Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tautdanning.no Publikumsundersøkelse Våren Metode og gjennomføring • Undersøkelsen er gjennomført med personlige intervju av besøkende ved ulike.
Advertisements

Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Rapport av markedsundersøkelse
Holdning til norske folkehøgskoler blant norske ledere Informasjonskontoret for Folkehøgskolen.
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
m arkedsføringshuset HalvBirken 1 Evaluering HalvBirken 2010.
Kvinnelige ledere i byggenæringen Undersøkelse for Byggekostnadsprogrammet Rolf K. Andersen Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning 2006.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Kjennskap til – og oppfatning av Lom juni Om undersøkelsen Undersøkelsen henvender seg mot et representativt utvalg av befolkningen i hele Norge.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nord-Trøndelag 23. Jan 2008.
Sammenlikning av resultater på tvers av tjenester (utvalgte skalaspørsmål) Innbyggerundersøkelsen 2013 Prosjektnummer TNS /
Hva tenker du på ?.
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
Kommuneundersøkelse høst 2010 for Distriktssenteret - Kompetansesenter for distriktsutvikling.
Analyse av Tromsø kommunes omdømme
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Omdømmebygging Hans Antonsen.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen Vurdering 2.
m arkedsføringshuset Birkebeinerrennet 1 Evaluering StafettBirken 2010.
Resultater NNUQ IMDi, 6. september Innledning.
Informasjon og omdømme Kort innlegg på PETS 17. april 2010.
Næringslivets økonomibarometer Resultater for NHO Vestfold- 4. kvartal 2014.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Copyright © 2010 TotalConsult Diagnose: Omdømmeschizofreni. Finnes det kur?
Om Norsk Finansbarometer 2010
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om fugleinfluensa Gunhild Wøien Kommunikasjonsdirektør Folkehelseinstituttet
Norsk Finansbarometer 2015 © TNS Norsk Finansbarometer 2015.
1 Bruk av mobilt medieinnhold 3Q 2006 Knut-Arne Futsæter og Katja Møglestue TNS Gallup
© Synovate Omdømmemåling 2011 Gjennomført for Redningsselskapet Kystbefolkningen (AdHoc) Uke 1, 2011 Project #:84058.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Helsestasjon.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Fastlege Fastlege.
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2015 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Undersøkelse om bruk av proteinshaker og proteinpulver blant barn og unge Gjennomført november 2015.
MOT v/Sandnessjøen videregående skole. Dette er MOT: MOT er en ideell organisasjon som har livet til ungdom i sentrum MOT bevisstgjør ungdom til å ta.
Klikk for å redigere undertittelstil i malen OM – AV – FOR MANGFOLDIGE MUSUMSBRUKERE ved professor Anne-Britt Gran Oppdragsgivere: Kulturhistorisk Museum,
Våler - Kommunesammenslåing. Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført på telefon. Det er intervjuet 2200 personer i Glåmdalsregionen: 300 personer.
Norsk Finansbarometer 2016 © TNS Norsk Finansbarometer 2016.
Norsk Finansbarometer 2016 © TNS Norsk Finansbarometer 2016.
Kommuneundersøkelsen vår 2015 For NHO juni INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE Bakgrunn OppdragsgiverNHO KontaktpersonPer Øyvind Langeland HensiktFormålet.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2013 Innbyggerdel Innbyggerundersøkelsen.
Rapport FUG - om foreldres møte med skolen september 2014 © 2014 Ipsos. All rights reserved. Contains Ipsos' Confidential and Proprietary information.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Legevakt Legevakt Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Framtid - Samspill - Skaperglede
Norsk Finansbarometer 2016
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Personlig forhold til leverandør
Kongsvinger - Kommunesammenslåing.
Lokal brukerundersøkelse for NAV-kontorene i Hordaland
Omdømmebygging og -analyse
Grue - Kommunesammenslåing.
Eidskog - Kommunesammenslåing.
Sør-Odal - Kommunesammenslåing.
Åsnes - Kommunesammenslåing.
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Innbyggerundersøkelse 2018
Forbruker- & Finanstrender 2018
Bruker- og pårørendeundersøkelsen 2018
Utskrift av presentasjonen:

Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010

Hvordan dannes og påvirkes et omdømme? Folks erfaringer Kvalitet Service og opplevelse Verdi for pengene Arbeidsmiljø Folks erfaringer Kvalitet Service og opplevelse Verdi for pengene Arbeidsmiljø Virksomhetens kommunikasjon Reklame Nettsider Samfunnsansvar Virksomhetens kommunikasjon Reklame Nettsider Samfunnsansvar Medieomtale Trykte medier TV/Radio Nettmedier, blogger etc Medieomtale Trykte medier TV/Radio Nettmedier, blogger etc Ulike gruppers oppfatninger Liker Stoler på God følelse for Ulike gruppers oppfatninger Liker Stoler på God følelse for Omdømme Etter Apeland – ”Det gode selskap”

Hva betyr et godt omdømme? •Tillit •Respekt •Stolthet •Motivasjon •Rekruttering •Resultater •Trivsel

Hvorfor omdømmemåling? •Målet med en omdømmemåling er å få konkret og presis informasjon om eget omdømme – men målingen gir ikke fasiten •Det er ledere/beslutningstakere som svarer •Dette er ikke en omdømmekonkurranse

Innledning Kommunalt omdømme består av 10 påstander som man kan si seg mer eller mindre enig i. De ulike på påstandene er: • Kommunen har attraktive arbeidsplasser • Hvilket inntrykk har du av kommunens tjenester når det gjelder eldreomsorg? • Hvilket inntrykk har du av kommunens tjenester når det gjelder tilbudet til barn og unge? • Hvilket inntrykk har du av kommunens tjenester når det gjelder helsetilbudet til befolkningen? • Hvilket inntrykk har du av kommunen når det gjelder hvordan den drives og ledes? • Hvilket inntrykk har du av kommunen som et sted å drive næringsvirksomhet fra? • Hvilket inntrykk har du av kommunen som et sted som kan by på kulturell infrastruktur? • Hvilket inntrykk har du av kommunen når det gjelder å skille seg positivt ut fra andre kommuner? • Hvilket inntrykk har du av kommunen som samarbeidsvillig? • Totalt sett, hvor godt inntrykk har du av kommunen?

Utvalget •Utvalget består av beslutningstakere som har et forhold til kommuner på Nordmøre. Datainnsamlingen er gjort via e-postinvitasjoner (webundersøkelse). •Bruttoutvalget består av 1266 respondenter. 76 av disse var ikke kontaktbar på e-post. Totalt fikk vi inn 491 svar, noe som utgjør en valid svarprosent på 41. •Folk som er definert som beslutningstakere er politikere på alle nivå, ledere i offentlig sektor, ledere og representanter fra lag og foreninger, samt folk innen regionens næringsliv. •Beslutningstakerne vurderer 11 kommuner på Nordmøre på 10 områder. •Rapporten viser både totalresultatet for Nordmøre, samt hovedresultatene for hver kommune og hver type respondent. •Når vi ser på resultater for Nordmøre totalt blir hver respons for hver kommune blir telt som en respondent. Prosentene som presenteres er derfor andelen av alle svar som er gitt på det aktuelle området.

Feilmarginer • For å generalisere fra utvalgsundersøkelser brukes feilmarginer for fordelinger (prosentuering). • Størrelsen på feilmarginen avhenger av utvalgtes størrelse, og av resultatet i utvalget. Jo mer prosenten som har en bestemt egenskap nærmer seg 50, dvs. jo mer heterogent utvalget er, desto større feilmargin må vi regne med.

Analyse • Ved nedbrytinger på bakgrunnsvariabler blir det testet om noen grupper skiller seg signifikant fra de andre. • Ved signifikante forskjeller markeres forskjellen med fargekoder • Vi bruker standardisert gjennomsnitt for å sammenligne kommuner og andre undergrupper. • Spørsmålene har en skala fra 1-5 som blir omkodet til en skala fra Dette er en ren transformasjon av skalaen og vi beholder balansen og avstanden mellom svarkategoriene. • Vet ikke-kategorien er fjernet i beregningene av gjennomsnitt. Formålet med omkodingen er å gjøre fremstillingen mer oversiktlig og det er lettere å sammenligne grupper: Svaralternativ (Eksempel 5-punkts skala) Svært uenig Ganske uenig Både og Ganske enig Svært enig Opprinnelig verdi Omkodet verdi

Hvem har svart? Beskrivelse av utvalget i prosent

Oppsummering – Oversikt maks.-skårer hver spørsmål

RESULTATER

Spørsmål 1 - Grad av enighet med påstanden: 'Kommunen har attraktive arbeidsplasser'. Fordelinger.

Spørsmål 1 - Grad av enighet med påstanden: 'Kommunen har attraktive arbeidsplasser'. Standardisert gjennomsnitt. • Tekst

Spørsmål 2 – Hvilket inntrykk har du av kommunens tjenester når det gjelder eldreomsorg? Fordelinger • Tekst

Spørsmål 2 – Hvilket inntrykk har du av kommunens tjenester når det gjelder eldreomsorg? Standardisert gjennomsnitt • Tekst

Spørsmål 3 – Hvilket inntrykk har du av kommunens tjenester når det gjelder tilbudet til barn og unge? Fordelinger. • Tekst

Spørsmål 3 – Hvilket inntrykk har du av kommunens tjenester når det gjelder tilbudet til barn og unge? Standardisert gjennomsnitt. • Tekst

Spørsmål 4 – Hvilket inntrykk har du av kommunens tjenester når det gjelder helsetilbudet til befolkningen? Fordelinger. • Tekst

Spørsmål 4– Hvilket inntrykk har du av kommunens tjenester når det gjelder helsetilbudet til befolkningen? Standardisert gjennomsnitt. • Tekst

Spørsmål 5 – Hvilket inntrykk har du av kommunens tjenester når det gjelder hvordan den drives og ledes? Fordelinger. • Tekst

Spørsmål 5 – Hvilket inntrykk har du av kommunens tjenester når det gjelder hvordan den drives og ledes? Standardisert gjennomsnitt. • Tekst

Spørsmål 6 – Hvilket inntrykk har du av kommunens som et sted å drive næringsvirksomhet ifra? Fordelinger. • Tekst

Spørsmål 6 – Hvilket inntrykk har du av kommunens som et sted å drive næringsvirksomhet ifra? Standardisert gjennomsnitt. • Tekst

Spørsmål 7 – Hvilket inntrykk har du av kommunen som et sted som kan by på kulturell infrastruktur? Fordelinger. • Tekst

Spørsmål 7 – Hvilket inntrykk har du av kommunen som et sted som kan by på kulturell infrastruktur? Standardisert gjennomsnitt. • Tekst

Spørsmål 8 – Hvilket inntrykk har du av kommunen når det gjelder å skille seg positivt ut fra andre kommuner? Fordelinger. • Tekst

Spørsmål 8 – Hvilket inntrykk har du av kommunen når det gjelder å skille seg positivt ut fra andre kommuner? Standardisert gjennomsnitt. • Tekst

Spørsmål 9 – Hvilket inntrykk har du av kommunen som samarbeidsvillig? Fordelinger. • Tekst

Spørsmål 9 – Hvilket inntrykk har du av kommunen som samarbeidsvillig? Standardisert gjennomsnitt. • Tekst

Spørsmål 10 – Totalt sett, hvor godt inntrykk har du av kommunen? Fordelinger. • Tekst

Spørsmål 10 – Totalt sett, hvor godt inntrykk har du av kommunen? Standardisert gjennomsnitt. • Tekst

Åpent spørsmål Kan du med få ord beskrive de positive sidene ved hver av de aktuelle kommunen? Hva er så positivt ved kommunene at de bør vektlegge dette i sin kommunikasjon?

Kommuniser mer og bedre •Vær synlig •Være konsistent •Være annerledes •Vær åpen •Vær ekte •Vær mottakelig

Hvordan kan målingen brukes? •Kommuniseres til: • Eget kommunestyre? • Ansatte? • Befolkningen? • Media? • Felles sak ORKidé? •Som grunnlag for videre arbeide •For hver kommune •For ORKidé

Omdømmebygging To ting som dere blir vurdert på: •Hvor gode er dere til å håndtere vanskelige saker; selve saken, og overfor media •Hvordan klarer dere å profilere og bli tydelige på alle de gode sakene – de gode historiene Det første må dere mestre – den andre er der dere kan vinne mest!