Webkommunikasjon •Folkehøgskolene •27. mai 2009 •Nina Furu.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jobbsøking.
Advertisements

GoOnline XP publisering Hvordan komme i gang med GoOnline XP. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline.
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Datakurs i heimesida Skei hotell 15.mai  Søk opp på internett  Last ned Google Chrome – gratis  Gå inn via Google Chrome når du skal inn på pensjonistforbundet.
Brukervennlighet •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
YouTube Amerikansk nettside Gratis Video og musikk
Bygg web på Opplæring Presentasjon Idium AS Bygg web på Opplæring.
Hvordan etablere nettbutikk med GoOnline Commerce
GoOnline publisering Hvordan komme i gang med GoOnline. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline Proffesional.
Skriving for web og for søkemotorer
Veien mot arbeidslivet Jobbsøking
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Enter Title of Presentation Here
Informasjonskompetanse + smarte tips & triks….
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Søkemotoroptimalisering Innholdsworkshop - Oppsummering
Ny Hovedhjemmeside møte - agenda 3. mars
Strategiske valg ved etablering av nettsteder •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Web Accessibility Initiativ Eller universell utforming
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Informasjonsseminaret 2007
Skriving for web •Fylkesbiblioteket i Akershus •10. mai 2010 •Nina Furu.
Elverum, 24. Mai 2011 Kenneth Baranyi Eriksen. Hvem er? Kenneth Baranyi Eriksen  Daglig leder Webgruppen AS  Siviløkonom, fotballtrener  Webanalyse.
PhD on Track – testmetodikk når målgruppen involveres Andrea Gasparini, Universitetsbiblioteket i Oslo Ingrid Cutler, Universitetsbiblioteket i Bergen.
Salg og markedsføring på internett – muligheter for Vekstbedriftene 22. okt 2009, Nina Furu.
Det verdiskapende webkonseptet Hvordan web kan og bør bidra til forretningen Dataforeningen 28. okt 2009, Nina Furu.
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
6. Navigation and Information Architecture Navigering og sidestruktur.
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
29.aug.2011 Klyva. Fra gutterom… TIL GRÜNDERDRØM! • Gjennombruddet: ”Rørlegger Bergen” • MaxResultat.no i des • Skreddersydde nettløsninger og strategier.
Johannes Skaar, Innovasjon Norge
Brukertest toppnivå uio.no Foreløpig gjennomgang av viktigste funn.
Webredaksjonsmøte 15. september Velkommen. Agenda 1. Hvem oppretter og oppdaterer ansatte? 2. Søkeoptimalisering – sjekkliste og informasjon 3. Demonstrasjon.
Webredaksjonsmøte 14. jan Agenda • Presentasjonsrunde, møt Monica! • Flash/bannerfelt, ny bruk nå frem til 15. april. • Oppsummering fra kvalitet.no.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
Agenda Velkommen til nye medlemmer!
Webredaksjonsmøte 17. juni Velkommen. Agenda 1. Velkommen 2. Imagemap 3. ECSS- status 4. Bruk av multimedia på nih.no 5. Søkeoptimalisering – sjekkliste.
Komme i gang med BIBSYS På bibliotekets hjemmeside bruker vi denne linken til BIBSYS.
Komme i gang med BIBSYS På bibliotekets hjemmeside bruker vi denne linken til BIBSYS.
Publisering på verdensveven Kursdag 2 VÅFF, våren 2002.
Publisering på verdensveven Kursdag 3 VÅFF, våren 2002.
Noen nye tall om søkemotorer 2008/2009 Kilde: iProspect,
Innhold på web Lærefil fra © 2004 Nina Furu.
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
10 regler for å skrive for web
”Lukten av informasjon” Lag nettsteder der brukeren kan ”lukte” seg fram til det viktige innholdet Lærefil fra © 2005 Nina Furu Denne.
Grunnkurs i webpublisering
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Kjøp av annonser og søk Basert på egne erfaringer, og eksempler på uttalelser hentet fra div forum på nettet, der disse leverandørene er diskutert!
Effektiv nettskriving Slik blir du forstått på nettet.
TIPS OM SØKING PÅ INTERNETT
8. Writing for the Web Skrive for Web. Presentasjon av informasjon Tekst er viktig Da må den være lesbar Enkel, direkte, kompakt Vi ser overskrifter og.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
KUNST & HÅNDVERKSBLOGG
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK. Prosjektleder ”Nye nettsider for Veiledningssentrene i Akershus”. Kontaktinfo:
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK – prosjektleder for ”Nye nettsider for videregående skoleri Akershus fylkeskommune”.
Større synlighet på nett Håvard Vognild 2. mars
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Digital startpakke kurs 3
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
- Og søking på internett
Utskrift av presentasjonen:

Webkommunikasjon •Folkehøgskolene •27. mai 2009 •Nina Furu

Nina Furu •Jobber med webkommunikasjon og webstrategi •Driver Nettredaktørskolen i Oslo •Styreleder i Webforum Norge •Styreleder i Webkvalitet AS •Kurs- og konsulentvirksomhet • •Mangeårig portalredaktør •Lærebokforfatter •Med mer

Agenda •Hvordan gjøre et godt inntrykk på 2 sekunder: •Umiddelbar webkommunikasjon •Teorien om lukten av informasjon og trigger-ord •Søkemotorer •Arbeid med egne sider

Tidsklemma (avstøting) •52% avstøtning er gjennomsnitt for 1200 norske nettsteder •Du har 2-3 sekunder på å overbevise brukeren om at han bør bli og kikke nærmere på ditt nettsted

Tidsklemma (avstøting) •52% avstøtning er gjennomsnitt for 1200 norske nettsteder •Du har 2-3 sekunder på å overbevise brukeren om at han bør bli og kikke nærmere på ditt nettsted •Hvordan kan dette gjøres?

Tidsklemma (avstøting) •52% avstøtning er gjennomsnitt for 1200 norske nettsteder •Du har 2-3 sekunder på å overbevise brukeren om at han bør bli og kikke nærmere på ditt nettsted •Hvordan kan dette gjøres?  Ved å forstå teorien om ”lukten av informasjon”  Ved bevisst bruk av trigger-ord

”Lukten av informasjon”

•Teori om hvordan brukerne orienterer seg på web •Underbygd av flere tusen brukerobservasjoner •Jared Spool, Christine Perfetti og David Brittan •User Interface Engineering • •”Designing for the scent of information”: •

Trigger-ord

•Trigger-ordet beskriver det brukeren leter etter på nettstedet. •Kommer brukeren fra en søkemotor, er trigger-ordet det han har søkt på der. •Trigger-ordet er ordet (eller ordene) i brukerens ”tankeboble”. •Trigger-ordet er altså brukerens eget ord (og ikke ditt!)

Sentralt prinsipp: •Når brukeren ser sitt trigger-ord i en link, så klikker han på det

Dette betyr •At du må prioritere å identifisere de sentrale trigger- ordene for din virksomhet (Hva er det din kunde kaller ditt produkt/din informasjon?) •At du bør bruke disse trigger-ordene i navigasjon. •At du bør bruke disse trigger-ordene i overskrifter og i tekster •(Og at navigasjon bør se ut som linker) •… bedre synlighet på søkemotorer får du da på kjøpet

Kjennetegn ved gode trigger-ord … •Fra ”Webkommunikasjon”, Nina Furu, IJ- forlaget/Høyskoleforlaget

1. Gode trigger-ord er enkle

•”Spade”, ikke ”graveredskap” •”Kart”, ikke ”geodata-diagram”

1. Gode trigger-ord er enkle •”Spade”, ikke ”graveredskap” •”Kart”, ikke ”geodata-diagram” •Unngå stammespråk! •Unngå TBF’er! •Unngå fremmedord! •Forståelighet på 7.-klasse nivå (ordvalg og setningskonstruksjon).

2. Gode trigger-ord er beskrivende

•”Anorexi”, ikke ”når maten blir et problem” •I navigasjon og i overskrifter på informasjonstekster er trigger-ordet en merkelapp, verken mer eller mindre

2. Gode trigger-ord er beskrivende •”Anorexi”, ikke ”når maten blir et problem” •I navigasjon og i overskrifter på informasjonstekster er trigger-ordet en merkelapp, verken mer eller mindre •Unngå kunstige ord. •Unngå omskrivninger (også de politisk korrekte).

3. Gode trigger-ord er konkrete

•”Kjole”; ikke ”plagg” eller ”eiendeler” •Tenk på konkretiseringsstigen •Plasser ordet så lavt på stigen som mulig!

3. Gode trigger-ord er konkrete •”Kjole”; ikke ”plagg” eller ”eiendeler” •Tenk på konkretiseringsstigen •Plasser ordet så lavt på stigen som mulig! •Lukten av informasjon stiger ikke særlig godt oppover i hierarkier.

4. Gode trigger-ord er substantiver

•”Utdanning”, ikke ”studere” •”Lån”, ikke ”låne”

4. Gode trigger-ord er substantiver •”Utdanning”, ikke ”studere” •”Lån”, ikke ”låne” •Unngå omskrivninger med verb •97% av verdens 1000 mest påsøkte søkeord er substantiver

5. Gode trigger-ord er ikke problemer, men løsninger

•”Kontakt”, ikke ”ensom” •”Anti-virus”, ikke ”virus” •(Unntak for medisinske diagnoser)

5. Gode trigger-ord er ikke problemer, men løsninger •”Kontakt”, ikke ”ensom” •”Anti-virus”, ikke ”virus” •(Unntak for medisinske diagnoser) •Fokuser på løsningene dine (i brukerens ord!), ikke på problemområdene

6. Gode trigger-ord beskriver brukerens behov slik brukeren selv definererer det

•Hvis brukeren tror det er briller han trenger, så er det ”briller” og ikke ”kontaktlinser” som er trigger-ordet, selv om du heller vil selge kontaktlinser.

6. Gode trigger-ord beskriver brukerens behov slik brukeren selv definererer det •Hvis brukeren tror det er briller han trenger, så er det ”briller” og ikke ”kontaktlinser” som er trigger-ordet, selv om du heller vil selge kontaktlinser. •Husk igjen også på at den løsningen brukeren tror at han trenger må formuleres slik brukeren selv ville formulert den (”briller”; ikke ”synshjelpemidler”)

7. Gode trigger-ord beskriver ikke brukeren selv

•Unngå inndelinger som ”firmakunde”/”personkunde” eller ”jobbsøker”/”arbeidsgiver” og lignende. Bruker er utelukkende orientert mot produkter/emner/ tjenester.

7. Gode trigger-ord beskriver ikke brukeren selv •Unngå inndelinger som ”firmakunde”/”personkunde” eller ”jobbsøker”/”arbeidsgiver” og lignende. Bruker er utelukkende orientert mot produkter/emner/ tjenester. •Navigasjonen din skal IKKE være et ”speil” for brukeren, den skal i stedet gi brukeren ”briller” til å oppfatte og forstå ditt innhold.

8. Du kan ikke introdusere nye trigger-ord

•”Findability” fungerer ikke. •”Kunnskapstorget” fungerer ikke.

8. Du kan ikke introdusere nye trigger-ord •”Findability” fungerer ikke. •”Kunnskapstorget” fungerer ikke. •Selv om du har funnet på et glimrende ord som beskriver nøyaktig hva du driver med, så fungerer det ikke som trigger-ord så lenge det ikke allerede er i vanlig bruk.

Oppsummering, trigger-ord

Gode trigger-ord bør være: 1.Enkle 2.Beskrivende 3.Konkrete 4.Substantiver 5.Løsninger 6.Brukerdefinerte 7.Ikke beskrive bruker selv 8.Ikke nye ord

Hvordan identifisere trigger-ord? •Se på sideinterne søk •Se på eksterne websøk ( •Spør brukerne direkte •Gjennomfør bruker-workshops •Gjennomfør elektroniske undersøkelser •Gjør split-testing •Gjør papir-prototyping •Spør sentralbordet

Søkemotorer

Søkemotorer – noen nøkkeltall •Det gjøres ca 20 millioner søkemotorsøk hver dag bare i Norge •Google alene står for over 85% av all søkemotortrafikk i Norge •91,7% av brukerne benytter søkemotorer – AC Nielsen •52 % av alle søk etter varer og tjenester gjøres i søkemotorer (mot 30% i papirkataloger) – Gallup •66% av all trafikk inn til norske nettstedene kommer fra søkemotorer

Søkemotorer •Å få plassering på første side av Google’s søketreff på søkeord og fraser som er viktige for deg, er verd svært mye penger •Å få en slik plassering er fullt mulig, selv om man ikke er et stort, multinasjonalt selskap

Søkemotorer •Å få plassering på første side av Google’s søketreff på søkeord og fraser som er viktige for deg, er verd svært mye penger •Å få en slik plassering er fullt mulig, selv om man ikke er et stort, multinasjonalt selskap •Det krever bare at du vet hva du gjør

Annonse Organisk søketreff

Kan kjøpes Kan ikke kjøpes - må fortjenes

Får du nok klikk her …

… havner du her

Hvor ser brukeren..?

Organisk søk •80 % av klikkene på en søketreffside går til det organiske søket •Inntil 40% av klikkene går til den første organiske oppføringen –Kilde: Kjartan Bjørkevold/SEMBlogg

Synlighet på Google •Annonse kan kjøpes (pris fra 5 cent per klikk) • •Oppføring i organisk søketreff kan ikke kjøpes, men må fortjenes

Hva styrer rangeringen?

Hva styrer rangeringen? •Relevans! •Målt i et vektet antall forekomster av søkeord- og fraser; justert for inngående linker, page rank og klikkrate.

Forutsetning: At sidene er indeksert Hva kan hindre indeksering? A.Søkemotordreperteknologi B.Dårlig teknisk kvalitet C.Dårlig strukturering av sider D.Dårlig intern linking E.Dårlig domenestrategi

A. Søkemotordreperteknologi

•Unngå alltid frames •Unngå menyer i flash eller java-script •Unngå løsninger som lager unike URL’er for hvert besøk •Unngå løsninger som lager URL’er med mer enn 2 variabler (se etter ? og & i URL’en) •Unngå kalenderfunksjoner •Omgå eventuelt flash- og java-script menyer med en sitemap (men du går glipp av en del linkrelevans)

B. Dårlig teknisk kvalitet

•Sjekk egne sider på •Skriv alltid i kravspekk at sidene skal validere •Verifiser før akseptanse at sidene validerer

C. Dårlig strukturering av sider •Google vil ikke indeksere alt for dypt i tjenesten. •Mål: Alle sider bør være tilgjengelige på maks 3 nivåer. •Lag eventuelt en site-map

D. Dårlig intern linking

•Tekst laget som bilde kan ikke leses •Menypunkter MÅ lages i tekst •Menypunktene MÅ være meningsbærende •Linker MÅ være meningsbærende •”Klikk her” forteller Google at siden linken fører til handler om ”Klikk her” (Dessuten er det dårlig WAI)

E. Domenestrategi •Når norske brukere søker på Google, favoriserer Google sider på.no domene •Når brukere i Sverige søker på Google, favoriserer Google sider på.se-domene •Når brukere i USA søker på Google, favoriserer Google sider på.com-domene

Prinsipper for domenestrategi •Samle sidene på ett domene •Bruk 301-redirect fra de nasjonale domenene over til.com-domenet •Bruk ISAPI-filtre til å lage gode URL’er •Innholdsbaserte salgsstrategier kan gi grunner til å gjøre andre valg, for eksempel lage egne innholdsnettsteder (flerdomenestrategi) •Da bør dette følges opp med handlingsutløsende lenkestruktur

301 vs 302 •302 redirect = midlertidig flytting av sider = dårligere indeksering •301 redirect = permanent flytting av sider = en forutsetning for å flytte •302 = Feil, unntatt for kriseweb •301 = Riktig når bruker flyttes fra ett domene til et annet •Internt på eget nettsted skal ingen av disse brukes, (da skal det stå 200 OK)

Page rank •Et tall som vekter rekkefølgen av søkeforekomster •Tallet beskriver faglig tyngde og autoritet •Tallet går fra 1 til 10 der 10 er best •Google selv har 10, Universitetet i Oslo har 8, Oslo Kommune har 6 •Sjekk selv på

Når det tekniske er ute av veien •… er det INNHOLDET det kommer an på •Du MÅ faktisk skrive om de ordene du vil bli synlig på •I tillegg bør du sette opp malverket smart, slik at du signaliserer at de viktigste ordene er de viktigste

Google vekter forekomster av ord •Forekomst i TITLE-tag vekter tyngst •Deretter forekomst i overskrift •Deretter forekomster i linker •Deretter forekomster i brødtekst •Antallet forekomster tidlig i teksten har også en viss betydning •Bruk Meta Keywords og Meta Description riktig

Sett opp malverket riktig •Ha differensierte TITLE-tagger •Gjør TITLE-tag = Overskrift •Gjør META Description = Ingress •Ha 2-10 sentrale ord i META Keywords •Kall overskriftsfonten H1 og mellomoverskrifter H2 •Ha linker på overskrifter på teasere •Ha en tekstbasert, venstrestilt meny

Tips for søkemotoroptimalisering •Unngå søkemotordreper-teknologi •Sørg for at sidene validerer •Sett opp malverket riktig •Skriv gode tekster •Sørg for at andre linker til deg

Noen nyttige ressurser om søkemotorer • • •Sjekklister: • optimalisering/ (enkel og gratis) optimalisering/ • okemotorer/ (omfattende og koster penger) okemotorer/

Praktisk arbeid med egne sider

Scenarieworkshop •Hva er det brukere kommer til din side for å gjøre? •(Dette er scenariene) •Hva er det brukerne kaller det de kommer for å finne? •(Dette er trigger-ordene)

Hvordan er scenariene adressert? •Finner bruker enkelt fram til de tingene han leter etter? •Finner bruker sine trigger-ord i menyene? •Hvilke forbedringspunkter har du?

De gode søkemotorspørsmålene •Hva er de viktige søkeordene som burde føre til treff på dine sider? •Har du disse ordene i menyer, lenker og tekster? •Hva ser søkemotoren på din side? (”klipp-og-lim- testen”) •Ser du de viktige søkeordene når du tar klipp-og-lim- testen? •Hvilke forbedringspunkter har du?

Lykke til, og takk for meg! Nina Furu Mobil