«Te ka slags nøtte?» 10. oktober 2012 Anders Bakken, NOVA

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdata-undersøkelsen i Sandnes 2013 Svarfordeling (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 9 – 15 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 •Antall:
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Ungdomsundersøkelsen i Sandnes 2010 Standardrapport kjønn 1/1 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 47 – 49 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 •Antall:
Foreldrenes betydning
Senter for barns deltagelse og kompetanseutvikling - HIL
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Ung i Sandnes 2010 Hverdagsliv og Psykisk Helse Masteroppgave 2012
Ung i Sandnes 2010 Ung i Sandnes. Ungdata-undersøkelsen i Sandnes 2010 Nøkkeltall (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 47 – 49 •Klassetrinn:
Ungdomsundersøkelsen i Sandnes 2010 Standardrapport svarfordeling 1/1 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 47 – 49 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1.
UNG I VESTFOLD Levekårsundersøkelse om ungdom Ungdata 2013
Ungdomstid og endring Skole, familie og fritid
Ungdata-undersøkelsen i Modum 2013 Svarfordeling (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 14 – 23 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 –
Ungdata-undersøkelsen i Sandnes 2013 Standardrapport klassetrinn FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 9 – 15 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 •Antall:
Hva er et bærekraftig lokalsamfunn?
: Øystein Gravrok NNK – Rus
Ungdata-undersøkelsen i Levanger 2012 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 43 – 45 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 – VG3 Antall: 644 (US) / 683 (VGS)
Et økende problem i skolen?
Ungdata-undersøkelsen i Vennesla 2013 Svarfordeling (videregående skole – hele utvalget) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 45 – 48 Klassetrinn: 8.
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Helse og trivsel U-skole Psykisk helse, subjektiv livskvalitet og helseatferd.
Foreldre- og ungdomsgruppe VÅRE RAMMER Vår holdning: Foreldrene er ungdommenes størtse ressurs Vår visjon: Hvis foreldrene får et godt tilbud, vil de hjelpe.
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Ungdata-undersøkelsene i Sandnes 2010 og 2013 Standardrapport undersøkelse (videregående skole) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 47 – 49 (2010) /
Ungdata-undersøkelsen i Sandnes 2013 Standardrapport kjønn (videregående skole) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 9 – 15 Klassetrinn: 8. – 10. klasse.
”BARNAS PROBLEMER ER IKKE INNDELT I FAG- OMRÅDER, FORVALTNINGSNIVÅ ELLER I KONTORER. UTFORDRINGEN ER DERFOR Å SE HELE BARNET OG I TILLEGG Å FLYTTE KOMPETANSEN.
Ungdomsundersøkelsen i Setesdal 2012 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 41 – 42 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 – VG3 Antall: 275 (US) / 336 (VGS)
Ungdomsundersøkelsen i Setesdal 2012 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 41 – 42 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 – VG3 Antall: 275 (US) / 336 (VGS)
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Temakveld Nettvett og spill.
NOVA, Høgskolen i Oslo og Akershus
-  Hvor går grensen mellom helse og uhelse?  Når er det på tide å bli bekymret for seg selv eller andre? -
DELTAKELSE, TILHØRIGHET OG VENNSKAP - muligheter og utfordringer
Lise Fornes Sosialfaglig rådgiver Trondsletten habiliteringssenter
Velkommen til et nytt skoleår!
Barn og unge med funksjonsnedsettelser- En folkehelse utfordring? Nick Williams,
Folkehelseprofilene, statistikkbankene og skolemiljøet Heidi Lyshol Avdeling for helsestatistikk 2015.
ER IDRETTEN FOR ALLE? Er idretten blitt for dyr? Har alle mulighet for å delta? Innlegg på seminar Asker idrettsråd 27. mai 2015 Åse Strandbu, Norges idrettshøgskole.
Forebygging, ungdom og alkohol Arbeidsseminar Nord-Troms oktober 2008 Førstelektor Øystein Henriksen.
Ungdata-undersøkelsen i Fauske 2013 Resultater - sett i forhold til tendenser i Norge FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 14 – 18 Klassetrinn: 8. –
Ung i Sigdal 2014 Eva Linn W. Lilleheil Rosanne Kristiansen KoRus-Sør Borgestadklinikken.
Ungdata-undersøkelsen i Volda 2013 Standardrapport klassetrinn FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 39 – 40 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 Antall:
Ungdata-undersøkelsen i Hareid 2013 Svarfordeling FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 42 – 43 Klassetrinn: 8. – 10. klasse Antall: 176 Svarprosent:
UngData – Hå 2013 Høydepunkter fra ungdomsundersøkelsen Kommunestyret i Hå 14. mai 2013 Eyvind Ohm, KoRus vest Stavanger ved Rogaland A-senter.
Ungdata-undersøkelsen i Folldal 2015 Svarfordeling (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 4 – 5 Klassetrinn: 8. – 10. trinn Antall: 56.
1 Ungdom og rusmidler - noen utviklingstrekk. Debutalder, drukket en enhet alkohol, Norge Øl14,514,615,0 Vin14,915,115,6 Brennevin15,1 15,5.
Hva er Ungdata Randaberg den 13. april 2016Sven Gustafsson, KoRus Ungdata er et kvalitetssikret system for gjennomføring av lokale spørreskjemaundersøkelser.
Ungdata-undersøkelsen i Volda 2013 Standardrapport kjønn (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 39 – 40 Klassetrinn: 8. – 10. klasse +
Ungdomsskoleelever og skolemotivasjon Bakgrunn for dette innlegget er rapporten: Bakgrunn for dette innlegget er rapporten: Øia, T.: Ungdomsskoleelever.
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
Du har rett til å ha det bra! - Hva forteller oss «Ung i Rogaland 2016»?
Ungdata-undersøkelsen 2017 i Meland
Utvalgte resultater for SVGS
Ungdata-undersøkelsen 2017 for Tyrifjord videregående skole i Hole
UNG DATA – TYRIFJORD VGS
Ungdata-undersøkelsen 2017 i Meland
Velkommen til Åmot ungdomsskole
Utvalgte resultater for SVGS
– kvantitativ metode & kunnskap om ungdom
Hva driver barn og unge i Asker med? Hvordan har de det?
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
Ungdata-undersøkelsen 2017 for Dale vidaregåande skule
Ungdata 2016 Presentasjon på Folkehelseseminar, Tønnegarden
Ungdata-undersøkelsen 2017 for Sogndal vidaregåande skule
Psykisk helse.
Ungdata-undersøkelsen 2018 i Trøgstad
Tverrfaglige tema.
ALLEMED Nasjonal dugnad mot fattigdom og utenforskap blant barn og unge.
Ungdata-undersøkelsen
ALLEMED Nasjonal dugnad mot fattigdom og utenforskap blant barn og unge.
Utskrift av presentasjonen:

«Te ka slags nøtte?» 10. oktober 2012 Anders Bakken, NOVA Ungdom i Norge Oppdatert forskning om hvordan «ståa» egentlig er i ungdomsbefolkningen «Te ka slags nøtte?» 10. oktober 2012 Anders Bakken, NOVA

Bekymringer om ungdommen Kriminalitet Rusmiddelbruk Mobbing Seksualitet og kropp Ungdomsopprør Konflikter med foreldre Skadelig mediebruk Psykiske problemer Lite fysisk aktivitet Forbruk og økonomi Frafall i skolen Arbeidsledighet Verdimessig forfall

Tenåringsfasen Identitet (”Hvem er jeg”) Forholdet til jevnaldrende Tilhørighet i det ungdomskulturelle landskapet Testing av grenser Autonomi i forholdet til foreldrene

Foreldrene mine pleier å vite hvor jeg er i fritida Kilde: NOVA, Ung i Norge 2010

Noen utviklingstrekk ved dagens unge Medievaner og nye kommunikasjonsformer Skole og utdanning Idrett og fysisk aktivitet Kriminalitet og rus Psykisk helse

Tilgang til teknologi på eget rom Kilde: NOVA, Ung i Norge 2010

Ny ungdomssosialitet? Virtuelle samværsformer Møteplasser Alltid online Sosiale medier – en nye identitetsarena Nye eksklusjonsmekanismer

Skoletrivsel Kilde: NOVA, Ung i Norge

Skolekonflikter Kilde: NOVA, Ung i Norge

Skolemotivasjon Kilde: NOVA, Ung i Norge

Lite motstand mot skolen som institusjon Skole og utdanning som nødvendighet For egen framtid Disiplineringsarena Skolen også en sosial arena For vennskap, tilhørighet, trivsel og anerkjennelse Identitetsdanning Er skolen en arena der ungdomssosialiteten i økende grad utspiller seg ”live”? En viktigere møteplass for ungdom?

Andel fullført videregående opplæring Kilde: Statistikkbanken SSB

Trening i idrettslag (siste uke) Kilde: Ung i Norge

Medlemskap i idrettslag Kilde: Ung i Norge

Trening i idrettslag og på treningssenter Kilde: Ung i Norge

Endringer i rusmiddelbruk Kilde: Ung i Norge (ungdomstrinnet)

Utviklingen på alkoholfeltet er overraskende fordi: Det gjentatte ganger er dokumentert en tett kobling mellom foreldrenes og de unges alkoholbruk Unge som i ulike sammenhenger får alkohol av sine foreldre drikker mer Omsetningen på vinmonopolet har med unntak for siste år vist en ”positiv” vekst

Endringer i atferdsproblemer Kilde: Ung i Norge (ungdomstrinnet)

Veltilpasset ungdom Generelt framstår dagens ungdomsgenerasjon som vellykket og godt tilpasset arenaer som er viktige i ungdomstida. Skole og utdanning er viktig, og det meste av fritida leves i tett tilknytning til nærmiljø og familie. Hjemmet ser ut til å være det aller mest sentrale møtestedet ungdommer imellom. Båndene til familien er sterke og mer preget av samarbeid og gjensidig tillit enn av konfrontasjoner og protestholdninger

Psykiske plager i ungdomsskolen Kilde: Ung i Norge 2010

Tilpasning på ulike arenaer Ungdomstid Familie Fritid Skole 80 % klarer seg bra 5 % klarer seg dårlig 15 % i gråsonen

Indikatorer på manglende skolemotivasjon Vil heller jobbe enn å gå på skole Konsentrasjonsvansker Skulket skolen en hel dag Kilde: NOVA, Ung i Norge 2010

Hva kjennetegner ungdom med manglende skolemotivasjon? Liker seg dårligere på skolen, de er oftere i skolekonflikter og har lavere utdanningsplaner Mange lever et avsondret liv fra familien De har færre venner, blir oftere mobbet og har flere psykiske plager De spiller mer data-/pengespill og leser færre bøker De involverer seg oftere i kriminalitet og ruser seg mer

Rus og skolemotivasjon

Et velkjent mønster? Svak hjemmeforankring Svak skoleforankring Utgjør risikoungdommene de ”samme” ungdommene nå som før? Svak hjemmeforankring Svak skoleforankring Tilknytning til ”negative” ungdomsmiljøer

Oppsummering av utviklingstrekk En mer veltilpasset ungdomsgenerasjon? Økende skoletilpasning Økte sunnhetsidealer Mindre bruk av rusmidler Færre atferdsproblemer

Forklaringer? Nye medievaner og kommunikasjonsmønstre Grunnlaget for en ny ungdomssosialitet? Tette relasjoner mellom generasjonene Generasjonskonflikten som ble borte? Lite motstand mot skolen som institusjon Økning i psykiske plager blant tenåringer? Begrenset kunnskap