TOURING MOTORGLIDER - TMG EN KATALYSATOR FOR EN SUNNERE KLUBB DRIFT U-ORTODOSKE INNFALLSVINKLER!!!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Impulssenteret Et dynamisk veiledningssenter i Vaskerelven, Bergen.
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
“UNDER THE KNIFE” Et planleggingssystem for operasjonsavdelingen Fylkessykehuset i Molde Prototype for planlegging, logistikk, og kostnads estimering.
Når skal Ta med troen hjem – samlingene være?! Vi anbefaler å bruke tiden under menighetens faste gudstjeneste til slike samlinger. Samlingen kan holdes.
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
Nasjonal dugnadskampanje 2012 – En veskeholder som gleder.
Deltaking, inkludering og velferd
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
Levanger kommune rådmannen Dialogseminar Åre 15. – Rådmannen Ola Stene - Status og hovedutfordringer 1 Status og hovedutfordringer pr 16. februar.
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Målbilde for min halvtime • Se instruktørrolle med litt nye øyne • Øke interessen for egne medarbeidere/ lærlinger • Noen tips og råd for hvordan du kan.
Seilflyging – klubben min! Del 1 Seilflykonferansen 2006 Hotel Central, Elverum oktober.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Medlemsundersøkelsen 2013
Tanker om ny driftsform for Tønsberg Seilflyklubb
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.
Enkel forklaring av hvordan bygge nettverk i euroSMART!
10Velstand og velferd.
Overgangsprosjektet.
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Sosiologi i barnehagen
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
HISTORIKK Historikk: Solan Gundersen Vinterleker ble første gang arrangert i 1998 etter at hoppanlegget Sandeggbakken ble full restaurert og gjenåpnet.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
”A-Team” Gruppeoppgave. Har din klubb et rekrutteringsproblem / avtagende medlemsmasse? JA Problemet er å beholde elevene / medlemmene Rekruttering generelt.
Svar på gruppearbeid Gruppe E Spørsmål 1 Trenden for de fleste er at antall medlemmer går nedover. Men aktiviteten blir ikke nødvendigvis skadelidende!
Seilflykonferansen Seilflykonferansen Møte med sporten og verdsetting av medlemmer.
Valdres Flyklubb Rekrutteringspresentasjon. Beskrivelse av klubben Antall medlemmer: totalt ca. 200, seil 88. Ca. 20 aktive seilflygere. Antall skoletimer/-starter:
Visjon Enklere, sikrere og artigere seilflyging For å nå vår visjon legger vi følgende til grunn: Seilflyging skal være en utfordrende aktivitet som utøves.
Hvorfor utvikle en ren motorgliderklubb og hvorfor kjøpe en DG505MB?
Samarbeidsprosjekt Svømmeaksjonen..  GjensidigeStiftelsen er en uavhengig stiftelse, som har som formål å tildele midler som gagner Trygghet og Helse.
Sensorenes rolle.
Hvor mange dager i løpet av de siste 7 dager, gikk du minst 10 minutter i strekk for å komme deg fra et sted til et annet? Dette inkluderer gange på jobb.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 2. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 1. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Trivselsundersøkelse - 08 Trivselsundersøkelse utført 8. desember leverte For alle utsagnene betyr score 1 at personen er totalt uenig og score.
SPØRREUNDERSØKELSE JENTER BAKGRUNN FOR UNDERSØKELSEN: ØNSKE Å INNVOLVERE FORELDRE MULIGHET FOR AT TRENERE KAN FÅ MER SYSTEMATISK TILBAKEMELDING.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Medlemsutvikling PETS 2011
Mellom frihet og forpliktelse Har idrettsforbundet potensiale til å møte individbaserte mosjonsbehov blant kvinner og menn? Kari Steen-Johnsen Norges Idrettshøgskole.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Livsstilsending - uke 5 -
FRILUFTSLIV FRA Naturopplevelser for livet.
NORSKKURS GRUPPE A.
Fattigdommen ingen ser
Et godt tre bærer god frukt, et dårlig tre bærer dårlig frukt. Matt. 7,17 Hva tenker vi om Molde menighet?
Sommerkurs 17. juli Gruppe B. I dag Indirekte tale Avhengige interrogativer Ingen av delene Diskusjonsoppgaver om befolkning Rollespill med utgangspunkt.
Flytryggingsseminar ’11 Kan vi unngå ulykker? Menneskelige faktorer Holdninger Holdninger Vi må tørre å bry oss Vi må tørre å bry oss Opplæringen Opplæringen.
Våler - Kommunesammenslåing. Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført på telefon. Det er intervjuet 2200 personer i Glåmdalsregionen: 300 personer.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
 Velkommen til Skiskytterskolen!
Bør flytebrygger erstatte pælebryggene i fremtiden ?? Medlemsmøte 7.april 2016.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Vedlegg 1 Varekostanalyse
Ytringsfrihet for offentlig ansatte i Oslo og Akershus
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Kongsvinger - Kommunesammenslåing.
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Mimmi Kvisvik Frokostmøte
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
Oppgaver Med ”forhold” menes: Aktiviteter Bygninger/arenaer
Utskrift av presentasjonen:

TOURING MOTORGLIDER - TMG EN KATALYSATOR FOR EN SUNNERE KLUBB DRIFT U-ORTODOSKE INNFALLSVINKLER!!!

Innfallsvinkel – Human Resources HR • Seilflygning krever en stor andel dugnad for hver tidsenhet flygning man har. • Omgjørers dugnadstimer til kroner, så vil denne posten utgjøre en av de aller største postene i et regnskap – denne posten kan ta livet av seilflygning på sikt. • Å kostnadssette den menneskelige faktor i et utvidet begrep er vanskelig, selv i næringslivet – særlig gjelder dette når tilgangen på kompetansepersonell er utfordrende. • Personellkostnaden blir ofte den store usikkerhetsfaktoren i driften – denne har både indirekte og direkte sporbarheter Foredraget er ikke en analyse av tekniske driftsdata. – Slike er enkle og baseres ofte på historiske data -

Hva opplever vi generelt i seilflynorge? Seilflygning er ikke alene i det frivillige Norge om negativ utvikling, vi sammen med mange andre ser trender som: – Stadig fallende medlemstall – Nøkkelpersonell som blir stadig eldre – arvtakere uteblir. – Polarisering av aktivitetsnivå til medlemmer dvs enten lite eller svært aktive – ”mosjonistklassen” forsvinner. – Kortere levetid på medlemmer – Mindre positiv innstilling til dugnad. – Problem med å opprette fungerende vaktlister osv. – Mindre synlig i samfunnet – mer sårbar (luftrom??).

Samfunnsutviklingen Seilfly organisering har vært lite endret de siste 40 årene, nye seilfly er kommet inn, men ellers er det selve driften uendret. • Selvfokus, krav til image. • Krav til forutsigbarhet i hverdagen – jeg bestiller flytime. • Beslutningstid er kort – man venter ikke et helt år før man begynner. • Uforpliktende ”easy come – easy go”. • Prosjekt innsats – ref birken osv. • Fritiden er gull – man sitter ikke en hel dag på en flyplass for å fly en liten tur. • Utholdenhet er lav – delmål filosofi må inn for å kamuflere dette. • Krav til enkelt grensesnitt dvs at man må ha rask progresjon. • Driftskontinuitet er nødvendig – sesongaktiviteter sliter. • Personlig økonomi er god, folk ser ikke nytten av dugnad for å redusere felles kostnader • Free-ride /opplevelses begrepet er styrende for mange aktiviteter i medvind – ikke kvantifiserbare resultat. Elementene over står i kontrast til hvordan seilflygning driftes i dag

Normalfordelingsbegrepet Et nødvendig onde for en organisasjon • Multidisiplinære organisasjoners sunnhet blir ofte målt opp mot normalfordelingsprinsippet. • Det synes som om at seilflynorge har polariseringstendenser i medlemssammensetningen. • Polarisering kan skyldes samfunn, men også sektorfokus på grunnskoling og konkurranse – bredde og mosjonistidrett har vært et lite fokusert tema. Dette er ryggraden i de fleste ”sunne” idrettslag.

Scenario i medlemsbildet

Sunn fordeling av kompetanse nivå

Anbudstankegangen & rekruttering En utenforstående person har ikke forutsetninger til å skille ”magien” i seilflygning kontra det å kunne fly hvor og når han måtte ønske (forutsigbarhet kontra det motsatte). Hvordan kommer seilfly ut sammenlignet med øvrig luftsport med anbudsfilosofi som grunntanke? – Pris. – Utdannelsestid. – Tilgjengelighet; (Seilfly minimum slepeflyger, bakkesjef/vingmann/luftrom/slott tid). – Dugnadsmengde - generelt – Vaktlister; (bakkesjef, instruktør eller slepeflyger) – Image mot omverdenen Vi vil alt i utgangspunktet starte med dårlige odds!

Ekstremsportsproblematikken Seilflygning og fallskjermhopping var blant de første ”ekstremsportene” i Norge!!! • Ordet ikke var oppfunnet før en gang på slutten av 1980 tallet – i dag har dette positiv ladning. • Fallskjerm har assosiert seg med begrepet, likeså hang og paraglidermiljøet • Seilfly har og gått motsatt vei – vi assosierer oss ikke med dette. En sentral person hevder at alle kan fly strekk – og det er jeg fullstendig enig i. Bare det at noen må ha en pistol i nakken for å gjøre det frivillig, andre får et ustoppelig sug etter nettopp dette. Ikke alle passer til spenningen strekk gir, er det ikke plass for slike? I ulykkesforsikringen min står følgende; ”gjelder organisert luftsport”. Dette er en anerkjennelse av luftsportsmiljøet som helhet. Organisert luftsporten er primært seil, fallskjerm og deler av PG/HG.

Mikrolett - utfordringen • Seilflynorge fokuserer i prinsippet kun på strekkflygning og konkurranse dvs ”ekstremsportsnivået” – motparten til mikro dvs TMG tones ned i den grad det er mulig. • Mikro er et flykonsept som i stor grad har tilpasset seg samfunnsutviklingen – det er et på mange måter et produkt av samfunnsutviklingen! • Mikro vil potensielt kunne ta store andeler fra seilflygning i de områdene som ligger opp mot ”ekstremsport” dvs der vi kan påregne størst frafall i dagens konsept for seilflygning. • På flyplasser tidligere dominert av seilfly, vil mikro fort kunne bli dominant og dertil gjøre seilflydriften mer krevende mhp tilgang til flystripe og luftrom over denne (hevdsretten?). • Mikro har driftskontinuitet hele året – de vil gi høyere utnyttelsesgrad på flyplassanlegg dvs idrettsanlegg. Mikro er den flytypen og luftsportsaktiviteten som har størst utvikling på materiell såvell som i antall utøvere. Den er samfunnstilpasset!!!

Slepeflyene våre og HR • De færreste små og mellomstore flyklubber utdanner mer enn en sertifikat kategori dvs PPL, seil eller mikro. • For tradisjonelle slepefly og mikro vil det derfor kunne påregnes at personell må hentes inn eksternt – og må gjennomgå en ressurskrevende opplæring (HR) • Slepeflygere vil fly – ikke ta enkelt slep!!! Polariseres flyaktiviteten, vil også levetiden til slepeflygere falle (mer dugnad) • Tradisjonelle slepefly krever også egen teknisk stab med eget verktøy osv (tommer) TMG kontra Mikro for sleping? Stort sett samme ytelser, men kan være en felle i forhold til krav om flere sertifikat kategorier samt driftskonsept.

Self launch – det ultimate? • De færreste 2 seters SL med forbrenningsmotor vil overleve tøff bruk på en gresstripe med samme antall starter som et tradisjonelt skolefly dvs avganger årlig. • Skal alle flyene omfases til SL – hva da med vedlikeholdsmengden totalt sett? • Eldre SL har et støynivå som ikke er forenlig med dagens samfunn – utstrakt bruk vil bli problematisk • Nye SL har en pris som vil sette de fleste klubber i en kapitalmessig utfordrende situasjon. • Re-start i luften med SL ???? SL er og vil bli et supplement og eller et nisjekonsept - når el-drift er ”stuerent”, så vil situasjonen endre seg-

TMG - katalysatoren • Forenkler driften, kun behov for et sertifikatkonsept – utdanning internt i klubben dvs mindre dugnad. • Brukere finnes i det segmentet medlemmer som ikke finner seg til rette på ”ektremsportsnivået” dvs levetidsøkning. • Store deler av skoling gjøres på TMG dvs forutsigbarhet, jevn progresjon og driftskontinuitet dvs samfunnstilpassning • Høyere driftskontinuitet, dvs at det flys selv når det ikke er termikk, hang eller bølger – større bruksprosent på flyplass og materiell. • Vedlikeholdskonseptet er seilfly – dette kan klubbene dvs dugnadsreduksjon. • Lang rekkevidde ved ferry – enkelt å få flygere til å fly det dvs større fleksibilitet ved vedlikehold.

TMG er ikke seilfly!! Hvor er ”magien”? • De aller fleste TMG’s har bedre ytelser enn de beste para og hangliderne – PG & HG folk stortrives med sine ytelser (er de tilbakestående?) • Fly-gleden – kan den måles i km? • Hva med konemor og ungeflokken, liker de å sirkle trang termikk i timesvis? (ungkarsvalsen blir rådende i fremtiden om man ikke involverer familie – de hater seilflyplasser!!!) Opplevelser skal det ikke konkurreres om!!! De skal deles og respekteres liten som stor!

SPØRSMÅL?