Hvorfor overfisker Ivan

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Stor motstand mot tarenæringen i Vikna
Advertisements

Finansieringsordninger
Forslag til ny havressurslov Innledning til representantskapsmøtet i Sør-Norges Trålerlag 4. februar 2008 Seniorrådgiver Gunnar Frogner Dahl.
Hvordan forvalte bestandene? Neste generasjons forvaltningsstrategier Sverre Johansen Fiskebåtredernes Forbunds representantskapsmøte Bergen –
Erfaringer fra 8 års (2004 – 2011 ) Krabbefiske
Norsk seilflyging Hvem har ansvaret? 1.Departementet •Forvalter norsk lov (Lov om luftfart) 2.Luftfartstilsynet •Utgir BSL-er / forskrifter •Fører.
Torstein Ertsgaard Daglig leder Stjørdal 3D verksted as
Krabbe sesongen høsten 2011 Havbris jr
MARKEDSBASERT FORVALTNING Stein Ivar Steinshamn Senter for fiskeriøkonomi SNF.
Markedsutsikter: Begrenset produksjonsvekst og sterk etterspørsel
”Obligasjonssaken” – orientering til formannskapet
Aboriginere Et urfolk i Australia.
WWFs syn på norsk fiskeriforvaltning Nina Jensen WWF-Norge Fiskebåtredernes Forbunds representantskapsmøte Oslo, 4. februar 2009.
Verdens beste sjømatnæring Geir Ove Ystmark direktør industri, FHL.
Utredning av konsekvenser av fiskeri i området Lofoten - Barentshavet Fiskeridirektoratet og Havforskningsinstituttet.
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Alle valg har konsekvenser! Etikk og omdømmebygging
Bosetting Nina Gran.
Kan vi stole på politiet? Sande videregående skole,
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
Skandinavisk næringsliv og CSR
Fiskeflåten 2020 Fiskeri- og kystminister Helga Pedersen
KS Konsultasjoner HVORFOR NY BOSETTINGSMODELL :Vanskelig å få kommuneplasser ÅRSAK: -Regjeringen: kommunene var uvillige. Stort.meld nr 17.
Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten?
Tromsø, den 23. oktober 2012 Reidar Nilsen Norges Fiskarlag Bør næringa selv ta ansvaret for en effektiv fiskeriforvaltning?
REGULERING AV FISKE. HVEM TAR GEVINSTEN?
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Høring finanskomiteen vedrørende Statsbudsjettet for 2007 Geir Ove Ystmark direktør FHL industri og eksport Agnar Moe direktør FHL fiskemel.
Møte på Mære 16/ Av Nils T. Bjørke
Rederiskatt og lønnsomhet i fiskeriene
Nordområdesatsingen og forvaltningssamarbeidet med Russland Geir Hønneland, forskningsleder Fiskebåtredernes forbunds representantskapsmøte Oslo, 2. februar.
Region øst. Region sør Region vest Region midt.
Årsaker til omdanning fra ytelses- til innskuddsordninger
”Brukerstyrte forskningskvoter”
Defo – Distriktenes energiforening, Knut Lockert1 Møte OED 28. juni 2011 Innspill fra Defo.
Hvordan få en økonomisk dimensjon på investeringens godhet? Svein Sandbakken Temadag 6. Mai 2010.
Livet i havet – vårt felles ansvar SKOLEKVOTER Elisabeth Borthen 2007.
RADON BE – dagene 23. – 24. april 2003 Inger Vold Zapffe
Stortingsrepresentant Steinar Gullvåg, Arbeiderpartiet
Infeksjonssykdommer i Leningrad fylke
Nasjonalt fond for lokale klimatiltak STATLEG KJØP AV LOKALE KLIMAKUTT
Kongsberg, 23. januar 2007 Utenriksminister Jonas Gahr Støre Ansvar og muligheter i nord.
Fangstbegrensning i trål og snurrevad
Akvakultur og ny teknologi Florø 24 og
Fridtjof Nansens Institutt Arild Moe Russland som veto-makt for Kyotoprotokollen: Internasjonale rammer og internt interessespill Samstemt-seminar.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Økonomi og pengestrømmer i idretten
Norwegian Ministry of Fisheries Beslutning om opprettelse av en ny gruppe I for torsk, hyse og sei for kystflåten nord for 62°N Trondheim, 1. november.
Ressurs og reguleringer i fisket Sunnmøre og Romsdal Fiskarlags årsmøte 2004, Molde, november 2004 Politisk rådgiver Jorhill Andreassen, Fiskeri-
Revidert utgave av 6. januar 2006
Barnevernet sett fra Regjeringens side Kjell Erik Øie Statssekretær
Fiskeripolitikk for fremtiden Høyres Nord-Norge konferanse Statssekretær Janne Johnsen 29. januar 2005.
Norwegian Ministry of Fisheries 1 ”Rammebetingelser og utvikling av fiskerinæringen i Oslofjord-regionen” Fiskeriminister Svein Ludvigsen Oslofjorden Fiskerlags.
En lønnsom kystflåte Årsmøte Sogn og Fjordane Fiskarlag Florø, 7. april 2005 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
Kikhosteepidemiologi Øistein Løvoll Avdeling for infeksjonsovervåking Divisjon for smittevern Smitteverndagene 2004.
Fiskeripolitiske utfordringer og tiltak - for en økt marin verdiskaping Pressekonferanse G.O.Sars Nor-Fishing 11. august 2004 Fiskeri- og kystminister.
Norwegian Ministry of Fisheries Et fremtidsbilde av norsk fiskerinæring Bodø 18. september 2003 Fiskeriminister Svein Ludvigsen.
Modernisering, effektivisering og forenkling i fiskeri- og kystforvaltningen Nordland Fylkes Fiskarlags årsmøte, Bodø 24. september 2004 Politisk rådgiver.
Dialog + omforent kunnskap = bedre lakseforvaltning «Til laks åt alle kan ingen gjera» -Eller kan vi det?
Norwegian Ministry of Fisheries Er omsettelige kvoter fremtiden for fiskeflåten? Nord-Norges Rederiforenings årsmøte 15. – 16. November 2002 Fiskeriminister.
Fiskeripolitisk debatt Innledning Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Haugesund, 15. august 2005.
Årsmøte Fiskarlaget Vest Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Bergen 12. mai 2005.
Aktuelle fiskeripolitiske saker Adm. dir. Audun Maråk.
Livet i havet – vårt felles ansvar Olav Lekve, FiskeridirektoratetSkreifestivalen 2013 ”Skreien trives og vokser på trær”
Konsekvenser av FIFAs forbud mot Tredjeparts eierskap i enkeltspillere Oslo, 16. februar 2016.
LØKSFJORD AS.
Regionreformen og samfunnsutvikling
Utskrift av presentasjonen:

Hvorfor overfisker Ivan Hvorfor overfisker Ivan ? Russisk fiskefusk og kampen om verdifulle ressurser Av forsker Vigdis Nygaard Norut NIBR Finnmark Presentasjon på Forskningsdagene

Hva er fiskefusk ? FAOs definisjon: UUU Ulovlig uten tillatelse eller ikke i henhold til loven til den aktuelle stat eller de avtaler som er inngått mellom flaggstaten og staten med jurisdiksjon Urapportert ikke rapporter, underrapportert, feilrapportert Uregulert uten nasjonal identitet, med flagg som ikke har tillatelse i det aktuelle området, eller på en måte som ikke er i henhold til gjeldende avtaleverk

En felles norsk-russisk ressurs Norsk arktisk torsk, kysttorsk, hyse Forvaltet av den blandede norsk-russiske fiskerikommisjon fra 1975 Kontrollsamarbeid siden 1992 Kvote torsk 2006: 471.000 Fiskes primært i norsk økonomisk sone og fiskevernsonen rundt Svalbard

Fiskerisoner

Paradoks Norske myndigheter har beregnet et årlig russisk overfiske på 100.000 tonn mens russisk myndigheter hevder at kvoten ikke er fisket opp. Gir en indikasjon på at ulovlig fiske er mer lønnsomt enn lovlig fiske Gevinsten ved ulovlig fiske er større en risikoen for å bli tatt og straffet

En verdifull ressurs Hvem som skal nyte godt av ”overskuddet” ved fisket – hvem skal høste ressursrenta? Hvem skal betale for forvaltning/kontroll? Kvotefordeling Betaling for kvote

Kvoteauksjonene Andelen av torsk/hysekvota på auksjon økte gradvis med årene 2001 – 23 % 2002 – 36 % 2003 – 58 % Samtidig økte kvoteprisen fra ca kr 3.80 til 6.40 per kg Ikke økonomisk lønnsomt å kjøpe kvote, men prisen kunne i prinsippet ”subsidieres” med andre ”gratis kvoter” eller overfiske.

Kvoter på auksjon 2001-3. Mål: Statlig kontroll med ressursene Skape større åpenhet om kvotetildeling (hindre korrupsjon) Ta inn ressursrente til staten Redusere flåten og skape større lønnsomhet hos et mindre antall foretak

Kvoter på auksjon – Resultat: En liten reduksjon i flåten, men ikke så stor som håpet Ingen sammenslåing av selskap Økt gjeldsbyrde pga kjøp av kvote Flere selskaper driver uten overkudd Men, statskassa fikk inn betydelige summer

Dagens situasjon Ikke lenger auksjon på kvoter 5-års kvoter basert på fangststatistikk de siste 5 år Fast ressursavgift på ulike typer fiskeslag Mer forutsigbare forhold for næringa Sliter fremdeles med lønnsomhet pga gjeldsbyrde og høye drivstoffpriser, mens prisene på fisk har vært stabile Fiskejukset fortsetter

Faktorer som bidrar til ulovlig fiske? Dårlig håndhevelse av regelverk i Russland Russisk lov gjelder bare i russisk farvann Straffen ”svir ikke” Leveranser i vest – vanskeligere å kontrollere Leveranseforpliktelser pga opparbeidet gjeld til fornying av flåten Stor gjeld pga kvotekjøp 2001-3 Vanskelig å drive lovlig og lønnsomt Stor økonomisk gevinst ved å jukse

Faktorer.. forts. Flåtestruktur fra ferskfisk til frys Behøver ikke gå til land Omlasting i åpent farvann Små incentiv for å levere i Russland Leveranser i utlandet oftest mer lønnsomt (høyere pris) og mindre byråkrati.

Moral/Etikk På statlig nivå, regionalt, rederi, kaptein Kontrollsamarbeidet fungerer bare på papiret, Helga: ”Vi har en god dialog”, men følges ikke opp i felt. Norske myndigheter sender dokumentasjon på fusk, får ikke konsekvenser Hvem er strafferettslig ansvarig ?

Alle er ikke kjeltringer 3-400 båter opererer i det nordlige farvann, og det store flertall driver lovlig Gjengangere som begår lovbrudd Skifter ofte identitet og flagg