Strategi for et inkluderende læringsmiljø

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetanseprogram for fylkeskommuner og kommuner om universell utforming innenfor plan- og bygningslovens virkeområde Et samarbeid mellom KRD, MD, Deltasenteret,
Advertisements

hva betyr universell utforming i utvikling av gode lokalsamfunn?
ARBEIDSEVNEVURDRING I NAV
Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
Royal Ministry of Culture and Church Affairs Hordaland 10. september Universell utforming Seniorrådgiver Morten Roa Kultur- og kirkedepartementet,
Høyere livskvalitet -færre bekymringer. Ny teknologi – nye muligheter Eiere: Konseptutviklingen startet våren Tryggere Hjem AS ble stiftet:
Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
AVLASTNING Melhus
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Samfunnsutvikling, funksjonshemming, universell utforming og lovverk.
Om SAFO. Hvem er vi?  Et samarbeidsforum mellom: – Foreningen Norges Døvblinde (FNDB) – Norges Blindeforbund (NBF) – Norges Handikapforbund (NHF) – Norsk.
Clas Ola Høsøien NAS høstmøte Trondheim 2009
Bruk av velferdsteknologi – Hvor trykker skoen?
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Ny Diskriminerings – og tilgjengelighetslov UMB/NTNU Ski Kjell Erik Øie Statssekretær 21. Oktober 2008.
Kongsberg Stortingsrepresentant Laila Gustavsen Universell utforming og diskriminering - overordnede føringer.
Diskriminerings – og tilgjengelighetsloven iverksatt HVA BØR VÆRE SAFOS FOKUS NÅ? Gardermoen 24. januar 2009 Kjell Erik Øie statssekretær.
Foto: Einar M. Aslaksen Åse Kari Haugeto, leder Deltasenteret
Formell kompetanseheving og høyere utdanning i distriktene – utfordringer og muligheter Gunnar Grepperud, UiT.
Utdanning eva magnus. Karin sa: Vi må jo jobbe litt ekstra (hørselshemmede), men det har vi jo gjort hele tida. For oss er det helt vanlig……..Jeg tror.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
– en betingelse for aktivitet
eksempler på HMS-faktorer:
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Joachim Bjerkvik
Kjell Erik Øie Statssekretær
Hva gjør andre høyskoler/universiteter? Tilrettelegging for funksjonshemmede lese- og skrivevansker mm.
BIs bibliotekmodell ved bibliotekdirektør Dagmar Langeggen Åpning biblioteket ved BI Trondheim, 11. november 2008.
Velferdsteknologi og ergoterapi
Hva er universell utforming?
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Introduksjon til medvirkning PÅL LYNGSTAD , Bergen, pilotseminar i medvirkning etter pbl 1.
Som bakteppe i arbeidet ved Voksenhabiliteringstjenesten
EIDSKOG KOMMUNE Vi tør å handle annerledes Eidskog skal være en løsningsorientert foregangskommune som viser vei. Visjon.
Ny handlingsplan for økt tilgjengelighet i Presentasjon - Soria Moria erklæringen - Statsbudsjettet for 2007.
Ny diskriminerings- og tilgjengelighetslov
Økt tilgjengelighet – Ny diskriminerings- og tilgjengelighetslov PresentasjonPresentasjon Soria MoriaSoria Moria StatssekretærutvalgetStatssekretærutvalget.
Ny diskriminerings – og tilgjengelighetslov
Aina Tjosås, seniorrådgiver 28. oktober 2011
Om SAFO Bettina Thorvik. SAFO Et samarbeidsforum mellom: – Foreningen Norges Døvblinde (FNDB) – Norges Handikapforbund (NHF) – Norsk Forbund for Utviklingshemmede.
Universell utforming fra ide til realitet Husbankens jubileumskonferanse Førde 3.oktober 2006 Seniorarkitekt Eli Holmefjord Clarke.
Toril Bergerud Buene Deltasenteret
Folkehelse og universell utforming
Likestillings- og diskrimineringsombudet
Muligheter for tilrettelegging Sosial- og helsedirektoratet Snart Student? Informasjon om høyere utdanning og funksjonsnedsettelse. September – men.
Forskrift om universell utforming av IKT Frank Fardal.
HANDLINGSPLAN FOR MENNESKER MED FUNKSJONSNEDSETTELSER Oslo kommunes handlingsplan for mennesker med funksjonsnedsettelser Prioriterte innsatsområder.
MediaLT fagseminar 21 november IKT og universell utforming – måleindikatorer og status Rudolph Brynn Seniorrådgiver Nasjonalt dokumentasjonssenter.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven Studieadministrativt forum Kongsberg 23. januar 2009 Kortfattet papirnotat om diskriminerings- og tilgjengelighetsloven.
Universell utforming i offentlige anskaffelser
Fra studier og ut i jobb Kunnskap og rolleavklaring for UH-sektor.
Universell utforming Fagsjef Toril Laberg Fagpolitisk konferanse
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Universell utforming Håndbok 238 Veiledning (høringsutgave)
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Universell utforming UU i kommunene. Hva er Universell Utforming (UU)..?? Universell utforming i kommunale planer Praktisk diskusjon.
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
Nasjonal pådriver LMU-møte, HiST Kjetil Knarlag Et inkluderende læringsmiljø Nasjonal pådriver for tilgjengelighet i høyere utdanning.
LMU Oppfølging av HoT 2007 v/Oddrun Bollingmo
Undervisning og læring
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Det digitale læringsmiljø anno 2018 Kvalitetssikring av tilbud og tjenester U-Forum Kristiansand 2018 Kjetil Knarlag Leder, Universell.
Veiledning og veiledere
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Studentens rettigheter - institusjonens plikter
Utskrift av presentasjonen:

Strategi for et inkluderende læringsmiljø Universell utforming Strategi for et inkluderende læringsmiljø

Universell utforming av læringsmiljø Kjetil Knarlag Prosjektleder Nasjonal konferanse om inkluderende læringsmiljø Trondheim, 2012 Universell utforming av læringsmiljø, Trondheim 2012

Hvem er vi? Universell utforming av læringsmiljø, Trondheim 2012

Bli kjent med fag og studiested Student Velge studiested Fagvalg Søke lån og stipend Sosialt liv utenfor Finne bolig Finne venner Kjøpe bøker Bli kjent med fag og studiested Studieveiledernes verktøykasse for et inkluderende læringsmiljø 4 4

Student med nedsatt funksjonsevne Fysisk tilgjengelighet Tilrettelagt eksamen Transport Hjelpemidler Tilrettelagt bolig Assistenter Finansiering Alternativ litteratur Studieveiledernes verktøykasse for et inkluderende læringsmiljø 5 5

Hva er universell utforming? Generell definisjon Universell utforming er utforming av produkter og omgivelser på en slik måte at de kan brukes av alle mennesker i så stor utstrekning som mulig, uten behov for tilpassing og spesiell utforming.” Juridisk og politisk definisjon Med universell utforming menes utforming eller tilrettelegging av hovedløsningen i de fysiske forholdene slik at virksomhetens alminnelige funksjon kan benyttes av flest mulig NB: Skille fra DTL. FILM del 1. 7 7

Oppdrag FOU 3: Universell skal medvirke til å iverksette, følge opp og revidere handlingsplaner for universell utforming ved universiteter og høgskoler, samt å arbeide for at universell utforming blir en strategi for inkludering Universell skal også medvirke til kompetanseheving om universell utforming i utdanningsinstitusjonene. Dette innebærer blant annet å inkludere universell utforming i læreplaner, og å øke kompetanse om universell utforming blant faglig personell. Universell utforming av læringsmiljø, Trondheim 2012

Ramme «Institusjonene skal ha utarbeidet handlingsplaner for godt læringsmiljø for studenter med funksjonsnedsettelser. Institusjonenes planer skal ha blant annet ha tiltak som er knyttet til et universelt utformet læringsmiljø» «Dette betyr at læringsmiljøet er slik at studenter som er kvalifiserte kan få opptak til høyere utdanning og dernest få utbytte av utdanningen uavhengig av funksjonsnivå og med minst mulig bruk av særløsninger.» Universell utforming av læringsmiljø, Trondheim 2012

En felles plattform Medisinsk modell for forståelse av funksjonshemming Funksjonshemming en varig egenskap ved individet Fokus på diagnose: sykdom, skade, lyte Individuelle tiltak i et hjelpeperspektiv. Institusjonalisering og begrenset deltakelse. Etterhvert kom normaliseringstankegangen: Funksjonshemmede skulle i større grad innlemmes i det allmenne samfunnsliv Sosial modell for forståelse av funksjonshemming En sosial forståelse av funksjonshemming består i å se omgivelsenes betydning for den enkeltes mulighet for å delta i samfunnslivet: Samfunnet bygger funksjonshemmende barrierer Modellen ble kritisert for å overse den enkelte og overdrive omgivelsenes betydning Universell utforming av læringsmiljø, Trondheim 2012

Relasjonell forståelse av funksjonshemming: GAP-modellen Arbeidsmiljøkrav og oppgavekrav Individuelle forutsetninger Opplæring i bruk av utstyr og hjelpemidler Trening Kompensering Universell utforming Organisering Individuell tilrettelegging Hjelpemidler Personlig assistanse F UNKSJONSHEMMING Funksjonshemming oppstår når det er et misforhold (”gap”) mellom den enkeltes forutsetninger og omgivelsenes krav til funksjon. Universell utforming av læringsmiljø, Trondheim 2012

Forstå UU: Brukbarhetspyramiden Nivå 4: Personlig assistanse der individuell tilrettelegging og individuelle hjelpemidler ikke strekker til. Nivå 1: Universell utforming skal dekke behovene til flest mulig. Nivå 2: Tilrettelegging for grupper med sammenfallende behov for tilrettelegging. Nivå 3: Individuell tilrettelegging og individuelle hjelpemidler Universell utforming av læringsmiljø, Trondheim 2012

Læringsmiljø «Totaliteten av fysiske forhold, planer, lærestoff, læremidler, organisering av undervisningen, arbeidsformer, vurderingsformer, sosiale relasjoner og holdninger til læring.» Hvor passer strategien universell utforming inn? Opplevelse av læringsmiljø, 15.10.2012

Tilbud Bygninger og uteområder Studier og undervisning Informasjon og IKT Studentlivet Brosjyre og gratis foredrag eller seminar. Universell utforming av læringsmiljø, Trondheim 2012

Universell utforming av undervisning ”Universell utforming i studiesammenheng betyr at vi har tenkt gjennom mange spesielle lærebehov og tilrettelagt for dem så godt som mulig ved semesterstart” Teologisk fakultet, UiO Universell utforming av læringsmiljø, Trondheim 2012

Veileder på nett Konsept Universell Universell utforming av læringsmiljø, Trondheim 2012

MÅL Veilederen skal gjøre kunnskap om universell utforming tilgjengelig og interessant for alle ansatte innen høyere utdanning. Den skal fremstå enkel og lett gjennomførbar. Universell utforming av læringsmiljø, Trondheim 2012

KONSEPT Gjennom konseptet ønsker vi å vise at universell utforming er en verdi. Vi ønsker å fremheve at det ikke handler om gode intensjoner, men at dette er et tankesett som på sikt fremmer samfunnsnyttige verdier. Målgruppen skal tilbys dybdeforståelse som gir grunnlag for å velge universell utforming som strategi for et inkluderende læringsmiljø, samt konkrete verktøy for å implementere strategien. Universell utforming av læringsmiljø, Trondheim 2012

Tolkning av oppdraget Universell utforming er en investering i fremtidige ressurser - løfte frem verdien av universell utforming - lystbetont - ikke en tvangstrøye - bevissthet om konsept og prosess - et tydelig tankesett - målgruppen i fokus Universell utforming av læringsmiljø, Trondheim 2012

VUU – veileder universell utforming - enkelt og tydelig - lett å uttale - www.vuu.no Universell utforming av læringsmiljø, Trondheim 2012

Kontakt Universell Kjetil Knarlag Anne Nylund Prosjektleder Rådgiver Tel.: 73 55 06 80/ 977 100 21 Tel.: 73 59 74 43 / 477 58 290 Kjetil.knarlag@ntnu.no anne.nylund@ntnu.no Felles kontakt via: kontakt@universell.no Nettside: www.universell.no Universell utforming av læringsmiljø, Trondheim 2012