OM – AV –FOR MANGFOLDIGE MUSEUMSBRUKERE KUNNSKAP OM – MEDVIRKNING AV – FORMIDLING FOR MANGFOLDIGE BRUKERE 2 fokusgrupper 1 med studenter 1 med lærere (kort-kort.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Advertisements

Om et øyeblikk kommer Du inn i en magisk verden!
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Barns rettigheter - personvern
Hvordan intervjue en forsker?
Barn som pårørende - i fastlegenes smågruppemøte.
Forretningsdriften – strategi og muligheter
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Om barn og unges mulighet for medvirkning
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Norske museers omdømme
Veien videre… Direktør Stein Slyngstad, ABM-utvikling Innlegg på Det nasjonale museumsmøtet Trondheim, 9. september 2010.
29.aug.2011 Klyva. Fra gutterom… TIL GRÜNDERDRØM! • Gjennombruddet: ”Rørlegger Bergen” • MaxResultat.no i des • Skreddersydde nettløsninger og strategier.
Historien om Lebara • Etablert 2001 • Ledende på mobilsamtaler til utlandet, selger mobiltelefoni og telekort • Sterk vekst – betydelig kundebase • Bred.
Ikke kulturer møtes, men mennesker med ulik kulturell bakgrunn
Kompetansekartlegging
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
NATUR, KOMPETANSE OG EN STADIG SØKEN. Ungdomsprosjektet.
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Flytting i et segregert bylandskap
Levanger kommune - Levanger bibliotek – Driftskomiteen Folkebiblioteket anno 2008 Hva er det?
Mangfold og fellesskap
UFD Den kulturelle skolesekken Helge Ole Bergesen, Konferansen “Museenes plass i de kommunale planene”
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
Populærkulturelle tekster som inngang til læring i norskfaget
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
Hvordan leser ungdom nettaviser?
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Hva i all verden har skjedd i realfagene? Norske elevers resultater fra TIMSS 2003 Liv.
Læreplanen Historie Vg2.
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Rotary Distrikt 2260 Noen tanker om: Hvordan kan vi best beholde de medlemmene vi allerede har? Åge Bjor August 2009 Medlemsseminar 26. og
Om et øyeblikk kommer Du inn i en magisk verden!.
Ungdomspolitiske møter skal Legge til rette for debatt rundt temaer og prioriteringer som er angitt av: EUs strukturerte dialog med ungdom EUs politiske.
Ei munter fortelling om Båtsfjordingan som ville lære mer. 
Arbeidsmarkedet i Vestfold – Hvordan ser det ut?
Eldresenterforum 4 Undersøkelse om ikke-brukere av eldresenter 2007 Rapport Undersøkelse om ikke-brukere av eldresenter 2007.
FAU - Lysarkene ligger på MEDLEM AV FAU - HVA NÅ? - Hva gjør FAU? - Hvordan jobber FAU? - Hvorfor har vi FAU? Alle foreldre som.
Glomdalsmuseet som formidler av vårt kulturelle mangfold.
1 NITO Studentene, Hvem som blir og hvem som ikke blir Hvem som blir og hvem som ikke blir Emanuel Rygg leder NITO Studentene.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
GLOBALISERING Opphavsrett: Amendor AS.
2 3 Vær med å utvikle Fellesforbundets fremtid! En organisasjon som er rigget for fremtiden Lønns- og arbeidsvilkår som fortjent En samfunnsaktør med.
Navn på nybygget.  Identitet  Tilhørighet  Skape en merkevare  Skape lyst til besøk Hvorfor trenger vi et navn?
Drop-in Vennesla Kommune 3/ v=imKh51Ur3e8.
Styrer og mangfold Styreakademiet 15. september 2005 Elisabeth Grieg.
Gruppe 5 Problemeiere: Ola Listhaug –Prof. I Statsvitenskap ved ISS Thomas Nilsen –Mastergradsstudent i Medier, kommunikasjon og informasjonsteknologi.
Unge utforskere La ungdom ta grep i eget liv
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Samling for skolenes leder(e) for elevdemokrati og helhetlig læringsmiljø-høringsseminar 11. mai 2014 Orientering om nytt ressurshefte om arbeid mot krenkende.
Du har to øyne.
Klikk for å redigere undertittelstil i malen OM – AV – FOR MANGFOLDIGE MUSUMSBRUKERE ved professor Anne-Britt Gran Oppdragsgivere: Kulturhistorisk Museum,
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
Inntakskvalitetsundersøkelsen Høsten 2008 Presentasjon SKU
| Kulturmøter og kulturkonflikter. Hva er kultur? Kultur er samfunnets språk religion tenkemåte kunnskaper.
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
Institusjonskonferansen 2016 Ledelse og perspektiver som underbygger medvirkning Hans Petter Farestad, Enhetsleder, Serio Ungdomssenter.
Groruddalen Tanker om fremtiden.
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Religion og integrering
GLOBALISERING Foto: Ali Jarekji/Reuters Creative/Scanpix.
Utdanning er nøkkelen til livskvalitet, bærekraftig utvikling og håp.
Utdanning er nøkkelen til livskvalitet, bærekraftig utvikling og håp.
Oppdrag i historie - Muntlig
Utskrift av presentasjonen:

OM – AV –FOR MANGFOLDIGE MUSEUMSBRUKERE KUNNSKAP OM – MEDVIRKNING AV – FORMIDLING FOR MANGFOLDIGE BRUKERE 2 fokusgrupper 1 med studenter 1 med lærere (kort-kort versjon med hovedfunn) P.B. Rekdal Norges museumsforbunds årsmøte 2010

Hvorfor ikke-vestlige studenter? - Vi ønsker flere museumsbrukere med ikke-vestlig bakgrunn. - Vi vet lite om kulturvaner til personer med ikke-vestlig bakgrunn. - Vi vet at personer med høy utdannelse generelt er hyppigere brukere av museer enn personer med lav utdannelse. -Unges synspunkter og -vaner kan gi indikasjoner på det tilsvarende for fremtidens eldre personer med lignende etnisk og utdannelsesbakgrunn.

Hvorfor lærere? - Spesialistbrukere med konkrete krav/ønsker til museene - Storbrukere som kommer igjen og igjen og bringer med en megetstor andel av de besøkende - Underviser barn/ungdom; er kontakten til fremtiden og påvirker fremtiden? - Må forholde seg til kulturelt mangfoldig virkelighet.

Samme spørsmål til begge grupper Tenk deg at du skal være med på å bestemme hvordan et nytt kulturhistorisk museum skal bli. Dette museet skal ligge i Norge og det skal forholde seg til at det er en del av et kulturelt mangfoldig samfunn av i dag. Vi skal både diskutere hva du liker best og finner mest interessant for din egen del, og hva du mener er best for det norske samfunnet.

Studenter: Ønsker og synspunkter - Skal være mest norsk i norske museer - Minoritetens kulturer og norske historie inn i museene - Blandinger og endringer – ikke idealkulturer - Vi er individer, ikke representanter for kulturer - Positive, men forbeholdne til aktuelle saker i museer - Skeptiske til debatt-temaer om kulturelle ulikheter - Interaktivitet - Mangfoldige former for formidling, ikke bare gjenstander

Lærere: Ønsker og synspunkter -Hvert enkelt museum må ha en tyngde i noe - Sammenligninger og sammenhenger - STORE TEMAER - Endring -Nåtid og aktualitet - Flytt museet ut av museet - Et mangfoldig kulturhus med smak, lukt, støy... - Oppdrag til de besøkende - Digitale virkelighetskonstruksjoner - Skreddersydde formidlingstilpasninger - Det formidlende mennesket i sentrum