Fra prøving og feiling til Analysemodellen Fra prøving og feiling til virksomme tiltak
Oppgave Noter ned noe ved din egen praksis som skoleleder du ønsker å bli bedre på
Analysemodellen En modell for pedagogisk analyse og tiltaksutvikling utviklet med bakgrunn i forskningsbasert kunnskap Lærerne samarbeider om å bruke denne analysemodellen på egne utfordringer i skolehverdagen Lærerne skal selv velge strategier og tiltak og gjennomføre dette i praksis DOK2analysemodellen
Formulering av utfordringer, tema eller problem Analysedel Formulering av utfordringer, tema eller problem Målformulering Innhenting av informasjon Analyse og refleksjon Strategi og tiltaksdel Utvikling av strategier og tiltak Gjennomføring av valgte strategier Evaluering Revidering DOK2analysemodellen
Formulering av problemstilling Hva kan kalles en utfordring, et tema eller et problem? Fokus på lærer, elev-, klasse- eller skolenivå? Avgrensning av utfordring Hva vet vi om saken, og hvordan forstår vi det? DOK2analysemodellen
Arbeidet i lærergruppene Den største utfordringen: Felles virkelighetsforståelse! Dialogen som verktøy Ikke bare for å oppnå enighet, men for å skape erkjennelser om egen praksis DOK2analysemodellen
PROBLEMFORMULERING Hvor er vi? En beskrivende setning Bruk verb istedenfor adjektiv Avgrenset utfordring Målbart – baseline Opplevd utfordring Problem en ikke vet svaret på
Velg en av utfordringene dere noterte og lag en problemformulering Oppgave Velg en av utfordringene dere noterte og lag en problemformulering DOK2analysemodellen
Målformulering Hvor skal vi? Mål skal angi retning for arbeidet Mål bør være målbare DOK2analysemodellen
MÅLFORMULERING EN beskrivende setning Bruk verb istedenfor adjektiv Hvordan ser det ut når problemet er løst Unngå negative målformuleringer Realistisk målsetting – ”Hva er godt nok” Målbart Trenger ikke være et direkte speilbilde av problemformulering
Lag en målformulering basert på problemformuleringen dere valgte Oppgave Lag en målformulering basert på problemformuleringen dere valgte DOK2analysemodellen
Informasjonsinnhenting Hva vet vi og hva må vi vite mer om? Det er alltid noe vi ikke vet Legg vekt på positive forhold og mestring - Informasjonsinnhenting ut fra ulike teoretiske perspektiver Hva, hvem, når, hvor ofte, hvor og hvordan? DOK2analysemodellen
Metoder for informasjonsinnhenting Samtale i lærerteam Elevsamtale/Klassemøter Foreldresamtale/Foreldremøter Observasjon Video i klasserommet Spørreskjema Faglitteratur DOK2analysemodellen
Analyse og refleksjon - Hva vet vi nå? Ulike perspektiver Hva bidrar til at problemet opprettholdes? Analysesirkel - Trenger vi mer informasjon? DOK2analysemodellen
Sammenhengssirkel Noen lærere kommer for sent til LP-møtene. De opplever ikke arbeidet som nyttig. Mangler klare planer for hvor og når møtene skal finne sted. Utydelig gruppeledelse. Andre gjøremål prioriteres. Rektor har gitt tillatelse til å prioritere andre oppgaver Rektor mangler innsyn i hvordan gruppene fungerer. Mangler avklaringer innad i gruppen Gruppeleder er usikker på sitt mandat Mye diskusjon og lite analysearbeid på møtene. Forsentkomming aksepteres. Forsentkomming kommenteres ikke. DOK2analysemodellen
Lag en sammenhengssirkel basert på problemformuleringen Oppgave Lag en sammenhengssirkel basert på problemformuleringen DOK2analysemodellen
Utvikling av strategier og tiltak Positivt fokus: hva kan vi få til? Hva kan vi endre i omgivelsene, og hvordan? Veisøker velger tiltak og kan begrunne disse valgene Å velge strategier og tiltak skal være en kunnskapsbasert prosess Realisering av flere tiltak samtidig Hvem må informeres og involveres i forbindelse med tiltakene? Planlegge evaluering: hvem, når og hvordan? DOK2analysemodellen
Oppgave Ta utgangspunkt i de opprettholdende faktorene og diskuter mulige tiltak DOK2analysemodellen
Gjennomføring av tiltak og strategier Fra ord til handling er krevende! Sosiale systemer viser ofte motstand mot endring Lojal oppfølging av det som ble bestemt Alle involverte må dra i samme retning Systematisk gjennomføring Dokumentere både gjennomføring og effekt DOK2analysemodellen
Evaluering Har alle tiltakene blitt gjennomført? Er de gjennomført kontinuerlig og systematisk? Hvilke faktorer har evt. hindret gjennomføring? Har utfordringer/problemer blitt redusert? I hvilken grad er målene blitt oppfylt? Er strategiene og tiltakene hensiktsmessige i forhold til påvirkningsfaktorene? DOK2analysemodellen
Konklusjoner i evalueringen avgjør hvilke faser som må revideres Revidering Konklusjoner i evalueringen avgjør hvilke faser som må revideres Er ny analyse nødvendig? Er det noen kjente faktorer som har hindret gjennomføring av tiltak? DOK2analysemodellen