Redskapsintegrering i teknisk fagskole Lærerkonferansen på Gjøvik 2010
Bakgrunn for forslag •NOKUT: Faglig innhold i fagskolen inkl. allmennrelaterte emner skal ikke være repetisjon av videregående skole. •Redskapskompetansen skal søkerne formelt sett ha ervervet seg før opptak (men i realiteten er denne kompetansen ofte tynn). •Fagskolen skal tilby allmennfagstøtte som er praktisk og yrkesrettet og sette studentene i stand til å løse de faglige oppgavene/problemstillingene i studiet. •Nasjonalt utvalg understreker tydelig at redskapsemnene skal integreres i de tekniske modulene og at teknisk fagskole skal være en tertiærutdanning med klar yrkesprofil.
Om modellen •NUTFs arbeidsutvalg har vurdert forskjellige modeller for integrering og vil her foreslå en modell som sikrer at tilbudet av redskapsemner er forankret i behovet innen hver enkelt modul gjennom studiet. •Tilbudet innen matematikk, fysikk og kommunikasjon, som tradisjonelt har vært bygget opp på allmennfagenes premisser, vil dermed få basis i det reelle redskapsbehovet innen hver fordypning. •Studentene skal konsentrere sin innsats om å bli gode på områder som vil komme til direkte og konkret anvendelse.
Konkret •I denne modellen bygges redskapsbasisen opp gjennom to redskapsmoduler: •En modul i yrkesrettede realfagemner (M1). •En modul i yrkesrettet kommunikasjon (M2). •Disse modulene vurderes med karakter som de andre modulene.
Modellskisse (eksempel fra Elkraft): Modul 3M3 LØM-modulen 14 FSP Emne 1 Økonomi Emne 2 Org. Emne 3 Markedsf. Modul 1M1 Yrkesrettede realfagsemner 10 FSP Emne 1: Behov i M3 Emne 2: Behov i M4 Emne 3: Behov i M5 Emne 4: Behov i M6 Emne 5: Behov i M7 Emne 6: Behov i M8 Modul 2M2 Yrkesrettet kommunikasjon 12 FSP inkl. hovedpr. Emne 1: Behov i M3 Emne 2: Behov i M4 Emne 3: Behov i M5 Emne 4: Behov i M6 Emne 5: Behov i M7 Emne 6: Behov i M8 Modul 8 M8 El.mask og omform. 11 FSP Emne 1 Emne 2 Emne 3 Emne 4 Emne 5 Modul 4M4 Elektroteknikk 10 FSP Emne 1 Emne 2 Emne 3 Emne 4 Emne 5 Emne 6 Modul 5M5 Elektroniske systemer 10 FSP Emne 1 Emne 2 Emne 3 Emne 4 Modul 6M6 Tegning og dokum. 5 FSP Emne 1 Emne 2 Modul 7M7 Energiprod. og dist. 10 FSP Emne 1 Emne 2 Emne 3 Emne 4
Om redskapsmodulene •Disse modulene vil ikke bli identiske for alle fagretninger og fordypninger. For å få overstående prinsipp til å fungere, kreves tett, dypt og forpliktende lærersamarbeid mellom yrkesfaglige spesialister og dem som skal kjøre modulene. (En vil ikke komme i mål ved kun å flikke på de planene for redskapsfag som brukes i dag.) •Disse to redskapsmodulene blir langt på vei ferdighetsmoduler som emnemessig bør legges i forkant av de påfølgende tekniske modulene. De nasjonale planene bør imidlertid ikke gi føringer for hvordan den enkelte skole legger disse modulene ut over studiet.
Omstilling: •Arbeidsutvalget er klar over at modellen vil medføre krav til omstilling hos undervisningspersonell som har sin bakgrunn i tradisjonelle allmennfag, men er overbevist om at oppgavene vil bli løst på en god måte i tett og kreativt samarbeid med de yrkesfaglige spesialistene.
Læringsutbytte: •M1 Yrkesrettede realfagsemner. Etter fullført og bestått modul har studenten tilegnet seg grunnlag i matematikk og fysikk som skal være tilstrekkelig til å utføre nødvendige beregninger, dimensjoneringer og andre regnetekniske oppgaver i den aktuelle fordypningen. •M2 Yrkesrettet kommunikasjon. Etter fullført og bestått modul har studenten tilegnet seg nødvendige språkferdigheter og kommunikasjonsferdigheter til å vurdere, beskrive, dokumentere og kommunisere emnene i den aktuelle fordypningen på en tydelig og forståelig måte. De skal også ha kompetanse i læringsteknikker, refleksjon, samarbeid, prosjektarbeid osv. •Etter at disse to modulene (helt eller delvis) er fullført, sitter studentene med to mapper som vil være ypperlige verktøyer i det videre studiet.
Videre til høyskoler •En gruppe av fagskolestudentene ønsker etter avsluttet fagskoleutdanning å gå videre på høyskoler og universiteter. Disse vil ha behov for tilleggskompetanse i allmennfag ut over det som fagskolen vil dekke. •Det er imidlertid verken tid eller behov for å legge inn R1+R2 og Fysikk 1 for alle fagskolestudentene. Det er en begrenset studentgruppe som ønsker å gjøre seg bruk av høyskolelovens §3.5 og fortsette til bachelorgrad. •Det er imidlertid svært viktig at denne "§3.5-døren" står åpen for de som ønsker denne videreutdanningen, og disse studentene må fortelles uttrykkelig nødvendigheten av å kvalifisere seg. •Arbeidsutvalget er av den oppfatning at yrkesretting og integrering, når vi måtte få dette til å fungere i fullt mon, vil styrke studentenes forståelse for den mer abstrakte matematikken/fysikken de blir eksponert for i ingeniørutdanningen.
Gruppeoppgave 1 Fagskolestudenter er kjent for å komme fram til konkrete svar (med ”to streker under”) og èn løsning på problemet. Næringene ønsker at studentene i større grad skal kunne finne frem til alternative løsninger og foreta kritiske vurderinger. •Hvordan kan studentene best settes i stand til å møte denne utfordringen?
Gruppeoppgave 2 Næringen mener at samarbeidsevner og sosial kompetanse stadig blir en viktigere egenskap hos ledere. •Hvilke læringsmetoder kan best bidra til å fremme denne egenskapen hos studentene våre?