Rettslige krav for offentlige eiendomsselgere - et utvalg

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Advertisements

Forslag til ny havressurslov Innledning til representantskapsmøtet i Sør-Norges Trålerlag 4. februar 2008 Seniorrådgiver Gunnar Frogner Dahl.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
KOMMUNAL STØTTE TIL NÆRINGSUTVIKLING – I TRÅD MED EØS Oslo, 8. mars 2011 Bjørnar Alterskjær, ALT advokatfirma AS.
OFFENTLIGE ANSKAFFELSER/OFFENTLIG STØTTE
Møteoffentlighet Åpenhetstinget Hvordan unngå å bli satt på gangen?
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Granskningskommisjoner Erfaringer og refleksjoner.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Prosessuell Materiell Personell
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
Offentlighetsprinsippet Forelesning , “Digital forvaltning”, DRI 1001 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Viktige lover og regler
Krav til Universell utforming i ny plan- og bygningslov og byggteknisk forskrift Marita Grande.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Ny lov om eiendomsmegling – til beste for forbrukerne Seminar i regi av Eiendomsmeglerforetakenes Forening Kjell Erik Øie Statssekretær
Seminar om rundskriv F Forvaltning av statlig eierskap
Likeverdig behandling ved tildeling av offentlige tilskudd til ikke-kommunale barnehager Fylkesmannen i Nordland Kjell H S Jensen ekstrahjelp 27. november.
Rammeavtalen, internkontroll og bedriftshelsetjeneste PSLs time 2010 Frode Solberg Fagsjef/advokat Legeforeningen.
Offentlighet.
Forvaltningsnivåenes roller i planleggingen
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1.
Line Bårdseng rådgiver
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Offentlighet og partsinnsyn
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Regler om offentlighet og åpenhet
innholdet i enkeltvedtak
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Hjemmel for ekspropriasjon Birgitte Bie Mørkved
3 Marius Stub.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
DRI2010 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon Dag Wiese Schartum.
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 7 2./4. april Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Innsynsrettigheter som forutsetning for demokratisk deltakelse Dag Wiese Schartum, AFIN.
Beslutningssystemer: Gjennomsiktighet, offentlig innsyn og legalitetskontroll Dag Wiese Schartum.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Nytt og nyttig fra Stiftelsestilsynet Stiftelsesforum i Trondheim – 18.sept 2014 Øystein Fosstvedt, seniorrådgiver.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent Ingun Sletnes Høst 2016.
Offentlige anskaffelser i vegsektoren Seminar NVF 8. september 2010 Advokat Ingrid Lund Logo til kunde el.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
3 Marius Stub.
BAL og årsstudiet i organisasjon og ledelse
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 2. februar 2016
Saksbehandlingen i folkevalgte organer 5. februar 2015
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Offentlige anskaffelser 11 Oppsummering høst 2015
Beslutningssystemer: Gjennomsiktighet, offentlig innsyn og legalitetskontroll Dag Wiese Schartum.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Ny stiftelseslov – konsekvenser for stiftelser og styrene
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Dosent Ingun Sletnes Hvordan kontrollerer staten kommunene? Lovlighetskontroll, tilsyn og klage 14. mars
Sak Ytrebygda gnr 38 bnr 223 Søvikhaugen 30 Oppføring bolig Hus Klage
Hvordan kontrollerer staten kommunene? 1 Lovlighetskontroll og tilsyn
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 31. januar 2018
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 10. februar 2016
Fylkesmannen i Buskerud
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
3 Marius Stub.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

Rettslige krav for offentlige eiendomsselgere - et utvalg Advokatene i Forsvarsbygg v/advokat Vidar Aldén Olsen

Innledning Hvilke regler gjelder for salg av offentlig eiendom? Disposisjon Fullmaktsforholdene Lovverket ESAs retningslinjer Avhendingsinstruksen Transparent og forsvarlig forvaltning

Utgangspunktet Hvem har fullmakt til å selge offentlig eiendom? Utgangspunktet for staten: Grunnlovens § 19 – Stortinget Delegeres departementene i statsbudsjettet (St.prp. Nr.1), ved lov (for eksempel OVF) eller andre stortingsvedtak Subdelegeres videre nedover i systemet For kommunal eiendom: kommunestyre og fylkesting Sjekk fullmaktsrekken!

Ulovlig offentlig støtte Regelverket har som formål å hindre ulovlig offentlig støtte Samtidig ivaretar man det offentliges forretningsdrift Underliggende lovverk: EØS – lovens kapittel 2 især art 61 Lov om offentlig støtte Gjelder all form for offentlig støtte – stat, fylkeskommune, kommune, statsforetak etc Kun støtte til næringsvirksomhet som er omfattet av lovverket over Salg av bolig/boligtomt til forbruker kan dermed unntas ESAs retningslinjer

ESAs retningslinjer Presumpsjon for at det ikke foreligger offentlig støtte når retningslinjene er fulgt To alternative fremgangsmåter: Åpent salg med budrunde Skal være tilstrekkelig utlyst – minimum 2 måneder Ingen spesielle vilkår skal være knyttet til budrunden – alle skal kunne oppfylle vilkårene Direkte salg til takst Uavhengig takstmann Ingen vilkår knyttet til kjøper eller kjøpers næringsvirksomhet Følges ikke fremgangsmåten bør ESA notifiseres – anbefales av FAD Disse reglene gjelder også for fylkeskommune og kommune

Avhendingsinstruksen (AI) Kongelig resolusjon – gjelder for statlig eiendom Ikke harmonisert med ESAs retningslinjer – til dels utdatert Før avhending finner sted skal departementene, den aktuelle fylkesmann og Statsbygg forespørres om det er statlig behov for eiendommen. (AI 2.1) Forvaltningsoverføring skal som hovedregel skje til takst For bygninger eldre enn 50 år skal Riksantikvaren vurdere bevaringsverdi Alle bebygde eiendommer skal takseres før salget (AI 3.2) Taksten skal avholdes nær opptil tidspunktet for avhending Kutyme i bransjen og Skifte Eiendoms rutiner – 6 måneder Riksrevisjonens uttalelse – ikke over 9 måneder

Avhendingsinstruksen (AI) forts. Ved bruk av megler skal kutyme i bransjen følges men AIs hovedhensyn må ivaretas (AI 3.3) Salg i egen regi (AI 3.4) Hovedregelen: Salg ved åpen budrunde Finnes regler om lukket budrunde, men de fremstår som arkaiske pr i dag Direkte salg (AI 3.4 siste avsnitt) Der det er snakk om ubetydelige verdier – SEs: rutiner mindre enn 50 000 Et mindre antall kjøpere er aktuelle. Vanskelig å dokumentere og begrunne Alle salg må protokolleres (AI 3.7) Informasjon til kjøper – lite regulert i AI, men Eiendomsmeglerlovens § 6 – 7 gir en pekepinn for hvilke krav som stilles til en profesjonell aktør

Kort om annet relevant regelverk Lov om løysingsrettar gir regler for hvordan man skal behandle salg der det foreligger forkjøpsrett Tomtefesteloven regulerer innløsning av festetomter Instruks om innløysing og regulering av festeavgift i festeforhold der staten eller statleg styrde verksemder eig tomta

Transparent og forsvarlig forvaltning Alle dokumentene vil som hovedregel være åpne for innsyn, jf offentleglova § 3 (se også forskrift om eiendomsmegling § 6 – 4) Det er dermed viktig at alle beslutninger i avhendingsprosessen dokumenteres og begrunnes For Skifte Eiendom kvalitetssikres alle salg av Advokatene i Forsvarsbygg Dokumentasjonskravene og rutinene er utformet slik at man uten kjennskap til saken enkelt kan konstatere følgende: Regelverkets hovedregler er fulgt Ved avvik av regelverkets hovedregler: Hjemmel Begrunnelse Beslutningstager