Har vi bruk for (helseutdannete) psykologer i organisasjoner?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Psykiske helsetjenester, etikk og tvang – foreløpige erfaringer fra en intervensjonsstudie med refleksjonsgrupper Reidar Pedersen Marit Helene Hem Bert.
Litt mer om PRIMTALL.
22 tips for den faglitterære forfatteren
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Hvordan intervjue en forsker?
Utfordringer for organisasjonspsykologer
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
Målbilde for min halvtime • Se instruktørrolle med litt nye øyne • Øke interessen for egne medarbeidere/ lærlinger • Noen tips og råd for hvordan du kan.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Comfort Hotel TRONDHEIM.  Billed av High Tech = Ntnu.
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
- roller og forventinger
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Den ideelle kommunesammenslåing
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Lokale forhandlinger for arbeidere og funksjonærer - noen praktiske tips Advokat Thomas Scheen, BNL.
PPT som ressurs i skolens utviklingsarbeid
Presentasjonsteknikk Kursledere: Ram Gupta og Gro Elin Hansen
Arbeid i andres hjem + Arbeidsmiljøet når du jobber der
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Hvordan skape et attraktivt produkt i Toppserien Visepresident Erik Loe SKF, 11. mars 2007.
ved psykolog Magne Vik Psykologbistand as
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Post 4, sykehuset Levanger
NESO FORMANNSKOLE Oddbjørn Toften
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 1 oppgave b Sett inn adjektivene i riktig form
Kapittel 5 oppgave b Sett inn riktig form av substantivene, med artikkel hvis nødvendig.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Ungdomsrollen i dagens samfunn Elisabeth Backe-Hansen NOVA.
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
Statistikksurvey våren 2005 Per H. Jacobsen. USIT – Universitetets senter for informasjonsteknologi Undersøkelsen «Fact finding mission» Elektronisk survey.
I dag snakker vi om psykiske problem:
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Hva kjennetegner en god byggesaksbehandling?
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
1 Innhold Prosjektet ”Bygg ned barrierene !” - formål - hovedfunn Hva betyr dette ?
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Akerselvaprosjektet Maktesløse maktutøvere - Private vekteres erfaringer med å arbeide i det offentlige rom.
Hvor kan vi søke midler? Hvordan sette opp en søknad?
Arbeidsmiljøundersøkelse 2011
Lederstil og Motivasjon.
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Detta er en automatisk lønnsforhandling. Vær vennlig å svare på de neste spørsmålene. Dine svar vil danne grunnlag for til neste lønnsjustering. Neste>>
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
CAKE session no. 9 SAFEtalk Vårt nye sikkerhetsverktøy.
Lederutvikling hos USIT
Personlighet Meg Holdning Interesser Selvbilde Frustrasjon Konflikter
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Sneak peek og svar på spørsmål Ulf Jarre Jerpseth & Gyda Kjekshus
Jobb med hindringer og barrierer i fredstid! Å ta opp tabuiserte temaer krever et trygt arbeidsmiljø! Forankring i ledelse! Arbeid over tid! Og en god.
Livsstilsending - uke 5 -
1 Langsiktig verdiskapning- styrets rolle Polyteknisk Forening 26. April 2007 Finn Jebsen.
Detta er en automatisk lønnsforhandling
Utskrift av presentasjonen:

Har vi bruk for (helseutdannete) psykologer i organisasjoner? Førsteamanuensis Henning Bang, Ph.D. Psykologisk institutt, UiO

Problemstillinger Har helseutdannete psykologer noe å tilføre organisasjoner? Sviker psykologen myndighetenes forventninger hvis vi velger å ikke jobbe i helsetjenestene, men ender opp med å bruke klinikerutdanningen vår til å få organisasjoner til å fungere bedre?

Først….

Hva slags arbeidsoppgaver har en ”organisasjonskonsulent”?

1. Lederutviklingsprogrammer

2. Teamutvikling

3. Konflikthåndtering

4. Veiledning og coaching

5. Ulike typer kartlegginger Arbeidsmiljøundersøkelser Personlighetstesting 360 graders lederevalueringer Teamprofil Kulturkartlegging

Spørsmål jeg stiller meg Må man være utdannet psykolog for å håndtere disse arbeidsoppgavene på en profesjonell måte? Kan man ha en særlig nytte av å klinikerutdannet psykolog når man jobber med disse arbeidsoppgavene? Gir psykologrollen generelt og helseautorisasjonen spesielt oss en særlig legitimitet i de organisasjonene vi jobber med?

Spørsmål jeg stiller meg Må man være utdannet psykolog for å håndtere disse arbeidsoppgavene på en profesjonell måte? NEI!

Spørsmål jeg stiller meg Kan man ha en særlig nytte av å være klinikerutdannet psykolog når man jobber med disse arbeidsoppgavene? JA!

Hvilken særlig nytte har psykologer av å ha klinisk, terapeutisk kompetanse når de jobber som organisasjonskonsulenter?

1. ”Tredjepartskompetanse”

2. Relasjonskompetanse Hvordan relativt raskt skape en trygg, endringsfremmende” relasjon, hvor folk tør å være åpne og direkte? Selv være åpen (rollemodell), Vise at jeg ikke skygger unna, men tvert imot blir nysgjerrig og støttende når folk snakker om ”det vanskelige” Sensitivitet på dårlige relasjoner mellom folk, eller hvilket forhold klienten har til seg selv og det vedkommende snakker om (hvor vanskelig er det å snakke om dette for deg)

3. Kompetanse på å møte mennesker/systemer med problemer

”Rare” folk – situasjon eller person? Måte å takle ubehagelige, destruktive reaksjoner på Mindre redd for sterke følelser Tørre å gå inn i det ubehagelige og pinlige og stå i det Prosessfokus (ikke bare innholdsfokus) 1. ”Rare” folk - Psykiske problemer; særlig personlighetsforstyrrelser, depresjon og ulike former for angst 2. Måte å takle ubehagelige reaksjoner på: ”The problem of doing therapy is often the problem”. Ønsk dem velkommen fordi de gir deg anledning til å hilse på problemet ansikt til ansikt 3. Mindre redd for sterke følelser - for eksempel gråt og raseriutbrudd 4. ”Stole på prosessen”: Vi kommer alltids i land, selv om det ser røft ut underveis. Sett av lang nok tid til at du har mulighet for ”en gang til”. Gruppers ”selvhelende” evner 5. Tørre å gå inn i det ubehagelige og pinlige og si det. Den sovende banksjef, den arrogante overlegen, den ”menneskeklønete” direktøren

4. Endringskompetanse Hva som skal til for å hjelpe andre – individer som systemer – til å komme ut av fastlåste mønstre

Spørsmål jeg stiller meg Gir psykologrollen generelt og helseautorisasjonen spesielt oss en særlig legitimitet i de organisasjonene vi jobber med? I liten grad

Problemstilling 2 Sviker psykologen myndighetenes forventninger hvis vi ikke velger å jobbe i helsetjenesten, men heller ender opp med å bruke helseutdanningen vår til å få organisasjoner til å fungere bedre? NEI!

Konklusjon 1. Helseutdannete psykologer har absolutt noe å tilføre organisasjoner i forhold til sammenlignbare utdanningsgrupper… …men mer organisasjonspsykologi må inn på profesjonsutdanningen! 2. Vi sviker INGEN ved å jobbe som organisasjonsPSYKOLOGER – tvert imot har vi grunn til å kjenne stolthet over den viktige rollen vi har i samfunnet

Takk for meg

Hvilke etiske dilemmaer kan du lett havne i som organisasjonspsykolog?

Hvem er klienten din? Hvem går din lojalitet til? Hvem skal du hjelpe? Bedriften? Individet?

Grenseoppgangen mellom terapeutiske prosesser og utviklingsprosesser Hva kan man forlange at ansatte i en bedrift skal være med på?

Hvilket ansvar har du som organisasjonspsykolog hvis psykiske problemer aktiveres hos en av deltakerne dine mens du jobber med organisasjonen?

Inntjeningskrav og personlig grådighet vs Inntjeningskrav og personlig grådighet vs. din reelle kompetanse og villighet til å bruke tid på egen utvikling Er det riktig å si ja til oppdrag du føler du ikke har god nok kompetanse til å gjennomføre godt?