Fra tegning til fortelling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Advertisements

SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Den vesle gutten og julenissetoget
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
I.


Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
De dårige følelsene. Veiene ut..
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Bli en bedre fisker ! Av Ulf Skauli
Ei dramatisering Mathias– fritt etter Johan Herman Wessel
Laget av Embret Lund 1BAA. Hovedlærer når vi lærte det praktiske av ‘’gamle metoder’’ og var flink i det han viste oss. Det syntes også godt at han hadde.
UT PÅ TUR I RAMMEPLANEN FOR BARNEHAGER HETER DET AT NATUREN SKAL GI ROM FOR ET MANGEFOLD AV OPPLEVELSER TIL ALLE ÅRSTIDER OG I ALL SLAGS VÆR, OG AT DET.
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
FLYTÅRN Vi fikk ei stor eske inn på avdelinga, som Rainer foreslo
Kapittel 5 Ekteparet Alfaro spiser meksikansk middag.
Kapittel 28 Norgeskartet
Godt verktøy er halve jobben
Kjøkkenet er et koselig sted, ikke sant?
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Vi var på et kurs i Sverige i hele klassen vår i uke 3, det var Mora videregående skole. Skolen var stor med mange elever, SVERIGE.
Aggression Replacement Training
NASJONAL KONFERANSE NAFO
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Hva er vitsen med å gifte seg?
EN DAG I UKA GÅR VI PÅ PIRATEN PÅ TUR. VI ER SÅ HELDIGE SOM HAR EN EN LITEN SKOGHOLT RETT VEDSIDEN AV BARNEHAGEN, OG DER HAR VI OGSÅ EN KJEMPE FIN BÅLPLASS.
Til Noas ark.
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Vi startet med å spørre dem: Hva er bra med kaninboys?”
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 42 Religioner i Norge.
Kapittel 10 På treningssenteret.
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Hypotetiske setninger. Lag setninger slik eksemplene viser. 
Sett inn synes eller tro.
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Hvis du dør i natt, tror du at du kommer til Himmelen?
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
Månedsevaluering november rød avd
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Kim er en jente som er fem år gammel. Hun bor i et land som heter Vietnam sammen med familien sin. Kim har tre storesøstre og en lillebror. I huset til.
I dag snakker vi om psykiske problem:
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
Og.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Besøk på Beracah barnehjem som ligger i Kerala i India
«Verden er grunnleggende urettferdig.»
Shanti - Er det sider ved ditt religiøse liv du synes er for privat til å snakke om? -...[tenker lenge] jeg synes det med menstruasjonen. I India er det.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
God morgen! Tanker etter i går?
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Månedsplan for Froskene Mai 2015
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Kapittel 38 Petters familie.
Litterære samtaler i barnehagen - hvorfor er det så viktig?
Problemløsning.
Han sier: Jeg kaller dere ikke lenger tjenere, men venner.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
En gang skal det bli min tur
Kapittel 46 Utviklingssamtale.
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Utskrift av presentasjonen:

Fra tegning til fortelling Styrt tegneaktivitet kombinert med barneintervju. Jeg har tatt utgangspunkt i tegning for å lage tekst til tegninger vedrørende barns syn på voksenrollen og medbestemmelse. Cathrine Fragell Darre student Høgskolen i Vestfold 2003

Cathrine Fragell Darre student Høgskolen i Vestfold 2003 Hva er kvalitet for barna i barnehage hverdagen? Hva er kvalitet for personalet? Hvordan skape en definisjon som favner barn og voksnes syn på en god barnehagehverdag? Cathrine Fragell Darre student Høgskolen i Vestfold 2003

Cathrine Fragell Darre student Høgskolen i Vestfold 2003 Barneintervju 1. Vet du hvorfor du går i barnehage? a. hvis ikke det var noen bhg hva ville du gjort da? 2. Hvem bestemmer i barnehagen? a. Hvorfor er det han/hun som bestemmer? b. Hva bestemmer hun/han? 3. Hva har du lyst til å bestemme i barnehagen? a. Hvorfor vil du bestemme det? b. Hva bestemmer du i barnehagen? 4. Hvordan syntes du det er i bhg når de voksne bestemmer? 5. Hvordan syntes du det er i bhg når barna får bestemmer? Cathrine Fragell Darre student Høgskolen i Vestfold 2003

Cathrine Fragell Darre student Høgskolen i Vestfold 2003 Hvem bestemmer i bhg da? X (Virksomhetsleder) er sjefen over hele. Han bestemmer at vi skal gå ut, hvem avdeling de voksne skal jobbe på og hvem som skal få jobb. Men Y (avdelingsleder) bestemmer når vi er ute. Y er sjefen i skogen. Cathrine Fragell Darre student Høgskolen i Vestfold 2003

Cathrine Fragell Darre student Høgskolen i Vestfold 2003 Hvordan syntes du det er i bhg når de voksne bestemmer? Bra for da slipper vi å kjefte for det er ikke alltid så morsomt. Hvordan er det når barna bestemmer da? Koselig, da kan jeg for eksempel si at jeg trur jeg vil ha litt kaffe. Cathrine Fragell Darre student Høgskolen i Vestfold 2003

Cathrine Fragell Darre student Høgskolen i Vestfold 2003 Hvem bestemmer i bhg? X (virksomhetsleder) bestemmer over hele bhg for det er han som eier kontoret. Han er den som må være sjefen for han ville først. Og da ble han det. Han bestemmer hva som helst. At vi skal gå på store gruppa og at vi skal gå til skogen. Han og alle de andre. Cathrine Fragell Darre student Høgskolen i Vestfold 2003

Cathrine Fragell Darre student Høgskolen i Vestfold 2003 Hvis jeg var sjefen skal de små leke i skogen og de store være ute i bhg. Så kan de store gå litt rundt omkring, ut og inn av porten. Og inn til kanten av veien. Så skal barna få tyggis og godterier i bhg, for da hadde de sluppet å mase og tenke på det hele tiden. Cathrine Fragell Darre student Høgskolen i Vestfold 2003

Cathrine Fragell Darre student Høgskolen i Vestfold 2003 Vi bestemmer nesten ingen ting, vi bare sier i fra. Men vi bestemmer på leken. Det er bedre at de voksne bestemmer enn barna for da slipper det å bli så mye krangling, særlig mellom jentene. Men det er fint om barna får bestemme litt, for da slipper det å bli kjedelig. Cathrine Fragell Darre student Høgskolen i Vestfold 2003

Cathrine Fragell Darre student Høgskolen i Vestfold 2003 Hvem er det som bestemmer i bhg? Det er Z (avdelingsleder). Men X (virksomhetsleder) bestemmer over alle for han er sjefen. Hva bestemmer du da? Ingenting, men noen voksne bestemmer over meg. Cathrine Fragell Darre student Høgskolen i Vestfold 2003

Cathrine Fragell Darre student Høgskolen i Vestfold 2003 Sjefen i bhg er X (virksomhetsleder), men sjefen vår er Z (avdelingsleder). Hvis jeg var sjef skulle vi gått til badeland for det har vi aldri gjort. Men det er bra de voksne bestemmer, om barna hadde bestemt hadde det vært dumt. Cathrine Fragell Darre student Høgskolen i Vestfold 2003

Cathrine Fragell Darre student Høgskolen i Vestfold 2003 Hvem bestemmer i bhg? De voksne Hvorfor er det de som bestemmer? Fordi barna kan ikke bestemme, de stikker av fordi de ikke vet helt hvordan de skal oppføre seg i bhg. Sjefen i bhg er X (virksomhetsleder), for det var han som bygde den. Cathrine Fragell Darre student Høgskolen i Vestfold 2003

Cathrine Fragell Darre student Høgskolen i Vestfold 2003 I bhg er det X (virksomhetsleder) som bestemmer. Men Z (avdelingsleder) er også sjef, sjef for brannalarmen. Når den går må vi løpe ut. Cathrine Fragell Darre student Høgskolen i Vestfold 2003

Cathrine Fragell Darre student Høgskolen i Vestfold 2003 Alle voksne må se på nyheter. Mamma og pappa ser på nyheter hver dag, men ikke jeg. Jeg må se sånn som barn ser på, men når jeg blir voksen da må jeg og se nyheter. De voksne leker ikke, men de hjelper til med å lage snømenn. Cathrine Fragell Darre student Høgskolen i Vestfold 2003

Cathrine Fragell Darre student Høgskolen i Vestfold 2003 Jeg går i bhg fordi mamma og pappa jobber, og da kan jo ikke jeg være hjemme alene. Hvis ikke det var bhg ville de tatt meg med på jobben så kunne jeg hjelp til med å jobbe. Naboen min er heldig, hun er kineser. Cathrine Fragell Darre student Høgskolen i Vestfold 2003

Kan du fortelle meg hva du syntes de voksne skal gjøre i barnehagen? De burde vanne jorda litt oftere. På vinter`n og. For da kan jorda spare på vannet. Så slipper man å vanne den første sommerdagen. Så er det gjort. Og skynde seg å lage maten, for noen ganger er barna veldig sultne. Kanskje ikke reise så mye, for da har vi bare de voksne som vi ikke kjenner så godt. Cathrine Fragell Darre student Høgskolen i Vestfold 2003

Kan du fortelle meg hva du syntes de voksne skal gjøre i barnehagen? De voksne kan godt vanne solsikkene litt oftere om sommeren. Fordi da kan de kanskje bli litt større så de vokser over taket. Da kan ikke reven kan ta fuglene som spiser der om kvelden. Cathrine Fragell Darre student Høgskolen i Vestfold 2003

Kan du fortelle meg hva du syntes de voksne skal gjøre i barnehagen? De kan jo spille mer ball. Være snille, men sinte på de som er slemme. Og så kan de gjøre sånn som barna vil. Cathrine Fragell Darre student Høgskolen i Vestfold 2003

Kan du fortelle meg hva du syntes de voksne skal gjøre i barnehagen? Spille gitar når de passer barna, for det liker vi. Cathrine Fragell Darre student Høgskolen i Vestfold 2003

Kan du fortelle meg hva du syntes de voksne skal gjøre i barnehagen? Ta telefoner, også når det er til andre hvis ikke er det veldig slemt. Og så må de vaske, og barna skal rydde. De voksne må prate med forskjellige voksne og barn. Prate med alle sammen, også når de egentlig ikke gidder det. Cathrine Fragell Darre student Høgskolen i Vestfold 2003

Kan du fortelle meg hva du syntes de voksne skal gjøre i barnehagen? Passe på barna så de ikke løper inn på andre avdelinger når de ikke får lov. Cathrine Fragell Darre student Høgskolen i Vestfold 2003

Kan du fortelle meg hva du syntes de voksne skal gjøre i barnehagen? Spikke Cathrine Fragell Darre student Høgskolen i Vestfold 2003

Kan du fortelle meg hva du syntes de voksne skal gjøre i barnehagen? Lage mat Q (kjøkkenassistent) lager mat til oss, og frukt. En gang hadde hun laget frukt til oss og så tok noen andre voksne det til noen andre barn. Det var dårlig gjort, de kunne ha spurt Q først. Cathrine Fragell Darre student Høgskolen i Vestfold 2003

Kan du fortelle meg hva du syntes de voksne skal gjøre i barnehagen? Passe på oss. Cathrine Fragell Darre student Høgskolen i Vestfold 2003

Kan du fortelle meg hva du syntes de voksne skal gjøre i barnehagen? Borre med bormaskin For om de blir stengt inne så kan de borre seg ut. Cathrine Fragell Darre student Høgskolen i Vestfold 2003

Kan du fortelle meg hva de voksne gjør i barnehagen? De snakker veldig mye med de små, så er de ikke så veldig nøye med de store for de klarer seg selv. Noen voksne skulle passe på de store, så kunne noen andre passe på de små. Har lyst at de skal leke og. De må jo få litt energi de også, ikke bare drikke kaffe og te. Men noen voksne leker med barna sine Cathrine Fragell Darre student Høgskolen i Vestfold 2003

Kan du fortelle meg hva de voksne gjør i barnehagen? Forskjellige ting som jeg ikke vet helt hva er ennå. De snakker om ting og tang Trøster De hygger seg. Og så sier de at det ikke er lov å slå og sparke. Cathrine Fragell Darre student Høgskolen i Vestfold 2003

Kan du fortelle meg hva de voksne gjør i barnehagen? Farger garn, det gjorde vi oppi skogen. Da var det Æ (assistent) som farget garnet, men hun er på ferie. Men det går bare på sommeren, ikke på vinteren Cathrine Fragell Darre student Høgskolen i Vestfold 2003

Kan du fortelle meg hva de voksne gjør i barnehagen? Masse rart og forskjellig Noen ganger blir de sinte fordi barna kan slå. Er de med å leker da? Nei! Men de pleier å spille spill med barna... Cathrine Fragell Darre student Høgskolen i Vestfold 2003

Kan du fortelle meg hva de voksne gjør i barnehagen? Rydder bort lavvoen Pleier de voksne å leke da? Nehei! Lekte ikke vi i sted da? Nei, da bare tøysa vi litt. Cathrine Fragell Darre student Høgskolen i Vestfold 2003

Kan du fortelle meg hva de voksne gjør i barnehagen? De setter opp lavvo i skogen Hva er finest med å være i skogen? Å gå på tel tur med lavvoen. Cathrine Fragell Darre student Høgskolen i Vestfold 2003

Hva har du lyst til å gjøre i bhg hver dag? Leke med bøtter og spade Cathrine Fragell Darre student Høgskolen i Vestfold 2003

Hva har du lyst til å gjøre i bhg hver dag? Jeg liker å bygge sandslott. Det er så morsomt, særlig på sommeren og våren for da er det så mye sand. Cathrine Fragell Darre student Høgskolen i Vestfold 2003

Hva har du lyst til å gjøre i bhg hver dag? Å bare leke. Sånn pleier jeg å tegne folk, med store bokse armer. For da kan de bokse bra. Hva har du lyst til å bestemme i bhg? Det er i hvert fall lett å si! Vet ikke. Cathrine Fragell Darre student Høgskolen i Vestfold 2003

Hva har du lyst til å gjøre i bhg hver dag? Jeg liker best å leke med pinner ute, det vil jeg gjøre. I bhg bestemmer jeg at jeg kan gjøre det jeg vil av leketing og sånn. Men det er fint at de voksne bestemmer for da blir det mer orden. Cathrine Fragell Darre student Høgskolen i Vestfold 2003

Hva har du lyst til å gjøre i bhg hver dag? Har lyst til å klatre i de lange stigene, hoppe på trampoline og tjukkas. Veldig morsomt når vi store får være lengre inne, for vi må alltid være ute først. Cathrine Fragell Darre student Høgskolen i Vestfold 2003

Hva har du lyst til å gjøre i bhg hver dag? Være inne å tegne Hva har du lyst til å bestemme da? Over leken sammen med gutta boys. Cathrine Fragell Darre student Høgskolen i Vestfold 2003

Cathrine Fragell Darre student Høgskolen i Vestfold 2003 Mennesker kan også spise solsikke frø. For det har vi gjort i barnehagen, og ingen døde. I barnehagen er det nok noen og femti solsikker. Det er nok, hvis de får vann. Noen kan bli veldig store og vokse over taket. Eller bitte små og midt i mellom. Men de må få vann, ellers blir det ingenting. Cathrine Fragell Darre student Høgskolen i Vestfold 2003

Cathrine Fragell Darre student Høgskolen i Vestfold 2003 Sette opp egne kriterier for hva som er er kvalitet for deg i ditt arbeid med barna. Velge ut tre, sett dere sammen og blir enige om fem felles. Ut fra det skal dere lage en definisjon for hva som er kvalitet for barn og voksne på avdelingen. Forsøk å få en enkel og tydelig definisjon som betegner kvalitet i barnehagehverdagen. Hva vil dere gjøre for å kvalitetsikre arbeide videre i forhold til definisjonen? Cathrine Fragell Darre student Høgskolen i Vestfold 2003