Harstad Havn KF Utfordringer og planer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BIOMASSETILGJENGELIGHET
Advertisements

Samhandlingsreformen Tove Karoline Knutsen 3. februar 2010.
Næringsarealprosjektet
Erfaringer fra 8 års (2004 – 2011 ) Krabbefiske
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Miljøverndepartementet Norsk mal: Startside Miljøverndepartementet HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Klimapolitikken og biogass Politisk rådgiver.
FORPROSJEKT RAPPORT Statistikk for Hurtigbåtene - HSD Gruppe 3: - Dagfinn Gaarde - Frank Botnevik.
1 RESULTATRAPPORT 30. april 2010 Kull I-III, alle avsluttede MB utdanninger.
Driftsassistansen for VA i Møre og Romsdal 1 Nærings- og miljøutvalet Molde, mandag 19. desember 2007 Driftsassistansen for vann og avløp i Møre og Romsdal.
Ipsos MMI Norsk Medieindeks 2012.v
Frognmarkas Venner. Ønsker vi en kommune med innbyggere?  Vi mener at reguleringsplanen ikke belyser de samfunnsmessige konsekvenser  Dette gjelder.
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Ikt-enheten 6,8 årsverk 7 personer + 1 lærling. Ikt-enheten – Samkommunestyret 28/ Litt om IKT-enheten  Enheten har.
GodsFergen - Fremtidens kystlogistikk
Hva betyr Festspillene for Harstad?
Nor Lines – det unike transportsystem.
Arctic Sea and Rail Express
Byneset Båtklubb Informasjonsmøte 31. Mars Kriterier for valg av havn •Positivt innstilt grunneier. •At området ikke har noe verneproblematikk •Havna.
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
Steffen Birkeland; Leder Haraldrud
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen SHORT SEA KAN OVERTA MYE AV VEITRAFIKKEN, MEN HVA ER SUKSESS KRITERIENE? GARDERMOEN 12 JANUAR 2012.
Seminar januar 2012 Geir Berg
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Havsdalen Vel
Resirkulering av miljøgifter i resirkulerte råvarer – skjer det?
Boligkonferansen Sted for boligkonferansen 2014: Trondheim Tidsrom: 6. til 8. mai 2014.
Presentasjon for Drammen formannskap 7. juni 2011
Informasjonsmøte Fyrstikkalléen skole
Matendo Kreativ Ungdom (MKU)
VILLEDER DAGSREVYEN OM PENSJON? ET FORSØK PÅ Å MINNE OM FAKTA.
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
© Bergen kommune Bergen og Hordaland - et sterkt lag Presentasjon av ordfører Gunnar Bakke Torsdag 3 januar 2008.
Miljø Klima Regional utvikling Sysselsetting
Universell utforming i Mandal kommune.
Sortere.no og byggavfall
12-kommunesamarbeidett i Vestfold Strategisk plan
Ruter Dialogkonferanse Svenn Åge Løkken
Ny terminal ved Rådhusbrygge 4
Havnedirektør, Bodø havn KF
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
1 Washington Mills AS 1 Logistikkonferansen Velg sjøveien i Trondheim Velger Washington Mills også sjøveien i fremtiden? Hvorfor bruker vi sjøtransport.
Asak Miljøstein AS.
Base til Base Initiativet, realisering av Vei til Sjøambisjonen, i ett bredt partnerskap som inkluderer myndighetene Velg Sjøveien! Konferanse Tromsø,
REMA Distribusjon Norge AS Distribunal Narvik Hjalmar Larssen Daglig Leder .
Om skog, bioenergi og klimanøytralitet
Målsetting for seminaret Hva er mulighetene i havneområdet? –Hva bør vi legge til rette for – i et langsiktig perspektiv? –I løpet av 2 arbeidsdager få.
Sparebanken Telemark 25. oktober2011. SpareBank 1 Telemark filialer/kontorer Markedsandel innenfor privatmarkedet (PM) i Grenland er ca. 40 %
Hans Kristian Haram, Shortsea Promotion Center Norway
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Larvik – der det gode liv lever!
Finansieringssystemet – erfaringer og ønsker Høgskoledirektør Audun Rivedal Dialogkonferanse 16. september 2014.
Vekstkraft i Lenvik Møte med grendeutvalg Irene Lange Nordahl, næringssjef.
Regional transportplan Agder Agder Kollektivtrafikk AS Siv Wiken
Narvik Havn Onsdag Jan Erik N. Netter Kristiansund Port Services AS INTERKOMMUNALT HAVNESAMARBEID I OFOTENREGIONEN Status og erfaringer Samarbeidsprosessen.
Fra regional flyplass til global aktør
Tema Rute 465 Mysen-Askim-Sarpsborg
Samfunnsnytten av Moss Havn Mosseregionkonferansen 28. januar 2015 Geir Berg.
1 Kap. 61 – Case: An Adaptive System How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
NJFF HORDALAND: PÅ SKOLEN Sporløs ferdsel Fiskestanga. Fot – cm Snella Rigging av stang/ snelle Fastsitting Bremsefunksjon Backlash Slukknute Sikkerhet.
Næringslivets lokaliseringsmønster og arealbruksutvikling Trondheim: innb arb.pl. Bergen: innb arb.pl. Stavanger/Sandnes:
Bedre byrom der mennesker møtes Rune Breivik – Ski- et attraktivt knutepunkt, intro til diskusjon , Ski rådhusteater, Rune Breivik.
Kommunedelplan for Stavanger sentrum Rådmannens forslag 5.april 2016 Kortversjon.
Transportplan IHR – Bodø Transportplan Indre Helgeland Regionråd - Innspill til NTP og Regional Transportplan.
Andre Johansen Fosen Namsos Sjø Driftssjef Midt-Norge.
– Vi tar ansvar for sjøvegen Overføring av gods fra veg til sjø Havnenes rolle som regionale utviklingsaktører Thorkel C. Askildsen, Seniorrådgiver Kystverket.
Nabomøte Moss havn Onsdag 20. januar 2016.
Oppstartsmøte Transportplan Nordland – Innspill fra Ofoten Eystein Markusson, sekretariatsleder Bodø, OFOTENREGIONRÅ D.
En felles hydrogenstrategi for Vestlandet
-innspill til utredningsprogram
Utskrift av presentasjonen:

Harstad Havn KF Utfordringer og planer Orientering om «Prosjekt Ny Sentrumshavn» 14 januar 2013 Havnesjef Ivar F. Hagenlund

Hva er havna til for? Sjøtransport Offentlig infrastruktur – stilt til disposisjon for utvikling av havn/knutepunkt Logistikknutepunkt båt, bil, fly, bane Næringslivet Rekreasjonsområde Byutvikling

Noen betraktninger – Harstad Havn KF 410 000 tonn gods i 2011, herav ca 234 000 tonn i tankbåt Ca 4400 anløp (herav 233 utenriks i 2011) Ca. 4000 containere m/ca 50 000 tonn gods Ca ½ million passasjerer Stamnetthavn, trafikkhavn, fiskerihavn og gjestehavn Regionale funksjoner ( f eks i f t IUA) Regional betydning for næringslivet i nabokommunene Lokal samfunnsmessig betydning (økonomisk, næringsmessig, sysselsetting, byutvikling, rekreasjon, osv.)

1 2 3 4 LN C A B D/E B B F D B D Dagens situasjon A. Værutsatt, midlertidig løsning for hurtigbåtene B. Betydelig vedlikeholdsetterslep på kai 1-4 og Larsneset C C. Værutsatt, ikke tilfredsstillende småbåthavn D. Delt løsning for passasjerer (hurtigbåt, buss, taxi, hurtigrute) 1 A B E. Meget bra passasjerterminal i Havnebygget 2 D/E F. Videre utvikling av sentrum i konflikt med havnas behov for areal B 3 4 B Beskriver hovedproblemene i dagens havn. I realiteten er havna ikke i stand til å ivareta sine daglige minimumsoppgaver på en tilfredsstillende måte og vi har ikke mulighet til å ta økt trafikk hverken når det gjelder gods, cruise eller gjester. F D D LN B

Mulig ny sentrumshavn i Harstad Kritiske faktorer: Steinmasser Regulering Finansiering Vilje til et løft Molo – 90 m - Spunt begge sider gir 180 m ny kaifront Renovere kai 1 - Rive og bygge nytt? Utfylling 100.000 m3 gir 15 mål nytt havne- og sentrumsareal Ny kaifront – 200 m - Spuntvegg eller -celler Dette er en realistisk løsning. Relativt grunt vann gir et begrenset behov for fyllmasser (grovt beregnet til 100.000 m3), og gode muligheter for rimelige og effektive spunt-løsninger. Ny kaifront – 40 m Spuntvegg eller –celler Nye Larsnes – 260 m

Utfordringer med reguleringsplan? 1995 2007 Gjeldende reguleringsplan gir anledning til å fylle ut for havneområde i sjø for det foreslåtte prosjektet, kanskje med unntak av spissen av moloen. Eksisterende plan har også det meste i seg vedr. bruk av området oppå fyllingen for havneformål og kommersielle formål. Behov for konsekvensutredning eller ikke sakl avklares med Troms fylke i møte primo desember.

Fremtidsrettet løsning Muligheter Utmerket ny ny terminalløsning Busstorvet frigjøres til andre formål Utmerket løsning for hurtigbåtene Utmerket løsning for gjestehavnen Utmerket løsning for mottak av cruiseskip samtidig med normal drift Utmerket løsning for kombinasjonen gods/passasjerer Plass til nye kontor-/ forretningsbygg (KN f eks) Havnas behov dekket i et 50-100 års perspektiv Utfylling 100.000 m3 gir 15 mål nytt havne- og sentrumsareal Prosjektet vil for en realistisk investeringssum gi Harstad Havn den infrastruktur den trenger i et 50-100 års perspektiv.