Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
4.3 FORSKRIFT OM ORGANISERING, LEDELSE OG MEDVIRKNING
Advertisements

Universell utforming Nytt fra nasjonalt nivå Anne Folkvord Seksjon for antidiskrimineringsarbeid.
Royal Ministry of Culture and Church Affairs Hordaland 10. september Universell utforming Seniorrådgiver Morten Roa Kultur- og kirkedepartementet,
Saker hos LDO – et utvalg
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Alle menn og kvinner på dekk! Seniorrådgiver Tore Simonsen Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) Bergen 1. februar 2011.
Aktuelle lover og forskrifter
Universell utforming Diskriminerings- og Tilgjengelighetsloven
Om SAFO. Hvem er vi?  Et samarbeidsforum mellom: – Foreningen Norges Døvblinde (FNDB) – Norges Blindeforbund (NBF) – Norges Handikapforbund (NHF) – Norsk.
Likestillings- og diskrimineringsombud Beate Gangås
Universell utforming. Hva er universell utforming? Rosa Park - Kvinnen som nektet å reise seg på bussen.
Ny Diskriminerings – og tilgjengelighetslov UMB/NTNU Ski Kjell Erik Øie Statssekretær 21. Oktober 2008.
Kongsberg Stortingsrepresentant Laila Gustavsen Universell utforming og diskriminering - overordnede føringer.
Diskriminerings – og tilgjengelighetsloven iverksatt HVA BØR VÆRE SAFOS FOKUS NÅ? Gardermoen 24. januar 2009 Kjell Erik Øie statssekretær.
Tilsettinger Felleskurs for rektorer og tillitsvalgte, våren 2008.
Likeverd og tilgjengelighet Om ny diskriminerings- og tilgjengelighetslov Statssekretær Kjell Erik Øie Innlegg for UMB/NTNU, 30. oktober 2007.
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til Universell utforming i ny plan- og bygningslov og byggteknisk forskrift Marita Grande.
Kjell Erik Øie Statssekretær
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
Jeg er verneombud i HFK.
Arbeidsmiljøloven og andre aktuelle lover og forskrifter
NY DISKRIMINERINGS- OG TILGJENGELIGHETSLOV Et virkemiddel for universell utforming?
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Arbeidstid. Definisjon Arbeidstid er den tiden du står til disposisjon for din arbeidsgiver. Arbeidsfri er den tid arbeidstaker.
Universell utforming Av Christian Hellevang. Flere nye lover DTL fra 1.januar 2009: foreløpig: § 3. Aktivitets- og rapporteringsplikt og § 9 Plikt til.
Ny handlingsplan for økt tilgjengelighet i Presentasjon - Soria Moria erklæringen - Statsbudsjettet for 2007.
Ny diskriminerings- og tilgjengelighetslov
Økt tilgjengelighet – Ny diskriminerings- og tilgjengelighetslov PresentasjonPresentasjon Soria MoriaSoria Moria StatssekretærutvalgetStatssekretærutvalget.
Ny diskriminerings – og tilgjengelighetslov
Besøksadresse: Mariboes gate 13 Postadresse: Postboks 8048 Dep, 0031 Oslo Telefon: SMS: Grønt nummer: Faks:
Mangfold – på ordentlig! Del 1 – Krav i lovverket.
Likestillings- og diskrimineringsombud Beate Gangås
Midlertidige ansettelser i usikre tider
Toril Bergerud Buene Deltasenteret
Oslo kommune Sykehjemsetaten Arbeidsmiljøloven Kai Jensen.
Folkehelse og universell utforming
Likestillings- og diskrimineringsombudet
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven Seniorrådgiver Eli Knøsen Hamar
Forskrift om universell utforming av IKT Frank Fardal.
Bydelens strategiske plan
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
HANDLINGSPLAN FOR MENNESKER MED FUNKSJONSNEDSETTELSER Oslo kommunes handlingsplan for mennesker med funksjonsnedsettelser Prioriterte innsatsområder.
Likestillings- og diskrimineringsombudet 13. juni 2014
August 14 1 Presentasjon av Inkluderende Arbeidsliv Personalforum ved UiB, 26.mai 2004 Ved rådgiver Ingvild Eikeland Trygdeetatens Arbeidslivssenter.
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Religion på arbeidsplassen
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven Studieadministrativt forum Kongsberg 23. januar 2009 Kortfattet papirnotat om diskriminerings- og tilgjengelighetsloven.
Universell utforming i offentlige anskaffelser
Hvorfor det utvidede likestillingsbegrep – presentasjon av LDOs veiledning Av Mona Larsen-Asp underdirektør Høgskolen i Lillehammer 24. april 2008.
Universell utforming Fagsjef Toril Laberg Fagpolitisk konferanse
Diskriminerings- og likestillingsrett høst 2012 Marianne Jenum Hotvedt, stipendiat Vern mot diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne.
Ikke-diskriminering og likebehandling på arbeidslivets område Nasjonale lover: Arbeidsmiljøloven kap. 13: Vern mot diskriminering på grunn av politisk.
Diskriminerings lovgivningen
Likestillings- og diskrimineringsrett Helga Aune.
Diskriminerings og likestilliningsrett Generelle grunnbegreper.
Håndheving av diskriminerings- og tilgjengelighetsloven med forskrift Anne-Marie Colban Difi - Direktoratet for forvaltning og IKT.
Diskriminerings- og tilgjengelighetslova Folkehelsedagane Sogn og Fjordane. 7. desember 2010.
Universell utforming i TEK 10 - og Tromsø kommune.
Arbeid for likestilling og mot diskriminering Norges idrettsforbund 30. oktober 2015.
5.1 Innledning I arbeidsretten ser vi på ulike regler som regulerer ansettelsesforhold. Vi skiller mellom individuell og kollektiv arbeidsrett. I den.
Universell utforming UU i kommunene. Hva er Universell Utforming (UU)..?? Universell utforming i kommunale planer Praktisk diskusjon.
Kveldskurs for nybegynnere 15.mars 2016 Geir Egil Paulsen Arkitektbedriftene i Norge Lovverket bestemmer Offentlige rammebetingelser som må tilfredsstilles.
Arbeid ved dataskjerm -Om forskriften og veiledningen Hilde Bernhardsen og Håvard Sandberg 20. Februar 2008 i Tromsø.
HTV-konferanse februar
Innebygget personvern
Forebyggende og helsefremmende arbeid
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Utskrift av presentasjonen:

Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA Likeverdig arbeidsliv? Vernet mot diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA

Utgangspunkt Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven av 20 juni 2008: Trådte i kraft 1 januar 2009 Generelt vern mot diskriminering på grunnlag av nedsatt funksjonsevne Loven har både fokus på diskriminering og samfunnsskapte barrierer (tilgjengelighet) som problem Loven forutsetter at plikt til fysisk tilrettelegging er det foretrukne tiltaket for å bygge ned samfunnsskapte barrierer Loven har ikke til formål fullt ut å implementere FNs konvensjon om funksjonshemmedes rettigheter – separat vurdering Loven har ikke til formål fullt ut å løse spørsmål knyttet til tilgang til varer, tjenester og informasjon Graverutvalget NOU 2009:14

Tre sett av regler… Plikt til universell utforming § 9 Generell tilrettelegging av de ”fysiske forhold”, ikke varer og tjenester Aml § 4-1 og pbl § 29-3 Individuell tilrettelegging § 12 nr 1 Plikt til rimelig individuell tilrettelegging av arbeidsplass og arbeidsoppgaver Direkte og indirekte diskriminering § 4

Universell utforming § 9 Generell tilrettelegging av fysiske forhold rettet mot allmennheten Medfører likeverdige og ikke-stigmatiserende løsninger Universell utforming av arbeidsplasser? DTL § 12 AML § 4-1 PBL § 29-3 (1) NOU 2009:14 punkt 18.5.4.2 ”ikke behov for å utvide virkeområdet til å omfatte arbeidsplasser generelt” NOU 2009:19 ”Når det gjelder arbeidsplasser vil plikten til universell utforming etter § 9 dermed kun gjelde de deler av bygninger og utearealene som er tilgjengelig for publikum. Plikten gjelder dermed inngangspartier, heiser og møterom, men ikke kontorer, kantine og kopirom osv. "§ 29-3 første ledd skal lyde: Tiltak etter kapittel 20 skal innenfor sin funksjon være universelt utformet i samsvar med forskrifter gitt av departementet. Tiltak etter kapittel 20 som omfatter arbeidsbygg skal være universelt utformet i samsvar med forskrift gitt av departementet."

Arbeidsmiljøloven § 4-1(4) Atkomstveier, sanitæranlegg, arbeidsutstyr mv. skal så langt det er mulig og rimelig være utformet og innrettet slik at arbeidstakere med nedsatt funksjonsevne kan arbeide i virksomheten Lovens formål § 1-1 bokstav e) ”et inkluderende arbeidsliv” Generell tilretteleggingsplikt? ”utformet og innrettet” Uforholdmessighetsbegrensning? ”mulig og rimelig”

Plan og bygningsloven § 29-3(1) Tiltak etter kapittel 20 skal innenfor sin funksjon være universelt utformet i samsvar med forskrifter gitt av departementet. Tiltak etter kapittel 20 som omfatter arbeidsbygg skal være universelt utformet i samsvar med forskrift gitt av departementet. Kapittel 20 oppstiller ”søknadspliktige tiltak” § 29-3 (1) annet punktum kom inn i loven i forbindelse med komiteens behandling av lovforslaget: Arbeidsgivere ansetter ikke personer med nedsatt funksjonsevne Tilsuddsordninger/særordninger bryter med prinsippet om universell utforming, ikke-inkluderende løsninger Ønsker at seniorene står lengre i arbeid Forskriftsregulering Komiteen viser til at kravet om universell utforming gjelder bygninger, anlegg og uteområder rettet mot allmennheten. Det innebærer at kravet ikke omfatter arbeidslokaler. Komiteen mener at målsettingen om et inkluderende arbeidsliv tilsier at nye arbeidslokaler bør omfattes av bestemmelsen. Undersøkelser viser at norske arbeidsgivere er svært skeptiske til å ansette personer med funksjonshemninger. Selv om samfunnet har ulike ordninger med tilskudd for å tilrettelegge arbeidsplasser og arbeidsmiljøloven har enkelte bestemmelser, innbærer denne form for lovgivning at det stort sett må etableres særordninger. Dette bryter med prinsippet om universell utforming som hovedløsning. Det er også ønskelig at seniorene i arbeidslivet blir stående lengre i arbeid. Universell utforming av arbeidslokaler vil også ha stor betydning for muligheten for dette. Komiteen vil derfor utvide hovedkravet om universell utforming til også å gjelde nye arbeidslokaler (bygninger som faller inn under arbeidsmiljøloven). Den store andelen arbeidslokaler som bygges er enten kontorlokaler eller lokaler som også delvis henvender seg til publikum. Komiteen mener imidlertid at det er enkelte arbeidslokaler som det vil være vanskelig å stille slike krav til, for eksempel verksteder, bruk og lignende. Det må derfor etableres unntaksbestemmelser i forskrift.

Individuell tilrettelegging § 12 Arbeidsgiver skal foreta rimelig individuell tilrettelegging av arbeidsplass og arbeidsoppgaver for å sikre at en arbeidstaker eller arbeidssøker med nedsatt funksjonsevne kan få eller beholde arbeid, ha tilgang til opplæring og annen kompetanseutvikling samt utføre og ha mulighet til fremgang i arbeidet på lik linje med andre. Individuell tilrettelegging Formålet: varighet i relasjon, særlig viktige områder Gjelder både for arbeidstakere og arbeidssøkere Rett til egnet individuell tilrettelegging av arbeidsplass og arbeidsoppgaver, ikke kun fysisk tilrettelegging organisatoriske tiltak og manuell tilrettelegging Uforholdmessighetsbegrensning § 27 Rett til individuell tilrettelegging Arbeidstakere og arbeidssøkere med funksjonsnedsettelse har rett til egnet individuell tilrettelegging av arbeidsplass og arbeidsoppgaver for å sikre at de kan få eller beholde arbeid, ha tilgang til opplæring og annen kompetanseutvikling samt utføre og ha mulighet til fremgang i arbeidet på lik linje med andre. Retten etter første ledd omfatter tilrettelegging som ikke innebærer en uforholdsmessig byrde. Ved vurderingen av om tilretteleggingen innebærer en uforholdsmessig byrde skal det særlig legges vekt på tilretteleggingens effekt for å nedbygge funksjonshemmende barrierer, de nødvendige kostnadene ved tilretteleggingen og virksomhetens ressurser.

Direkte og indirekte diskriminering Med direkte diskriminering menes at en handling eller unnlatelse har som formål eller virkning at personer på grunn av nedsatt funksjonsevne blir behandlet dårligere enn andre blir, er blitt eller ville blitt behandlet i en tilsvarende situasjon. Med indirekte diskriminering menes enhver tilsynelatende nøytral bestemmelse, betingelse, praksis, handling eller unnlatelse som fører til at personer på grunn av nedsatt funksjonsevne stilles dårligere enn andre. Sammenhengen indirekte diskriminering – tilrettelegging Kan utledes tilretteleggingsplikter av forbudet mot indirekte diskriminering Plikt til tilrettelegging av fysiske og organisatoriske forhold, tilrettelegging av informasjon, alternative kommunikasjonskanaler og personlig service MEN: ubestemte minimumsforpliktelser – positive tilretteleggingsplikter i loven rekker lenger