IDRETT ER FOREBYGGENDE BARNEVERN ”En åpen og inkluderende idrett” Hovedmål •Gi flere barn, ungdom og voksne et bedre tilbud •Prioritere grupper som ikke.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldrenes betydning
Advertisements

Kari Pape Den gode assistenten
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Utvikling av Idrettsforeningen ØTI – Meningsfull fritid for alle
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
Arbeidslivsfaget og «Baklengs planlegging» – lokalt læreplanarbeid og vurdering av kompetanse Oslo 29.november.
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Hønefoss politistasjon
Motivasjon.
”Jeg kan, jeg vil, hjelp meg å få det til..”
Generelt ved medarbeidersamtaler
Et utvidet hjelpetrenertiltak for barn og unge med særlige behov.
Selvfølelse vs selvtillit
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Marte Meo i Demensomsorgen Oslo Kongressenter 4.september 2007 Marianne Munch Marte Meo Supervisor NKS Olaviken alderspsykiatriske sykehus.
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
- roller og forventinger
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Lørenskog Idrettsforening
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
VERDIER OG HOLDNINGER Hvilke verdier er grunnleggende i idrettsmiljøet vårt? Voksne som rollemodell Hva er ”Fair Play”? Hvilke tiltak gjør vi fra neste.
Impulsuka 2013 Kristiansand
Å leve med ADHD i familien
INKLUDERING i NORSK IDRETT
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
Hjelp, jeg har blitt / er klubbleder !
Hvordan skape idrettsglede for ungdom?
KAN VI SNAKKE MED BARN OM ALT?
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Kvalitetsklubb – NFF regi
Trivselsundersøkelse - 08 Trivselsundersøkelse utført 8. desember leverte For alle utsagnene betyr score 1 at personen er totalt uenig og score.
ROGNAN BARNEHAGE GRØNN GUL BLÅ RØD ROSA.
Strategisk dokument for åra 2008 – 2012 Kva er viktig for idretten i Bømlo? Ein open og inkluderande idrett.
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Kva er vår oppgåve i Bømlo?
Foreldremøte Jåtten skole klasse 2B
Anne Ottestad Inkluderingsansvarlig Friskis&Svettis
BARNAS BARNEVERN 2020.
Skap et godt idrettsmiljø i klubben din - Gjennomføres av trener eller leder Innledning.
BARNEFOTBALLKVELD Forberedelse til ungdoms- og voksenfotball Brovold, 19. april 2012.
Jobb med hindringer og barrierer i fredstid! Å ta opp tabuiserte temaer krever et trygt arbeidsmiljø! Forankring i ledelse! Arbeid over tid! Og en god.
Vanlege nynorskfeil.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Hva er viktig for elevers læring?
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL Andre møte Foto og ill.: dreamstime.com istockphoto.com...et samarbeid mellom Blå Kors,
Motivasjon Uke 11. Indre motivasjon Indre drivkraft Ytre motivasjon Avhengig av respons og belønning utenifra.
Kroppsøving # Formål # Hovedområder # Vurdering # Mål og tiltak.
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Bli med! Barn.
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL
Håndball mot homohets ”Ytringer kan skade”
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL
Trenerrollen i UllKisa
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Psykisk helse.
Venner & valg Velkommen.
Trivsel og godt arbeidsmiljø for elevene på skolen
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

IDRETT ER FOREBYGGENDE BARNEVERN

”En åpen og inkluderende idrett” Hovedmål •Gi flere barn, ungdom og voksne et bedre tilbud •Prioritere grupper som ikke finner seg godt nok til rette i idrettslagene •Vise respekt for menneskeverdet og sikre muligheter for vekst og utvikling •Øke det frivillige engasjementet og den lokale verdiskapingen ( Idrettspolitisk dokument, Tingperioden )

Barn med adferdsproblematikk •Profilerer på tydelig struktur •Mangler ofte en indre ryddighet, og er mer avhengig av en ytre struktur for å skape indre ro og holde fokus. •Trenger omgivelser som er mestringsorientert og søker samarbeid •Mangler ofte mestringsopplevelser på flere arenaer, det er din oppgave å gi dem mulighet for dette på din arena •Skal oppleve å få positiv respons/ feedback på noe (eks.innsats/ ferdighet/humør/ holdning/ forbedring/samarbeid/sosialt/ verbalt)

Barn med adferdsproblematikk •Må vite hvilke leveregler som gjelder og som praktiseres – ikke for mange – forutsigbarhet – kanskje bare 3 •Det er trenerens/ den voksnes ansvar for å følge opp de levereglene en bestemmer seg for •Er det flere trenere/ voksne må disse være samkjørte om levereglene •Reglene skal alltid si noe om hvordan vi vil ha det, ikke hvordan vi ikke vil ha det •Vil kunne bruke energi på å finne smutthullene i de regler/grenser som gjelder Eksisterer disse smutthullene vil de fortsette å teste ut hvor disse grensene går

Barn med adferdsproblematikk •Trenger ofte raskere/ oftere feedback enn andre •Må ha konkrete oppgaver – de må vite hva de skal gjøre •Få oppgaver av gangen, kanskje bare en •Kan respondere på ytre belønninger som hjelp til å skape indre motivasjon ( adferd) – samarbeid med foreldre om dette er mulig •La ikke egne følelser styre din treneradferd •Vær vennlig, men bestemt (også når det trengs å strammes inn) •Forsterk den adferd du ønsker gjennom konkret ros/ oppmerksomhet

Barn med særlig behov i idretten •Idretten må ta barn med særlige behov på alvor for å oppnå inkluderingsmålet •Idretten må da tørre å synliggjøre hjelpebehovet, ut fra et inkluderingsønske •Å ha trenerkompetanse er også å være god på sosial kompetanse  • Gjennom en slik synliggjøring kan idretten bli tatt på alvor hos andre som jobber med målgruppen ( barnevern/forebyggende helsetjenester/ helse og omsorg osv)

Vi trenger en sterk og omsorgsfull idrett •Vi skal stimulere ønske om å lykkes, ikke angsten for å mislykkes •Organisering •Skap forutsigbarhet i oppmøtested, tid, rom, rekkefølge, forventninger/krav) •Forutsigbarhet skaper trygghet •Kroppsspråk/Stemmebruk •Differensiering

Vi bruker briller med utvidet mestringsfokus – barn / ungdom som mestrer ulike ferdigheter, og som alle har krav på positive tilbakemeldinger Det er vår oppgave som trenere å gi dem det  Fysiske ferdigheter Emosjonelle ferdigheter Kognitive ferdigheter Sosiale ferdigheter Idrettens mestringsbriller

EG KAN Eg skriv ikkje fint, og les ikkje fort, så meg er det lett nok å terge. Men gjeld det å springe av stad som en hjort, å dukke i elva og klatre i berget Jau, det kan eg greie, Ja, det kan gå an om nokon kan seie dei trur at eg kan. Eg somlar og rotar, sit aldri i fred eg får nok aldri ferdig ei lekse. Men gjeld det å lokke mor til å le, En hund til å danse, Ein blom til å vekse- Jau,det kan eg greie Ja, det kan gå an om nokon kan seie dei trur at eg kan! Eg greier mest aldri å fange en ball, eg spring nok, men stega er tunge. Men gjeld det å stelle ein hest i ein stall, ein sjuk i ei seng og ein ørliten unge- Jau, det kan eg greie Ja, det kan gå an om nokon kan seie dei trur at eg kan. Ingvar Moe.