Fra prøving og feiling til

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Organisering og roller i Lp modellen PPT sine roller
Kjennetegn ved gode forebyggende tiltak
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Hurum PPTs erfaringer med LP
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Fra prøving og feiling til
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Pedagogisk analyse.
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Pedagogisk psykologisk tjeneste
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Presentasjon av LP-modellen
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
Modul 1 Lillegården kompetansesenter
Fagdag 2. januar Andre Medarbeidere
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Felles innsats mot mobbing
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Ingjerd, Beate, Kristin, Arne Olav
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Cafédialog – elevmedvirkning
Avdeling for sosionomutdanning
Forebyggende innsatser i skolen
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Organisering og arbeidet i kommunene
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Foreldrenes og elevenes nettverk i Bergen kulturskole
Observasjon, planlegging og dokumentasjon
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Cafédialog – elevmedvirkning
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
«Fra planer til gode mål og tiltak»
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Intro til rapporter fra PPT Skien Systemarbeid: Systematisk endringsarbeid 1.Grunnlinje 2.Mål4.Analyse 5.Tiltak6.Evaluering 3.Observasjon.
Skolevandring.
Haugalandet 2015 – 2017 skolebasert kompetanseutvikling
Prosjektplanen og rolleavklaringer
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
ANALYSEMODELLEN Presentasjon av Analysemodellen Arbeid i refleksjonsgrupper Rauma og Vestnes Tirsdag 02. April 2013 Erik Nordgreen Læringsmiljøsenteret,
Nettverk for gruppeleiarar Rauma januar 2014 Not everything that is faced can be changed, but nothing can be changed untill it’s faced. James Baldwin.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
1 ANALYSEMODELLEN OG GRUPPEPROSESSER Arbeid med Analysemodellen Gruppeprosesser Rauma og Vestnes Torsdag 13. Mars 2014 Erik Nordgreen og Hanne Jahnsen.
ANALYSEMODELLEN Presentasjon av Analysemodellen Arbeid i refleksjonsgrupper Rauma og Vestnes Tirsdag 02. April 2013 Erik Nordgreen Læringsmiljøsenteret,
Egenvurdering Pedagogisk dialog 20.2.
Skolebasert kompetanseutvikling
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Skolebasert kompetanseutvikling
Skoleutvikling B – Samarbeid
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Faser i faglige samtaler B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Fra prøving og feiling til Analysemodellen Fra prøving og feiling til virksomme tiltak

Oppgave Noter ned noe ved din egen praksis som skoleleder du ønsker å bli bedre på

Analysemodellen En modell for pedagogisk analyse og tiltaksutvikling utviklet med bakgrunn i forskningsbasert kunnskap Lærerne samarbeider om å bruke denne analysemodellen på egne utfordringer i skolehverdagen Lærerne skal selv velge strategier og tiltak og gjennomføre dette i praksis DOK2analysemodellen

Formulering av utfordringer, tema eller problem Analysedel Formulering av utfordringer, tema eller problem Målformulering Innhenting av informasjon Analyse og refleksjon Strategi og tiltaksdel Utvikling av strategier og tiltak Gjennomføring av valgte strategier Evaluering Revidering DOK2analysemodellen

Formulering av problemstilling Hva kan kalles en utfordring, et tema eller et problem? Fokus på lærer, elev-, klasse- eller skolenivå? Avgrensning av utfordring Hva vet vi om saken, og hvordan forstår vi det? DOK2analysemodellen

Arbeidet i lærergruppene Den største utfordringen: Felles virkelighetsforståelse! Dialogen som verktøy Ikke bare for å oppnå enighet, men for å skape erkjennelser om egen praksis DOK2analysemodellen

PROBLEMFORMULERING Hvor er vi? En beskrivende setning Bruk verb istedenfor adjektiv Avgrenset utfordring Målbart – baseline Opplevd utfordring Problem en ikke vet svaret på

Velg en av utfordringene dere noterte og lag en problemformulering Oppgave Velg en av utfordringene dere noterte og lag en problemformulering DOK2analysemodellen

Målformulering Hvor skal vi? Mål skal angi retning for arbeidet Mål bør være målbare DOK2analysemodellen

MÅLFORMULERING EN beskrivende setning Bruk verb istedenfor adjektiv Hvordan ser det ut når problemet er løst Unngå negative målformuleringer Realistisk målsetting – ”Hva er godt nok” Målbart Trenger ikke være et direkte speilbilde av problemformulering

Lag en målformulering basert på problemformuleringen dere valgte Oppgave Lag en målformulering basert på problemformuleringen dere valgte DOK2analysemodellen

Informasjonsinnhenting Hva vet vi og hva må vi vite mer om? Det er alltid noe vi ikke vet Legg vekt på positive forhold og mestring - Informasjonsinnhenting ut fra ulike teoretiske perspektiver Hva, hvem, når, hvor ofte, hvor og hvordan? DOK2analysemodellen

Metoder for informasjonsinnhenting Samtale i lærerteam Elevsamtale/Klassemøter Foreldresamtale/Foreldremøter Observasjon Video i klasserommet Spørreskjema Faglitteratur DOK2analysemodellen

Analyse og refleksjon - Hva vet vi nå? Ulike perspektiver Hva bidrar til at problemet opprettholdes? Analysesirkel - Trenger vi mer informasjon? DOK2analysemodellen

Sammenhengssirkel Noen lærere kommer for sent til LP-møtene. De opplever ikke arbeidet som nyttig. Mangler klare planer for hvor og når møtene skal finne sted. Utydelig gruppeledelse. Andre gjøremål prioriteres. Rektor har gitt tillatelse til å prioritere andre oppgaver Rektor mangler innsyn i hvordan gruppene fungerer. Mangler avklaringer innad i gruppen Gruppeleder er usikker på sitt mandat Mye diskusjon og lite analysearbeid på møtene. Forsentkomming aksepteres. Forsentkomming kommenteres ikke. DOK2analysemodellen

Lag en sammenhengssirkel basert på problemformuleringen Oppgave Lag en sammenhengssirkel basert på problemformuleringen DOK2analysemodellen

Utvikling av strategier og tiltak Positivt fokus: hva kan vi få til? Hva kan vi endre i omgivelsene, og hvordan? Veisøker velger tiltak og kan begrunne disse valgene Å velge strategier og tiltak skal være en kunnskapsbasert prosess Realisering av flere tiltak samtidig Hvem må informeres og involveres i forbindelse med tiltakene? Planlegge evaluering: hvem, når og hvordan? DOK2analysemodellen

Oppgave Ta utgangspunkt i de opprettholdende faktorene og diskuter mulige tiltak DOK2analysemodellen

Gjennomføring av tiltak og strategier Fra ord til handling er krevende! Sosiale systemer viser ofte motstand mot endring Lojal oppfølging av det som ble bestemt Alle involverte må dra i samme retning Systematisk gjennomføring Dokumentere både gjennomføring og effekt DOK2analysemodellen

Evaluering Har alle tiltakene blitt gjennomført? Er de gjennomført kontinuerlig og systematisk? Hvilke faktorer har evt. hindret gjennomføring? Har utfordringer/problemer blitt redusert? I hvilken grad er målene blitt oppfylt? Er strategiene og tiltakene hensiktsmessige i forhold til påvirkningsfaktorene? DOK2analysemodellen

Konklusjoner i evalueringen avgjør hvilke faser som må revideres Revidering Konklusjoner i evalueringen avgjør hvilke faser som må revideres Er ny analyse nødvendig? Er det noen kjente faktorer som har hindret gjennomføring av tiltak? DOK2analysemodellen