Mjøsnett-ideen Kollektivsatsing i Mjøsregionen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Areal- og transportplan for Buskerudbyen
Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» BUSKERUD FYLKESKOMMUNE VÅRE OPPGAVER.
Handlingsplan for tilgjengelighetsprogrammet BRA – tiltak og virkemidler.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
ROM som kollektivknutepunktutvikler En moderne skysstasjon, samarbeid, organisering, tilrettelegging og utforming Øyer, 6 september 2011.
Nye transportløsninger i Mjøsregionen Anne Karin Torp Adolfsen Fylkesråd 17. Januar 2014.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Kommunereform for vekst
UTVIKLINGSPROSJEKT LANGS KONGSVINGERBANEN Senterpartiene i Sørum, Nes, Fet og Aurskog-Høland kommune.
Velkommen til Oppland.
LINK Ringerike 5. juni 2012 Stamvegutvalget. Ringerike og Jevnaker kan håndtere betydelig større vekst – og ønsker det.
Miljøpakken for transport i Trondheim
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Kollektiv- og drosjetrafikken i Oppland
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Lillehammer og Innlandet – befolkningsutvikling og vekstkraft Svein Erik Hagen Østlandsforskning Lillehammer kommune
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Forbedringsprosjekt for økning i reiser og inntekter.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
Mjøsnett-ideen Kollektivsatsing i Mjøsregionen
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
9. mars 2005 Bård Are Bjørnstad administrasjonssjef
Bilkø til evig tid. Stavanger, 5
AREALPROSJEKTET Felles overordnet
Hvordan mener du fordelingen av pensjonsfondet ideelt sett burde vært?
Vi skal bygge videre på det vi har!
Framtidens byer Status og Handlingsprogrammet For Framtidens byer Formannskapet Tone Skau Jonassen.
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastrukturJohan Arnt Elverum - Samling Frostating 12. og Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastruktur.
Seniorrådgiver Øyvind Aarvig Avdeling for regional planlegging Seksjon for byutvikling, regional-, areal- og transportpolitikk Framtidens.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Boligutfordringer i Oslo og Akershus Innlegg ved politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Pressekonferanse 9. mai 2003 Statsråden St.meld. nr. 31 ( ) Storbymeldingen Om utvikling av storbypolitikk.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Hovedpunkter i en klimavennlig bærekraftstrategi for byutvikling (I)  Gjenbruk av byareal i stedet for utadrettet byvekst, med kanalisering av fortettingen.
Kortere reisetid - hvilke effekter kan vi forvente for Hamarregionen? Atle Hauge, ex ØF nå HiL.
1 Fylkesplan for Østfold med fokus på klima og energi Fylkesplan  Tre grunntemaer  10 satsingsområder  6 mål og indikatorer for miljø Levekår.
Utfordringer for KVU Torsdag 10. april 2014 – Rådhuset, Leknes Nils Petter Rusånes, Statens vegvesen Region nord Prosjektleder KVU E10 Fiskebøl - Å.
Jernbaneforum Røros- og Solørbanen Utvikling av jernbanetilbudet Røros- og Solørbanen Åpent møte Tynset 18. oktober 2010 Leder Arnfinn Nergård.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
Fra stupetårn til innlandshovedstad Bjørn Gudbjørgsrud, rådmann.
Velkommen til dialogkonferanse Hvordan styrke de mellomstore byene på Østlandet som motor for regional vekst og næringsutvikling? Roger Ryberg Fylkesordfører.
Buskerudbysamarbeidet ATM-rådet, 29. februar 2016 Innledning v/Tore Opdal Hansen, leder av ATM-utvalget.
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Hvordan legge til rette for økt kollektivtrafikk ?
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
Kommunemøter RPBA - om RTP
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Kommunemøter RPBA - om RTP
utfordringer i en ny region
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Utskrift av presentasjonen:

Mjøsnett-ideen Kollektivsatsing i Mjøsregionen Arne Fredheim, Hedmark Trafikk Eirik Strand, Opplandstrafikk

Dagens organisering og samarbeid Hedmark fylkeskommune: Hedmark Trafikk et fylkeskommunalt foretak Oppland fylkeskommune: Opplandstrafikk del av administrasjonen Det er i dag et utstrakt samarbeid om kollektivtilbudet i Innlandet: felles billett- og kortsystem ruteopplysning trafikkplanleggingssystem skoleskyssreglement og takst og regelhåndbok Samarbeidet er organisert etter § 27 i kommuneloven.

Felles utredning Hedmark og Oppland fylkeskommune har utredet konsept for utvikling av et kollektivt taktnett i Mjøsregionen. Målet er økt markedsandel for kollektivtransport i Mjøsregionen Rapporten er en overordnet konseptanalyse Hedmark og Oppland fylkeskommunene har i felleskap utredet et konsept for utvikling av et kollektivt taktnett i Mjøsregionen. Alle busslinjene planlegges slik at busslinjene møtes på knute-punkt der de reisende kan bytte mellom alle linjer uten lange ventetider. Byenes skysstasjoner utgjør knutepunktene. Konseptet følger opp fylkeskommunenes intensjon om å satse på jernbanen Lillehammer- Hamar – Oslo.

Utredningen Utreder: Gustav Nielsen, TØI Tverrfaglig arbeidsgruppe som fulgt arbeidet: Jørn Prestsæter, Oppland fylkeskommune (leder) Magne Flø, Oppland fylkeskommune Tommy Forseth, Oppland fylkeskommune Per Olav Bakken, Hedmark fylkeskommune Jon Terje Finsrud, Hedmark Trafikk Lars Eide, Statens vegvesen region Øst Henning Myckland, NSB Øyvind Aasheim, NSB Truls Lange, Civitas har laget illustrasjonene til rapporten

Prinsippene for konseptet Taktnettprinsippet Effektive kjøre- og omløpstider Forenkle tilbudet – høyere frekvens – lengre gangavstand til holdeplass Jernbane i samspill med buss Tilgjengelighet for alle – løses med supplerende lokal- og bestillingstrafikk

Geografisk område

Hovedidé Et frekvent kollektivtilbud mellom/til Mjøsbyene taktet med bylinjene i knutepunkter vil bidra til å styrke bo- og arbeidsmarkedet i Mjøsregionen.

Mjøsregionen/Mjøsbyen – et nasjonalt satsingsområde? Utvikle framtidas Innlandsbosetting Avlaste/ta deler av Osloregionens sterke vekst Bidra til en bærekraftig infrastruktur for Østlandet

Positiv utvikling Både befolkningstall, bosettingsmønster og sysselsettingsutvikling tilsier at Mjøsregionen utvikler seg positivt som ”byregion” og det øker verdien av å satse på kollektivtransport. Det bør også være god samfunnsutvikling å satse på miljøvennlige kollektivløsninger for å kunne redusere biltrafikken.

Stadig flere bor i tettstedene, færre bor spredt Region, kommuner   2005 2012 2005 til 2012 Hamar, Ringsaker, Løten, Stange Tettbygd 53 248 57 585 8,14 % Spredt 31 713 31 318 -1,25 % I alt 84 961 88 903 4,64 % Elverum, Åmot 14 956 16 523 10,48 % 8 286 7 966 -3,86 % 23 242 24 489 5,37 % Lillehammer, Øyer, Gausdal 25 798 28 136 9,06 % 10 292 9 874 -4,06 % 36 090 38 010 5,32 % Gjøvik, Ø. og V. Toten, S. og N. Land 39 057 42 319 8,35 % 28 596 27 087 -5,28 % 67 653 69 406 2,59 % Sum Mjøs-regionen 133 059 144 563 8,65 % 78 887 76 245 -3,35 % 211 946 220 808 4,18 % Kilde: SSB,

God sysselsettingsutvikling i Mjøsområdet Sysselsatte i 2005 Sysselsatte i 2010 Utvikling fra 2005 til 2010 Totalt 92637 98130 6 % 0412 Ringsaker 14194 14844 5 % 0502 Gjøvik 12480 13164 0403 Hamar 11734 12529 7 % 0501 Lillehammer 11399 12430 9 % 0427 Elverum 7993 8782 10 % 0417 Stange 7663 8280 8 % 0528 Østre Toten 6464 6644 3 % 0529 Vestre Toten 5643 5717 1 % Sysselsettingstallene er sortert synkende på kommunene i området.

Sterk økning i pendling i Mjøsområdet Sysselsatte etter bo- og arbeidskommune, 4. kv. 2010 Over 1/3 pendler ut av bostedskommunen Mange reiser mellom de fire byregionene I tillegg pendler 6500 til Oslo og akershus.

Reisestatistikk utvalgte ruter 2012 2013 Bybuss Lillehammer 1 015 000 1 001 000 Gjøvik 596 000 597 000 Hamar 489 000 555 000 Stam-/Regionruter Elverum – Hamar - Gjøvik 316 000 342 000 Gjøvik- Lillehammer 202 000 209 000 Hamar – Lillehammer (NSB) ?

Rutetilbudet Timesavgang på samme minuttall fra tre taktnettsentere

Taktnettprinsippet

Avveining mellom frekvens og gangavstand Det er tidsmessig gunstigere å gå 800 meter til en holdeplass der det går en buss 4 ganger i timen enn å gå 400 meter til busslinje som går 2 ganger i timen.

Effektive kjøre- og omløpstider

Taktnett Gjøvik

Taktnett Lillehammer

Taktnett Hamar Elverum

Viktige forutsetninger Kombinere satsing på høyhastighetsregiontog og høystandard bussnett med et miljørettet tilbringersystem En infrastruktur som legger til rette for mer miljøvennlig transport og bedret tilgjengelighet Arealplanlegging og byutvikling som støtter det kollektive transportnettet

Tiltak/Prinsipper som må/bør ivaretas Forbedre fremkommeligheten Slik at kjøretiden kan forkortes Forkorte kjøreveier Øke avstand mellom stopp/lengre gangavstander Færre stopp Mer «folkehelse»? Nye stoppesteder For raskere og sikrere framføring Universelt utformet Raskere på/avstigning Kjøre forbi stoppesteder (som betjenes av ander ruter) Billettsystemer og busstyper som forkorter oppholdstid på holdeplasser Informasjonssystemer og markedsføring

Videre arbeid Ny politisk og administrativ forankring Konferanse med berørte kommuner – dagen i dag Utvikle forpliktende samarbeid/intensjonsavtaler mellom fylkeskommuner, kommuner, staten, næringsliv? Søke samarbeid med Samferdselsdepartement Planarbeid Analyse av driftsopplegg og driftskostnader Behov for infrastrukturtiltak Vi er i gang Søkt og fått prosjektmidler – gjennom KID Forslag til organisering

Prosjektorganisering Referansegruppe Folkevalgte organer i fylkeskommunene og kommunene i Mjøsområdet Styringsgruppe Administrative ledere i fylkeskommune og kommunene Statens vegvesen «Jernbanefamilien» Prosjektgruppe Prosjektleder Ressurspersoner fra de deltakende organisasjoner

Konklusjon   Et frekvent og taktet kollektivtilbud i Mjøsregionen vil bidra til å styrke bo- og arbeidsmarkedet Tilbudet må realiseres i forpliktende samarbeid mellom staten, fylkeskommuner og kommuner Mjøsbyen må inn i statlig tilskuddsordning for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk i byområdene.

Tror vi dette er mulig? Ja – selvfølgelig, krever bare samarbeid Andre har klart det Vi har prosjektmidler Samarbeidsavtale/Tilslutning er avgjørende

Intensjonsavtale – innhold Formål Organisering Samarbeidsområder Areal og transportplanlegging Øvrig kollektivtransporttilbud Utnyttelse av stordriftsfordeler og deling av kompetanse Varighet

UTKAST