Hvordan sikre nødvendig kontroll med legemiddelutgiftene dersom bruken av individuell refusjon reduseres? FFO-seminar 24. mai 2007 “Hvor står vi – hvor.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter
Advertisements

HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Overføringen av vergemål fra kommunene til staten
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
Arbeidsplassvurdering på oppdrag fra NAV
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Prosjekt Skadestatistikk - Bakgrunn Møte i referansegruppen 17. september 2004.
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
Universell utforming. Hva er universell utforming? Rosa Park - Kvinnen som nektet å reise seg på bussen.
Statens legemiddelverk
Legemidler for livskvalitet, helse og velferd Rapport fra LMI Konsekvenser av individuell refusjon via § 10a 8 hovedkonklusjoner samt illustrasjon av saksgangen.
Granskningskommisjoner Erfaringer og refleksjoner.
En presentasjon av LMI. LMIs oppgave  LMI skal være den naturlige bransjeforeningen for både store multinasjonale selskaper og små norske grunderselskaper.
Tilgang på langs: Informasjonsdeling og sammenhengende pasientforløp - En introduksjon - Ellen K. Christiansen,seniorrådgiver, Nasjonalt senter for.
Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….
FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og familieavdelingen.
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
Omstillingsprosesser i staten
University of Tromsø – Faculty of Medicine uit.no NAFKAM Når pasienten beveger seg ut i det alternative, hva da…? Vinjar Fønnebø Professor NAFKAM, Universitetet.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Ny handlingsplan for økt tilgjengelighet i Presentasjon - Soria Moria erklæringen - Statsbudsjettet for 2007.
1 Kommentar til statsbudsjettet: Et sykere Norge Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH 10. oktober, 2006.
Vedlegg 2 Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer ® (rev:2.0.58) Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer
Barn som pårørende.
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Fornybar kraft og varme
Legemidler og helsetjeneste 2007 Legemiddelsalg i Norge de siste årene, 2006-kroner.
Prosjekt: Bedre individuell refusjon Fagdag i helseøkonomi 3. mars 2009.
PAKNINGSVEDLEGG FOR BLINDE OG SVAKSYNTE
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1 Nettregulering 2007 Innhold Hva er nettregulering? Inntektsrammemodellen NVEs forslag pr
Helse – Midt 6. mars 2012 Erik Torjussen A-larmBrukermedvirker.
Barn som pårørende.
Tiltak 4: Indikasjoner Av Line Hurup Thomsen, fagutviklingssykepleier, Eiganes hjemmebaserte tjenester.
Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon FFO består av 68 medlemsorganisasjoner, som til sammen har ca medlemmer. FFO er Norges største paraplyorganisasjon.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Offentlighet og partsinnsyn
Alternative reaksjoner for mindre alvorlige narkotikalovbrudd - intervensjonsprogram og motivasjonssamtale Arbeidsgrupperapport skrevet etter oppdrag.
Meld. St. 24 ( ) Framtidens barnehage. Prosess Prosjekt i Kunnskapsdepartementet (KD) Styringsgruppe Blogg for å få innspill Møter med ulike aktører.
JUR5620 Personvern - forelesning Arbeidsgiveres tilgang til ansattes e-post Vilkår for fjernsyns- overvåking (videoovervåking)
Først og fremst barn Omsorgsansvaret for enslige mindreårige asylsøkere Thale Skybak Redd Barnas Norgesprogram.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
John Alfred Sætre Konkursrådet / SKD
Ot. prp. nr. 58 ( ) om lov om etikk og redelighet i forskning Statssekretær Åge R. Rosnes.
Riktig legemiddelbruk til eldre.
Fyrtårnprosjekt Individuell Plan Kongsvinger og Eidskog Kommune i samarbeid med Sykehuset Innlandet HF Kongsvinger.
HEALTH ECONOMICS BERGEN Legefaglig prioritert rett til behandling Erfaringer fra Norge Oddvar Kaarbøe Universitetet i Bergen Helseøkonomi Bergen.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Statsråden Pressekonferanse 14. mai Fra ord til handling Styrket lokaldemokrati og økt kommunal handlefrihet Pressekonferanse 14. mai 2004 Kommunal-
VERGEMÅL OG REPRESENTANTORDNING HOVEDTREKK I NYTT REGELVERK
Endringene i plan- og bygningsloven Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Sekretariatet i samarbeid med utvalgsleder Norges forskningsråd.
Norsk Logopedlag Konferanse for logopeder i privat praksis
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Hvordan unngå strid mellom kommune og helseforetak? Betyr det noe for pasientene og samfunnsøkonomien hvem som står ansvarlig? Rikard Nygård Overlege BUP.
Lokal og sentral statsforvaltning Statsforvaltningen består av to hoveddeler: Den sentrale statsforvaltningen (statsadministrasjonen). Her finner vi departementene.
Erfaringer med legemiddelgjennomgang ved Nygård Sykehjem Bjørn Schreiner sykehjemslege Bjørn Schreiner
Prioriteringsutvalget og de gamle Pål Friis Sørlandet sykehus GerIT
NYTT ikke-diskriminerende regelverk
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Fylkeskommunal tilskuddsforvaltning
Veiledningstjenester ved Legemiddelverket
Fylkesmannen i Buskerud
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Legemiddelverkets prisregulering
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan sikre nødvendig kontroll med legemiddelutgiftene dersom bruken av individuell refusjon reduseres? FFO-seminar 24. mai 2007 “Hvor står vi – hvor går vi? - legemiddelmeldingen to år etter” Pål Christian Roland, adm.direktør LMI

Om legemiddelmeldingen  St.meld.nr. 18 ( ) Rett kurs mot riktigere legemiddelbruk  Meldingen skulle bidra til en mer langsiktig og forutsigbar legemiddelpolitikk  Sentrale temaer:  Opptak av legemidler i Blåreseptordningen og systemets dynamikk  Foretrukket legemiddel som politisk virkemiddel  Bruken av individuell vs. forhåndsgodkjent refusjon (§10a vs. §9)

Individuell og forhåndsgodkjent refusjon  Forhåndsgodkjent (generell) refusjon  Produsent av legemiddel søker om refusjon  SLV vurderer om søknaden oppfyller forskriftskrav  Legemidler godkjent for refusjon føres på listen over refusjonsberettigede legemidler (preparatlisten)  Legen vurderer om pasienten oppfyller vilkår for refusjon  Individuell refusjon  Dersom et legemiddel ikke er innvilget forhåndsgodkjent refusjon (normalt §9), kan legen søke NAV om individuell refusjon etter §2 eller §10a  Kontroll med forskrivning er lagt til NAV og ikke kun til den enkelte lege

Departementets vurdering av individuell refusjon ift. forhåndsgodkjent refusjon  I legemiddelmeldingen (2005):  Den individuelle refusjonsordningen har over tid utviklet seg til å bli en relativt omfattende ordning, noe som har virket begrensende på refusjon av legemidler og i enkelte perioder gitt lange behandlingstider for nye søknader  I statsbudsjettet for 2007:  Ift. regelverket innebærer ikke en overføring fra forhåndsgodkjent refusjon til individuell søknad noen innstramming med hensyn til hvilke pasienter som kan gis refusjon, men man vil bedre kunne målrette refusjon mot pasienter med tilfredsstillende effekt av behandlingen  Gjentagne uttalelser fra politisk ledelse:  Individuell refusjon er virkemiddelet for å sikre riktig legemiddelbruk

Stortinget om individuell refusjon  I komitéinnstilling ved behandling av legemiddelmeldingen:  Komiteen ber Regjeringen om at ordningen med individuell refusjon i størst mulig grad forbeholdes legemidler med små pasientgrupper.”  ”… ber Regjeringen prioritere arbeidet med å overføre legemidler fra individuell refusjon til forhåndsgodkjent refusjon og ber departementet vurdere at flere legemiddelgrupper overføres samtidig, slik at man får et bredest mulig erfaringsgrunnlag med skiftet fra individuell til forhåndsgodkjent refusjon.

Individuell vs. forhåndsgodkjent refusjon – hva har skjedd?  Antall søknader øker. Totalt i Økning med ca fra 2005  Overføringen fra §10a til §9 synes ikke å være prioritert. Foreligger innstilling fra arbeidsgruppe som i praksis bare åpner for en symbolsk overføring  Flere legemidler overført fra §9 til §10a  I statsbudsjettet er retorikken ”overføring fra §9 til §10a” – og følges med konkrete forslag til nye overføringer  I sum: Økt bruk av §10a og uløste opptaksproblemer gir svekket tilgang til moderne legemidler i Norge

Paradokser knyttet til ‘individuell’ refusjon  Betegnelsen individuell refusjon  Enhver innvilgelse av refusjon er individuell  Hvor – og av hvem – foretas en individuell vurdering?  Hvor – og av hvem – foretas en individuell medisinsk vurdering?  Påstander om at individuell refusjon er nødvendig når det ikke er mulig å definere klare nok kriterier på §9  Hvem trenger krystallklare kriterier, om ikke byråkratene i NAV som behandler søknader om individuell refusjon?  Er det mulig å definere kriterier til bruk for §10a, hvorfor kan ikke disse anvendes på §9?  Utviklingen i motsatt retning av hva ‘alle’ mener  Tverrpolitisk enighet og enighet blant ‘alle’ relevante aktører om at ordningen med individuell refusjon skal være et sikkerhetsnett og forbeholdt små pasientgrupper  Likevel øker bruken av individuell refusjon

LMI om individuell refusjon  Individuell refusjon bidrar ikke til riktigere legemiddelbruk (ift. bruk av §9 med klart definerte kriterier for refusjon), men innebærer en terskel som ikke alle klarer å forsere  Individuell refusjon fører til at pasientenes tilgang til legemidler begrenses  Klare indikasjoner på at individuell refusjon fører til sosiale og geografiske ulikheter i tilgang til legemidler  Rådende politikk underminerer legens rolle som behandler og er et uttrykk for grunnleggende mistillit til legenes medisinske vurderinger  Kontroll kan utøves på andre måter enn ved at endelig godkjennelse av refusjon tillegges byråkrater i NAV

Om kontroll med utgiftene  Hvordan sikre nødvendig kontroll med legemiddelutgiftene dersom bruken av individuell refusjon reduseres?  Dette er en diskusjon om virkemidler for å sikre riktig legemiddelbruk, ikke om nivået på legemiddelomsetningen / legemiddelforbruk  Er det mulig å definere kriterier for behandling av søknader om individuell refusjon, må de samme kriteriene kunne anvendes for forhåndsgodkjent refusjon  Som alternativt kontrollregime til §10a-apparatet, bør stikkprøver og ev. andre virkemidler ivareta tilliten til at legene forholder seg til kriteriene for forskrivning på §9

Avslutningsvis om ’riktig legemiddelbruk’  Legemiddelmeldingen: ”Rett kurs mot riktigere legemiddelbruk”, men utelukkende fokus på overforbruk  Internasjonale sammenligninger viser at Norge ligger lavt i legemiddelforbruk pr. innbygger  LMI har tidligere lagt frem dokumentasjon som indikerer underforbruk på flere viktige terapiområder  Riktig legemiddelbruk dreier seg i en del tilfeller også om å bruke mer legemidler  Underforbruk er et like alvorlig problem for den det gjelder og for samfunnet som overforbruk og feilbruk  Viktig at underforbruk og tilgjengelighet til viktige legemidler blir satt på den politiske dagsorden