Digital kompetanse i L’06 Fremmedspråk Inger Langseth, PLU

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Teaching with ICT Digital kompetanse og læring i Kunnskapsløftet
Forskning og utvikling
- og noen norskblogger. Fra bloggen Dette likte jeg. Bildene. Ordspillene. Fortellinga fra din barndoms.
Samling 3, HiØ 27. og 28. jan Fagspesifikk del Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet.
Kreativ bruk av digitale verktøy: resepsjon, produksjon - og kanskje også interaksjon? Karin Dahlberg Pettersen.
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Publisering på internett
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Nettstedet – struktur.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Hva skal vi lære? TEMA: Sør Amerika Hvilke hav omgis verdensdelen av
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Fremmedspråk nivå III Språksamarbeid i Bergen vest, med døme frå prosjekt i spansk Angélica Cortés, Maria Brubæk Bua og Gro Egset Halse Gro.
DiGital kompetanse i engelsk
Digital kompetanse i Mat og helse
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Sammensatte tekster: Photo Story
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Digital ferdigheter i alle fag
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Hva er Fronter.
Hvordan kan vi bruke det?
Sammensatte tekster.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Avdeling for sosionomutdanning
IKT i flerkulturelle skoler, Oslo indre øst ITU’s evaluering Patrik Hernwall og Guri Mette Vestby.
VURDERING og de fem ferdighetene
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Verktøy for kreativ og språklig produksjon NKUL etterutdanning Halden september 2009 Karin Dahlberg Pettersen Berit Hope Blå
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
:58 Ullensaker1 Svarlogg.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
IKT i barnehagen Etikk og nettvett.
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
VALG AV 2. FREMMEDSPRÅK ELLER FORDYPNING PÅ UNGDOMSSKOLEN
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Innføringsprosjektet
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
IKT i 2. fremmedspråk i forhold til læringsteori og L06
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Utskrift av presentasjonen:

Digital kompetanse i L’06 Fremmedspråk Inger Langseth, PLU Teknologi i skolen Digital kompetanse i L’06 Fremmedspråk Inger Langseth, PLU Snakke om IKT som en grunnleggende ferdighet hvordan det kommer til syne i de nye læreplanene i kunnskapsløftet i FS2/3. 1- teknologi og digital kompetanse: begrepsavklaring 2- teknologi i skolen administrativt nivå>klassenivå> 3-metodisk tilnærming

Mål Teknologien skal være ”usynlig”. Elevene skal ikke jobbe med teknologi, men med fagene.

Digitale verktøy Datamaskin, printer MP3 spiller Digitalt kamera Digitalt videokamera Skanner Mobiltelefon Web kamera Minnepinner

Digital Kompetanse Ferdigheter, kunnskaper, kreativitet og holdninger som alle trenger for å kunne bruke digitale medier for læring og mestring i kunnskapssamfunnet (2005,ITU- itu.no) Begrepet er i stadig utvikling og må forstås i forhold til sin samtid. ITU.no forsknings- og kompetansenettverk for IT i utdanning. Begrepet er ikke definert ordentlig, men det jobbes med det internasjonalt Dimensjon 1 ferdigheter i bruk av IKT/dimensjon 2 IKT i bruk i ulike fag/dimensjon3 læringsstratregier, metakognitive evner/dimensjon 4 kulturell kompetanse, digital dannelse

Å kunne bruke digitale verktøy Å kunne bruke digitale verktøy i fremmedspråk bidrar til å utvide læringsarenaen for faget og tilfører læringsprosessen verdifulle dimensjoner gjennom muligheter for møte med autentisk språk og anvendelse av språket i autentiske kommunikasjonssituasjoner. Kildekritikk, opphavsrett og personvern er sentrale områder i digitale sammenhenger som også inngår i fremmedspråk.

Ferdigheter Skriveverktøy - tastatur, stavekontroll Navigere på Internett - søke, hypertekst, lenker Laste ned/redigere- bilder, tekst, lyd, program, filer, plug-ins / Lagre - mappestruktur Produsere - tekster, presentasjoner, bilder, lydfiler LMS - Class Fronter, It’s Learning Mp3 spillere, kamera, videokamera Webdesign, kommunikasjon, chat, skype Games Tilpasse bruken til læreres faktiske bruk i klasserommet i forhold til faget. Progresjon på ulike trinn bør legges inn-lokalt læreplanarbeid. Dette bør knyttes opp mot hva de vil få bruk for utenom skolen. I forhold til IKT kompetansen så vil det innebære bla. evnen til bruke og lage: * skriftlig arbeid * kommunikasjonsprogrammer * webdesign – ulike programmer * tegneprogrammer * foto redigeringsprogrammer * søkermotorer * IKT- undervisning

Kunnskaper Kommunisere - e-mail, blogg, chat, forum, skype Produsere - tekst, bilder, presentasjoner, lyd, video, websider Vurdere - egenvurdering, datamaskinvurdering Internett - søke og bearbeide informasjon, google, wikipedia IKT endrer premissene for de tradisjonelle aktivitetene i skolen Vi får nye muligheter til kommunikasjon og produksjon. Dette utfordrer også kunnskapsgrunnlaget i faget-lærer må kunne mer og elever lærer mer. Hvordan bearbeider de info-hvordan systematiserer de info-læringsstrategier/språklæring Forholdet mellom formell og uformell læring Kulturell kompetanse - digital dannelse-en helhetlig forståelse av hvordan de utvikler sin identitet-hvordan de de bruker sine digitale kunnskaper i kulturen.

Kreativitet Webside Comenius Samskriving Lydfiler Video Chatting Blog Skype Hypertekst E-post utveksling Forum Voiceforum Innlegg og artikler Presentasjoner Digitale mapper Prosessorientert skriving Games, quiz Undersøkelser PowerPoint - strukturerer tanken i muntlig produksjon Terkstbindere-strukturerer tanken i skriftlige tekster http://home.no.net/drfatal/ http://hotpot.uvic.ca/

Kreativitet Babelfish bonjour Inger! ces't votre classe, niveau 1 de la france.êtes-vous malade? ca va? nous espérons tu rentres au plus.nous travaillons avec un peu de tout, sur la lycée nous somme faire bon! nous somme dans l'attente pour vous revoir. nous nous ennuyons de vous! à bienôt Bonjour. J'esperer que tu aller mieux chausse. Il est beaucoup neige - si prudence est mère de sûrete. Bon retablissement! Andreas

Holdninger Kildekritikk, opphav Nettetikette Demokrati Bruk av hjelpemidler Offentlighet (bilder) http://www.saftonline.no Hvordan orienterer elevene seg i forhold til informasjon Hvordan bearbeider de infromasjon - språklæring Hvordan stiller de seg kritiske til kilder og informasjon

Teknologi i skolen Elektronisk informasjon E-mail Nye læreplaner m/IKT Eksamen (m/ IKT) Nasjonale prøver m/ IKT LMS - læringsplattformer Elev- og lærerundersøkelser Språkpermen m/nettsted Lærebøker på nett Arbeid utenom klaserommet

Teknologi i klasserommet 70% av norske familier har tilgang til Internett. ITU-monitor, 2003 Halvparten av landets elever bruker pc i opplæringa mindre enn én time i uka. Rundt 100 000 elever bruker ikke pc i det hele tatt 30% har ikke tilgang og er storforbrukere nav sosiale tjenester/skolen må hjelpe Data brukes mest til prosjektarbeid - se hva du finner på <internett. Lite kreativ bruk Lite har skjedd siden 2003 i grunnskolen. Mer bruk i VG1, men kun internett og tekstproduksjonhalvparten har ikke godt nok utstyr for pedagogisk bruk.

Teknologi i klasserommet Problemet har ofte bestått i at ting går i stå der inne, og jeg har gitt opp å prøve flere ganger. Man blir skikkelig lei når man har forberedt et bra opplegg for gjennomføring på dataen også fungerer teknikken så dårlig at man ikke får fullført det man har tenkt. Jeg har for første gang brukt IKT i franskundervisningen og sett at det faktisk går an allerede tidlig i opplæringsfasen. Eksempel : Aviser, BBC norwenglish.com Maskinene mangler ofte utstyr-lydkort, headsets, plug-ins. Maskinene må være tilgjengelige hele tiden hvis læreplanmålene skal oppfylles. Eks aviser./ elevene forstår fra første stund. Språklæringsstrategier, bruke språket forstå deler og konstruere en helhet.

Internett - ressurser Nyheter Die Welt El Pais Le Monde Informasjon Wikipedia Søk Google, yahoo, YouTube Musikk fransk spansk tysk Litteratur fransk Kultur fransk fransk Lyd audio filer Kommunikasjon spansk Språk fransk spansk tysk alle Pedagogiske nettsteder BBC Hogne Lærebøker på nett Aschehoug, Cappelen http://www.ashcombe.surrey.sch.uk/Curriculum/modlang/videos.htm

Metodisk tilnærming Romindeling-ikke pedagogisk med forelesningsoppsett, gruppeoppsett, arbeidsplasoppsett. Best med bærbare og trådløst.

Elevautonomi Eleven må være villig til å ta ansvar for sin egen læring. Hvordan kan jeg best hjelpe elevene til å lære? Sette seg mål velge ut stoff velge oppgaver og arbeidsmåter Utføre arbeidet i forhold til målet Presentere og evaluere arbeidet Def: utvikle evne hos eleven til å akseptere ansvar for egen læring : Leni Dam Holec 1981 definisjon på hva eleven må gjøre

METODER - hvordan lære med IKT? Prosjektarbeidsmetoden Språkpermen I can do… Oppgaver på nettet Undervisning med Internett Vurdering med Internett Forskning viser at 1- kunnskap konstrueres av elevene selv 2-dette skjer best i deltakelse i sosiale sammenhenger 3-læring skjer best dersom man kopler på bakgrunnskunnskapen og lærer ut fra eget ståsted. IKT gjør det mulig med-tempo, mengde differensiering+motivassjon individ relatert.

A Prosjektarbeid Reisen til …… skal planlegges. Du skal skaffe informasjon og presentere følgende for dine medstudenter slik at de vil velge ditt reisealternativ: Klare rammer for prosjektet - tidsramme, faglige mål, fremføring, testing av måloppnåelse IKT - informasjonsinnhenting,presentasjon Strenge rammer: tema, tidsbruk og evaluering gis av lærer Elevene velger reisemål, reisemåte, losji. Planlegger hva de skal gjøre i løpet av turen Presenterer opplegget for klassen Evaluerer presentasjonen og viser hva de har lært: ling, kulturelt og kommunikativt.

B I can do......plan Jeg kan fortelle når jeg gjør ting Jeg kan spørre/fortelle hva klokka er Jeg kan fortelle om noe jeg har gjort Jeg kan fortelle om noe jeg skal gjøre

I can do – elev ( CEF) Jeg kan kommunisere om familien Mål Ja Eks Fortelle at jeg har søsken Beskrive mine søsken og foreldre Beskrive aktivitetene de liker Bruke farger i beskrivelsene uttale ”en sykkel” Beskrive hva de spiser og drikker

Sjekklistene B1- språkpermen Lytting: Jeg kan forstå dagligdagse ord og uttrykk som har med mine personlige interesser å gjøre, for eksempel hobbyer, dyr, ferie, musikk, Tv eller reiser. Lesing: Jeg kan forstå detaljer i tekster om kjente emner ...for eks i korte artikler i ukeblader, sportsreferater eller intervjuer med kjendiser Muntlig produksjon: Jeg kan kort gjengi handlingen i en film jeg har sett, eller en bok jeg har lest.

C Oppgaver Oppgi alltid nettsteder Lingvistiske mål - IKT relatert Kommunikative mål Kulturelle mål Anslag Oppgaven Vurdering Oppgaven legges inn i et undervisningsopplegg, hvor rammene og krav til læringsmål er kjent for eleven før de bruker IKT.

Eksempel: Oppgave Ressources L’heure et les chiffres Professeur (kan forklare ting for deg) Elèves (dere kan forklare hverandre, øve sammen) Manuel livre d’exercices URL -Compter  http: //www.kameleo.com/french/JEU-Ch0-Chiffres0a20.html -L’heure -  http://lexiquefle.free.fr/heure.swf Nyttige uttrykk Hva er klokka: Quelle heure est-il? Klokka er halv fire:  Il est  trois heures trente. Klokka halv fire:    à trois heures trente L’heure et les chiffres Mål: 1 telle til 30 på fransk a) uttale tallene b) skrive tallene 2 klokka   a) Klokkeslett 3 Klokkeslett, tid a) Spørre og fortelle hva klokka er b) bruke tidsuttrykket à… Evaluering Muntlig: klokka, tall Skriftlig: beskrive en vanlig dag

D Undervisning med Internett Aktuelle hendelser hvor elevene har noe kjennskap til emnet fra norske medier. Nederlandsk Undervisning med støtte i PowerPoint Internett (videoclip , lyrics etc) etc. Finne konkrete svar på problemstillinger som dukker opp i timene.(Wikipedia, Google) Vise filmer og video clips, spille musikk, Print screen ALT+P så lagre som PDF og last opp. http://arabic-media.com/clip/23/Faudel-French_song2.htm http://www.paroles.net/chansons/13965.htm

E Vurdering Kan IKT brukes til å lette rettebyrden Formativ- eller summativ vurdering Egenvurdering fransk Datamaskinvurdering spansk Lærervurdering lydfiler, tekster Medelevvurdering

Vurdering i fem ferdigheter Muntlig produksjon Fremføring ( ppt) Lydfiler Voiceforum Muntlig samhandling Kommunikassjon (L/E eller E/E) Telefonsamtaler

Vurdering - fem ferdigheter Lytting CD-rom eller tekster på nett ex Diktat ex Video- og lyd filer ex ex ex Interaktive oppgaver ex ex Lesing Autentiske tekster ex Fakta (quiz) ex http://www.cortland.edu/flteach/civ/ http://www.clic-ado.com/adultes/index.htm

Vurdering - fem ferdigheter Skriving Sammenhengende tekst Vokabular, grammatikk ex Interaktive oppgaver http://fog.ccsf.cc.ca.us/~creitan/grammar.htm

UTFORDRINGER! Datateknisk Avskrift fra Internett Elevene surfer på andre nettsteder Nettet er nede Kan ikke nok data selv Finne gode nettsteder Utarbeide differensierte arbeidsplaner Avskrift - avvises(lærer finner enkelt kilden) Elevene surfer også i andre timer I can dos gjør det mulig å arbeide videre

Ingen lærer, ingen læring Donner l’envie d’apprendre aux enfants et toute méthode sera bonne Rousseau (1721-1778)

Lenker http://platea.pntic.mec.es/cvera/ressources/recurfr39.htm http://www3.unileon.es/dp/dfm/flenet/phon/dicteacti.html http://www.ashcombe.surrey.sch.uk/Curriculum/modlang/shared/vod_fr.htm# video http://www.frenchrevision.co.uk/ http://www.ashcombe.surrey.sch.uk/Curriculum/modlang/index.htm generelle ressurser