Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Advertisements

1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Litt mer om PRIMTALL.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Grafisk design Visuell kommunikasjon
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
2 Europass… åpner dører til utdanning og arbeid i Europa Bergen, Kjersti Skjervheim.
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Organisasjonskultur Studentlivs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur Introduser hovedtema og undertema. Kunnskap om hva organisasjonskultur er. Definisjon:
IKT Orkide Ledelse og Skole
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
Effekivisering Kubr. Kap 5. Rådgivning og kultur •Kultur er den kollektive programmering av den menneskelige bevissthet som skiller en menneskegruppe.
Sosiologi i barnehagen
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
Presentasjonsteknikk Kursledere: Ram Gupta og Gro Elin Hansen
Rolighetsmoen barnehage
Introduksjonssenteret
Araki mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Bygg og funksjon – å bestille et bygg – roller i en byggeprosess
Månedsbrev Smørblomst
Profil og omdømme Modul 2 Profilbygging Mål for denne modulen:
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Definere og velge hovedmål og delmål
Forelesning 19: Forklaring og Forståelse i Menneske- og Samfunnsvitenskapene Narve Strand.
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Kulturteori
"God bagasje på livets reise."
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Etikk i pedagogisk arbeid
Hvilket språk skal vi snakke til barnet vårt?
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Vedlegg 1 kompetanseveileder
Prosjektledelse In 140 Forelesning Nr 18 a Sommerville kap
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Hvorfor være sammen? Noen sosiologiske grunnbegreper Dag Østerberg. I: sosiologoske nøkkelbegreper (2002)og samfunnsformasjonen(1991). Og Zygmunt Baumann.
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Lekens egenverdi.
Araki mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
God undervisning og dybdelæring i matematikk
Pedagogisk dokumentasjon
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser Sverre Konrad Nilsen SINTEF Teknologi og Samfunn Produktivitet 2005 - Konferansen

Tema Utfordringer Det du ikke vet at du ikke vet Hvorfor er kultur en viktig faktor? Forståelse Læringsprosesser Gjensidighet

Etablering i et nytt land… noen utfordringer Nytt fysisk sted Nye lokaliteter Nye fysiske omgivelser Nye lover og regler Ny historisk kontekst Nye organisatoriske tradisjoner Nye mennesker Sosio-kulturelle faktorer

Sosio-kulturelle faktorer Arbeidspraksis Historie Hva er sosialt verdsatt? Tradisjoner Ulikhet? Hva er forventet adferd? Likhet?

Det du ikke vet at du ikke vet…… Hva er det som er viktig å vite? Det du vet… Det du vet at du ikke vet…. Det du ikke vet at du ikke vet….

Konkrete utfordringer…… Organis- asjon Kultur Teknologi Økonomi

Hva består så denne skyen kultur av? Konstruksjon av mening Grunnlag for forståelse Skaper orden i hverdagen for oss som individer Handlingsskjemaer En felles retningsgiver for medlemmer av et samfunn

Møtet mellom to kulturer Etablering av en felles organisasjon To kulturer, ulike retningsvisere Gir ulik forståelse av de utfordringer man står ovenfor Kan være grunnlag for frustrasjoner og interne problemer Organisasjon

Et eksempel Kultur 1 Tiltak: start produksjon, se hva som skjer!! Sak/fakta orientering: ”Så lenge vi holder oss til sak og fakta så er ikke kultur noe problem” Produksjons- stans Kultur 2 Hva er fakta? Forståelsen av hva som er fakta er ofte kulturavhengig Tiltak: finn problem, rett feil og start produksjon!!!

Eksempel:forståelse av ansvar Den vestlige forståelsen av ansvar: på vår måte erkjenner vi og tar ansvar Andre kulturer tar også ansvar, men kanskje på en annen måte enn hva vi er vant med Hvordan mennesker skal forstå ansvar kan ikke bestemmes Ansvar slik vi ser det må læres over tid Ansvar, hva mener vi med det? Kollektivt ansvar???

Isfjell modellen Religion Arkitektur Klær Musikk Mat Språk Observerbart Forventninger Verdier Antakelser Ikke observerbart Holdninger Mening Forståelse

Forståelses modell --------------------------------------- Forståelse Det uttalte Det ikke uttalte Kulturelt meningsinnhold Profesjonell uttrykksform --------------------------------------- Eksempel: Den profesjonelle uttrykksformen kan være en arbeidstegninng. Når Malayene ikke skjønner dette kan(!) det ha sammenheng med at de ikke skjønner den kulturelle uttrykksmåten en slik tegning innebærer og dermed skjønner de heller ikke det kulturelle meningsinnholdet heller og derfor blir tegningen meningsløs. Dette er bare et tenkt eksempel!!! Mulig eksempelet er langt ute på jordet. Analysere

Kultur som ideer og deres uttrykk Ideer og måter å tenke på Hvordan disse ideene uttrykkes Kultur forstått som grunnleggende ideer og antagelser om hvordan verden henger sammen Kultur forstått som det fysiske og praktiske uttrykk for denne forståelsen. Dette legger vi ofte altfor liten vekt på!!!!! Dette legger vi ofte altfor stor vekt på!!!!!

--------------------------------------- Forståelse Det vi ser Meningen ”bak” --------------------------------------- Eksempel: Den profesjonelle uttrykksformen kan være en arbeidstegninng. Når Malayene ikke skjønner dette kan(!) det ha sammenheng med at de ikke skjønner den kulturelle uttrykksmåten en slik tegning innebærer og dermed skjønner de heller ikke det kulturelle meningsinnholdet heller og derfor blir tegningen meningsløs. Dette er bare et tenkt eksempel!!! Mulig eksempelet er langt ute på jordet. Den kulturelle uttrykksformen kan være lik, men det kulturelle meningsinnholdet ofte er ulikt Vi tror vi snakker om det samme, men legger ulik mening i det som blir uttrykt Analysere Hvordan konstruerer vi så vår forståelse av virkeligheten?

Konstruksjon av forståelse Vår egen forståelse Eksternalisering

Konstruksjon av forståelse Vår egen forståelse Eksternalisering Fortolkning

Konstruksjon av forståelse Vår egen forståelse Eksternalisering Fortolkning Felles forståelse Through interaction and iterative processes agreements and objective or common realities are constructed

Konstruksjon av forståelse Internalisering Vår forståelse Eksternalisering Fortolkning Felles forståelse

Samordnet forståelse gjennom gjensidig læring Gjennom en slik konstruksjon av forståelse kan man i en gruppe oppnå en samordnet forståelse Den objektive virkeligheten for en slik gruppe kan betraktes som tilnærmet lik Den objektive virkeligheten er etablert som felles referansepunkter for gruppen Felles referansepunkter gir grunnlag for en felles samordnet forståelse

Møtet mellom to kulturer Tredje kultur Etablering av en felles organisasjon To kulturer, ulike retningsvisere Gir ulik forståelse av de utfordringer man står ovenfor Kan være grunnlag for frustrasjoner og interne problemer Organisasjon

Kultur og læring Reduserer læringssituasjonens kvalitet Suksess er avhengig av læringssituasjonen Høy grad av fortolkningsmuligheter Reduserer læringssituasjonens kvalitet Gjennom å begrense fortolkningsmulighetene bedres læringen Presisjon i kommunikasjonen Kulturell forståelse er med på å redusere fortolkningsmulighetene

Gjensidighet i læreprosessene De adferdsmønstre som skapes deles og læres av personer fra ulike samfunn som er i ferd med å relatere deres samfunn eller deler av deres samfunn til hverandre Synergi effekt 1+1 = 3 Noe nytt skapes og etableres En tredje kultur, en kreolisert kultur

Hvordan overvinne utfordringene Identifiser kulturelle utfordringer, Analyse!! La begge kulturer bli kjent med hverandres styrker og svakheter Konstruksjon av samordnet forståelse Ting tar tid, men tidsbruk kan reduseres gjennom aktivt og strukturert arbeid Usikker på denneGjennom gruppeprosesser oppnås en forståelse og meningsutveksling mellom de involverte som gir felles referanser Fellesreferanser gjør det mulig å relatere egen kultur og forståelse til andres, For eksempel: problemløsning Definer behov for tiltak

Effektiv interkulturell kommunikasjon Bevissthet Erkjennelse av egen kultur, og at andre har en forskjellig kultur. Viten Konkret viten om annen kultur - skikker, symboler, helter og ritualer. Ferdighet Bevissthet og viten pluss øvelse. Ikke underkastelse, men tilpasning og fleksibilitet. Ønske om læring, nysgjerrighet! Kulturell relativisme: Ikke vurdere andre kulturer ut fra ens egen.

Isfjell modellen Religion Arkitektur Klær Musikk Mat Språk Observerbart Forventninger Verdier Antakelser Ikke observerbart Holdninger Mening Forståelse

Forståelses modell --------------------------------------- Forståelse Det uttalte Det ikke uttalte Kulturelt meningsinnhold Profesjonell uttrykksform --------------------------------------- Eksempel: Den profesjonelle uttrykksformen kan være en arbeidstegninng. Når Malayene ikke skjønner dette kan(!) det ha sammenheng med at de ikke skjønner den kulturelle uttrykksmåten en slik tegning innebærer og dermed skjønner de heller ikke det kulturelle meningsinnholdet heller og derfor blir tegningen meningsløs. Dette er bare et tenkt eksempel!!! Mulig eksempelet er langt ute på jordet. Analysere

Konklusjon Gjensidighet er en viktig faktor for å oppnå effektiv produksjon ved etablering spesielt i utlandet. Gjennom å stimulere til felles og samskapt læring kan man legge et godt grunnlag for effektiv produksjon Kultur omhandler ofte det som er tatt for gitt Problemløsning er ofte en god indikator på hvordan man opptrer Kultur er alltid i bevegelse og utvikling Se etter strategiske partnere i utviklingen av en tredje kultur Vær sikker på at ting er slik du tror de er. Vit ikke tro. Kultur hjelper oss å definere hva som er meningsfylt

Hva ”ligger bak” handlinger og ulike uttrykk? Hvorfor gjør vi som vi gjør? Hvorfor gjør ”de” som ”de” gjør? Hva er den felles retningsgiveren?