Kompetanseutveksling i Stavanger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

I.
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Nordnorsk Fagnettverk Hørsel Bodø 6. oktober 2011
Foreldrekurs for minoritetsspråklige
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Deltaking, inkludering og velferd
Hønefoss politistasjon
Jesus red på et esel – og ble hyllet
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Minoritetsspråklige og tilpasset språkopplæring i APS
Brasil bilde 1 Presentasjon:
TOLKING ved Språktjenester
Med sekken full av penger!
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
MANGFOLD I HVERDAGEN.
REKRUTTERING AV NY MEDARBEIDERE I FYLKESKOMMUNEN
Bahá’í er en tro som bygger bro Innleggsholder: Saba fra 2Z Fjellhamar skole Fredag 28.mars 2008 Kontaktlærere: Magnus og Raymond.
Systemarbeid – barnehage faggruppen Psykisk helse
Rolighetsmoen barnehage
Presentasjon av spokus i HiØ-perspektiv
Gratulerer NSF Sør-Trøndelag 100 år Bårdshaug 23 mai 2013 Diabetessykepleier Anna Kristoffersen Frøya kommune.
Ambulant oppfølging etter traumatisk hjerneskade
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Lise Iversen Kulbrandstad, Høgskolen i Hedmark, foredrag Midtveiskonferanse Felles læreplan i norsk og aksjonsforskning Lise Iversen Kulbrandstad.
Kapittel 3 oppgave h Sett inn riktig stedsadverb
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Kim er en jente som er fem år gammel. Hun bor i et land som heter Vietnam sammen med familien sin. Kim har tre storesøstre og en lillebror. I huset til.
I dag snakker vi om psykiske problem:
Barnets fjortende leveår Trinn 15. Tema for trinnet Arbeidsvaner etablert? Foreldre er teite!.. Eller? Trenger KODAungdom hverandre? Når barnet ditt får.
Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett
UTDANNING MODUL 1 Utdanningssystemet i Norge Barnehagen Verdigrunnlag
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
100 lure ord å lære.
Hvilket språk skal vi snakke til barnet vårt?
Samhandling Nyskaping Optimisme Raushet STYRINGSDOKUMENT FOR BARNEHAGEN ER: 1. BARNEHAGELOVEN 2. RAMMEPLAN 3. ENKELTE KOMMUNER HAR UTARBEIDET LOKALE STYRINGSDOKUMENT.
Og.
Prosjekt barn og unge i Hedmark
SEVU-PPT Kirsten M. Bjerkan
FORELDREMØTE Hommelvik, Grønberg, og Mostadmark barnehage
Får jeg jobb da? Karrieresenteret. 2 MÅL: styrke deg i overgangen fra studier til jobb.
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Drop-In metoden i skolen
Anita R Kivijervi, Barn og ungetjenesten/ Habilitering
Et lavterskeltilbud tidlig i alder og tidlig i vanskeforløp
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Presentasjon av familien til Johanne
Linda Heitmann, Else Kvamme Ramberg og Kristin Uglebakken
Jobb med hindringer og barrierer i fredstid! Å ta opp tabuiserte temaer krever et trygt arbeidsmiljø! Forankring i ledelse! Arbeid over tid! Og en god.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Veiledning og rådgiving
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
SMIL – styrket mestring i livet
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
Line Johnsrud, rådgiver, Kommunens omsorgsansvar Representantens/vergens rolle Fylkesmannen i Oslo og Akershus v/ Line Johnsrud.
Fredag 17. oktober 2014 Wenche Warhaug.  Lavterskeltilbud for barnehagene  Består av pedagogiske veiledere Veilederne skal bistå barnehagene i forhold.
Kompetanse for mangfold
TIDLIG INNSATS KVELLO METODEN INN I BARNEHAGENE I SEL KOMMUNE.
Tospråklige lærere i Asker Kommune
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Kompetanseutveksling i Stavanger RÅDGIVENDE FØRSKOLETEAM Kompetanseutveksling i Stavanger

DETTE VIL VI SNAKKE OM I DAG : Hvordan få oppdrag Organisering av arbeidet Tema vi jobber med Holdninger og kulturforståelse Språk Samarbeid med flerspråklig assistenter Lek Rett hjelp til rett tid En til en oppdrag/veiledning Hvordan utvikler vi vår kompetanse?

Hvordan får vi oppdrag? Bestiller utfører prinsippet Veiledning en til en eller til en gruppe. Kompetanseheving over tid. Danning av nettverksgrupper

Hvordan organiserer vi arbeidet? Kompetanseheving av andre barnehager drives av pedagoger tilknyttet Førskoleavdelingen på Johannes Læringssenter. Ved behov knytter teamet også til seg spisskompetanse fra Base for flerspråklige assistenter. Det er avsatt 40% stilling til kompetanseheving fra Stavanger kommune.

Hvem er fjernkulturell her, Herr Sandberg? Fjernkulturell, hva betyr det? Fjernkulturell er en person som har en etnisk og religiøs overbevisning som jeg tar avstand fra. Per Sandberg, Stortingsrepresentant, FrP Fjernkulturelle er folk som kommer fra langt unna der vi bor. Man kan tolke det som man ønsker. Arvid Pedersen, 1. kandidat Finnmark, FrP Hvem er fjernkulturell her, Herr Sandberg? Holdningsarbeid. Provosere- berøre- av og til sette ting på spissen. SKAPE FØLELSER OG ENGASJEMENT  EMOSJONER!!! SIGØYNERNE

«Da jeg ble god i fotball, var jeg ikke jævla utlending lenger «Da jeg ble god i fotball, var jeg ikke jævla utlending lenger. Da var jeg norsk, liksom» Avhengig av prestasjoner/hva du yter for å bli norsk… Veton Berisha, Viking

ZLATAN Svensk fotballspiller med opprinnelse fra Bosnia. - når han spiller bra, er han svensk - når han er storkjefta og arrogant forklares hans oppførsel med kulturopprinnelse…..

Er det ”bedre” å ha familier med Fransk som bakgrunn og morsmål? Somalisk bakgrunn og morsmål? Disse personlige holdningene snakker vi også om! Hvilke holdninger har vi til hva vi regner som en språklig fordel? Hvilke holdninger har vi til hva vi regner som en kulturell ressurs? i 8

SPRÅK Morsmål Formell og uformell språklæring Det musiske menneske og magi Fokusbegreper og Grunnleggende Begreps Systemer Når språk vekker bekymring Vi er opptatt av praksisfortellinger – det er praksis BHG vil ha av oss Temaheftet om språklæring peker ut 5 viktige områder for en god språklæring. Den gode samtale Rim, regler, dikt og sang Fortelling og høytlesning Lek Utforskning av skriftspråket.

SAMARBEID MED FLERSPRÅKLIG ASSISTENT Samarbeidet er pedagogens ANSVAR Inkludering av flerspråklig assistent – pedagogens ANSVAR Spisskompetanse og GULL verdt 

HVORDAN SKAPE LEK NÅR MAN IKKE HAR ET FELLES SPRÅK? Strategi og innholdsord Hvordan bli populær og få være med PEDAGOG HAR ANSVAR!!! - Den som er med på leken - lærer språket  Rådgivende Førskoleteam Johannes Læringssenter

Rett hjelp til rett tid Foreldresamarbeid Hvem søker vi råd hos når barn sliter? Barn med vonde opplevelser og traumer. Samarbeid med PPT, BUPA og Barnevernet. Foreldresamarbeid Når samarbeidet blir vanskelig Hjelpeapparatet

Veiledning eller en til en oppdrag Besøk ved Johannes Læringssenter med kurs og omvisning Vi reiser ut og veileder i barnehage/barnevern/PPT Aktuelle case vi har jobbet med: Vanskelig tilvenning Språkvanske eller ny i språket? Barn med uakseptable utfoldelser Barnevernssaker Akutt barnevernssaker

Kompetanseutveksling Jobber dugnad etter ildsjel-prinsippet  Vi leser og studerer så mye vi kan – privat Gjennom å kurse andre lærer vi mye selv Johannes Læringssenter er en pulserende virksomhet med mange ressurser både blant brukere og ansatte – her henter vi mye inspirasjon og læring

"Det var ikke særlig klokt sagt,Brum"sa Nasse Nøff "Det var ikke særlig klokt sagt,Brum"sa Nasse Nøff. Ole Brum: "Det var klokt da det var inni hodet mitt, men så skjedde det noe på veien ut." Takk for oss! Anne og Siw Kontaktinformasjon: Anne Løe Matic, tlf. 51506660, mail: anne.loe.matic@stavanger.kommune.no Siw Fjelldahl, tlf. 51506646, mail: siw.helen.fjelldahl@stavanger.kommune.no