Skolen på spil – Civilization IV som læringsverktøy

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

I.
Forskning og utvikling
Nytt fra IF Innhold • Justeringer på • Messer • Aftenposten-bilag • Studentum • Studiestart • Folkehøgskolekatalogen.
Fotball mot homofobi Et skjevt blikk fra sidelinja.
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Et pilotprosjekt med digital kunstformidling i den videregående skole
Åsmund Sollien Schau og
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Kjærligheten landet i julen
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
BJØRKELANGEN VIDEREGÅENDE SKOLE
FYR Ny GIV
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Norsk Ledelsesbarometer 2013 Presentasjon Ledernekonferansen Lederne Stein Stugu 14/
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
VURDERING.
Kjell Erik Øie Statssekretær
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Kompetansebygging 2.0, / Bibliotekmøtet på Hamar 2010 Karen J. Buset, UBiT Kompetansebygging 2.0.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Didaktiske analysekategorier
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Ta fag fra videregående skole
PORTEFOLIO Ekrom skole.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Prosjektbeskrivelse av Lærende nettverk
100 lure ord å lære.
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2014 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med klasser.
Og.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Ingeborg Amundrud og Åshild Vassend Holm
Orientering om valg av programfag Et stort antall elever på VG1 ST/IDR/MDD opplever lavere nytteverdi av skolen enn YF-elever Hvordan velge slik.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Karriereveiledning i grupper
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Weblogg-Forum web-system. (PHP/MySQL) Hovedprosjektoppgave 46E (Egendefinert oppgave) Skoleåret 2003/2004 – AiTEL, HiST Student: Magnus Kopstad Veileder:
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
Samfunnsfag.
Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid

Utskrift av presentasjonen:

Skolen på spil – Civilization IV som læringsverktøy Aleksander Husøy @Alhusoy NGVCivilization.wordpress.com Aleksander Husøy 2013 Skolen på spil

Dagens program Om meg og Nordahl Grieg videregående skole Prosjektet i et nøtteskall Hvorfor spill i undervisningen Introduksjon av Civilization IV Civilization IV og læreplanen i samfunnsfag Elevblogg (Læreplanen i engelsk og norsk) Avslutning - Hvorfor bruke spill i skolen? Spørsmål og kommentarer Aleksander Husøy 2013 Skolen på spil

MEG Aleksander Husøy 2013 Skolen på spil

Nordahl Grieg Videregående skole ” Vi skal være ledende på teknologisk, forskningsbasert og entreprenøriell læring og undervisning.” – Skolens utviklingsplan Aleksander Husøy 2013 Skolen på spil

Hvorfor spill i undervisningen? Hvorfor ikke? Spill ER læring Elever kan teste problemstillinger som ellers ville vært umulig Gjør det trygt å feile Aleksander Husøy 2013 Skolen på spil

Hvorfor Civilization IV Relevant i forhold til kompetansemål i flere fag Overførbarhet mellom fagstoff og konsepter i spillet ”Enkelt” å modifisere etter behov Tur-basert strategispill Ikke et spill laget for skolen Samfunnssimulasjon – Ikke en historiesimulasjon Aleksander Husøy 2013 Skolen på spil

Opplegget i et nøtteskall Opplegg som gikk over fire uker med spill som viktigste læringsverktøy Høst 2012 med en klasse førsteårs gymnaselever (30 elever) I år: Minst 2 klasser 30 gymnaselever 30 elever på Service, Samferdsel og IKT Tverrfaglig: Samfunnsfag, engelsk og norsk Prosjektblogg Elevblogg Aleksander Husøy 2013 Skolen på spil

Organisering av undervisning? I undervisningstiden: 30% til 50% av tiden brukes på aktiv spilling Ellers Gjennomgang av relatert fagstoff Refleksjonsoppgaver Gruppediskusjoner Bloggskriving Aleksander Husøy 2013 Skolen på spil

Spill som presentasjonsverktøy Uke Aktivitet i spillet Aktiviteter knyttet til spillet Uke 1 Oppsett/installasjon Tutorials Gjøre seg kjent med spillets grunnleggende funksjoner og muligheter ”Free play”/Utforskning Diskusjon rundt spill i skolen (muligheter/utfordringer) Introduksjon til prosjektet – gjennomføring og vurdering Innføring i bloggverktøy Bloggpost 1 Uke 2 Spill med modifiserte kart/scenario Bloggpost 2 Oppgaver knyttet til det internasjonale samfunn Forme problemstillinger Uke 3 ”Bevisst ”spilling for å teste hypoteser Bloggpost 3 Diskusjon om spillets verdi som simulasjonsverktøy Uke 4 World builder Spill som presentasjonsverktøy Bloggpost 4 Evaluering Screencasts Veien videre Spillet kan brukes gjennom året for å belyse andre sider av faget enn det som har vært gjort i denne perioden. Verktøyferdighetene elevene lærer i år muliggjør bruk av dette spillet på VG2 historie. Etter-evaluering. Samfunnsfag = Rød Engelsk = Gul Norsk = Grønn Aleksander Husøy 2013 Skolen på spil

Uke Aktivitet i spillet Aktiviteter knyttet til spillet Uke 1 Oppsett/installasjon Tutorials Gjøre seg kjent med spillets grunnleggende funksjoner og muligheter ”Free play”/Utforskning Diskusjon rundt spill i skolen (muligheter/utfordringer) Introduksjon til prosjektet – gjennomføring og vurdering Innføring i bloggverktøy Bloggpost 1 Uke 2 Spill med modifiserte kart/scenario Bloggpost 2 Oppgaver knyttet til det internasjonale samfunn Forme problemstillinger Uke 3 ”Bevisst ”spilling for å teste hypoteser Bloggpost 3 Diskusjon om spillets verdi som simulasjonsverktøy Uke 4 World builder Spill som presentasjonsverktøy Bloggpost 4 Evaluering Screencasts

Husøy og Relling 2012

Husøy og Relling 2012

Husøy og Relling 2012

Civilization IV og samfunnsfag Opplegget dekker kompetansemål under hovedområdet internasjonale forhold Læreplanmål og tekster (NDLA) knyttes opp mot konsepter i spillet Fra læreplanen: definere begrepet makt og gi eksempler på hvordan makt blir brukt i verdenssamfunnet Fra NDLA: Hva er makt?,”evnen til å nå de målene man setter seg, om det så er mot andres interesser og vilje” (Økonomisk makt, militær makt, ideologisk makt) Fra Civilization IV: Økonomisk makt, militær makt, kulturell/religigøs makt Aleksander Husøy 2013 Skolen på spil

Økonomisk makt i CivIV NDLA: ”Økonomisk makt kan blant annet være basert på adgang til naturressurser eller kontroll over produksjonsmidler. Et eksempel på utøving av økonomisk makt er å boikotte et lands varer. Rike land kan også inngå avtaler med fattige land og få betingelser som er bedre for de rike, ved å true med å holde tilbake utviklingshjelp.” ”Hvis et land sitter på store ressurser, for eksempel i form av matvarer eller naturressurser som olje eller gass, kan det landet bruke makten sin til å bestemme hvordan disse ressursene skal fordeles.”

Militær makt i CivIV NDLA: ”Med militær makt mener vi militære styrker. Størrelsen på et lands militære styrke har noe å si for hvor stor militær makt et land oppfattes å ha i det internasjonale samfunnet. Når vi sier størrelsen her, mener vi ikke bare hvor mange soldater eller våpen styrken har, men også hva slags type våpen. Et land med langdistanseraketter og atomvåpen vil være overlegent et land med et stort antall soldater. De fleste land holder seg med militær makt for å beskytte seg selv mot angrep utenfra. ”Militær makt kan også brukes som en trussel eller til konkret å gå til angrep på andre land.”

Kulturell/religiøs makt i CivIV ”Ideologisk makt er makt over tanker, verdier, følelser og selvoppfatning. Vi kan si at det handler om å kunne påvirke andre uten å bruke økonomisk eller militær makt. Den ideologiske makten ligger i de begrepene som gir mening til verden omkring oss. Vi kan si at ideologisk makt er en form for myk makt eller ”overtalelsens makt”. En aktør kan bruke felles verdier og tanker for å oppnå støtte og på den måten ha ideologisk makt.”

Civilization IV og blogg Elevene skrev en bloggtekst i uken i løpet av denne perioden De to første ble vurdert i engelsk/norsk De to siste i engelsk/norsk + samfunnsfag Eksempel på bloggoppgave: «Which kinds of international agreements can one enter into in Civilization IV? Which factors decide how successfully you are able to conduct negotiations? Is the way diplomacy is represented in the game an accurate simulation of how diplomacy is conducted in the real world? Why, why not? Draw parallels between the game and concepts we are studying in Social Science. » Husøy 2013

Evaluering Økt motivasjon for skriftlig arbeid og høyere kvalitet på elevenes tekster 90 prosent av klassen likte dette opplegget bedre eller mye bedre enn tradisjonell undervisning 30 prosent mente de hadde et høyere læringsutbytte 40 prosent – tilsvarende utbytte som av annen undervisning 30 prosent dårligere utbytte 3 elever meget dårlig utbytte I etterkant av opplegget er inntrykket mitt at lærestoffet sitter bedre med denne klassen enn der jeg har brukt et mer tradisjonelt opplegg Aleksander Husøy 2013 Skolen på spil

Spørsmål?