet Vesentlig The Watercooler Effect ’ennj han Blake som har blitt blind…’ Relevance: a news item must be relevant to everyday life and this is the most important criterion confirmed by 65% of respondents; 2. Novelty: a news item must tell something not known previously. It should also present significant or breaking news having a tangible impact, in addition to relevance this is also vital according to 42% of respondents; 3. UnderstandableTPF 2 FPT: a news item must be easy to understand and mean something to the reader; 4. Proximity: news items related to the particular country of the media concerned are more attractive; 5. Political or Controversial: many highlight the need for a political angle; 6. Sensation and Originality: stories that are able to “touch” readers are always more attractive. St.Olav 20090602
The watercooler effect Ut i Rommet med Knut Sverre møter kongen St.Olav 20090602
Hvordan arbeider vi? Reporterne: drivkraften, research, vinkling… Diskusjoner med prosjektleder Gå i team m fotograf 2 dagers opptak 2-3 dager logging, musikk/arkivbilder 2 dagers redigering Klar for sending De mest effektive arbeider m 2-3 saker samtidig. St.Olav 20090602
Gangen i det hele lør søn man opptak sende-team tirs rep.møte red.prg ons tors nrk1 19:30 fre red.møte plan prg lør søn 1 ide klekkes 2 ide present plattformer go-signal?? 3 research tv/nett/VåV 4 research/ pitch diskusjon 5 book team, opptak/ redigering 6 7 8 9 opptak 10 11 påsyn/logg 12 13 14 15 16 17 18 intro, super, metadata 19 plan desk 20 21 22 opptak sending 23 promo 24 25 nrk1 19:30 27 28 29 St.Olav 20090602
Partners in crime Inngå ’kontrakt’ Låse av sak ift andre Lojalt ift publisering Opprettholde ’kontrakt’ to the bitter end St.Olav 20090602
TV-reportasjen St.Olav 20090602
Min ønskereportasje Hvordan er din ønskereportasje? Skriv ned tre stikkord St.Olav 20090602
Nøkkelord - reportasjen Kun én historie Klar problemstilling Dramaturgi Klare aktører Enkelt språk, korte setninger Show it, don’t tell it! http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/168436 St.Olav 20090602
Fortellerprinsipp i avis Nyhetstrekanten Det viktigste først – hvem, hva, hvor, hvordan, hvorfor, når… Leseren er sin egen redaktør - kan hoppe av når som helst og likevel få et utbytte av historien St.Olav 20090602
Fortellerprinsipp i TV Seeren skal fanges inn og holdes fast fra start til mål (ift innslag/hele program) én historie - enkelt fortalt Opplysning gjennom opplevelse/gode historier St.Olav 20090602
Gi meg en grunn til å følge med… Hva er det jeg skal følge med på Hva er det jeg skal få vite? http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/209321 St.Olav 20090602
Fjernsynets alfabet – bokstaven K Knagg hvorfor forteller jeg denne historien – nå? Konflikt hva trenger jeg for å sikre framdrift og holde på seerne? Gjennomsyrer ALT vi gjør! St.Olav 20090602
Med Clint’ern på laget St.Olav 20090602
Til og med på barneskolen… Jon skulle møte faren sin i byen, og så skulle de spise i hamburgerbaren. Det var første gang Jon skulle ta bussen inn alene. Han kom først. Faren ble litt forsinket fordi det tok tid å finne parkering. De spiste kylling, pommes frites og drakk brus. Etterpå spiste de is og dro hjem… Hvorfor er ikke dette en fortelling? Hva kan vi gjøre slik at det blir en fortelling? God i ord 5, Språkbok Det Norske Samlaget 2006 St.Olav 20090602
Finne en knagg St.Olav 20090602
Det konkrete prosjektet/ Bone Det konkrete prosjektet/ studien. Lab./feltarbeid., Intervju m forsker(e) St.Olav 20090602
Flesh Bone g Relevanse for seerne, personer/case som er berørt av forskn.feltet, sekvenser som forklarer for seerne, Pro & Con Bone Det konkrete prosjektet/ studien. Lab./feltarbeid., Intervju m forsker(e) St.Olav 20090602
Flesh & Bone Den norske Ötzi? http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/428817 Evig ungdom http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/113346 Hellesylt http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/84454 Trim av laks http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/129181 St.Olav 20090602
Dramaturgi Spenning Tidslinje St.Olav 20090602
Jakten på den gode aktør St.Olav 20090602
Seernes forståelse synker… Når svarene er vanskelig å forstå og inneholder tunge / uforståelige fakta. Når intervjusituasjonen oppleves som tydelig ukomfortabel. Når det ikke er noen god stemning mellom reporter og forsker. Vetenskapsmagasinet SVT 2004 St.Olav 20090602
Seernes forståelse øker… Når intervjuet holdes i en relevant og spennende setting Når svarene virker spontane og naturlige. Når det er en god stemning under intervjuet. Vetenskapsmagasinet SVT 2004 St.Olav 20090602
Forskerne mer drevne Naturlig generasjonskifte ’den nye tid’ Formidlingskrav Egne kommunikasjons-rådgivere St.Olav 20090602
Utfordring Vi lager på konkrete forskningsprosjekt, ikke på selvvalgte tema – og dermed låses vi ift forskere. Vi må ha prosjekteieren! Hva gjør vi hvis vår mann mistrives m oss og kamera? St.Olav 20090602
I seng med fienden…? St.Olav 20090602
Skal, skal ikke… Det nytter ikke å kontakte journalisten – jeg kommer ikke til å nå gjennom med tipset mitt uansett… Reaksjon fra fagfeller Anerkjennelse Misunnelse/Bortkasting av tid Presis og grundig nok framstilling? St.Olav 20090602
Hjelp, jeg skjønner ikke bæra! Hvis reporteren ikke forstår forskerens budskap – hvordan skal hun da klare å formidle det videre til sitt publikum? Forskeren BØR forberede budskapet sitt grundig! Klart, konsist og relevant 3-4 punkter Tenke framføring Skaffe bakgrunnsmateriale Ikke ta noe for gitt – yt hjelp! St.Olav 20090602
Den gode aktør http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/59857 Unngår lange, detaljerte utlegninger Har et enkelt språk og enkle forklaringer – forklarer fagord umiddelbart. Forklarer gjennom eksempel (anekdoter…) Knytter det opp mot hverdagslige situasjoner – (gjenkjenning hos seeren) http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/59857 St.Olav 20090602
Min ønskereportasje Fascinasjon Spenning Forståelig Gode bilder Relevans Interessante aktører … St.Olav 20090602
Takk for meg eiliv.flakne@nrk.no 950 66565 St.Olav 20090602