Velkommen til felles kommune- og bystyremøte for medlemskommuner i Østre Agder 12.Mars 2012 På Hove.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SALTEN KONTROLLUTVALGSERVICE
Advertisements

MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
Ny partnerskapsavtale - Vedtak 1 Fylkestinget Partnerskapsavtale Østfoldhelsa mellom fylkeskommunen og kommunene godkjennes som samarbeidsavtale.
 Samarbeidsavtalen med Moss kommune  Arbeidet med Scene 2 (Parkteateret)  Tilsetting av administrativ/daglig leder  Hjemmeside for MOM.
Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styringsorganer
Nordisk tilsynskonferanse
LOs representantskap i Aust -Agder, 4
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
Det kommunale og det statlige barnevern
Den ideelle kommunesammenslåing
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Brukermedvirkning i interkommunalt samarbeid Øyer 24. Oktober 2012 Arne Leite.
Levanger kommune - Dialogsemninar – ISK - Forsøket går mot slutten, hva nå? – Hans Heieraas INNHERRED SAMKOMMUNE Forsøket går mot slutten, hva nå.
Line Richardsen Fagleder KS Forskning, Innovasjon og Digitalisering
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Statlige føringer og behov for sterkere kommunesamarbeid Innlegg på KS/FM-konferanse Brekstad 11. juni 2009 fylkesmann Kåre Gjønnes.
Prosjektet ”samhandling mellom kommunene i Sør-Trøndelag” Styringsgruppens konklusjoner og anbefalinger Orientering på KS høstkonferanse Røros, 5. november.
Regionalt senter for samfunnssikkerhet og beredskap
Forpliktene samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal Kommuner i Nord- Trøndelag Presentasjon av mål, visjoner og prosess pr februar 2003.
SAMHANDLING Prosjektplan samhandlingsreformen Bjarne Nordlund Rådmann i RINDAL KOMMUNE (Torger Aarvaag Rådmann Hemne kommune)
Helse- og miljøtilsyn Salten IKS
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
Skolen – en kommunal virksomhet
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
TEMA Delegering av myndighet/subdelegering samt kommunelovens bestemmelser om utvidet myndighet i hastesaker. Kjetil Ollestad – Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.
1 Skoledirektøren i Kristiansand 2004 Skolens styre.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Innherred samkommune 1 Mulig organisering av arbeidet med felles kommuneplan Dialogseminar Åre 13. mars 2007.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Interkommunalt samarbeid Lokale kartdager Finnmark Ingunn Limstrand Norkart Nord.
Interkommunalt samarbeid - Skjervøy Bakgrunn kompetanse- og kvalitetsutfordringer vanskelig økonomi Kommunenes størrelse, vanskelige økonomi.
Lovrevisjonen – Idrettstinget 2015
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
NORDPLUS NABO. Hva er Nordplus Nabo Et program som skal stimulere til oppbygging av langsiktig og forpliktende nettverkssamarbeid mellom Norden og Baltikum.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Regionale forskningsfond
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Hvorfor organisasjon? Hvorfor har dere engasjert dere?
Kommunereform - hva skjer?
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
Frittstående kurs Vi gjennomfører årsmøtet Robert Olsvik.
Regional planstrategi
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Verdiskapingsforum Østfold Forventninger Aktuelle saker Aktuelle arbeidsmetoder.
Status Knutepunkt Sørlandet, i lys av: Valgperioden – kort tilbakeblikk Bakteppet – utviklingstrekk KS-analysen – interkommunalt samarbeid KS konferansene.
Ny organisering av LVSH Hamar, 24 og 25 september 2015 Anita Ihle Steen Styreleder LVSH.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Henry Ford ( ) ” Å komme sammen er begynnelsen. Å holde sammen er fremskritt. Å arbeide sammen er suksess! ”
Kommunal planstrategi
Henry Ford ( ) ”Å komme sammen er begynnelsen. Å holde sammen er fremskritt. Å arbeide sammen er suksess!”
Helseforetak – bedrift eller forvaltning?
Bakgrunn Fylkesinndelingen for Oslo og Akershus står i veien for utvikling av en mer funksjonsdyktig hovedstadsregion Etter 40 år med forsøk på å lande.
Utgreiing av kommunestruktur
Kommunestyrekomiteer
Inndelingsloven Økonomisjefane.
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Halvdan Skard 2. September 09
Samarbeid og medbestemmelse
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til felles kommune- og bystyremøte for medlemskommuner i Østre Agder 12.Mars 2012 På Hove

Medlemmer i Østre Agder Kommune Innbyggertall Andel i prosent 0901 Risør 6 897 10,3% 0906 Arendal 42 697 63,7% 0911 Gjerstad 2 486 3,7% 0912 Vegårshei 1 940 2,9% 0914 Tvedestrand 5 974 8,9% 0919 Froland 5 237 7,8% 0929 Åmli 1 799 2,7% Medlemskontingenten er kr.10 pr. innbygger I 2012 totalt kr. 664.440

Medlemmer i styret for Østre Agder Leder Ordfører Jan Dukene - Tvedestrand Nestleder Ordfører Per Kristian Lunden - Risør Styremedlem Ordfører Einar Halvorsen - Arendal Styremedlem Opposisjonsleder Robert C. Nordli - Arendal Styremedlem Ordfører Sigmund Pedersen - Froland Styremedlem Ordfører Kjell Trygve Grunnsvoll - Gjerstad Styremedlem Ordfører Kjetil Torp - Vegårshei Styremedlam Ordfører Reidar Saga - Åmli

Ved sekretariatsleder Ole Jørgen Etholm Vedtekter for virksomheten og arbeidsform i styret. Regionrådenes rolle. Ved sekretariatsleder Ole Jørgen Etholm

Vedtekter for Østre Agder(vedtatt 2009) §1 Deltakelse Østre Agder er et interkommunalt samarbeidsforum for kommuner i regionen. Samarbeidet er organisert med hjemmel i §27 i kommuneloven. §2 Formål Østre Agder er et samarbeidsforum for kommunene i regionen. Det skal bidra til å samordne regionens og kommunenes interesser . Samarbeidet skal arbeide for å styrke regionens infrastruktur og systematisk arbeide for at regionen velges som lokaliseringssted. Østre Agder kan bidra til etablering av samarbeidsløsninger der kommunene finner det formålstjenelig og gjennomfører prosjekter for å øke kompetansen i regionens kommuner og utvikle løsninger knyttet til levering av kommunale tjenester. Østre Agder kan bare fatte vedtak knyttet til den løpende drift innenfor rammen av innbetalt deltakeravgift. Samarbeidet kan ikke forplikte den enkelte kommune utover dette uten etter særskilt avtale. §3 Organisering Hver kommune velger sitt medlem til styre. Vedtektene angir at dette skal være ordfører. Arendal har i henhold til vedtektene to medlemmer i styret. Leder er ansvarlig for å innkalle til minimum 4 møter pr kalenderår. Fylkesordfører med. fylkesvaraordfører som stedfortreder gis møte og talerett i styremøtene. Styret har anledning til å innkalle referansegruppen (rådmennene) til sine møter med tale og forslagsrett.

§4 Sekretariat Styret sørger for tilfredsstillende sekretariatsløsning §4 Sekretariat Styret sørger for tilfredsstillende sekretariatsløsning. (For tiden 50% stilling.) §5 Finansiering Virksomheten i Østre Agder finansieres gjennom kontingent fra de deltakende kommunene basert på innbyggertallet pr.31.12 året før. Styret fastsetter senest i juni kommende års kontingent. I tillegg kan styret søke om eksterne bidrag til enkeltprosjekt på vegne av de deltakende kommuner. Prosjekt i regi av Østre Agder der kostnadene delvis forutsettes dekt av kommunene (ut over kontingent) som deltar krever at det foreligger gyldig vedtak i den enkelte kommune. I slike tilfeller er vedtak om igangsetting fra styret i Østre Agder først gyldig når det foreligger skriftlige vedtak fra de kommuner som skal delta. §6 Innmelding, oppløsning og utmelding Utvidelse av Østre Agder krever enighet mellom kommunene. Dersom en kommune ønsker å gå ut av Østre Agder må kommunestyret/ bystyrets vedtak være sekretariatet i hende innen 31.mai før årsskiftet oppsigelsen gjelder fra. §7 Stadfesting av vedtektene og endring i disse Forslaget til vedtekter for Østre Agder er gyldig når samtlige bystyrer/kommunestyrer har fattet vedtak. Styret for Østre Agder fremmer forslag til endringer i vedtektene. Endringsforslag sendes kommunene. Minimum 3/4 av de deltakende kommuner må godkjenne vedtektsendringen før forslaget er gyldig.

Hvilke utfordringer står vi overfor? Tidligere statsråd, stortingsrepresentant og fylkesmann i Sør-Trøndelag Kåre Gjønnes pekte på følgende utfordringer for regionrådene på landskonferansen august2011 i Stjørdal: • Tunge utfordringer i kø (helse, omsorg, skole, sosial, transport og miljø, plan) som krever samarbeid • «Behov for at det etableres omfattende interkommunalt samarbeid» (Prop. 91L om helse- og omsorgs- tjenesteloven s. 319) • Krav/forventninger til kommunal tjenesteyting øker • Økonomi og kompetanse/kapasitet/fagmiljø begrenser mulighetene for at alle kan ha alt • Likeverdige og gode tjenester til innbyggerne forutsetter et utvidet og mer forpliktende samarbeid . Mange små kommuner.

Han ble etterfulgt av direktør Alf-Petter Tenfjord hos fylkesmannen i Sør-Trøndelag som pekte på Kartlegginger og erfaringer tyder på store muligheter for høyere kompetanse, bedre tjenester og bedre ressursbruk ved utvidet og mer forpliktende samarbeid mellom kommunene Voksende reformtrykk tilsier samarbeid på lovpålagte kjerneområder, helse, sosial, skole, plan, miljø, teknisk Ytterligere desentralisering og gjennomføring av nasjonale reformer er ikke mulig uten mer forpliktende samarbeid mellom kommunene Nasjonale myndigheter forutsetter at kommunene skal være forandringsledere Han peker på følgende utfordringer Forpliktende samarbeid er umulig uten faste langsiktige partnere Lovpålagte tjenester kan ikke flyte i prosjekter, nettverk og partnerskap Felles investeringer og produksjon krever avklarte strukturer for beslutninger og styring

Innhold Bakgrunn Samarbeid i Østre Agder – status, utfordringer og veien videre Strategi - bevisst jobbing ut fra formålet Oppsummering av videre strategi for utvikling av Østre Agder

Bakgrunn Mye praktisk samarbeid i Østre Agder- regionen er utviklet over tid. Lite samordning. Økende samarbeidsbehov knyttet til nye oppgaver og kommunestrukturen Balansegangen mellom det lokale selvstyret og det interkommunale samarbeidet . Utfordring å få til bred involvering politisk/administrativt. Bekymring for forankringen av fellestiltak i kommunestyret og bystyrer. Strategiplanen behandlet i alle kommunestyrer/bystyrer. Krav til åpenhet og informasjon. Interkommunalt samarbeid iverksettes for å skape gode tjenestetilbud til befolkningen

Samarbeidsrelasjoner Et godt samarbeid mellom rådmennene er avgjørende for en god utvikling av det videre samarbeid mellom kommunene. Tilsvarende er det viktig at både ordførere og kommunestyrer også bygger gode relasjoner og samhandler på tvers av kommunegrensene. Erkjennelse - Felles utfordringer? Felles løsninger?

Økonomi Østre Agder finansieres gjennom kontingent fra de deltakende kommunene basert på innbyggertallet pr.31.12 året før. Kontingenten utgjør nå kr. 10.- per innbygger. Styret kan søke om eksterne bidrag til enkeltprosjekt på vegne av de deltakende kommuner. Skjønnsmidler 2012 – 4 søknader - samfunnsmedisiner - barnevernssamarbeid - forstudie av framtidige muligheter knyttet til skogbruksnæringen - Kompetansemiljø for opplevelsesnæringer i Østre Agder Søknader om prosjektmidler til iverksetting av Samhandlingsreformen 2011 totalt mottatt 1.060.000 + 800.000 i Risørprosjekt. Felles bruk av midler fram samhandlingsreformen 50% av tildelt ramme i 2011 videreføres i 2012 (kr.1.456.000).

Ekstern vurdering av Østre Agder en fornuftig samarbeidsregion problematisk at Grimstad ikke er med (Agderbyen vokser naturlig frem langs kysten) samarbeid som hittil har vært preget av en rekke praktiske samarbeidsløsninger ikke et forpliktende og strategisk overordnet samarbeid, med en klar politisk målsetting

Behov for: sterkere fokus på overordna mål uttrykt vilje og intensjon om å utvikle Østre Agder som en sterk samarbeidsregion med enighet om strategiske fellessatsinger å etablere tydeligere prinsipper for organisering og styring å tilrettelegge slik at alle kommunene får en opplevelse av ”å få” når det gjelder lokalisering at kommunenes beste kompetanse må settes på arbeidet med samarbeid Konklusjon: Mangler konkrete felles overordna mål og visjon for regionen. Dette er en utfordring som ordførerne (styret) som må ta ansvar for å ta tak i.

Strategi Gjennomføres en opprydding i dagens ulike samarbeidsordninger, i den hensikt å etablere tilnærmet like styringsorganer og administrativ organisering. Rapporteringen til kommunestyrene skal systematiseres og styrkes. Samarbeidet i Østre Agder skal bygges videre på systemet med vertskommuner og samarbeidsavtaler mellom kommunene. Alle kommunene får ta del i oppgaveløsningen på vegne av øvrige kommuner i regionen. Grunnlaget for fordeling må bygges på den enkelte kommunes styrker og spesielle forutsetninger, samt hensiktsmessighet for den tjenesten som skal leveres. Samarbeide systematisk om budsjettarbeid innenfor alle vertskommuneløsninger. Kjøpe tjenester av de andre kommunene for klart avgrensede oppgaver, gjerne tidsbegrenset. Etablere samarbeid med Grimstad der det er naturlig.

Strategisk tiltak: Større bevissthet – og styrka fokus – på felles visjoner for regionen og formålet for samarbeidet   Formålet for Østre Agder samarbeidet tydeliggjøres og styrkes. I formålet må det fremgå at regionen vil ta et regionalt ansvar og ta konkrete posisjoner vi ønsker å bli gode på, gjennom planmessig og langsiktig arbeid. Styret tar ansvar for at det utarbeides en felles visjon for Østre Agder-samarbeidet. De nye kommunestyrene skal aktivt involveres i dette arbeidet.

Styrets rolle Forholde seg til vedtatt budsjett for Østre Agder. Kan forberede høringsuttalelser fra kommunene. Disse er ofte omfattende og krevende å saksbehandle, og det vil være arbeidsbesparende for alle om saksbehandlingen gjøres felles. Det enkelte kommunestyre avgir høringsuttalelsen dersom ikke annet er bestemt. Trolig vil vi oppnå større gjennomslag hvis vi samler oss om felles standpunkt. Særskilt ansvar for å sette dagsorden for viktige regionale saker for eksempel utdanning og transport. Den viktigste politiske samordningsarenaen for kommunene. Samle kommunestyrene minst en gang i året til et felles møte. Følge opp arbeidet med Regionplan Agder. Samarbeide med øvrige regionråd på Agder. Arbeide for å tiltrekke ny offentlig og privat virksomhet til regionen. Det skal utarbeides en felles overordnet næringsplan for regionen. Ikke fullmakt til å fatte vedtak på vegne av kommunene.

De folkevalgtes rolle og oppgaver i samarbeidet.   stille krav (definere og sette mål) gi armslag (tildele rammer og ressurser, gi ansvar) spørre etter resultater underveis markere støtte når det er behov for dette evaluere resultatene grundig og redlig ivareta medbestemmelse og medinnflytelse Skal man lykkes i å utvikle det interkommunale samarbeidet er det viktig at alle kommunestyrerepresentantene føler fellesskap med de andre kommunene, og at viktige saker har en god politisk forankring. Felles møter for alle kommunestyrene kan bidra til å styrke fellesskapsfølelsen.