Taushetsplikt og tverrfaglig samarbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Helsepersonells rett og plikt til å gi opplysninger til politiet
Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Taushetsplikten * Anne Kjersti Befring.
Ved juridisk rådgiver Silje Lægreid 19. januar 2011
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
«Mot lysere tider» – Bergen 14. – 15. mars 2013
Sladrehank skal selv ha bank – eller?
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Olav Molven, Diakonhjemmet høgskole
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Tilgang på langs: Informasjonsdeling og sammenhengende pasientforløp - En introduksjon - Ellen K. Christiansen,seniorrådgiver, Nasjonalt senter for.
Fylkeskommunens rolle og innretning på folkehelsefeltet
Pasientrettigheter: Selvbestemmelse, medvirkning, informasjon
Prosessuell Materiell Personell
Norm for informasjonssikkerhet Taushetsplikt
Helsepersonellov og pasientrettighetslov
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Pasientjournalen – hvem skal ”eie” den?
v/advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Taushetsplikt Eystein Præsteng Larsen
Barn som pårørende.
Barn som pårørende –lovendring
Barn som pårørende – satsning og lovendring Bergen 3.desember Siri Gjesdahl.
Barn som pårørende.
Legemiddelhåndtering
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Barnevernets målsetting og oppgaver
Samhandlingsreformen – pårørendes stilling, muligheter og begrensninger 21. April 2012, Helsfyr, Oslo av Alice Kjellevold.
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 5 12./14. mars Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Taushetsplikt og annet konfidensialitetsvern (+ innledning til juridisk del av emnet) Prof. Dag Wiese Schartum.
Praktiske kjøreregler for oppslag i journal – og ivaretakelse av personvernet NB: Se også forklaringer i notatfeltet i denne fil.
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
Benny Huser HSH 1 Sjukepleierstudenter sin taushetsplikt Norske lover Yrkesetiske retningslinjer Kull 2005 høst 2005.
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
PÅ JOBB FOR ET TRYGT HEDMARK HEDMARK POLITIDISTRIKT Alles plikter ved mistanke om vold/ fysiske overgrep mot pasient/klient.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
Taushetsplikten. Hovedregel Hovedregelen i helsetjenestene er at du som helsepersonell har taushetsplikt.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Barnog ungdom som pårørende, 2009 Barn som pårørende Spesialrådgiver/ spesialsykepleier Randi Værholm Kreftforeningen Barnog ungdom som pårørende, 2009.

Taushetsplikten i tverrfaglig samarbeid – utfordringer og muligheter
Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 4A
Journalføring.
Helsepersonelloven § 4. Forsvarlighet
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Dag Wiese Schartum, AFIN
Prof. Dag Wiese Schartum
Overføring fra fengselshelsetjenesten til kommunehelsetjenesten
Taushetsplikt §44 Enhver
Førstelektor Ingun Sletnes Institutt for offentlig administrasjon og velferdsfag Taushetsplikt del 1 Generelt om taushetsplikt og forvaltningsmessig taushetsplikt.
Taushetsplikt del 2 Yrkesmessig taushetsplikt 21. mars 2012
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Barnevernstenesta sett frå ein rådmann sin ståstad
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Utskrift av presentasjonen:

Taushetsplikt og tverrfaglig samarbeid Internundervisning mai/juni 2012 v/Mette Braathen

Tema Gi kjennskap til lovverkets muligheter og begrensninger for tverrfaglig samarbeid som kan være relevant for kommunen Gi oversikt over taushetspliktsbestemmelser som gjelder ved tverrfaglig samarbeid

Aktuelt regelverk – taushetsplikt og tverrfaglig samarbeid Forvaltningsloven – gjelder for all offentlig virksomhet Særlover, med forskrifter, som regulerer den enkelte tjenesten: Helse- og omsorgstjenesteloven (lege, helsestasjon, medisinsk habilitering og rehabilitering, sosialtjenesten/NAV) Helsepersonelloven og pasientrettighetsloven (personell som yter helse- og omsorgstjenester) Arbeids- og velferdsforvaltningsloven (NAV) Barnevernloven Barnehageloven Opplæringsloven (skole og PP-tjeneste)

Samarbeidsrelasjoner - aktører Pasient/ bruker skole Barne-hage NAV Spesialist-helse-tjeneste Pleie- og omsorg Helse-stasjon fastlege Barne- vern pp-tjeneste

Hvorfor samarbeide? Den enkeltes problemstillinger berører flere instanser Hensiktsmessige tiltak krever tverrfaglige tiltak

Samarbeidsplikt for forvaltningen Forvaltningen skal samarbeide med andre etater/resultatenheter/forvaltningsorganer når dette kan bidra til å løse de oppgaver de er pålagt etter loven. Samarbeidet omfatter ulike saker: På overordnet nivå, som utforming av plansaker Ulike hjelpetiltak i tilknytning til enkeltpersoner

Lovverket og samarbeidsplikt med andre etater ol Samarbeidsplikten er til dels lovpålagt, f eks: Personell som yter helse- og omsorgstjenester skal: samarbeide og samhandle med annet kvalifisert personell (hpll § 4, jf omsorgstjenestel § 2-1) Være oppmerksom på forhold som bør medføre tiltak fra den kommunale helse- og omsorgstjenesten – informasjonsplikt Kommunale instanser som yter pleie og omsorg skal: samhandle med ulike deltjenester innad i kommunen og med andre (Helse- og omsorgstjenestel § 3-4) Sørge for at den enkelte pasient får et helhetlig og koordinert helse- og omsorgstjenestetilbud (helse- og omsorgstjl § 4-1 a) samarbeide med andre tjenesteytere ved utarbeidelse av individuell plan (Helse- og omsorgstjenesteloven kap 7) Barnevernet skal samarbeide med andre sektorer og forvaltningsnivåer når dette kan bidra til å løse pålagte oppgaver (Barnevernl § 3-2 ) § 3-4. Kommunens plikt til samhandling og samarbeid        Kommunens ansvar etter § 3-1 første ledd innebærer plikt til å legge til rette for samhandling mellom ulike deltjenester innad i kommunen og med andre tjenesteytere der dette er nødvendig for å tilby tjenester omfattet av loven her.        Kommunen skal samarbeide med fylkeskommune, regionalt helseforetak og stat, slik at helse- og omsorgstjenesten i landet best mulig kan virke som en enhet.

Nærmere om samarbeidsplikt skolehelsetjeneste og helsestasjon Helsestasjon og skolehelsetjenesten skal: ha rutiner for samarbeid med fastlegene, med andre kommunale tjenester, med tannhelsetjenesten, med fylkeskommunen og med spesialisthelsetjenesten bidra til kommunens oversikt over helsetilstanden og de faktorer som kan virke inn på helsen til barn og ungdom, og til gravide som går til kontroll i tilknytning til helsestasjon

Samarbeidsplikt med andre etater Alminnelige forvaltningsrettlige prinsipper og interne pålegg forvaltningslovens utrednings- og informasjonspliktplikt (fvl § 17) Foreligger plikt til å samarbeide dersom taushetsplikten ikke er til hinder for dette Innebærer at man aktivt bør informere om andre instanser som kan bidra for å opprette helhetlige hjelpe- og behandlingstilbud

Begrensninger i plikten til å samarbeide Den enkelte bruker/klient avgjør som hovedregel selv om man ønsker innhenting av opplysninger/tverrfaglig/etatlig samarbeid Samarbeide skal skje innenfor rammene av taushetsplikten. Setter rammer og begrensinger for mulige samarbeidsformer

Taushetsplikt – viktige begreper Kan ikke meddeles tredjemann Opplysningsrett/taushetsrett Man kan velge om opplysninger skal videreformidles Opplysningsplikt Man plikter å videreformidle

Hvorfor taushetsplikt Hensyn for taushetsplikt Personvern og personlig integritet - Ønske om selv å råde over personlige opplysninger Ivareta tillitsforhold Maktforhold Tvangssaker Hensyn mot taushetsplikt Kunnskap og forståelse - Begrenser mulighet for åpenhet og mulighet for å alminneliggjøre sosiale problemer Hindrer samarbeid Likeartede problemer Fare for at forvaltningen dekker seg bak taushetsplikten Streng taushetsplikt kan hindre at alvorlige lovbrudd og overgrep avdekkes

Ulike typer taushetsplikt Forvaltningsmessig taushetsplikt – omfatter alle som jobber for offentlige forvaltningsorganer Fvl § 13 flg Modifisert forvaltningsmessig taushetsplikt – omfatter alle som jobber for NAV, barneverntjenesten, sosialtjenesten, pleie- og omsorg Bvl § 6-7, helse- og omsorgstjenesteloven § 8-8 og arbeids- og verferdsloven § 7 Yrkesmessig taushetsplikt (profesjonsbasert) – omfatter helse- og omsorgspersonell hpl kap 5 og helse- og omsorgstjenesloven § 2-1

Forvaltningsmessig taushetsplikt Reguleres i fvl § 13 – 13 f Særlovene henviser i stor grad til fvl taushetsbestemmelser Omfatter enhver som utfører tjeneste eller arbeid for et forvaltningsorgan

Nærmere om den forvaltningsmessige taushetsplikten Plikter å hindre at andre får adgang eller kjennskap til personlige opplysninger eller forretningsforhold man har fått vite om noen i forbindelse med tjeneste, jf fvl § 13. Alle opplysninger som knytter seg til fysiske personer Omfatter opplysninger man normalt vil holde for seg selv Fysisk og psykisk helse, følelsesliv, familieforhold, boforhold, mv Omfatter ikke personnøytrale opplysninger som f eks: Fødselssted- og dato, personnr, sivilstand, yrke og arbeidssted, med mindre opplysningene røper forhold som må anses personlige.

Modifisert forvaltningsmessig taushetsplikt Bvl, og arbeids- og velferdsloven og pleie- og omsorgstjenesteloven innskjerper taushetsplikten på enkelte områder – modifisert fvl messig taushetsplikt Pålegger også taushetsplikt for ”personnøytrale” opplysninger Opplysning om en klients oppholdssted kan gis når det ikke vil skade tilliten Helse- og omsorgstjenesteloven § 12-1. Taushetsplikt        Enhver som utfører tjeneste eller arbeid etter denne loven, har taushetsplikt etter forvaltningsloven §§ 13 til 13 e. Overtredelse straffes etter straffeloven § 121.        Taushetsplikten gjelder også fødested, fødselsdato, personnummer, statsborgerforhold, sivilstand, yrke, bopel og arbeidssted. Opplysning om oppholdssted kan likevel gis når det er klart at det ikke vil skade tilliten til helse- og omsorgstjenesten å gi slik opplysning.        Opplysninger til andre forvaltningsorganer etter forvaltningsloven § 13 b nr. 5 og 6 kan bare gis når dette er nødvendig for å bidra til løsning av oppgaver etter loven her, eller for å forebygge vesentlig fare for liv eller alvorlig skade for noens helse.        Dersom et barns interesser tilsier det, kan Fylkesmannen eller departementet bestemme at opplysninger skal være undergitt taushetsplikt selv om foreldrene har samtykket i at de gjøres kjent.

Yrkesmessig taushetsplikt Personell som ytfører helse- og omsorgstjenester er i tillegg omfattet av taushetsplikt etter helsepersonelloven §§ 21 til 29. Er mer restriktiv og har færre unntak enn fvl. Helsepersonelloven omfatter personer med autorisasjon eller lisens etter §§ 48 eller 49 og omfatter f eks: Jordmor Psykolog Sykepleier Lege Ergoterapeut Omsorgsarbeider Helsesekretær Annet personell i helsetjenesten som utfører helsehjelp – medhjelper til helsepersonell, jf hpl § 3 Samarbeidende personell, jf hpl § 25

Nærmere om yrkesmessig taushetsplikt Helse- og omsorgspersonell skal hindre at andre får adgang eller kjennskap til opplysninger om folks legems- eller sykdomsforhold eller andre personlige forhold som de får vite om i egenskap av å være helsepersonell Omfatter også personnøytrale opplysninger Omfatter opplysninger helsepersonell får i egenskap av å være helsepersonell. Omfatter ikke helsepersonell som utøver rent administrative oppgaver Skille mellom pasientrettet virksomhet og forvaltningsmessig virksomhet

Kommunikasjon mellom helse- og omsorgsarbeidere Opplysinger kan gis til samarbeidende helsepersonell når dette er nødvendig for å yte forsvarlig helsehjelp dersom pasienten ikke motsetter seg dette, jf hpl § 25. Omfatter helse- og omsorgspersonell eller medhjelpere Omfatter også helse- og omsorgspersonell i andre etater/privatpraktiserende Samarbeid med andre enn helse- og omsorgspersonell krever samtykke Opplysninger til virksomhetens ledelse, adm systemer og sakkyndige (hpl § 26)

Nærmere om taushetsplikten Gjelder også etter at arbeidsforholdet er avsluttet Helse- og omsorgspersonell: forbud mot ulovlig tilegnelse av taushetsbelagte opplysninger, jf hpl § 21 a Videreformidling av taushetsbelagte opplysninger krever hjemmel i lov Er du tvil? Vær forsiktig!

Unntak fra taushetsplikt Viktige unntak fra taushetsplikten gir adgang til samarbeid: Samtykke Anonymisering Opplysningsplikt Barnevern – ved mishandling, alvorlig omsorgssvikt og vedvarende alvorlige atferdsvansker Sosialtjenesten – gravide rusmisbrukere Statens helsetilsyn og fylkesmannen Nødetater Opplysningsrett

Unntak fra taushetsplikten ved samtykke Taushetsplikten er ikke til hinder for at opplysninger gjøres kjent for den opplysningen direkte gjelder, eller for andre i den grad de som har krav på taushet samtykker, jf fvl § 13 a nr 1 og hpl § 22. Gir mulighet for tverrfaglig og tverretatlig samarbeid Sikrer nødvendig tillit fra den som er omfattet av taushetsplikten

Krav til samtykket Krav til samtykke: Må være gyldig Skriftlig Muntlig Stilletiende Hypotetisk Opplysninger gitt i pasientens interesse/nødrettsbetraktninger Må være gyldig Frivillig Ikke trukket tilbake Eksempel - rikshospitalet

Krav til samtykke Må foreligge informert samtykke fra den som er beskyttet av taushetsplikten Taushetsplikten oppheves så langt samtykket er ment å rekke Krav til informert samtykke: Det er klart hvilke opplysninger som videreformidles Det fremgår hvem som er mottaker av opplysingene Det fremgår hva opplysningene skal benyttes til

Anonymisering Statistikk/anonymisering, jf fvl§ 13 nr 2 og hpl § 23 nr 3 Individualiserende kjennetegn utelates/endres Anonymiseringen må være reell

Flere unntak fra taushetsplikten Når ingen berettiget interesse tilsier hemmelighold, jf fvl § 13 a nr 3. Tilsvarende bestemmelse i hpl § 23 nr 1 og 2 Opplysninger til sakens parter, jf fvl § 13 b nr 1

Opplysninger som brukes til sitt formål Opplysninger kan til tross for taushetsplikten brukes for å oppnå det formål de er gitt eller innhentet for, herunder saksforberedelse, avgjørelser, gjennomføring og kontroll, se fvl § 13 b nr 2 Man bør kun utlevere opplysninger som er nødvendige ut i fra formålet Profesjonsbasert taushetsplikt inneholder ingen tilsvarende bestemmelse Gi noe opplysninger for å kunne innhente relevante opplysninger

Utveksling av opplysninger innenfor samme etat Taushetsbelagte opplysninger kan gis til andre tjenestemenn innenfor samme forvaltningsorgan/ etat ut i fra behovet for hensiktsmessig arbeids- og arkivordning, jf fvl § 13b nr 3 vertikalt horisontalt Begrens videreformidling til hva som er nødvendig Unntaket gjelder ikke yrkesmessig taushetsplikt Vertikalt – eks mellom kommune og fylke Horisontalt – mellom kommuner

Utlevering av opplysninger til andre forvaltningsorganer Forvaltningsorganet kan utlevere til andre forvaltningsorgan: opplysinger om en personers forbindelse med organet avgjørelser som er truffet eller opplysninger som er nødvendige å gi for å fremme avgiverorganets oppgaver etter lov, instruks, mv jf fvl §13 b nr 5. For NAV, barnevernet og pleie og omsorg må utlevering være nødvendig for å fremme barnevernets eller sosialtjenestens interesser, jf bvl § 6-7 og pleie- og omsorgstjl § 12-1 Viktig bestemmelse for etablering av samarbeid i enkeltsaker Helsepersonelloven har ingen tilsvarende unntak

Oppsummering Forvaltningen er i lovgivningen pålagt å samarbeide Samarbeide må foregå innenfor rammene av hva taushetsplikten tillater Det er betydelige unntak fra den lovpålagte taushetsplikten som åpner for samarbeid Samarbeid bør være basert på involvering og samtykke Rutiner og prosedyrer rundt samarbeidet bør formaliseres