Behov for forskning og utvikling knyttet til brukerinvolvering i offentlige IT-prosjekter Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Brukermedvirkning satt i system
Advertisements

Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
Konferanse om systemer for samlingsforvaltning
Asbjørn Følstad SINTEF IKT 10. september, 2007
Samlokaliserte boliger og store bofellesskap
Web Accessibility Initiativ Eller universell utforming
PhD on Track – testmetodikk når målgruppen involveres Andrea Gasparini, Universitetsbiblioteket i Oslo Ingrid Cutler, Universitetsbiblioteket i Bergen.
Universell utforming og Tilgjengelighet på nett Haakon Aspelund Deltasenteret.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Samfunnsutvikling, funksjonshemming, universell utforming og lovverk.
Om barn og unges mulighet for medvirkning
Bruk av velferdsteknologi – Hvor trykker skoen?
En lærende organisasjon?
Serviceerklæringer i Oslo kommune
Innovative offentlige anskaffelser
EKommune-strategi - verkt ø ykasse Ellen Karin Larsen, KS.
Christine Bergland divisjonsdirektør e-helse og IT Helsedirektoratet
Hva vil vi oppnå med brukerinvolvering?
BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 1/21 Senter for Byøkologi © 2008 Asylmottak som nærmiljø Bente Beckstrøm Fuglseth Kari Anne K. Drangsland.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Nearly Zero energy Neighboorhoods ”ZenN” Demonstrasjonsprosjekt under EUs 7. Rammeprogram for forskning og teknologisk utvikling.
Samhandlingsarena Aker Styringsgruppe Oslo kommune.
Det gode innkjøp. Brudd på anskaffelsesregelverket ”Dette er et område som vi har vært kritiske til over lang tid, og der vi dessverre ser få spor til.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
1 Skal vi snakke sammen? Jan Håvard Skjetne SINTEF / University of Melbourne
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
1 Veien mot målet: Bakgrunn Mål for oppgaven Litt teori Funn Forslag til forbedring EiT – Jenter og Data – Gruppe 3.
Brukerforum 21. april 2005  Annebeth Askevold HelsIT, Metodikk for utvikling av nye standarder Av Annebeth Askevold Brukerforum Oslo 21. April.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Forskrift om universell utforming av IKT Frank Fardal.
MediaLT fagseminar 21 november IKT og universell utforming – måleindikatorer og status Rudolph Brynn Seniorrådgiver Nasjonalt dokumentasjonssenter.
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Universell utforming i offentlige anskaffelser
Prosjektavslutning og sluttrapport
Forvaltningsrevisjon gjennomført 2012/13: Prosedyrer og rutiner for journalføring og tilgjengeliggjøring av dokument/saksutredning Statusrapport 2014.
Interesseorganisasjoner som inkluderer hele befolkningen Avdeling minoritetshelse og rehabilitering Rådgiver Gro S. Lopez.
Tema: Universell design Rune Runnestø Mem Thi Van Seminar om utfordringer og muligheter innen Universell utforming av IKT 5. Mars 2009.
Catherine Janson daVinci Consulting AS
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Innspill til strategi Visjon: NTNU IT bidrar til et innovativt universitet -- Kunnskap for en bedre verden Drift: tilrettelegge for brukerens.
Hvordan helseforetakene kan bidra til å følge opp regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Helse- og omsorgsdepartementet.
Lojal iverksetting eller målrettet medvirkning? Om kommunesektoren og EØS-avtalen NIBR-rapport 2008:12, forfattet av Marthe Indset og Sissel Hovik Rapport.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
FARVE-prosjektet: «Samarbeid i og etter introduksjonsprogrammet» NAV Oppland, NAV Hedmark, IMDI Indre Øst, Fylkesmannen i Oppland, NHO Innlandet, Gjøvik.
| 1 Samhandlingsreform og statistikkbehov Arbeidet fremover | Samordningsrådet KOSTRA.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
Et verktøy for helhetlig styring Har kommunene behov for et verktøy for helhetlig styring? Markedsundersøkelse og utvikling av styringsverktøy.
Prosjektoppgaven.
KOSTRA arbeidsgruppe rus- og psykisk helsearbeid
25. desember 2018.
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Arbeidsgruppe 1. Beredskap 2020 og ROS analyse for sammenslåingsprosessen
Digital styringsmodell og prioriteringsprosess for prosjekter
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Rammer og føringer Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
Bufdirs arbeid med CRPD
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Behov for forskning og utvikling knyttet til brukerinvolvering i offentlige IT-prosjekter Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004

Brukeren i sentrum – to perspektiv  Brukeren i sentrum for utviklingsprosessen –Aktiv involvering av brukerrepresentanter –Samle inn nødvendig kunnskap om brukere og brukerbehov –Utnytte eksisterende kunnskap om brukere og brukerbehov  Brukeren i sentrum for tjenesten –Den ferdige tjenesten skal inngå i et helhetlig tjenestetilbud som gir alle mulighet til likeverdig deltagelse Brukeren i sentrum av utviklings- prosessen Brukeren i sentrum for tjenesten

Brukeren i sentrum. IT-prosjekter i dag  EFFIN intervjusurvey  Målsetning: Få oversikt over hvordan brukerinvolvering foregår i offentlige IT-prosjekter  Intervjuer med 16 prosjektledere i offentlige IT- utviklingsprosjekter. Prosjektledere representerte ’kundesiden’ – ikke ’leverandørsiden’  Deltagere plukket ut ved stratifisert utvalgsmetode, på grunnlag av alle IT-prosjekter utlyst i DOFFIN –520 utlysninger inne IT siden Januar 2002 –324 utelukket pga. at de tilhørte kategoriene HW, nettverk, rammeavtaler, konsulenttjenester, drift og nettverk  Universell utforming et av sju tema i intervjuene

Prosjektene i survey’en  Halvparten av prosjektene små (under EØS terskelverdi på 1,6 MNOK)  7 av prosjektene med eksterne sluttbrukere (sluttbrukere ikke ansatt i offentlig sektor)  Fire grupper, med fire prosjekt i hver –Arkiv og dokumenthåndtering –Økonomi- og administrasjon –Web og portaler –Andre systemer med sluttbrukere ikke ansatt i offentlig sektor  Stor variasjon i størrelse, varighet og forventet brukermasse

Resultat – universell utforming  12 av prosjektene uten fokus på universell utforming –(Et av disse hadde riktignok som krav til løsning at samisk tegnsett skal håndteres).  4 av prosjektlederne oppga fokus på universell utforming gjennom en eller flere av følgende: –Bruk av sjekklister (2) –Krav om WAI-compliance (2) –Involvert synshemmede i brukerevaluering (1) –Involvert Statens Senter for funksjonshemmede (1) –Krav om tilpasning til tekstbrowser (1)  Tre av de fire prosjektene med fokus på universell utforming har sluttbrukere som ikke er ansatt i offentlig sektor.  Tre av de fire prosjektene var web/portal-prosjekter.  Like mange av de fire hadde omfang over og under EUs terskelverdi (1.6 MNOK)

Konklusjoner – universell utforming  Behov for endrede holdninger  Behov for bedre utnyttelse av eksisterende kunnskap  Behov for ny kunnskap  Behov for nye metoder og praksis

Endrede holdninger  Bevisstgjøring –Generelt –Tidlig i utviklingsprosjektet  Fokus på grupper med særskilte behov inkluderes i andre aktiviteter –Analyse –Krav –Design –Evaluering  Kjennskap og tilgang til kompetansemiljøer

Utnyttelse av eksisterende kunnskap  Mange eksisterende samlinger av spesifikke retningslinjer for konkret utforming av teknologi for ulike brukergrupper. –TRACE senteret (Wisconsin-Madison Universitetet) har identifisert mer en ulike strategier for å gjøre produkter tilgjengelig for funksjonshemmede (G. Vanderheiden, 2000) –European Telecommunications Standards Institute (ETSI) rapport: Guidelines for ICT products and services; "Design for all” –Web  Web Accessibility Initiative (WAI)  Kvalitet på nett  Initiativ hos SHdir om kravspesifikasjon for offentlige web-tjenester  Stort mangfold – vanskelig å orientere seg  Etterlevelse av retningslinjer er en nødvendig, men ikke tilstrekkelig forutsetning for at løsninger blir brukervennlige for alle

Ny kunnskap  Maler for krav til universell utforming/tilgjengelighet for IT- løsninger (jfr. initiativet hos SHdir om kravspesifikasjon for offentlige web-tjenester) –Krav til løsning –Krav til prosess  Kunnskap om styrker og svakheter ved eksisterende løsninger ved utformingen av spesifikasjoner og design

Metoder og praksis Evaluering av brukskvalitet Analyse: Brukere og oppgaver Design forslag Kilde: PS2000 Brukerkrav Krav om univ. utforming Høringer og brukermøter Referansegrupper og fagfora

Det kommunale eNorge og potensialet for gjenbruk

Gjenbruk av analyse og krav  Hvorfor gjenbruk? –Mange lignende virksomheter –Forbedring gjennom erfaring –Konsistens på tvers av virksomheter –Reduserer ressursbruk for kompetanse/bruker-miljøer  Identifisere gjenbrukbar analyse og spesifikasjon –På grunnlag av andres suksess –Tilgjengeliggjøre egen gjenbrukbar analyse og spesifikasjon –(Samlinger av analyser og spesifikasjoner?)  Tilpasse og oppdatere ved behov –Identifisere egne særskilte behov

Gjenbruk av løsninger og design  Identifisere gjenbrukbare løsninger og design –På grunnlag av andres suksess –På grunnlag av brukskvalitetsmessige vurderinger –(Samlinger av analyser og spesifikasjoner?)  Utarbeide ”design patterns” for typiske løsninger –Konkret og presis problemstilling –Diskusjon –Løsningsbeskrivelse på ”skisse-nivå” –≥3 gode eksempler fra eksisterende løsninger  Mulig å utnytte ”design-patterns” til kommunikasjon og diskusjon av løsninger med brukere

... takk for oppmerksomheten