PRØVEPLAN FOR OSLOSKOLEN

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Advertisements

Nettverksamling i matematikk
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
for minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring
VELKOMMEN TIL ET NYTT SKOLEÅR!
Velkommen til Bøler skole og Osloskolen!
IKO – Ny GIV, én gruppe Struktur - pedagogikk
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Skoleledermøte Det handler om resultater Direktør Astrid Søgnen
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Praksislærermøte GLSM-praksis
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Sluttvurdering og resultater i Nordland
 Strengths:  Intern faktorer ◦ Potensielle interne sterke sider. Sterke sider eller styrker er positive egenskaper, noe organisasjonen er god til og.
Foreldremøte 4.-5.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UNGDOMSTRINNET
Foreldremøte 26.september 2012
Flatåsen skole Foreldremøte 19.september Stryringsdokumenter  Opplæringsloven  Kunnskapsløftet  Virksomhetsplan  Årsplaner  Periodeplaner 
NyGiv Mål Minske frafall i videregående skole.
Overgangsprosjektet NY GIV
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skoleledermøte EFT kompetansesenter Astrid Søgnen.
Aktuelle temaer for skolens virksomhet
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Nasjonale prøver.
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
FORELDREMØTE 10. TRINN 11.oktober 2012
Li skole INFORMASJONSMØTE 10.Trinn VELKOMMEN!
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Oppfølging av nasjonale prøver
Overgangsprosjektet – NY GIV
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Nordberg skole – Den beste starten på fremtiden!
VELKOMMEN TIL ET NYTT SKOLEÅR!
AGENDA PRESENTASJON AV MEDARBEIDERE REGLER FOR PERMISJON
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen Vurdering 2.
AGENDA PRESENTASJON AV MEDARBEIDERE REGLER FOR PERMISJON EKSAMENSRESULTATER UNDERVISNING/ORGANISERING VURDERING OG OPPFØLGING ELEVENES ARBEIDSMILJØ /
Foreldremøte 8.september trinn
Foreldremøte 8.september trinn
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen, Vurdering 2.
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Erfaringer med intensivundervisning på 10.trinn skoleåret
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
PRØVEKALENDER Obligatoriske prøver
Nasjonale prøver Sandved skole
Nasjonale prøver på 5. trinn høst 2017
Utdanningssystemet sitt årshjul
Velkommen til Osloskolen
Utskrift av presentasjonen:

PRØVEPLAN FOR OSLOSKOLEN 2013-2014 Rundskriv nr.3/2013: Systematisk dokumentasjon av læringsutbytte i Osloskolen skoleåret 2013-2014 Informasjon i FAU 7.4.2014

1.-3.trinn Statlige kartleggingsprøver i vårhalvåret 2014: 1.trinn: Lesing 24.4. Tallforståelse og regneferdighet 30.4. 2.trinn: Lesing 30.4. Tallforståelse og regneferdighet 24.4. 3.trinn: Engelsk Lesing 23.4 Tallforståelse og regneferdighet 28.4 Prøvene som er utarbeidet av Utdanningsdirektoratet gir informasjon om elevene har oppnådd de grunnleggende ferdighetene som forventes på trinnet. Prøvene er i 2014 utviklet i ny utgave. Prøvene i regning gjennomføres ved et papirhefte. I engelsk er det en lesedel og en lyttedel, sistnevnte ved bruk av CD. Informasjon: www.udir.no

Forberedelser til de statlige kartleggingsprøvene på 1.-3.trinn Diagnostisering: NSL, Pretesting, LUS, Ammerudprøver, ukeprøver. Tilpasset opplæring gjennom TIEY og mestringsgrupper på tvers av kontaktgruppene. Ny Start i TIEY, forsterket leseopplæring i mindre grupper for elever med spesielle behov. Kontinuerlig begrepsopplæring for alle elever Fordypningsgrupper i AKS: Tilbud for elever som trenger forsterking i forhold til språk, begreper og tallforståelse. Holdes av assistenter i AKS under veiledning av barne – og ungdomsarbeider og under- visningsinspektør.

Resultatmål 1.-2.trinn 2014 1.trinn: Lesing: Lese ord, lese setninger: 15 % under kritisk grense Regning: 15 % under kritiske grense 2.trinn: Lesing: Lese setninger 8 % under kritisk grense Lese tekst 12 % under kritisk grense Regning: 10 % under kritiske grense

3.trinn Engelsk: Resultatmål 12 % u/kr.gr. Resultat: Lesedelen 9,2 % u/kr.gr. Lyttedelen 11,4 % u/kr.gr. Utfordring: Følge instruks fra CD for elever som er vant til instruks fra kjent lærer. Lesing: Resultatmål 12-14 % u/kr.gr. Regning: 14 % u/kr.gr.

Forberedelser til Osloprøver og nasjonale prøver 4.-7.trinn Diagnostisering: NSL, LUS, elevsamtaler Undervisning etter progresjonsplaner i basisfag utformet i tråd med sentrale kompetansemål. Ukeprøver Ammerudprøver Tilpasset opplæring gjennom Fagtekster i Fokus (en videreføring av TIEY) Pretesting tidligere års prøver

4.trinn Statlig kartleggingsprøve i digitale ferdigheter Holdes 1. og 2.april. Prøven måler i hvilken grad elevenes ferdigheter er i samsvar med kompetanse- målene i læreplanen, der digitale ferdigheter er integrert i alle fag. Informasjon: www.udir.no

4.trinn Osloprøve i naturfag Holdes 8., 9. og 12.mai. Gjennomføres digitalt i prøveplattformen for Osloprøver www.osloprover.no Kartlegger elevenes ferdigheter i kompetanse- målene i naturfag Forberedelser ved pretesting tidligere års prøver for å trene på prøveformen.

4.trinn Overgangsprøver i lesing og regning Holdes i uke 22 Resultatmål: Lesing: Nivå 1 – 25% Nivå 3 – 25% Regning: Nivå 1 – 25 % Nivå 3 – 25% Engelsk: Nivå 1 – 16 % Nivå 3 – 25 %

5.trinn Nasjonale prøver Nasjonale prøver i september/oktober Utarbeides nye prøver hvert år fra Utdanningsdirektoratet i lesing, regning og lesing engelsk. Prøven i lesing er i papirutgave, regning og engelsk er elektroniske prøver. Elevene gis skår i nivå 1,2 og 3 – der 3 er det høyeste.

Resultatoppnåelse 5.trinn Prøvene ble holdt 11.9 (lesing) 17.9 (engelsk), 14.10 (regning) Resultater: Lesing: Nivå 1 - 21,7 % Nivå 3 – 25 % Regning: Nivå 1 - 18,3 % Nivå 3 - 30 % Engelsk: Nivå 1 – 13,1 % Nivå 3 - 39,3 %

6.trinn Osloprøve i lesing Holdt 23.1. Digitalt kartlegging. Resultatmål snittskår: 60,5 % Resultat snittskår: 63 % Teste henting av informasjon i tekster, tolke og reflektere.

7.trinn Overgangsprøver i lesing og regning Holdes i uke 22. Ungdomsskolen benytter kartleggingen til å forberede oppstarten av skoleåret på 8.trinn. Resultatmål: Lesing: Nivå 1 20 % Nivå 3 30 % Regning: Nivå 1 20 % Nivå 3 30 % Pretester 8.trinns Nasjonale prøver fra 2013

Deltakelse i prøver og kartlegginger Jfr. Skriv pr. På Ammerud gis det fritak for gjennomsnittlig 2-3 elever på hvert trinn, 1.-3.trinn: Av totalt 90 elever. 4.-5.trinn: Av totalt elever. 6.trinn: Av totalt elever. 7.trinn: Av totalt 89 elever. Elever som fritas får ofte gjøre prøven med en ressurslærer, uten tidtaking.

Analyse og bearbeiding av resultater Gjennomgang i lederteam, trinnteam og plenum på skolen. Utdanningsetaten holder obligatoriske skoleringer etter prøvegjennomføringene. Retesting i prøven etter en viss tid.

Sosial kompetanse Skriftlig vurdering Våren 2014: Stikkord fra Gullreglene: 1. Vi snakker hyggelig og hjelper hverandre Relasjoner til medelever og voksne. Samarbeid. 2. Vi kommer presis til timene Presishet 3. Vi tar godt vare på skolen vår. Orden 4. Vi arbeider godt og gjør vårt beste. Arbeidsvaner

Dan Olweusundersøkelsen Årlig undersøkelse for elever på 4.-7.trinn Prosent av elevene på 4.-7.trinn som har vært mobbet 2 -3 ganger pr. måned eller mer: 2012: 12,2 % 2013: 11,4 % 2014: 9,3 % Funn: Flest tilfeller på 4.5.trinn Skjer blant elever på samme trinn Skjer på skoleområdet

Tiltak for ekstra oppfølging av elever Tilpasset opplæring: Gjennom programmene Tidlig innsats (1.-3.tr) og Fagtekster i fokus (4.-7.tr.). Mestringsgrupper (periodevis i basisfag) Spesialundervisning: For elever som ikke kan følge ordinær læreplan i et eller flere fag (Kartlegges, utredes av PPT, vedtak om spesialundervisning, utarbeiding av Individuell opplæringsplan (IOP) Særskilt norskopplæring (statlige midler) som benyttes for å opprettholde kontaktgrupper på 18 elever, begrepsopplæring i alle fag.