Om kvalitetsregistre som del av fellesregistre Trine Magnus SKDE

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Unimed 1 Datainnsamling om basisenheten Forskningssjef Torleif Ruud SINTEF Helse Avdeling for psykisk helsearbeid Samling for akuttnettverk.
Advertisements

Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
Teknisk løsning for kvalitetsregistre Regional kvalitetsregisterkonferanse 18. juni 2010 Knut Hellwege Spesialrådgiver IKT Helse Sør-Øst RHF
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Samorganisering av sjeldenfeltet- hvilke muligheter gir dette for FOU? FOU- dag Frambu 5.april 2013 Odd Bakken og Terje Rootwelt Kvinne- og barneklinikken.
Hva nå? Strategiske utfordringer for RHF’ene etter evalueringen Fagrådets høringskonferanse Oslo 11. Juni 2007.
De regionale helseforetakenes samarbeid om kvalitetsregistre Olav Røise Leder av Styringsgruppen for nasjonale kvalitetsregistre.
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
Velkommen til regional kvalitetsregisterkonferanse i Helse Sør-Øst RHF 18. Juni 2010.
Nasjonal strategi for diabetesområdet
Visjoner, mål og satsninger i e-helse
Opplæringstilbud rettet mot pasienter og pårørende Nasjonal kursdatabase.
Koordinerende enhet Brukerutvalget NLSH 13. Juni 2006.
Sjeldensentre og registre Heidi Thorstensen personvernombud.
Kliniske effektmål som kvalitetsmål
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Sykehuset Innlandets satsingsområde
ISO-sertifisering av Dagkirurgisk enhet - etablering og praksis
Christine Bergland divisjonsdirektør e-helse og IT Helsedirektoratet
Prosjektet ”Nasjonalt pasientregister for muskelsyke”
Samhandlingsavtalene status og fremtid •Kvalitet i helsetjenestene •Det handler om kvalitet-medvirkning og prioritering •Brukermedvirkning i samhandlingsavtalene.
Tilgang på langs: Informasjonsdeling og sammenhengende pasientforløp - En introduksjon - Ellen K. Christiansen,seniorrådgiver, Nasjonalt senter for.
Samhandling -utfordringer-
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
Hvordan overleve i grenseland mellom økonomi og fag.
45          Hvordan skal vi sikre god kvalitet og kompetanse og fornøyde pasienter i fremtidens helse- og omsorgstjeneste? Lisbeth Normann, forbundsleder.
Dobbeltkompetanse i psykologi - hva ønsker vi fra prosjektet?
Demensteam Lier Kommune
Norsk Nyfødtmedisinsk Norsk Nyfødtmedisinsk
Hvorfor overvåke postoperative sårinfeksjoner?
Endring gjennom ledelse. Politisk styring Vekst og utvikling for barn, unge og familier Politisk styring, gjennom budsjett, lovverk, styringsbrev.
Bufdirkonferansen Før – stue bort - På høy tid at barna selv blir spurt ”Jeg har satt meg fore å endre på at voksne diskuterer hva som er best.
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nord-Trøndelag 23. Jan 2008.
Nasjonale kvalitetsregistre
Mari Trommald Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet
Marit Kise. E-post: Utvikling av indikatorer for å måle kvalitet på kommunale pleie- og omsorgstjenester Marit Kise. E-post:
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
... og bedre skal det bli, og slik gjør vi det!
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom Mitt liv, mine valg Lærings- og mestringskurs for mennesker med progressiv muskelsykdom.
Tiltak 4: Indikasjoner Av Line Hurup Thomsen, fagutviklingssykepleier, Eiganes hjemmebaserte tjenester.
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
God ledelse er avgjørende for kvalitet i helsetjenesten
Omsorgsplan 2015 – Hva kan Fylkesmannen bistå kommunene med? Møte med helse- og omsorgsnettverk Selbu – 4.mars 2009 Fylkeslege Jan Vaage.
INTRO.
Dekanmøtet Trondheim 2006 Toralf Hasvold Dekan Medisinske fakultet ved Universitetet i Tromsø.
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten John-Arne Røttingen og Gro Jamtvedt Status for Kunnskapssenteret og Helsebiblioteket Dekanmøtet i medisin.
Seniorrådgiver Ann Lisbeth Sandvik, FIOA Helsedirektoratet
Sentral støtte til lokal innsats Direktør Bjørn-Inge Larsen.
Kvalitetsregister for rusbehandling Amund Aakerholt, prosjektleder Sverre Nesvåg, faglig ansvarlig.
Trygg kirurgi – særlig vekt på forebyggelse av postoperative sårinfeksjoner Stig Harthug leder av fagrådet og kvalitetssjef/professor Haukeland universitetssykehus.
Tiltakspakken for Trygg kirurgi og postoperative sårinfeksjoner Tiltakspakken på innsatsområdet Trygg kirurgi og POSI skal bidra til å sikre rett praksis.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Preben Aavitsland Samling for kommuneleger,
Norsk Nakke- og Ryggregister (NNRR) Et nasjonalt register for tverrfaglige nakke- og ryggpoliklinikker Høstmøtet i Bergen Audny Anke Overlege.
Saksnr: 19/07 Drøftingssak:Søvn-apnoe syndrom: Diagnostikk og behandling Møte Nasjonalt råd for kvalitet og prioritering Berit Mørland.
Journalføring.
Nasjonalt Hoftebruddregister
Kvalitet i et moderne sykehus
Rollen som fasilitator til gode prioriteringer
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
Regionale retningslinjer for (medisinsk og helsefaglig) forskning
Utskrift av presentasjonen:

Om kvalitetsregistre som del av fellesregistre Trine Magnus SKDE Til møte om nasjonale helseregistre og fellesregistre Helse- og omsorgsdepartementet 27. juni 2013 Om kvalitetsregistre som del av fellesregistre Trine Magnus SKDE

Hovedbudskap: Kvalitetsregistre skal skaffe kunnskap om behandlingskvalitet og om pasientrapporterte resultater av helsetjenestens innsats I dag er kvalitetsregistre eneste mulige kilde til slik kunnskap Kvalitetsregistre må utvikles i og av den kliniske virksomheten Kunnskap fra kvalitetsregistre skal benyttes av virksomheten til evaluering, kvalitetsforbedring og forskning av ledelsen til kvalitetssikring, styring og prioritering av myndighetene til oversikt, styring og prioritering av pasienter og befolkning for kunnskap og veiledning

Kvalitet ”Kvalitet omhandler i hvilken grad det som skjer av aktivitet og tiltak i helsetjenesten øker sannsynligheten for en ønsket helsegevinst for individet og for grupper av individer, gitt dagens kunnskap (innenfor gitte ressursrammer).” Institute of Medicine 1990 Nasjonal Helseplan 2011-2015 6 dimensjoner i den norske kvalitetsstrategien: Er virkningsfulle Er trygge og sikre Involverer brukerne og gir dem innflytelse Er samordnet og preget av kontinuitet Utnytter ressursene på en god måte Er tilgjengelige og rettferdig fordelt Nasjonal strategi for kvalitetsforbedring i helse- og sosialtjenesten. Helsedirektoratet 2005

Målsetning med nasjonale medisinske kvalitetsregistre: Kunnskap fra de medisinske kvalitetsregistrene i Norge skal bidra til en bedre, sikrere og likeverdig fordelt helsetjeneste for befolkningen Medisinske kvalitetsregistre skal i framtiden danne et landsomfattende og nasjonalt tilgjengelig kunnskapssystem med fortløpende, oppdatert, pålitelig og personvernmessig sikker kunnskap om kvalitet på behandlingen som tilbys den norske befolkningen Nasjonalt servicemiljø for medisinske kvalitetsregistre Strategi og handlingsplan 2012-15

Bruk av kvalitetsregisterdata - tre hovedspørsmål: 1: Gir data fra kvalitetsregistre nyttig kunnskap? 2: Fører kunnskapen til endret praksis? 3: Fører endret praksis til bedre resultat for pasientene?

OUTCOMES ARE RESULTS THAT MATTER TO PATIENTS

Kvalitetsregister: Et register som løpende kan dokumentere resultater for en avgrenset pasientgruppe med utgangspunkt i individuelle behandlingsforløp. Utvalg: Hvilken pasientgruppe inkluderes? Tiltak: Hva ble gjort? Resultat: Hvordan gikk det? Fulgte vi retningslinjer?

Målinger i helsetjenesten (Donabedian) Struktur Prosess Resultat/ Utfall Helsevesen Helsearbeidere Andre ressurser Dødelighet Sykelighet Komplikasjoner Livskvalitet Yrkeslivsstatus Funkjsonsnivå Pasienttilfredshet Utredning Diagnose Behandling 8

Hvis registre skal kunne benyttes til kvalitetsforbedring, må det være mulig å endre struktur og/eller prosess for på den måten å påvirke resultatet: KVALITET Struktur Prosess Resultat Dette kan bare skje i og av helsetjenesten.

Hvorfor nødvendig med særskilt registrering i kvalitets-registre? Den kunnskapen som kvalitetsregistre skal gi, er det i dag ikke mulig å hente fra EPJ (og det er mange år til det eventuelt blir mulig) Ikke juridisk grunnlag for å samle data nasjonalt fra EPJ EPJ inneholder ikke informasjon om «hvordan gikk det etterpå» - dvs om pasienten faktisk fikk den nødvendige helsehjelpen. Dette må registreres i ettertid– av pasientene Informasjon til kvalitetsregistre må planlegges av fagansvarlige klinikere sammen med pasientene Informasjonen må registreres og benyttes der den oppstår

Forutsetninger for at kvalitetsregistre skal gi relevant og korrekt kunnskap: Planlagt av fagfolk med ansvar for og kunnskap om pasient-gruppen hva slags mål sier noe om kvaliteten på tilbudet (NB pasientdeltakelse!) Hvilke opplysninger må registreres for å analysere / beregne dette Innregistrering fra alle enheter og for alle aktuelle pasienter ufullstendig registrering / innhold gir skjeve / misvisende resultater kan føre til helt misvisende konklusjoner; verre enn ingenting Resultater på individnivå må være tilgjengelige for egen behandlings-enhet Kvalitetssikring av opplysningene i registeret Lokalt kvalitetssikrings- og kvalitetsforbedringsarbeid, på bakgrunn av kunnskap om resultater for hele landet

NKR: Nasjonalt kvalitetsregister for ryggkirurgi Opprettet 2006. Per juni 2013 er 16 000 operasjoner registrert Effekten av kirurgisk behandling er omdiskutert Store variasjoner i operasjonsrater mellom helseregioner Endepunkt: Livskvalitet (EQ-5D), funksjon, smerte, fornøydhet, komplikasjoner, nytte av operasjon, yrkesstatus Smerter og Funksjonssvikt

Postoperative sårinfeksjoner og endring i antibiotikabruk Risikofaktorer for sårinfeksjon (n=2958): - Ingen antibiotika profylakse > 60 min varighet av operasjon bruk av antibiotika 13

Mikrokirugi (80%) vs standard kirurgi ( 20%) N totalt=1586 Preoperativt P 12 mnd Funksjonsscore, Mean (SD) Micro 45.9 (18.9) =0.397 16.8 (16.2) = 0.001 Standard 44.7 (18.0) 20.9 (18.2) Livskvalitet, Mean ( SD) 0.262 (0.356) =0.281 0.729 (0.280) < 0.001 0.290 (0.348) 0.663 (0.312) Bensmerte, Mean ( SD) 6.98 (2.25) = 0.943 2.33 (2.58) <0.001 6.99 (2.23) 3.05 (2.80) Ryggsmerte, Mean ( SD) 6.17 (2.57) = 0.425 2.92 (2.60) 6.35 (2.46) 3.46 (2.63) Sørlie A 2011

Kilde: Norsk Kvalitetsregister for Ryggkirurgi 15

Anvendar-enket Jernberg: Rundabordskonferens juni 2012 JernJernberg: Rundabordskonferens 2012 Jernberg: Rundabordskonferens juni 2012

Anvendar-enket Jernberg: Rundabordskonferens juni 2012 Rundt 80% mente kval.reg i meget stor/stor grad bidro til å bedre avdelingens evne til å følge nasjonale retningslinjer JernJernberg: Rundabordskonferens 2012 Jernberg: Rundabordskonferens juni 2012

Jernberg: Rundabordskonferens juni 2012 JernJernberg: Rundabordskonferens 2012 Jernberg: Rundabordskonferens juni 2012