Barn og ungdom som pårørende. Erfaringer, utfordringer, dilemma

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Snakk sant om livet…… Omsorgsverdier ved livets slutt
Advertisements

Barnas Stasjon – et nettverkstiltak
Kari Pape Den gode assistenten
Pasient- og brukerombud i Hordaland Rune J. Skjælaaen
Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Avdeling for Kreftbehandling og medisinsk fysikk
Individuell Plan Palliasjon
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Kapittel 14 På tur i skogen
Gudstjeneste med Skattejakt.
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Barn som pårørende - i fastlegenes smågruppemøte.
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Barne- og familieperspektivet i behandling
Smittende tro Det kommende året vil vi fokusere på: Hvordan…
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Trygghet og tillit ved livets slutt
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Samarbeid med foreldrene Daglig samarbeid Gjensidig åpenhet og tillit (kunnskapsdepartementet)
Konferanse 2007 Psykologisk ivaretakelse av familier med barn med alvorlig progredierende nevromuskulær sykdom. psykolog Berit Dahle Universitetssykehuset.
Foredrag 2007 Den utfordrende overgangen fra barn til voksen
Hverdagslivets utfordringer Ungdom – voksen - pårørende
Samarbeidspartnere RVTS Sør Familiekontoret i Kristiansand KUP
Drammen kommunes arbeid for å forebygge kjønnslemlestelse hos jenter
Samhandling – palliativt team, Helse- Sunnmøre
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Barn som pårørende.
PÅRØRENDE EN RESSURS Hvordan kan vi hjelpe tjenesteapparatet ? AKB-Pårørende en ressurs.
Nanna Maries hjem har vært et senter for foreldre og barn i regi av Kirkens Bymisjon i 27 år. Vårt arbeid består i å støtte foreldre slik at de kan ta.
SMIL – styrket mestring i livet Oslo,
I dag snakker vi om psykiske problem:
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Foreldreundersøkelse – RSMK mai Invitasjon til 34 foreldre – alle som har e-post 22 svar = oppslutning på 65 prosent 5 tema: informasjon, foreldremedvirkning,
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Barn som pårørende –lovendring
Oslo Universitetssykehus HF Nærmere barn og unge i Norge har foreldre som sliter med psykisk sykdom eller rusproblemer. Mange av disse barna får.
Barn som pårørende.
Hverdagsrehabilitering Del 2 Brukerrolle – Tjenesteyterrolle/hjelper Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og.
Temakveld Når et lite barn dør 29. april 2010
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
FoU-dag 4.juni 2014 Copyrights prosjektleder Gunnbjørg Furuset 2013.
Det nytter - når vi gjør ting i fellesskap Home-Start Familiekontakten – samling for landets familiekontakter Kjell Erik Øie Statssekretær
Prosjekt Barn som pårørende SI somatikk 2014
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Barne- og familiesamtaler i psykisk helsevern for voksne Erfaringer fra Tiller DPS Intro Barne- og familiesamtaler i psykisk helsevern. Erfaringer fra.
Hva er viktig for deg nå? En smak av MI Læringsnettverk for utvikling av pasientløp i kommunen - Kunnskapssenteret Sonja Mellingen Psykologspesialist Kompetansesenteret.
Likeverdig tjeneste i palliasjon
Helsesøsterkongressen 2017
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Avdeling for Kreftbehandling og medisinsk fysikk
Psykisk helse.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Invitasjon til Helt sjef!
Hvordan støtte barn og unge når ALS rammer familien
Erfaringsutveksling og praktisk info
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Frivillige til de som er alvorlig syke og deres pårørende
Barn som pårørende Tilbud til barn som pårørende
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Barn og ungdom som pårørende. Erfaringer, utfordringer, dilemma Barn og ungdom som pårørende. Erfaringer, utfordringer, dilemma. Erfaringer fra praksis v/Herdis Follevåg, sosionom/kommunikolog, Palliativt team. April 2010.

Palliativt team Intensjon Bidra til best mulig livskvalitet for personer med alvorlig kreftsykdom og deres pårørende Ekstra støtte til barn og ungdom som pårørende Frivillig tilbud som bygger på tverrfaglig kompetanse 2 Herdis Follevåg, sosionom og kommunikolog Palliativt team, Ahus

Familietilbudet ved Palliativt team, Ahus Når en far eller mor er alvorlig syk – hele familien er berørt Tidsforløpet: før-under-etter Samarbeid med og overføring til hjelpeinstanser Mål Å styrke: Foreldre rollen Familiesamspillet Barn og ungdom sin mestring i krise Normalisere ”tilstander” 3 Herdis Follevåg, sosionom og kommunikolog Palliativt team, Ahus 3

Arbeidsrammer Foreldersamtalen (pasient/pårørende) Intensjon: Avklare hjelpebehov Skape tillit Mandat Hva vet barna? Hvilke begrep er brukt? Hva ønskes hjelp til? Hva kan vi si? 4 Herdis Follevåg, sosionom og kommunikolog Palliativt team, Ahus

Mandatet - et arbeidsverktøy Forankret i foreldresamtalen Samtaler med barn/ungdom Om åpenhet og hemmelighold Informering og etablering av hjelpetiltak Informasjon til barnehager, skoler, andre foreldre, nettverk, hjelpeinstanser … NB! Mandatet må justeres gjennom sykdomsforløpet Tidspunkt for ny/mer informasjon? Til hvem? Hva slags informasjon? Hvordan? 5 Herdis Follevåg, sosionom og kommunikolog Palliativt team, Ahus

Familiesamtalen – foreldre + barn Etablere tillit og trygghet Hvem er vi? Hvorfor? Tillatelse og ønske fra foreldrene Ressurstilgang Grad av åpenhet, samhold, roller, samspill Hva er jeg god til? Nettverk Nåtid og framtid Frivillighet og valg Tilbud om neste møte eller sms-e nærmere 6 Herdis Follevåg, sosionom og kommunikolog Palliativt team, Ahus

Familien i samme båt Barn og ungdom Ulike opplevelse, forståelse og behov Kommunikasjonsmestring Ulike arenaer Dialog og inkludering Hva tenker jeg om det jeg ser og hører? Fristed og ”egne rom” Om at noen vet og ser, og ikke maser 7 Herdis Follevåg, sosionom og kommunikolog Palliativt team, Ahus

Viktige samarbeidspartnere Hjemmebaserte tjenester og fastlege Skole og barnehage Helsesøster Etablering av ressursgruppe Koordinator (ofte fra hjemmetjenesten) Deltakere i gruppen varierer. Avhengig av behovet for hjelp og støtte Helsesøster, barnehage, sosiallærer, familieetat, barnevern, sosialkontor, helsepersonell, palliativt team Frivillig om foreldrene deltar. Annen voksen pårørende Sorgstøttesenteret 8 Herdis Follevåg, sosionom og kommunikolog Palliativt team, Ahus

Dialog og samspill Mestring Kriterier og vilkår for mestring TILHØRIGHET KOMPETANSE minst 1 fortrolig kunne noe, være til nytte forutsigbarhet utfolde seg, interesser bekreftelse møte/mestre motgang Egenverd og motstandskraft Prof. Hilchen Sommerschild -98 Herdis Follevåg, sosionom og kommunikolog Palliativt team, Ahus

Dialog og samspill Utviklingsstøttende kommunikasjon ”Utviklingsstøttende kommunikasjon med barn/ungdom må respektere og støtte opp under deres dialogevne og gjøre deres erfaringer gyldige. Barn vil ha og trenger informasjon og kunnskap om sine erfaringer. De må bli møtt med relevant informasjon ut fra sitt utviklingsbehov.” Vi må hjelpe barn og i hvert fall en voksen – til gjensidig åpenhet om, og forståelse av hva som er barnets erfaringer og sammenhenger.” Psykolog H. Øvreeide - 2008 Herdis Follevåg, sosionom og kommunikolog Palliativt team, Ahus

Dialog og samspill Tilstandsrammer Ankring av ressurser Bowling, hoppe-loppe-land, Mc Donalds, platebutikk, pizzabar, tur i marka, etc Ankring av ressurser Nettverk, gode opplevelser, mestring, normalisere tilstand Framtiden på to spor Spor 1: ønsker, håp, valgt ”sannhet” Spor 2: at toget går feil vei: ”ikke så bra” - ”det verste kan skje” Herdis Follevåg, sosionom og kommunikolog Palliativt team, Ahus

Historie 1: Simen, 9 år om å ”organisere seg” i forhold til virkeligheten om behov for tid på sin egen måte Herdis Follevåg, sosionom og kommunikolog Palliativt team, Ahus

Utfordringer og dilemma Prosessarbeid er en balansekunst ingen oppskrift gjenkjennelse av et mønster Som hjelper - et hestehode foran Tilbud. Tiltak. Tempo. Hvem ”eier” sannheten? ”Hvor stor er en sannhet..?” - Stine, 6 år Herdis Follevåg, sosionom og kommunikolog Palliativt team, Ahus

Histore 2 Jonas, 11 Om ikke å vite før det var for sent Om sinne, skyld og ikke bli inkludert Om tiden etterpå Herdis Follevåg, sosionom og kommunikolog Palliativt team, Ahus

Forts. utfordringer og dilemma Når åpenhet er en trussel Foreldre er ikke enige Når barn/ungdom ”vet” men ikke våger spørre Når foreldre ikke våger å være ærlige Episode ”mor og Lise, 9 (3) Sannhet kan fortone seg på en annen måte enn via ord Historie mor og Tom, 16 (4) Herdis Follevåg, sosionom og kommunikolog Palliativt team, Ahus

Utfordringer og dilemmaer Når hjelpeapparat og skole svikter Hvem tar ansvar for oppfølging når ressursgruppen går i stå? Når ”tiltak” blir vurdert som terapi i en sorgfase Nok er nok - om å ”ta seg sammen” Å avslutte som hjelper og støtteperson Hjelperrollen Arbeidsramme Hva er min intensjon i det jeg skal inni nå Avstand og nærhet Om å ”rygge tilbake” Herdis Follevåg, sosionom og kommunikolog Palliativt team, Ahus

Kom ikkje med heile sanninga! kom ikkje med havet for min tørste kom ikkje med himmelen når eg ber om ljos men kom med eit glimt, ei dogg, eit fjom slik fuglane ber med seg vassdropar frå lauget og vinden eit korn av salt Olav H. Hauge Herdis Follevåg, sosionom og kommunikolog Palliativt team, Ahus