Når småbarnsfammiliar blir ramma av alvorleg sjukdom

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Kari Pape Den gode assistenten
”Når livet setter seg i kroppen…” Livsstyrketrening som en del av Arbeidsrettet rehabilitering Liv Haugli ASVL 5 feb.08.
Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
Samhandling.
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Avdeling for Kreftbehandling og medisinsk fysikk
Individuell Plan Palliasjon
Mestring og forebygging av depresjon
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
Psykiske utfordringer ved MS
Hønefoss politistasjon
Hverdagsrehabilitering
Pårørende en ressurs Mange spor og utfordrende veivalg.
Barne- og familieperspektivet i behandling
Mestring og forebygging av depresjon
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Mette Grytten, prosjektleder for BIRUS 2009 – 2012
Wenche Frogn Sellæg hilser til dere alle.. Et godt liv med demens Hamar Wenche Frogn Sellæg/ Kari-Ann Baarlid.
Hvordan gi profesjonell kollegastøtte
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Rolighetsmoen barnehage
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Kristin Karlbom Sveaas Barnesykepleier/Helsesøster
Barn i sorg og krise Hva er Sorg?
Barn som pårørende - nye rettigheter i helselovgivningen fra 2010
SYKEHUSSOSIONOMEN GRÅTEKONE ELLER PROFESJONELL PROBLEMLØSER?
Barn som pårørende.
Mestring og forebygging av depresjon
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Barn som pårørende –lovendring
Barn som pårørende.
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
Scandinavian Sarcoma Group
UTDANNING MODUL 1 Utdanningssystemet i Norge Barnehagen Verdigrunnlag
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
HelART i Ulåsen barnehage
Barnehagen som språkarena
SAMBA småbarnsteam - sammen om barna –
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
BARNAS BARNEVERN 2020.
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Samarbeid med familien
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
Å mestre livet med en alvorlig sykdom Seminar om myelomatose 5. oktober 2015 v/ Karianne Enger Psykologspesialist v/ St. Olavs Hospital.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Brukerundersøkelse i barnehage Rælingen kommune Februar-mars 2016 Overordnet rapport for Petrine barnehage.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Barnog ungdom som pårørende, 2009 Barn som pårørende Spesialrådgiver/ spesialsykepleier Randi Værholm Kreftforeningen Barnog ungdom som pårørende, 2009.
Barn & smerter Å møte barn- forberedelser og samspill Psykologspesialist Ingrid Hyldmo St. Olavs Hospital 3. mai 2010.
Barn & smerter Å møte barn- Forberedelser og samspill Psykologspesialist Ingrid Hyldmo Rikshospitalet 19. oktober 2009.
Forståelse, reaksjoner, tilpasning og behov Overlege Siri Sandvik Psykologspesialist Sigrid Vanberg
Forberedende samtaler
Helsesøsterkongressen 2017
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
Avdeling for Kreftbehandling og medisinsk fysikk
Invitasjon til Helt sjef!
Hvordan støtte barn og unge når ALS rammer familien
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Yngre personer med demens
Barn som pårørende Tilbud til barn som pårørende
Enhet for sorgstøtte finner du i inngang 9 (Basecamp), i 1. etasje
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Voldsforebyggende opplæring
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Når småbarnsfammiliar blir ramma av alvorleg sjukdom Tone Gjelsvik Sellevold Rådgjevar/sjukepleiar i Kreftforeningen

Å LEVE MED LIVSTRUENDE SYKDOM: Perspektiver: behandling - rehabilitering - lindring Spesialister 2. og 3. linje frisk tilbakefall Fastlege operasjon, cytostatika, stråling, hormonbeh. m.m. Fastlege + nettverk diagnose TID på sykehus i sykehjem i hjemmet livets sluttfase etterlattes sorgarbeid mistanke utredning behandling/rehabilitering symptomlindring Tone Gjelsvik Sellevold

Konsekvenser for foreldre når sorg og krise rammer Depresjon Sinne Usikkerhet Bekymring Håp Uro Angst Tone Gjelsvik Sellevold

Krise ”En krise er en normal reaksjon på en situasjon eller hendelse som innebærer en helt ny utfordring eller helt nye krav til problemløsning”. Vigdis Bunkholt. Tone Gjelsvik Sellevold

Når en av foreldrene blir alvorlig syk Hvordan skal de komme seg på trening? Hva med skolen? Hvem skal ta seg av dem når jeg er dårlig/på sykehus? Er det noen som barna kan snakke med? Hvordan skal jeg fortelle det? Hvem skal handle, vaske klær? Hva med barna? Tone Gjelsvik Sellevold

Utfordringer for foreldre i sorg og krise Informasjon til barna Informasjon til barnas nettverk Barn og unges ulike reaksjoner og behov Opprettholde dagliglivets vanlige aktiviteter så godt som mulig Tone Gjelsvik Sellevold

Store endringer i familiens dagligliv Foreldre er mer fraværende Foreldre endrer atferd Redusert forutsigbarhet Rutiner og regler forskyves Endret kommunikasjon Endret samspill Endret familieklima Økt konfliktnivå Tone Gjelsvik Sellevold

Hva skjer i forhold til levekår ? Helse Arbeid Økonomi Utdanning Bolig Fritid/ferie Tone Gjelsvik Sellevold

Materielle levekår Levekår – rammebetingelser - tilgang på ressurser Sykdom inntreffer Inntekter Utgifter Materielle levekår Ressurser Velferdsordningene Tone Gjelsvik Sellevold

Foreldrerollen ”Den støtten foreldre er i stand til å gi sine barn når en av foreldrene blir alvorlig syk eller dør, er avgjørende for hvordan barnet mestrer og tilpasser seg den nye situasjonen”. Worden 1996 Hurd 1998 Tone Gjelsvik Sellevold

Vektskålen Barn har større omsorgsbehov Foreldre har mindre overskudd og redusert foreldrekapasitet Tone Gjelsvik Sellevold

Reaksjoner og behov hos småbarn

Vanlige reaksjoner Kroppslige reaksjoner Tristhet, gråt Angst Smerter Endret søvnmønster Tristhet, gråt Angst Tilbaketrekking, isolering Skyldfølelse Sinne Konsentrasjonsproblemer Tone Gjelsvik Sellevold

Vanlige reaksjoner Utmattelse Motorisk uro Behov for kontroll Barnslig atferd Økt behov for nærhet Atferdsforandringer Mangel på synlige reaksjoner Tone Gjelsvik Sellevold

Voksne undervurderer ofte barns reaksjoner Hva de har observert Hva de forstår Hva de tenker og hvor mye de tenker på situasjonen Tristhet, frykt, sorg og bekymring Hvor mye barn forstår av de voksnes smerte Tone Gjelsvik Sellevold

Førskolebarn - reaksjoner og behov Konkret tenkning og forståelse Magisk tenkning og misoppfattelse Kan ikke tilegne seg informasjon selv Behov: alderstilpasset konkret informasjon som prosess Uro for endringer i her og nå situasjonen Behov: opprettholde relasjoner, minst mulig separasjon oversikt, struktur, forutsigbarhet, normalitet Mangler ord for tanker og følelser Behov: hjelp til å uttrykke, lære et språk for følelser Tone Gjelsvik Sellevold

Førskolebarn – reaksjoner og behov (forts.) Følelser uttrykkes ofte i handling eller mestring gjennom lek Behov: Mulighet for lek og atspredelse tilpasset/regulert eksponering Mindre erfaring med å tolke en hendelse Tone Gjelsvik Sellevold

Barn og ungdom har behov for Å oppleve forutsigbarhet og trygghet Å forstå hendelser og sammenhenger Å oppleve at de er viktige og inkluderte Konkret og ærlig informasjon Sykdomsfrie soner Ha noen voksne å snakke med Hjelp til å sette ord på følelser Tone Gjelsvik Sellevold

Når kan det være behov for videre hjelp? Symptomer vedvarer lenger enn forventet for krise/sorgreaksjoner og forstyrrer vanlig fungering DVS. GENERELL FORVERRING OVER TID Tone Gjelsvik Sellevold

Korleis kan nettverket hjelpe barnefamiliar som opplever alvorleg sjukdom

Hvordan sikre at barn i sorg og krise blir sett og ivaretatt? Alle som har en alvorlig diagnose får hjelp til å håndtere og informere sine nærmeste pårørende, deriblant barn og ungdom Tverretatlig og tverrfaglig samarbeid er koordinert Nærmiljøet har kunnskap om normale krise- og sorgreaksjoner hos barn, ungdom og voksne Tone Gjelsvik Sellevold

Barnehage Hver barnehage har en handlingsplan eller beredskapsplan for å være rustet til å ivareta barn og ungdom i sorg og krise Nødvendig kompetanse og kjennskap til planen finnes blant ansatte Hver barnehage har rutiner som sikrer nødvendig informasjon: Foreldremøte Foreldresamtale Ansvarlige myndigheter prioriterer barn i sorg og krise: Bevilger nødvendige midler Tone Gjelsvik Sellevold

Forutsetninger for mestring når mor eller far er syk Pasientomsorg for foreldre innebærer omsorg for hele familien Foreldre får råd/veiledning, psykologisk, praktisk og evt. økonomisk støtte etter behov Barn/ungdom får informasjon, støtte og hjelp til mestring og trygghet Tone Gjelsvik Sellevold

Hvordan hjelpe? Tilrettelegge for familien fra første dag Tilby familiesamtaler: Bli kjent – skaff/gi hensiktsmessig informasjon Tilby brosjyrer, video, bok Tilby å ta kontakt med skole, barnehage evt. andre Tone Gjelsvik Sellevold

Tilrettelegge for besøk på sykehus Informer pasient/foreldre om hvor viktig det er at barnet får se hvor den syke er for å avmystifisere eller unngå fantasibilder Forbered barna på hva som møter dem. Personalet bør være behjelpelig med å forklare – bruk bilder/vis utstyr Gi mulighet til å gå til og fra Gi mulighet for aktiviteter Ha andre kjente voksne tilgjengelig for å avlaste foreldrene Avklare hvorfor barn evt. ikke ønsker å komme på sykehusbesøk Tone Gjelsvik Sellevold

Hvordan kan barnehage og helsesøster sikre at de får informasjon Kartleggingsskjema ved barnehagestart Foreldremøter Skriftlig informasjon til foreldre Foreldre samtaler Eventuelle brosjyrer Tone Gjelsvik Sellevold

Ta initiativ overfor familien Ta kontakt etter behov for å få informasjon om hjemmesituasjonen gi tilbakemelding om hvordan det går med barna tilby støtte og hjelp evt. koordinering av hjelp hjelp til organisering henting/bringing Tone Gjelsvik Sellevold

Ta initiativ overfor barnet La barna få vite at du vet Vær tilgjengelig hvis barnet ønsker å snakke med deg Tone Gjelsvik Sellevold

Samtale i barnehagegruppe Dette er barnets arena Vere klar på hva som er hensikten med samtalen Barnet skal ha kontroll med det som skal skje Avklare med familien/barnet hva som skal sies Forberede barnet på eventuelle spørsmål/kommentarer som kan komme Ivareta de andre barna i gruppen Informasjon til foreldrene til de andre barna om hva som er tatt opp Tone Gjelsvik Sellevold

Oppfølging av barnet ”Ved behov”-samtaler Tilby å samordne informasjon dersom flere barn i barnehage eller barnehage og skole I samarbeid med familien sørge for at informasjon blir videreformidlet: Fra barnehage til ny barnehage eller ny avdeling Fra barnehage til skole Tone Gjelsvik Sellevold

Hjelp i hjemmet Avlastningstiltak både for å sikre barnets beste og for å avlaste foreldrene Hjelpeordningene bør vært tilrettelagt slik at den friske forelderen kan være i ordinært arbeid. Mulig å få velferdspermisjon/sykemelding i akuttfaser Ansvarsgruppe – samle privat nettverk og fagpersoner Koordinator må være tydelig definert Individuell plan Tone Gjelsvik Sellevold

Nettverk Noen forutsetninger må være tilstede for at vi kan være til hjelp Vi må vite - ha kunnskap – forståelse – å være fleksible der det er nødvendig Tone Gjelsvik Sellevold

Sammen skaper vi håp: www. kreftforeningen Sammen skaper vi håp: www.kreftforeningen.no/tilbud Kreftlinjen: 800 48 210 Rettighetskontoret 800 48 210