IT i Kunnskapsledelse for BIs Bachelor i IT-ledelse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Generisk nettstruktur inklusive CT-iq Offentlig Nett (ON) Bedriftsinternt Nett (BiN) CTI(opsjon)CT-iq Bedrifts LAN IN lev. LAN InnringerINleverandør(IN)Mobiloperatør(MO)
Advertisements

IT i Kunnskapsledelse for BIs Bachelor i IT-ledelse Renny Bakke Amundsen Del I - September 2005.
Teknologi i klasserommet
Effektiv prosjektplanlegging
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
MODUL-1: Intensiv gjennomgang: Hva er det som skiller prosjektledelse fra linje-, endrings- og strategisk ledelse?
Alfhild - leder Østlandet
IT i Kunnskapsledelse for BIs Bachelor i IT-ledelse
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Omstilling uten nedbemanning
Ragnhild Wiik Direktør Handelshøyskolen BI Stavanger
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Figur 1.1 Dag-til-dag-ledelse i et helhetsbilde i organisasjonen, hvor IT organisasjonen er dominert av virksomhetsperspektivet (Kilde: Bo Hjort Christensen,
Økende behov for markedsinput i produktutviklingsprosessen
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Vest Buss Gruppen Dialogkonferanse Ruter November
Åpenhet, samarbeid, deltakelse Hvilke muligheter har Framtidens byer med sosiale medier og e-Governance/Gov 2.0? Dag Petter Svendsen Statsviter og analytiker.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Innovasjonsledelse i idésamfunnet
IN320 Statoil Hjemmekontor Gruppe1 1 Statoil Hjemmekontor -Ett Lite Skritt Videre.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Sesjon 3: Organisasjonslæring
Sesjon 8: Motstand mot forandring Knut Haanæs Steinar Bjartveit
Utfordringer med forskningsdata i nasjonal forskningsinfrastruktur
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Organisering av IKT området
IT i Kunnskapsledelse for BIs Bachelor i IT-ledelse Renny Bakke Amundsen Del III - November 2005.
IT i Kunnskapsledelse for BIs Bachelor i IT-ledelse Renny Bakke Amundsen Del IV - November 2005.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
DND Quo Vadis? Landsmøtet 2014 Alfhild - leder Østlandet.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Erling L. Barlindhaug Avd.direktør, KS-Utdanning
Aktivitets-Biblioteket for Verdikjedeprosjekter i
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
Sentral vs. desentral økonomifunksjon
Utviklingsfondet for skogbruket Skogprogrammet Bidrag til FoU – fokus på fremtiden Kristin Danielsen Avdelingssjef Landbruk og marin virksomhet Norges.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Bachelorprosjekt - Våren 2008 Office SharePoint Server 2007 Gruppe 36 Vegard Ofstad Ernestina Osei-Assibey.
Strategi- og aktivitetsplan
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Global outsourcing av IT
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Innovasjonsarbeid i Sykehuset Østfold HF
Læringsnettverk legemiddelgjennomgang. ? Læringsnettverk.
Elverum kommune: Arbeidsgiverpolitikk, -strategi, ledelse og Ugleskolen v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
INNOVASJON OG ENTREPRENØRSKAP FOR DET GRØNNE SKIFTET
Rekommunalisering eller en entreprise?
Tema: Bedriftsutvikling 1.3. Organisasjonsutvikling
Felles biblioteksystem
Innovasjon i lokalarbeidet
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
12. Organisasjonsutvikling
Utfordring: Fremme organisatorisk fleksibilitet
12. Organisasjonsutvikling
VERDENS BESTE VERTSKAP
Innføring i datahåndtering
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Camilla Hall-Henriksen
Бейшева Ментай Идрисовна
Verdier og visjon i nye Stavanger
Utskrift av presentasjonen:

IT i Kunnskapsledelse for BIs Bachelor i IT-ledelse Her legges inn notater Renny Bakke Amundsen Del V - november 2005

Del V Kunnskaps Forvaltnings Sjefen? Roller, ansvar og oppgaver RennyBA@emomentum.no

Del V - Renny Bakke Amundsen Litteratur & Kilder Professor Petter Gottschalk – BI ”Knowledge Management Through Information Technology” ”IT-Ledelse for Kunnskapsbedrifter” IT i Kunnskapsledelse Del V - Renny Bakke Amundsen

Del V - Renny Bakke Amundsen Litt repetisjon Potensialet! Hva er IT-støttet kunnskapsledelse Ambisjonsnivå Hva slags IT-systemer kan støtte KF Hvordan komme i gang? IT i Kunnskapsledelse Del V - Renny Bakke Amundsen

Del V - Renny Bakke Amundsen IT-støtte - et potensiale! ‘What is new and exiting in the knowledge management area is the potential for using modern information technology’ Inter-, Intra- & Extranet with a browser Groupware Data warehouse & Data filters Software agents Expert systems etc. IT i Kunnskapsledelse Del V - Renny Bakke Amundsen

Del V - Renny Bakke Amundsen KF systemer! ”IT-applikasjoner som understøtter og muliggjør organisasjonsprosesser for å Skape Lagre Fange Formidle Kunnskap” IT i Kunnskapsledelse Del V - Renny Bakke Amundsen

Ambisjonsnivå for IT-støttet KL Hva de tenker! Info som brukes til tolkning III Hva de vet! Info som kan bli til kunnskap II Hvem vet hva? Info om hvor info finnes Fase I Sluttbrukerverktøy Tekstb., Regneark & Mail Tid IT i Kunnskapsledelse Del V - Renny Bakke Amundsen

Del V - Renny Bakke Amundsen Oppgave Sluttbruker-verktøy Hvem vet hva? Hva de vet! Hva de tenker! Distri-buere Tekstbehandl. Kontorsirkulær WEB-publisere El. Kalender Presentasjoner Samme Dele Gruppevare Intranett Nettverk ePost Fange & Forstå Database Datavarehus Skape Kunstig Intelligens Ekspertsystemer Abstrakt logikk Generiske algoritmer Intelligente agenter IT i Kunnskapsledelse Del V - Renny Bakke Amundsen

Kunnskaps-Forvaltning-Sjefen En operasjonell & symbolsk rolle med ansvar for kunnskapsbasert innovasjon! IT i Kunnskapsledelse Del V - Renny Bakke Amundsen

KL support-funksjoner Kunnskapsforvaltningssjef Bibliotekar Prosjektleder Kunnskapsingeniøren IT i Kunnskapsledelse Del V - Renny Bakke Amundsen

Del V - Renny Bakke Amundsen KF-sjefens oppgave I Advokat el. evangelist for kunnskap og læring Verken Roma eller KFS blir bygget på en dag! -> Forandring av organisasjonskultur og adferd må endres over tid og krever tålmodighet! IT i Kunnskapsledelse Del V - Renny Bakke Amundsen

Del V - Renny Bakke Amundsen KF-sjefens oppgave II Designe, implementere og overvåke KF- infrastruktur inklusive * bibliotekaren * kunnskapsbaser * personlig- og databaserte nettverk * research sentra og * kunnskapsorientert organisasjonsstruktur IT i Kunnskapsledelse Del V - Renny Bakke Amundsen

KF-sjefens oppgave III Administrere relasjonen til og forhandle med eksterne leverandører som akademiske samarbeidspartnere, databaseleverandører osv. -> Dette koster penger og effektivitet er derfor viktig! IT i Kunnskapsledelse Del V - Renny Bakke Amundsen

Del V - Renny Bakke Amundsen KF-sjefens oppgave IV Levere kritisk innputt når kunnskap skapes og blir brukt til f.eks.: * produktutvikling * markedsundersøkelser * utvikling av foretningsstrategier… og Fasilitere streben etter å forbedre slike prosesser IT i Kunnskapsledelse Del V - Renny Bakke Amundsen

Del V - Renny Bakke Amundsen KF-sjefens oppgave V Designe og implementere kodifisering * Spesifisere nøkkelkategorier av info og kunnskap som kan adresseres * Kartlegge nåværende kunnskapslagre og fremtidige kunnskapsmodeller. IT i Kunnskapsledelse Del V - Renny Bakke Amundsen

Del V - Renny Bakke Amundsen KF-sjefens oppgave VI Måle og administrere verdien av kunnskap -> Dersom organisasjonen ikke vet å verdsette kunnskap og forvaltningen av denne, vil funksjonen ikke leve lenge! -> Du må kunne bevise nytteverdien! IT i Kunnskapsledelse Del V - Renny Bakke Amundsen

KF-sjefens oppgave VII Administrere organisasjonens kunnskapsforvaltere -> Gi dem et fellesskap (Community!) -> Etablere profesjonelle standarder -> Bidra i deres karriereutvikling i en matriseorganisasjon mellom KFS og kunnskapsforvaltere i de ulike avdelinger IT i Kunnskapsledelse Del V - Renny Bakke Amundsen

KF-sjefens oppgave VIII Lede utviklingen av kunnskapsstrategi -> Fokusere på ressurser av type kunnskap som trenger forvaltning mest -> ….. og på de kunnskapsprosesser med størst gap mellom eksisterende og ønsket kapabilitet. IT i Kunnskapsledelse Del V - Renny Bakke Amundsen

Del V - Renny Bakke Amundsen Utfordringer for KFS Raske forandringer og uforutsigbarhet krever ny kunnskap som spres og innlemmes i produkter og tjenester! Bedrifter mangler ikke kunnskap men systemer og kultur for Kunnskapsledelse! Det er stor mangel i å se potensialet til forvaltning av kunnskap i verdiskapningen! IT i Kunnskapsledelse Del V - Renny Bakke Amundsen

Samarbeidspartnere Mesterne Partnere Skeptikerne Støtterne De som ivrer for, ser KLs muligheter og vil prøve noe nytt! Mesterne Partnere Skeptikerne Støtterne Allierte ved implementering. IT-sjef og HR-sjef o.a.? Negativt innstilte som må overtales eller unngås! Entusiastiske senior ledere som identifiserer seg med KL & snakker om det! IT i Kunnskapsledelse Del V - Renny Bakke Amundsen

KFS som designer! Kunnskapsbaserte systemer Kunnskaps fortegnelser Kunnskaps-møter Kunnskaps-intensive foretnings-prosesser KF vannposter Forsvar for KF-polecies IT i Kunnskapsledelse Del V - Renny Bakke Amundsen

Del V - Renny Bakke Amundsen Å utpeke KFS ? Om det bør utpekes en KFS eller ikke, avhenger av om foretningsledelsen er forberedt og innstilt på å gjøre stillingen til en suksess! IT i Kunnskapsledelse Del V - Renny Bakke Amundsen

KFS – et entreprenørskap! Bringe nye foretningsmuligheter til bedriftens produkter og markeder! Skape nye produkter, tjenester og teknologi! Bidra til strategisk reformulering, reorganisering og organisasjonsendring! Gi ledelsen evnen til å skape en konkurransedyktig foretning for fremtiden! IT i Kunnskapsledelse Del V - Renny Bakke Amundsen

KSF er ikke et solospill! Uten full støtte og engasjement fra toppledelse og linjeledere vil KFS bare bli en ensom ulv. Det krever en ny type foretningsledelse som sprenger tradisjonelle organisasjonsmodeller og sikrer at kunnskap flyter på tvers av hierarkiske og avdelingsmessige grenser! IT i Kunnskapsledelse Del V - Renny Bakke Amundsen

Administrere kunnskap 77% av bedriftsledere i USA mener at det er særdeles viktig å forbedre Utvikling Deling og Bruk av kunnskap! IT i Kunnskapsledelse Del V - Renny Bakke Amundsen

Del V - Renny Bakke Amundsen IT i Kunnskapsledelse Del V - Renny Bakke Amundsen

Fremtidens KunnskapsLeder Trend 1: Fra å overvåke arbeid til å gjøre det. Lederen blir mer en medspiller / coach. I mange tilfeller, slik som i konsulent-, revisor- og advokatselskaper er kunnskapslederen også en kunnskapsarbeider med egne klienter. IT i Kunnskapsledelse Del V - Renny Bakke Amundsen

Del V - Renny Bakke Amundsen Framtidens Kunnskapsleder Trend 2: Fra å organisere hierarkier til å organisere små samfunn. Det handler om å organisere et miljø for læring slik Chrysler gjør det i "Tech Clubs" hvor ingeniører møtes for å dele kunnskap på tvers av organisasjonen. IT i Kunnskapsledelse Del V - Renny Bakke Amundsen

Del V - Renny Bakke Amundsen Framtidens kunnskapsleder Trend 3: Fra å implementere metodikk til å forstå tenkningen. Å øke ytelsen på kunnskapsarbeidere krever en evne til å "komme på innsiden av hodene deres" siden produksjonen av kunnskap er usynlig. IT i Kunnskapsledelse Del V - Renny Bakke Amundsen

Del V - Renny Bakke Amundsen Framtidens kunnskapsleder Trend 4: Fra å ansette / avskjedige arbeidere til å rekruttere og beholde medarbeidere. Bedrifter som Merck, Microsoft og McKinsey sier at dette er den viktigste faktoren til suksess i kunnskapsintensive bedrifter. Cisco Systems vedlikeholder en utstrakt database over potensielle medarbeidere med tanke på framtidige engasjement. IT i Kunnskapsledelse Del V - Renny Bakke Amundsen

Del V - Renny Bakke Amundsen Framtidens kunnskapsleder Trend 5: Fra å bygge manuelle ferdigheter til å bygge kunnskap. Kunnskap handler om både læring og undervisning. Kunnskapsledere inspirerer medarbeiderne til å oppgradere sine kunnskaper samt overføre kunnskap til sine kolleger. IT i Kunnskapsledelse Del V - Renny Bakke Amundsen

Del V - Renny Bakke Amundsen Framtidens kunnskapsleder Trend 6: Fra å evaluere synlige resultater til å verdsette usynlig (taus) kunnskap. Det finnes ingen formel for å verdsette kreativitet, spesielt når mye av det skjer i hjemmet, på flyet eller ute hos en kunde. IT i Kunnskapsledelse Del V - Renny Bakke Amundsen

Del V - Renny Bakke Amundsen Framtidens kunnskapsleder Trend 7: Fra å ignorere kultur til å bygge kunnskapsvennlig kultur. Teorien er at den mest ønskede kunnskapsorientere kulturen er rask, fleksibel, fokusert, vennlig og morsom. IT i Kunnskapsledelse Del V - Renny Bakke Amundsen

Del V - Renny Bakke Amundsen Framtidens kunnskapsleder Trend 8: Fra å evaluere synlige resultater til å verdsette usynlig (taus) kunnskap. En kunnskapsleders rolle er å holde kunnskapsrike arbeidere produktive samtidig som byråkratiet får sitt: resultater. IT i Kunnskapsledelse Del V - Renny Bakke Amundsen

Kunnskapsledelse Egentlig representerer ikke dette store, revolusjonære tanker. Det handler om å ta folk på alvor. Kunnskap skal yngle og gro. -> For å få til det må folk trives! IT i Kunnskapsledelse Del V - Renny Bakke Amundsen